Captiv & Vânătoarea de spioni. Două de gen și de festival
https://www.ziarulmetropolis.ro/captiv-vanatoarea-de-spioni-doua-de-gen-si-de-festival/

CRONICĂ DE FILM Intrate recent pe marile ecrane, „Captiv” (r. Atom Egoyan) şi „Vânătoarea de spioni” (r. Anton Corbijn) sunt două filme de festival care, sub camuflajul unor genuri bine determinate, oferă câteva idei stimulative, dar şi lecţii instructive de regie.

Un articol de Ionuţ Mareş|12 Septembrie 2014

”The Captive” („Captiv”)

Proiectat în competiţia oficială a ediţiei din acest an a Festivalului de la Cannes şi primit atunci cu răceală de critică, inclusiv de o parte a celei române, „The Captive” („Captiv”), regizat de canadianul (deja clasicizat) Atom Egoyan, este un film mult mai stimulativ decât ar putea părea la o privire grăbită.

Fără a fi printre vârfurile cineastului, dar nici printre filmele sale mai puţin relevante (cariera lui Egoyan e marcată de extreme), „Captiv” este un hibrid în care aspectele de thriller sunt distilate elegant, pe neobservate, într-un film de autor (fără brizbrizuri inutile), cu implicaţii care ating o sferă morală presupus înaltă.

Întrebările ridicate prin subiect (conceput tot de Egoyan) variază de la responsabilitatea părinţilor în educaţia şi atenţia acordate copilului la modul în care putem deveni victime ale internetului şi supravegherii permanente.

„Captiv” se distanţează de filmele de gen, în acest caz cel în care fetiţa unui cuplu oarecare ajunge victima unui pedofil ce o ţină prizonieră mai mulţi ani, timp în care o echipă de detectivi încearcă să o găsească. Diferenţa este marcată în primul rând prin ritmul lent pe care Egoyan îl impune prin montaj, încă de la primul cadru-secvenţă, când un peisaj liniştit de iarnă este dezvăluit printr-un travelling domol, prelungit şi, prin urmare, captivant.

Un alt exemplu de înşelare a aşteptărilor obişnuite este prezenţa şi devoalarea personajului negativ, în acest caz pedofilul cu chip de posibil psihopat (şi pasionat de operă), încă de la început. Miza se mută astfel de la obişnuita nevoie a spectatorului de a identifica făptaşul şi de a vedea ce s-a întâmplat cu victima sa, pe contemplarea situaţiei post-eveniment şi a nuanţelor temperamentale ale personajelor.

Nici această a doua cale nu este lipsită de un climax al său, mai ales că, de pe poziţia de spectatori care cunosc toate datele ecuaţiei şi aşteaptă rezolvarea, urmărim modul în care tatăl (a cărui relaţie cu soţia sa şi mama fetiţei a intrat în impas după incident) şi un cuplu de detectivi încearcă să desluşească acest caz nerezolvat de opt ani.

Egoyan dă dovadă de rafinament în construirea unei atmosfere claustrofobe (în pofida numeroaselor cadre cu peisaje deschise), a unei lumi părăsite unde fiecare personaj este captivul cuiva, în cazul fetiţei, sau a ceva (propriile slăbiciuni sau trecutul), în cazul celorlalte personaje.

Canadianul mai etalează şi un spectaculos joc de planuri multiple, atât vizuale (într-un singur cadru apar spatele unui personaj, chipul acestuia vizibil în oglindă şi imagini dintr-un alt loc surprinse cu o cameră de supraveghere), cât şi temporale (filmul face câteva salturi înainte şi înapoi, semnalizate discret).

Rating: ●●●○○

Distribuit de Odeon Cineplex, „Captiv” a intrat în cinematografe la 5 septembrie

”A Most Wanted Man” („Vânătoarea de spioni”)

Promovat ca filmul în care apare pentru ultima dată într-un rol consistent irepetabilul Philip Seymour Hoffman şi perceput în primul rând ca realizare a unui singur mare actor, „A Most Wanted Man” (tradus prin restrictiva formulare „Vânătoarea de spioni”) este doar al treilea lungmetraj de ficţiune al lui Anton Corbijn.

„Control” (2007) și „Americanul” (2010), precedentele două filme ale cineastului olandez exersat în regia de videoclipuri, au rulat de asemenea pe la noi.

Bazat pe un roman al fostului agent de intelligence devenit scriitor John le Carré (apărut și la RAO sub titlul de „Cel mai vânat om din lume”), „A Most Wanted Man” este, la suprafaţa sa bine polisată, un solid şi închegat film cu spioni, plasat în Hamburg şi într-un prezent în care pericolul este reprezentat de terorismul islamist.

Un film care are tot ce-i trebuie (inclusiv slăbiciuni în conturarea unor personaje secundare) pentru a-i satisface pe fanii genului. Dar și ceva pe deasupra.

Iar acest ceva este un amestec indistinct în care intră interpretarea ireproşabilă și seducătoare a lui Philip Seymour Hoffman, regia sigură şi discretă a lui Corbijn şi dozarea chirurgicală a suspansului, plus un final demn de un autentic film clasic.

Un final care, deși nu răspunde la întrebarea obsesivă a spionilor – „De ce facem ceea ce facem?” -, adaugă un surprinzător și apăsat accent reflexiv-elegiac ce urcă filmul pe o treaptă superioară genului în care huzurise până atunci.

În rolul unui spion hârşit, cinic şi profesionist de modă veche (atunci când vine vorba de principii morale şi crezuri de viaţă), Philip Seymour Hoffman reuşeşte încă o dată performanţa de a crea un protagonist carismatic pornind de la atribute receptate ca respingătoare.

La fel cum personajul său este aproape invizibil pentru ceilalţi, și micile sale gesturi și atribute, esențiale în conturarea temperamentului de păpușar tras la rândul său pe sfoară, pot trece ușor neobservate, într-atât sunt de subtile – de la modul în care accentuează cuvintele, la colțul cămășii ieșit din pantaloni ca semnal al unui început de răvășire interioară.

Rating: ●●●○○

Distribuit de Forum Film România, „Vânătoarea de spioni” a intrat în cinematografe la 29 august



10
/12
/18

A 22-a ediție a Festivalului Internațional de Film Studențesc CineMAiubit și-a desemnat câștigătorii sâmbătă, 8 decembrie 2018, într-o atmosferă emoționantă și plină de exuberanță. Premiul pentru cel mai bun film a revenit peliculei belgiene PABLO, în regia lui Sergio Guataquira Sarmiento.

10
/12
/18

METROPOLIS VIRAL. Filmul "Avengers: Endgame" bate recorduri chiar înainte de apariția sa în cinematografe. Lansat pe 7 decembrie, trailerul de aproape două minute și jumătate a înregistrat 289 milioane de vizualizări pe YouTube, Facebook și Twitter,  devenind cel mai vizionat trailer în primele 24 de ore de la lansare.

10
/12
/18

Bucharest Art Film Festival (BAFF) va proiecta în perioada 10-12 decembrie filme de(spre) artă la Galeria Halucinarium, din Calea Giulești 14. Art Film Festival încearcă la această a III-a ediție să creeze experiența ideală destinată publicului de cinema și zone conexe, aducându-l într-o galerie de artă timp de 3 seri. Programul fiecărei zile începe la ora 19:00, intrarea la proiecții fiind liberă în limita locurilor disponibile.

09
/12
/18

TOP Am ales cele mai relevante filme românești ale anului, din cele 25 de titluri de ficțiune care au ajuns în 2018 în cinematografe. Nu a fost un an rău: cinema-ul românesc a continuat să impresioneze în festivaluri, iar unul dintre filme, „Moromeții 2”, a stabilit chiar un record de spectatori.

07
/12
/18

CRONICĂ DE FILM Cu fizicul său firav, care sugerează o supunere cvasi-reflexă față de ceilalți, și cu chipul său caraghios, aproape imperturbabil dacă nu ar fi străpuns uneori de câte un zâmbet forțat, Marcello setează din start atmosfera de comedie neagră ce domină noul film al italianului Matteo Garrone, „Dogman” (2018).

07
/12
/18

Filmul Belgian GIRL, nominalizat la Globurile de Aur pentru Cel mai bun film străin, va deschide Oscar Weekend (18 - 20 ianuarie 2019, Cinema Elvire Popesco). "Oscar Weekend" are loc înaintea anunțării nominalizărilor la cea de-a 91-a ediție a premiilor Oscar (22 ianuarie), trofeele Oscar 2019 urmând să fie acordate în cadrul Galei din 24 februarie 2019. 

07
/12
/18

Cea de-a 12-a ediție a Festivalului Internațional de Film NexT pune reflectoarele pe Portugalia, cu două programe a câte cinci scurtmetraje reunite sub titlul Focus Portugalia. Primul program, The Heart and the Body, va fi proiectat sâmbătă, 15 decembrie, iar cel de-al doilea, On Politics, va putea fi văzut duminică, 16 decembrie, ambele la ora 16.30, la Cinema Muzeul Țăranului.

07
/12
/18

Filmul „Vice” al lui Adam McKay, o dramă despre fostul vicepreşedinte Dick Cheney, cu Christian Bale, Sam Rockwell, Steve Carell şi Amy Adams în distribuţie, a primit cele mai multe nominalizări la cea de-a 76-a ediţie a galei Globurilor de Aur. La categoria miniserial sau film de televiziune cele mai multe nominalizări, în număr de 4, le-a primit „The Assassination of Gianni Versace”.

06
/12
/18

În timpul Războiului Rece, undeva între Polonia stalinistă, ruinată de cel de-al doilea război mondial, și Parisul boem al anilor ’50, un muzician înnebunit după libertate și o tânără cântăreață pătimașă trăiesc o iubire imposibilă, într-o perioadă istorică imposibilă. Îi desparte totul: trecutul lor, temperamentul, caracterul, ideile lor politice, imperfecțiunile fiecăruia și inevitabilele lovituri ale sorții. Cu toate acestea, sunt în mod fatal condamnați să fie împreună.

05
/12
/18

"Amintirile nu aparţin numai trecutului. Ele ne determină viitorul." - Jeff Bridges. Câștigător al unui Oscar în 2010, pentru prestația din “Crazy Heart”, actorul american Jeff Bridges a împlinit, ieri, 69 de ani. 

05
/12
/18

În premieră la Digi Life (6 decembrie, ora 21:00), „Martorul 248”, un documentar despre dreptul la educație - În România, abandonul școlar este îngrijorător, iar în lipsa experiențelor de învățare adecvate, copiii din zonele sărace  rămân captivi în mediul familial marcat de privațiuni, ostil dezvoltării lor. Copiii din zonele cele mai sărace încep școala fără noțiuni de bază, cum ar fi abilitatea de a identifica cifrele sau culorile.

05
/12
/18

Tânărul critic de film Victor Morozov, care studiază în Franţa, scrie despre cinema-ul unuia din cei mai interesanţi regizori francezi ai momentului, Mikhaël Hers, prea puţin cunoscut în România.

04
/12
/18

ANALIZĂ Deși doar câteva își găsesc loc în sălile de cinema, în distribuții limitate care adună cel mult două mii de spectatori, documentarele românești merită o mai mare atenție. Este un cinema interesat în special de personaje carismatice, cu vieți ieșite din comun, și mai puțin de realități sociale sau politice.

03
/12
/18

A 22-a ediție a Festivalului Internațional de Film Studențesc CineMAiubit, manifestare devenită o tradiție a UNATC „I.L.Caragiale”, va debuta pe 4 decembrie, ora 19:00, Sala Atelier din cadrul UNATC. Intrarea este gratuită.

01
/12
/18

Cea de-a 12-a și ultima ediție a Festivalului Internațional de Film NexT va avea loc în perioada 14-17 decembrie, la Cinema Muzeul Țăranului din București, și marchează încheierea unui capitol important din povestea filmului românesc.

Page 1 of 22412345...102030...Last »