Casablanca. 75 de ani de la lansarea filmului care a făcut istorie
https://www.ziarulmetropolis.ro/casablanca-75-de-ani-de-la-lansarea-filmului-care-a-facut-istorie/

Zilele trecute s-au împlinit 75 de ani de la apariţia pe marile ecrane a filmului ”Casablanca”. Pelicula, o poveste atemporală despre dragoste, pierdere şi răscumpărare, pe fondul luptei împotriva naziştilor, este considerată adesea cea mai marcantă producţie cinematografică realizată vreodată.

Un articol de |27 noiembrie 2017

Lansat în New York la 26 noiembrie 1942, pe fondul Campaniei din Africa de nord între trupele Aliaților și cele ale Puterilor Axei, “Casablanca” a devenit un succes la nivel mondial, câștigând premiul Oscar pentru cel mai bun film în 1944.

Regizat de Michael Curtiz, filmul este emblematic: o poveste de dragoste devastatoare, cu Humphrey Bogart și Ingrid Bergman, în rolul lui Rick Blaine și al Ilsei Lund, iubiți urmăriți de blestem, a căror uniune trebuie sacrificată pentru lupta împotriva naziștilor în orașul Casablanca, controlat de Regimul de la Vichy.

Odată cu decesul de anul trecut al actriței Madeleine LeBeau, care a interpretat rolul lui Yvonne, amanta părăsită a lui Rick Blaine, niciunul dintre actorii care au jucat în ”Casablanca” nu se mai află în viață.

Desemnat de deputații britanici drept filmul lor favorit din toate timpurile în cadrul unui sondaj din 2006, și numit al treilea cel mai important film american un an mai târziu de Institutul American de Film, “Casablanca” încă umple sălile de cinematograf în cadrul proiecțiilor speciale.

În 2012, Oscarul pentru cel mai bun regizor câștigat de Michael Curtiz a fost vândut contra sumei de 2,1 milioane de dolari la o licitație organizată în Santa Monica, California, în timp ce pianul celebru care decora Rick’s Cafe a fost cumpărat cu 3,4 milioane de dolari, la New York, doi ani mai târziu.

Foto:  Casablanca – facebook

25
/01
/21

CARTE DE CINEMA Diversele evoluţii ale tehnologiei audiovizuale din ultimii ani au adus o formă inedită de comentariu despre cinema – eseul-video. Criticul Irina Trocan i-a dedicat o substanţială carte, „Audiovizualul în opoziţie” (2020), în care discută de asemenea şi cinema-ul eseu.

12
/01
/21

CRONICĂ DE FILM Lansat recent de HBO (care e şi unul dintre producători), cel mai nou film al regizorului Steven Soderbergh, „Let Them All Talk” (2020), vine într-un moment prost. Ce interes poate să stârnească acum povestea unei scriitoare în criză (Meryl Streep) care porneşte într-o călătorie transoceanică pe un vapor de lux alături de două prietene şi un nepot?

11
/01
/21

CRONICĂ DE FILM Premiat în competiţia Festivalului de la Veneţia pentru cea mai bună actriţă (Vanessa Kirby) şi lansat recent de Netflix, „Pieces of a Woman” (2020) este primul titlu în limba engleză al regizorului maghiar Kornél Mundruczó – un film demn de respect pentru forţa emoţională a câtorva momente, dar nu şi foarte rafinat.

07
/01
/21

CARTEA DE CINEMA Dialogul dintre literatură și cinema e vechi cât istoria filmului, însă nu a fost niciodată studiat pe cât ar fi meritat. O contribuție importantă la înțelegerea complexității acestei relații este volumul nou apărut „Adaptarea cinematografică a operelor literare”, de Anda Ionaș.

05
/01
/21

PREVIEW Deși sunt riscante previziunile pentru anul care tocmai a început, există totuși speranțe că situația va fi mai bună decât în 2020. Inclusiv în privința cinematografiei. Prin urmare, încercăm să anticipăm cele mai așteptate filme românești din 2021 – de la noi titluri de Radu Jude sau Daniel Sandu, la debuturi promițătoare.

21
/12
/20

Câștigătorul Trofeului Transilvania și a Premiului Publicului la TIFF aduce pe același ecran actori din Game Of Thrones, Animal Kingdom și The Dark Knight Rises, alături de starul seriei HBO Sharp Objects. Din 18 decembrie, „Babyteeth: Prima iubire” este disponibil online.

16
/12
/20

CRONICĂ DE FILM Cu premiera la TIFF şi disponibil online, pe Vimeo, documentarul (de aproape 30 de minute) „Totul pentru Riana”, realizat de Mihai Dragolea, jurnalist devenit şi regizor, este portretul unui tânăr prins între dorinţa de a trăi liber şi obligaţia de a avea grijă de familie.

15
/12
/20

TOP Ce filme româneşti de ficţiune merită reţinute din acest an 2020 în care cinematografia a fost dată peste cap? Cu ce mai rămânem în afară de două încercări radicale ale unor regizori consacraţi, precum „Tipografic Majuscul”, de Radu Jude, şi „Malmkrog”, de Cristi Puiu?