Cartea zilei: „Sărutul pictat”, de Elizabeth Hickey
https://www.ziarulmetropolis.ro/cartea-zilei-sarutul-pictat-de-elizabeth-hicks/

Pe 6 februarie 1918, murea la Viena pictorul austriac Gustav Klimt. Cartea pe care v-o propunem astăzi este „Sărutul pictat” (Editura Nemira), de Elizabeth Hickey, care spune povestea artistului şi a muzei sale, Emilie Floge.

Un articol de Liliana Matei|6 februarie 2020

Romanul publicat recent și în limba română, la Editura Nemira, reia povestea tulburătoarei iubiri dintre pictorul vienez Gustav Klimt și Emilie Floge, femeia care a pozat pentru capodopera Sărutul și al cărei nume artistul l-a șoptit cu ultima suflare pe patul de moarte.

Viena, 1886. Un oraș al cafenelelor elegante, al marilor Opere și al unei comunități artistice în plină efervescență. Emile, de numai 12 ani, cunoaște un pictor libertin și controversat. Angajat de tatăl ei ca să-i dea lecții de desen, Klimt îi prezintă lui Emile subcultura artiștilor desfrânați, a modelelor depravate și a bogaților decadenți, lume care deopotrivă o înspăimântă și o fascinează.

Emilie va înflori și va ajunge de la o simplă fată naivă la una dintre cele mai exclusiviste croitorese de lux din Europa, modelul și amanta adorată de Klimt.

O poveste de dragoste pe fundalul unei Viene imersate complet în artă, care pune în scenă toată atmosfera, culorile, sentimentele și secretele din unul dintre cele mai cunoscute și îndrăgite tablouri din istorie: Sărutul.

„O meditație despre artă și artificial. Misterul lui Klimt pus în relief mai frumos ca niciodată.” The New York Times

„Un limbaj senzual, luxuriant, deloc grăbit și foarte expresiv.” Publishers Weekly

 

26
/08
/22

Asociația pentru cultură și arte Arbor vă invită la expoziția „Rememorarea copilăriei, mărturiile deportaților basarabeni”, care reînvie emoția unor destine tragice, mărturiile deportaților și ale victimelor regimului totalitar din stânga Prutului, în perioada sovietică. Proiectul a fost realizat în parteneriat cu Muzeul Național de Istorie a Moldovei, Centrul de Excelență Institutul Pro Memoria al Universității de Stat din Moldova și Ambasada Republicii Moldova în România.

25
/08
/22

În perioada 26 - 31 august 2022, în continuarea proiectului (burn)OUT, artistele Irina Marinescu, Andreea Novac, Eza (Alina Ușurelu), psihoterapeuta Mihaela Vechiu, sociologa Fidelie Kalambayi și artista portugheză Gabriela Conçalves invită publicul la prezentarea cercetării artistice pe tema recuperării pe care au inițiat-o în cadrul proiectului Recovery (Recuperare) și la o serie de trei ateliere de creaţie rezultate în urma acestei cercetări.

24
/08
/22

Cea de-a treia ediție Romanian Jewelry Week, organizată de Assamblage, va avea loc în perioada 5 - 9 octombrie 2022 la Biblioteca Națională a României și în alte cinci locații conexe din București. Evenimentul propune timp de cinci zile un format efervescent de târguri, expoziții, conferințe, tururi ghidate și multe alte evenimente surpriză dedicate iubitorilor de bijuterie.

24
/08
/22

Asociația CRIES-Centrul de Resurse pentru Inițiative Etice și Solidare invită bucătari din România să se alăture ediției din 2022 a proiectului „Gustul ca patrimoniu”, parte a programului LA PAS Timișoara, desfășurat sub egida Timișoara Capitală Europeană a Culturii 2023. Provocarea constă în reinterpretarea în cheie locală a borșului ucrainean, recent intrat pe lista patrimoniului cultural imaterial UNESCO aflat în pericol.

23
/08
/22

Cel mai nou proiect inițiat de compania de teatru independent Vanner Collective, „Cele care nu se văd” prezintă 10 personaje feminine din literatura română, întâmplător create de bărbați, care, reimaginate prin perspectiva a 10 fotografe, sparg stereotipurile în care au fost integrate inițial. Instalația fotografică mai poate fi văzută până pe 2 septembrie, de marți până duminică, între orele 10:00 – 18:00 la Sala Acvariu a Muzeului Național al Țăranului Român.

23
/08
/22

Sala Omnia așa cum nu a fost văzută niciodată! Concepută de colectivul artistic austriac mutual loop special pentru acest spațiu cu un trecut deloc liniștit, instalația imersivă și interactivă „Omission Possible” deschide în mod cu totul excepțional această clădire aproape uitată, într-un demers care chestionează percepția omului contemporan asupra efectelor trecerii timpului peste construcții și simboluri istorice.