Cartea perfectă pentru îndrăgostiți (și nu numai)
https://www.ziarulmetropolis.ro/cartea-perfecta-pentru-indragostiti-si-nu-numai/

Pentru că februarie este luna iubirii (veţi constata atât pe 14 februarie, cât şi pe 24), ne-am gândit ce carte s-ar putea dovedi perfectă atât pentru doamne şi domnişoare, cât şi pentru domni. Am optat pentru „Cele zece iubiri ale lui Nishino”, de Hiromi Kawakami (Polirom, 2015, traducere din japoneză de Florin Oprina).

Un articol de Andrei Crăciun|5 februarie 2020

Hiromi Kawakami este una dintre marile scriitoare nipone ale timpului nostru. Tot la Polirom au mai apărut două lucrări excepționale ale acestei autoare: Prăvălia de mărunțișuri a domnului Nakano și Vreme ciudată la Tokio (probabil, capodopera ei).

Revenind la curiosul caz al celor zece iubiri ale lui Nishino. Ideea care stă la baza cărții este banală (chiar și geniul are banalitatea sa): zece femei își povestesc iubirea pentru acest Nishino.

Ceea ce face această carte să fie mare și inubliabilă este stilul lui Hiromi Kawakami. Într-o vreme în care stilul a ajuns să fie batjocorit de saltimbanci în prime-time, s-ar cuveni să ne amintim că stilul însemna cândva altceva.

Hiromi Kawakami scrie cu acea delicatețe și forță pe care doar cei aleși o au. Fragment: În jurul lui plutea un aer straniu. Ceva ce nu vedeai la nimeni altcineva din clasă. Oricât ai fi încercat să pătrunzi în aerul acela, nu îi dădeai de capăt, așa mi se părea. Cu cât îl răzbăteai, cu atât te duceai mai adânc. Dar, oricât de profund ai fi scrutat, tot nu puteai ajunge la Nishino, ascuns dincolo de vălul acela de aer. Și, cu toate astea, aerul ăla era moale, cald și plăcut. Te trezeai pe neștiute cu iluzia că aerul ăla era Nishino însuși.

Hiromi Kawakami are tot ce face literatura niponă atât de puternică: imagini care rămân pentru totdeauna, viețile ca un puzzle în care fiecare bucată este lucrată până la perfecțiune, finețea regretelor.

Doamnele și domnișoarele se vor îndrăgosti pe loc de acest volum. Domnii își vor ascunde sensibilitatea, cum fac ei, dar lui Hiromi Kawakami, adevăr vă spun vouă, nimeni nu îi rezistă.

Vor ceda și dumnealor, uluiți de pisicile și magnoliile și arborii de camfor din această carte de dragoste și remușcare.

Hiromi Kawakami

Ceea ce face această carte să fie mare și inubliabilă este stilul lui Hiromi Kawakami. Într-o vreme în care stilul a ajuns să fie batjocorit de saltimbanci în prime-time, s-ar cuveni să ne amintim că stilul însemna cândva altceva.

Foto: Pinterest



22
/05
/22

„Se estimează că un procent cuprins între 62 și 70% din populația generală se îndoiește într-un moment sau altul din carieră de legitimitatea statutului sau succesului”, afirma psiholoaga cliniciană Pauline Rose Clance în prima parte a anilor `80, când a început să studieze sindromul impostorului.

19
/05
/22

Asociația Bloc Zero a lansat primul număr al revistei de bandă desenată documentară POC!

10
/05
/22

După doi ani (2020 şi 2021), în care Premiile au fost acordate online și transmise în direct pe pagina de Facebook a revistei (cu laureaţii şi membrii juriului intervenind doar în faţa camerelor video), după ce, din motive de pandemie, Premiile au fost amînate din primăvară în toamnă, anul acesta revista noastră va acorda, din nou, Premiile Observator cultural la Teatrul Odeon, marţi, 17 mai, de la ora 19.00.

10
/05
/22

Salonul Internațional de Carte Bookfest, cel mai important salon de carte din România şi singurul eveniment al industriei editoriale care a reuşit să capete o dimensiune internaţională marcantă, revine în peisajul evenimentelor culturale din capitală după trei ani de absență pandemică. Peste 100.000 de vizitatori sunt așteptați la ediția din acest an a Bookfest, în perioada 1-5 iunie, în Pavilionul B2 al Complexului Expozițional Romexpo.

18
/04
/22

Cea mai recentă carte a scriitoarei Elena Ferrante, Invențiile ocazionale, a fost publicată recent în traducere la Editura Pandora M, în cadrul colecției Anansi. World Fiction. Este vorba despre un volum de eseuri care le oferă cititorilor o perspectivă asupra lumii interioare a autoarei și a identității sale de scriitoare, texte însoțite de o serie de ilustrații ingenioase semnate de Andrea Ucini – un tur de forță vizuală.