CASA CU SURICATE, spectacolul lui Radu Afrim de la Teatrul Național „Marin Sorescu” Craiova, în turneu la București
https://www.ziarulmetropolis.ro/casa-cu-suricate-spectacolul-lui-radu-afrim-de-la-teatrul-national-marin-sorescu-craiova-in-turneu-la-bucuresti/

Cea mai recentă producţie a regizorului Radu Afrim realizată la Teatrul Naţional „Marin Sorescu” Craiova, CASA CU SURICATE de David Drábek, va fi prezentată publicului din Bucureşti marţi, 28 ianuarie 2020, ora 19:00, la Teatrul Naţional „I.L. Caragiale”, Sala Mare.

Un articol de Liliana Matei|15 ianuarie 2020

Într-o casă plină cu suricate, pe lângă păsări sabot și o cârtiță moartă, viețuiesc trei surori. Sora cea mică este bântuită de amintirea unei mame nebune și nu a mai părăsit suricatele de un an de la moartea subită a tatălui. Cea mare s-a cuibărit în fața televizorului și a mâncat până la imobilizare. Sora mijlocie este singura care muncește pentru a întreține casa cu suricate. Peste tot și toate guvernează spiritul unui fake Budha. Fetele sunt captive în acest univers extravagant. Trei bărbați apar în viața lor și le zbuciumă existența.

Casa cu suricate a avut premiera națională în aprilie 2019 la Teatrul Național „Marin Sorescu” Craiova, Sala Amza Pellea și este al doilea spectacol montat în această instituție de către Radu Afrim, după Dacă am gândi cu voce tare de Adnan Lugonić, produs în 2017.

Dacă în alte spectacole ale regizorului existau doar tuşe de acest fel care amprentau limbajul, ca elemente afrimiene de construcţie spectaculară, aici se creează, practic, o nouă limbă, asta susţinînd claustrarea surorilor care îşi delimitează teritoriul nu doar fizic, ci şi prin limbaj… “Are you dreaming?” întreabă regizorul la începutul spectacolului şi dă drumul acestui vis absurd, romantic, comic şi coşmaresc deopotrivă. Este universul lui Afrim, cu personaje reale şi ireale (“foste” personaje, vorba Groparului din “Hamlet”) care coexistă într-un spaţiu la marginea imaginarului, o lume care se sufocă în propriile frici şi fantasme. Ca în mai toate spectacolele sale, Afrim face vizibile convulsiile emoţionalului. Oana Stoica, „Trei suricate” Dilema veche, nr. 794, 9-15 mai 2019

Radu Afrim este unul dintre cei mai importanţi regizori de teatru români ai momentului. A câștigat de trei ori Premiul UNITER pentru regie și este considerat de critica de specialitate ca având un demers performativ țesut mai degrabă din atmosferă și personaje decât din narațiune. În anul 2008 i s-a decernat Premiul Coup de Coeur de la Presse la Festivalul de la Avignon (Off), pentru spectacolul Mansarde à Paris/ Les détours Cioran montat la Luxemburg.

Scriitorul și regizorul de teatru de origine cehă David Drábek  a fost în nenumărate rânduri distins cu Premiul Alfréd Radok. În piesele sale, Drábek critică societatea contemporană, în special materialismul și consumerismul, lucrările lui având un conținut mare de elemente suprarealiste. Personajele lui sunt, în principal, anti-eroi ce suferă de fobii și deviații de comportament. Aproape fiecare personaj creat de David Drábek  este o victimă a societății putrede.

Din distribuția spectacolului fac parte Raluca Păun, Romanița Ionescu, Iulia Lazăr, Ramona Drăgulescu, Constantin Cicort, Alex Calangiu, Claudiu Mihail și Vlad Udrescu.

Traducerea textului a fost realizată de Mircea Dan Duță, scenografia este semnată de Irina Moscu, universul sonor îi aparține regizorului Radu Afrim, iar echipa de creație este completată de Călin Țopa – sound design, Cosmin Florea – afiș, Cătălin Miculeasa – asistent regie, Minela Popa și Mihaela Guran – make-up design și Filomela Salahoru – consultant limbaj mimico-gestual.

Durata spectacolului: 3 ore (cu pauză)

*Spectacolul este recomandat publicului cu vârsta peste 16 ani.

28
/10
/20

CRONICĂ DE FILM „Mia își ratează răzbunarea” (2020), al doilea lungmetraj, realizat tot în regim independent, al regizorului Bogdan Theodor Olteanu, este o comedie care vorbește despre feminitate și are ca protagonistă o tânără actriță, jucată de Ioana Bugarin.

28
/10
/20

Astăzi, 28 octombrie, de ziua de naștere a pictoriței basarabene Valentina Rusu Ciobanu (100 de ani), Asociația pentru cultură și arte ARBOR lansează în premieră producțiile multimedia #100VRC Valentina Rusu Ciobanu: viața și opera și VRC Atelier ’85, atelierul artistei din anul 1985, reconstituit în realitate virtuală.

27
/10
/20

Arta urbană este în jurul nostru, de cele mai multe ori este necesar doar să ne ridicăm privirea şi vom observa diferite forme de artă. Observăm de la stencils, la stickere, la graffiti şi instalaţii stradale, cât şi una dintre cele mai perisabile forme de artă urbană, cea realizată în cretă. Un articol de Mihaela Ion.

27
/10
/20

Itinerama – Țara Făgărașului la București aduce, în perioada 28 octombrie – 15 noiembrie, evenimentul „Povestiri din Țara Făgărașului”, un proiect foto-video semnat de Adriana Lucaciu, care își propune să deschidă curiozitatea publicului bucureștean pentru ținutul istoric din Transilvania, aflat la nici patru ore distanță de capitală.

26
/10
/20

„Arcașul fără arc. Poveşti, pilde și vorbe de duh din China, Japonia și Coreea alese, traduse și prefațate de Ștefan Liiceanu” este un volum captivant despre Asia Orientală, apărut în această lună la Editura Humanitas, din care vă oferim o povestire în exclusivitate. Ediția include ilustrații de Mihail Coșulețu.

26
/10
/20

Pentru lecturile din serile lungi de toamnă, vă propunem un roman nominalizat la Premiul Strega 2019, recent apărut și în limba română, la Editura Polirom: „Adio, fantasme”, de Nadia Terranova (traducere din italiană de Cerasela Barbone).

23
/10
/20

Teatrul Național Iași, alături de poporul din Belarus, în proiectul „Belarus(ia) ̶ Lecturi la nivel mondial” Belarus(sia) Worldwide Reading Project), cu un eveniment excepțional: INSULTAȚI. BELARUS(IA) de Andrei Kureichik. Luni, de la ora 19:00, la Sala Teatru³, spectacol-lectură în cadrul proiectului LECTURI³.

23
/10
/20

„Desigur, cel mai important în perioada aceasta este să fim sănătoși și să facem ca lucrurile să continue să meargă cât de cât într-o normalitate, de la școală și familiile noastre și până la joburi – care sunt în pericol, în special cele ale free-lancerilor din domeniul cultural și al organizării de evenimente. Altfel însă, e important și să încercăm să ne păstrăm pe cât se poate obiceiurile din viața noastră de dinainte – inclusiv cele care nu sunt necesare supraviețuirii imediate, cum sunt cele culturale în general și un festival de film în particular. Căci da, nu se oprea lumea în loc dacă nu organizam noi ediția a 11-a a Les Films de Cannes à Bucarest – însă ne-am încăpățânat tocmai pentru fărâma de normalitate pe care continuarea acestei tradiții o aduce în viața noastră” spune Cristian Mungiu, inițiatorul festivalului.

Pagina 1 din 92512345...102030...Ultima »