Caramitru, Mălăele şi o fabulă barocă, la Radio România Cultural
https://www.ziarulmetropolis.ro/caramitru-malaele-si-o-fabula-baroca-la-radio-romania-cultural/

„Regele, bufonul şi domnii şobolani” – fabulă barocă, farsă, bufonerie şi mascaradă de Matei Vişniec – este noua producţie a Teatrul Naţional Radiofonic ce poate fi ascultată în premieră joi, 30 ianuarie 2014, la ora 19.00, la Radio România Cultural. Din distribuţie fac parte Ion Caramitru şi Horaţiu Mălăele.

Un articol de Petre Ivan|23 ianuarie 2014

„Regele, bufonul şi domnii şobolani” – fabulă barocă, farsă, bufonerie şi mascaradă de Matei Vişniec – este noua producţie a Teatrului Naţional Radiofonic ce poate fi ascultată în premieră joi, 30 ianuarie 2014, la ora 19.00, la Radio România Cultural. Din distribuţie fac parte Ion Caramitru şi Horaţiu Mălăele.

Cei doi mari şi îndragiţi  actori creează, în spectacolul radiofonic, a cărui adaptarea radiofonică şi regie artistică este semnată de Mihai Lungeanu, un tandem actoricesc imbatabil, cuceritor prin talent, spirit ludic, capacitate de dedublare şi subtilă ironie…

Un element tragic este exprimat în chip grotesc, o temă enunţată în termeni serioşi e tratată ulterior în stil comic, astfel încât, după un moment de încordare, un mecanism bufon, de destindere, restabileşte echilibrul.

Din distribuţie mai fac parte: Constantin Cojocaru, Florin Anton, Petre Lupu, Alexandru Georgescu.

Montarea lui Mihai Lungeanu accentuează în chip sclipitor paradoxurile piesei, calambururile, vorbele de duh, echivocurile prezente la tot pasul…

În cadrul desfăşurării unei structuri tragice, proiectarea umorului sporeşte tensiunea, conferind spectacolului profunzime şi forţă filosofică.

Caramitru

Matei Vişniec, autorul piesei „Regele, bufonul şi domnii şobolani”

Râsul îmbracă forme incisive şi dureroase. Limbajul se rearticulează, ca-n piesele lui Eugen Ionescu, grotescul se proiectează într-o lume deznădăjduită, fără posibilitate de ieşire, cunoaşterea pură şi luciditatea generează sentimentul tragic, dar, în egală măsură, şi exploziile bufone…

Nebunia, libertatea, puterea, trădarea, manipularea, mecanismul istoriei, relaţia dintre conducător şi mulţime sunt doar câteva dintre temele spectacolului radiofonic „Regele, bufonul şi domnii şobolani”,

Spectacolul „Regele, bufonul şi domnii şobolani” de Matei Vişniec va putea fi audiat în avanpremieră luni, 27 ianuarie 2014, la ora 11.00 (intrarea – liberă), la clubul Ramada-Majestic de pe Calea Victoriei din Bucureşti.

Foto cu Ion Caramitru , Horaţiu Mălăele şi Matei Vişniec – TNB şi Radio România Cultural

07
/02
/21

Într-o lume artistică din ce în ce mai fragmentată, în care ideea de trupă devine aproape o formă de rezistență, „Trupa fără nume” a însemnat coagularea unui grup de artiști remarcabili, INDEPENDENȚI, care au creat în zece ani de la înființare spectacole ce vor rămâne, fără dubiu, în istoria teatrului acestui deceniu.

05
/02
/21

Zilele acestea, a plecat către librăriile fizice și online din întreaga țară ediția în limba română a uneia dintre cele mai așteptate traduceri ale anului. Este vorba despre romanul „Hamnet”, semnat de prozatoarea britanică Maggie O’Farrell, apărut în traducere în colecția Anansi. World Fiction de la Editura Pandora M.

05
/02
/21

CARTE DE CINEMA În 2020 s-au implinit 100 de ani de la premiera primului film românesc de animaţie. Prilej pentru apariţia unui volum care analizează evoluţia acestui gen pe parcursul unui secol, „Istoria filmului românesc de animaţie – 1920-2020”, scris de criticul Dana Duma.

04
/02
/21

10 idei despre globalizare și criza acesteia, oferite de israelianul Nadav Eyal în cartea sa „Revolta. În tranșeele luptei împotriva globalizării” (Editura Polirom, 2020), o lectură esențială pentru omul de azi.

03
/02
/21

La Editura Seneca, în colecția „Noi” (dedicată mediului și ecologiei), apare, zilele acestea, volumul „Omenirea în pericol. Reconfigurare de traseu!“ de Fred Vargas (traducere din limba franceză de Alina Marc-Ciulacu; ilustrația de copertă este semnată de Dan Perjovschi: You are here, 2017).

03
/02
/21

Undeva, într-o fundătură din Bucureşti, din cartierul Rahova-Ferentari, „acolo unde întorceau tramvaiele 7 și 15, a treia stație de la Sebastian” se năștea acum 80 de ani, Ștefan Iordache. Era ziua de 3 februarie. „Ai mei erau din Calafat, unde amândoi locuiau pe aceeaşi stradă. S-au căsătorit şi, tineri şi fericiţi, au pornit-o în lumea largă”. Era anul 1941.

02
/02
/21

Film O'Clock International Festival a apărut ca un parteneriat între țări care împărtășesc același fus orar și dragostea pentru cinema, ce își propune să fie mai mult decât un festival de film – o adevărată mișcare culturală ce folosește ca mijloace meridianul și fusul orar pentru a transforma Terra într-o citadelă cinematografică.