„Caravana cinematografică”: de la nuvela lui Ioan Groșan, la filmul lui Titus Muntean
https://www.ziarulmetropolis.ro/caravana-cinematografica-de-la-nuvela-lui-ioan-grosan-la-filmul-lui-titus-muntean/

Adaptare a nuvelei omonime scrise de Ioan Groşan, filmul „Caravana cinematografică” regizat de Titus Muntean va fi proiectat joi, 28 februarie, de la ora 19,00, la Muzeul Naţional al Literaturii Române (MNLR), în cadrul Cinemacitit.

Un articol de Liliana Matei|23 februarie 2019

Proiecția va fi urmată de un dialog la care vor participa Ioan Groşan (scriitor, autorul nuvelei “Caravana cinematografică”) și directorul de imagine al filmului, Vivi Drăgan Vasile. Moderator: Cecilia Ştefănescu (scriitoare şi regizoare).

Nuvela Caravana cinematografică, debutul în proză al scriitorului Ioan Groșan, în 1985, „face parte din acea categorie de opere literare care par mult mai uşor de adaptat pentru cinema decȃt sunt de fapt. E aproape ȋn totalitate filmabilă: umorul autorului e anecdotic, deci ar trebui – teoretic – să poată fi ecranizat fără mari bătăi de cap; diferenţele ȋntre personaje sar ȋn ochi; satul ȋn care se petrec ȋntȃmplările e descris cu mai multă atenţie decȃt oricare dintre protagonişti. La o primă vedere, textul e gata să fie ȋmpărţit ȋn secvenţe şi cadre.” (Irina Trocan, Revista Film Menu”, 2010).

Prima discuție despre ecranizarea povestirii lui Ioan Groșan a avut loc între Titus Muntean și scriitor în anii ’90 – zAm ajuns împreună la concluzia că nu e rea viziunea mea asupra scenariului. Cu alte cuvinte, Ioan a avut încredere să îmi dea mână liberă ”, spunea regizorul în 2008, când filmul se afla încă în pre-producție. Titus Muntean a simţit de la prima lectură potenţialul cinematografic al textului: “Da, poate a fost lectura la care mi s-a aprins cel mai repede beculeţul, cel pe care scrie “bun de scenariu”. Şi, cu cât citeam mai mult, cu atât vedeam mai clar lumea nuvelei” (Liternet, 2008)

Proiectat în premieră la TIFF în 2009 și lansat în cinematografe în 2010, filmul Caravana cinematograficăspune povestea tânărului activist de partid Tavi (Dorian Boguță), care sosește într-un sat din Transilvania anilor ʹ60 să ridice nivelul de conștientizare al cetățenilor faţă de noile realități comuniste ce apar. E prima sarcină importantă a lui Tavi care vrea să obţină rezultate cât mai bune, doar că ploaia cade fără oprire, iar inerţia sătenilor îi sabotează încontinuu planurile. Din distribuţia filmului mai fac parte actorii Mircea Diaconu, Melania Ursu, Ovidiu Ghiniţă şi Iulia Lumânare.

Caravana cinematografică a primit 4 premii și 3 nominalizări la Premiile Gopo în 2011.

Ioan Groşan este prozator, dramaturg şi publicist. A făcut parte din gruparea revistei „Echinox”, unde a început să scrie din 1974. Debutează editorial în 1985 cu volumul de povestiri „Caravana cinematografică” (tradus în Rusia, Germania şi Anglia), urmat de volume precum ”Trenul de noapte”, ”Şcoala ludică”, ”Planeta mediocrilor”, „O sută de ani de zile la Porţile Orientului”, „Jurnal de bordel”, „Un om din Est”, ș.a. A fost membru al ”Cenaclului de proză Junimea”, de asemenea, membru fondator al grupării „Ars Amatoria”. A fost de-a lungul timpului profesor, director artistic al studioului de creație cinematografică al Ministerului Culturii (condus de Lucian Pintilie) și redactor la revistele „Contrapunct”  şi „Academia Caţavencu”, precum şi publicist comentator la cotidianul „Ziua”.

Vivi Drăgan Vasile este cel mai cunoscut operator și director de imagine de film din România. A semnat imaginea pentru filme de referință ale cinematografiei românești precum ”Ultima noapte a singurătății” (1975), ”Înghițitorul de săbii” (1980), ”Drumul oaselor” (1980), ”Cuibul de viespi” (1984), ”Moromeții” (1987), ”Secretul armei secrete” (1988), ”Stare de fapt” (1995), ”Filantropica” (2000), ”Furia” (2001), ”Occident”(2001), ”Cealaltă Irina” (2008), ”Nunta mută” (2008), ”Caravana cinematografică” (2008), ”6,9 pe scara Richter” (2015) sau ”Moromeții 2” (2018).

Cecilia Ştefănescu a absolvit Facultatea de Litere a Universităţii Bucureşti. A publicat în volumele colective ”Ferestre 98” (1998) şi ”Tescani 40238” (2000). A lucrat în presă şi în edituri, a predat seminarii de teoria literaturii la ”Facultatea de Litere a Universităţii Bucureşti, a publicat în reviste şi publicaţii precum ”Dilema veche”, ”Madame Figaro”, ”Cahiers roumains d’études littéraires”, ”Cotidianul”, ”Observator Cultural”, etc. Romanul ”Legături bolnăvicioase” (ecranizat în 2016), a apărut în trei ediţii la Editura Polirom (2005, 2006 şi 2011) și a fost tradus în limbile franceză, italiană şi poloneză, la edituri prestigioase. În 2016 a scris și a regizat scurtmetrajul ”Ferdinand 13”, selecționat la Festivalul Internațional de Film de la Zagreb, unde a primit mențiune specială, precum și la TIFF.

Intrarea la evenimentul care va avea loc la sediul MNLR din strada Nicolae Creţulescu 8 este liberă, în limita locurilor disponibile.

Ce a fost la început, filmul sau romanul? Cum se face trecerea de la carte la camera de filmat? Dar de la meseria de scriitor la cea de regizor?

Iată câteva întrebări la care se va răspunde într-o serie de întâlniri intitulate CINEMACITIT care își propun să medieze dialogul cineastului cu opera literară şi să readucă în atenţia publicului ecranizările unor texte de referinţă din literatura română.

CINEMACITIT este susținut de Muzeul Național al Literaturii Române. Programul cuprinde proiecţii de film românesc urmate de un dialog între regizor/scenarist/actor şi o personalitate literară din România. Filmele prezentate reprezintă ecranizări remarcabile ale unor texte de referinţă din literatura română, dar şi producţii recente premiate la mari festivaluri internaţionale sau adaptări libere după romane autohtone.

29
/10
/20

PORTRET Cunoscuta regizoare japoneză Naomi Kawase, o obişnuită a Festivalului de la Cannes, va susţine sâmbătă, de la ora 17.00, un masterclass online pentru publicul din România, în cadrul "Les Films de Cannes à Bucarest", unde este invitat special. Prilej de a vă propune un scurt portret al acestei cineaste inclasabile.

28
/10
/20

CRONICĂ DE FILM „Mia își ratează răzbunarea” (2020), al doilea lungmetraj, realizat tot în regim independent, al regizorului Bogdan Theodor Olteanu, este o comedie care vorbește despre feminitate și are ca protagonistă o tânără actriță, jucată de Ioana Bugarin.

23
/10
/20

„Desigur, cel mai important în perioada aceasta este să fim sănătoși și să facem ca lucrurile să continue să meargă cât de cât într-o normalitate, de la școală și familiile noastre și până la joburi – care sunt în pericol, în special cele ale free-lancerilor din domeniul cultural și al organizării de evenimente. Altfel însă, e important și să încercăm să ne păstrăm pe cât se poate obiceiurile din viața noastră de dinainte – inclusiv cele care nu sunt necesare supraviețuirii imediate, cum sunt cele culturale în general și un festival de film în particular. Căci da, nu se oprea lumea în loc dacă nu organizam noi ediția a 11-a a Les Films de Cannes à Bucarest – însă ne-am încăpățânat tocmai pentru fărâma de normalitate pe care continuarea acestei tradiții o aduce în viața noastră” spune Cristian Mungiu, inițiatorul festivalului.

22
/10
/20

Săptămâna aceasta, marele regizor, scenarist și actor Nikita Mihalkov, laureat al premiului Oscar, a împlinit 75 de ani, iar TVR 2 îl aniversează programând două dintre filmele sale reprezentative. Bărbierul din Siberia”, cu Julia Ormond, Oleg Menşikov şi Richard Harris – sâmbătă, la Filmul săptămânii şi Ochi negri (OCI CIORNIE), cu inegalabilul actor Marcello Mastroianni - duminică, la Filmul de Artă.

21
/10
/20

CRONICĂ DE FILM Prezentat în premieră la Festivalul Astra de la Sibiu şi selectat la prestigiosul IDFA (International Documentary Film Festival Amsterdam), „Copii pierduţi pe plajă” (2020) este debutul în lungmetrajul documentar al tinerei regizoare Alina Manolache şi încearcă să facă un portret al generaţiei de 30 ani, născută imediat după Revoluţie.

20
/10
/20

Mai sunt doar câteva zile până la startul celei de-a 11-a ediții a Les Films de Cannes à Bucarest ce va avea loc între 23 octombrie și 1 noiembrie. Timp de zece zile spectatorii vor putea vedea cele mai noi titluri de la Cannes 2020 și din selecția celor mai importante festivaluri de film din lume la drive-in dar și outdoor.

19
/10
/20

„Spiral/ Spirala”, primul lungmetraj al regizoarei clujene Cecília Felméri, a fost recompensat cu Mențiunea Specială a Juriului în Competition 1-2 la Festivalul Internațional de Film de la Varșovia.

19
/10
/20

CRONICĂ DE FILM Programat să poată fi văzut la noua ediţie a Festivalului "Les Films de Cannes à Bucarest" (23 octombrie - 1 noiembrie), adaptată condiţiilor de pandemie, „Mandibules” (2020), cel mai recent film al excentricului regizor francez Quentin Dupieux, este o comedie absurdă a cărei lejeritate este şi marele său atu.

18
/10
/20

Asociația Arta în Dialog anunță cea de-a șaptea ediției a Festivalului de Film UrbanEye, care va avea loc în perioada 4 – 8 noiembrie online, dar și în mai multe birouri de arhitectură din România.

18
/10
/20

Cinema ARTA este, în prezent, cel mai vechi cinematograf din România care încă își păstrează funcțiunea. Istoria lui nu este doar istoria unui loc, ci el reflectă istoria ultimului secol în care se intersectează straturi din istoria orașului, a filmului, precum și straturi ale memoriei – straturi subiective, personale.

Pagina 1 din 27312345...102030...Ultima »