Câștigătorii Caméra d’Or și Un Certain Regard se văd la Les Films de Cannes à Bucarest
https://www.ziarulmetropolis.ro/castigatorii-camera-dorsi-un-certain-regard-se-vad-la-les-films-de-cannes-a-bucarest/

Filmele câştigătoare ale Caméra d’Or – cel mai bun film de debut din toate secţiunile – şi Un Certain Regard vor fi proiectate şi anul acesta în premieră la Les Films de Cannes à Bucarest. Proiecţiile din ediţia a 9-a a festivalului (19-28 octombrie) vor avea loc la Cinema PRO, Cinema Elvire Popesco, Cinemateca Union şi Cinema Muzeul Țăranului.

Un articol de Petre Ivan|21 septembrie 2018

Girl„, de belgianul Lukas Dhont, câștigătorul Caméra d’Or a primit totodată și premiul pentru cel mai bun actor și premiul FIPRESCI pentru cel mai bun film din secțiunea Un Certain Regard.

Girl

Filmul spune povestea Larei care visează să devină balerină profesionistă. „Girl arată fabulos, nu se teme să pună pe masă o serie de subiecte dificile și are în centru interpretarea spectaculoasă a tânărului actor și dansator Victor Polsner.” a scris Hollywood Reporter imediat după premiera mondială. Victor Polster, actorul din rolul principal, avea doar 15 ani la momentul filmării și a fost ales la finalul unui casting de jumătate de an,din peste 500 de candidați. Girl este propunerea Belgiei pentru premiile Oscar.

Border, de Ali Abbasi, câștigătorul premiului Un Certain Regard, o are în prim plan pe Tina, un ofițer vamal, apreciată de colegi pentru nasul ei fin cu care poate mirosi sentimentele de vinovăţie sau ruşine la oameni. Un film despre care Variety scria: „Un melanj captivant de film romantic, noir nordic, realism social și horror fantastic, care sfidează și răstoarnă convențiile genului”.

Border

Regizorul iraniano-danez Ali Abbasi este la al doilea lungmetraj (după Shelley, 2016, în premieră mondială la Berlin, cu Cosmina Stratan în rol principal) și pentru prima oară la Cannes. La rândul lui, Border este propunerea Suediei la premiile Oscar.

Anul acesta s-au împlinit 50 de ani de când Jean-Luc Godard, susținut de François Truffaut și de alți mari cineaști din noul val francez,a condus revolta care aîntrerupt festivalul de la Cannes din 1968. Datorită acestui eveniment, în 1969 s-a născut secțiunea independentă Quinzaine des realisateurs, unde aveau să fie prezentate filme curajoase, alese fără vreun fel de constrângere ideologică.

„În fiecare mare cineast se ascunde un anarhist”, a spus Jean-Luc Godard la conferința de presă de la Cannes de anul acesta. Regizorului i-a fost acordat un Palme d’Or Special pentru celmai recent film al său, Le livre d’image. Filmul„reia multe dintre temele abordateanterior deregizor, dar o face cu o neașteptată urgență și o viscerală stranietate. Este un film-eseu în limbajul corporal al unui horror.” consemna The Guardian.

Capharnaüm, realizat de actrița și regizoarea libaneză Nadine Labaki, a fost distins cu Premiul Juriului în Competiția oficială. Labaki a debutat la Cannes, în secțiunea Quinzaine des Réalisateurs, cu filmul Caramel(2007) și a continuat în secțiunea Un Certain Regard cu Where do we go now? (2011).

Capharnaum

Filmul spune povestea unui băiețel care decide să-și dea în judecată părinții pentru că l-au adus pe lume. În perioada de pregătire, regizoarea a intervievat copii din medii defavorizate iar subiectul s-a născut din răspunsurile lor. „Ești fericit că te-ai născut?”, îi întreba ea. „99% din ei răspundeau – Știi ceva, chiar nu sunt! Nu eu am cerut să mă nasc.”, aflăm din The Hollywood Reporter.

Capharnaüm a fost filmat în Beirut, timp de șase luni, iar regizoarea a folosit cu precădere actori neprofesioniști. După premiera de la Cannes s-a aplaudat timp de 15 minute în picioare.

Donbass

Capharnaüm este propunerea Libanului la premiile Oscar.

În Donbass, recompensat cu premiul pentru regie în Un Certain Regard, regizorul Serghei Loznița vorbește despre această regiune din estul Ucrainei unde au avut loc conflicte între naționaliști ucraineni și susținători ai Republicii Populare Donețk, un proto-stat susținut de Rusia. În 13 capitole, autorul face portretul unei societăți afectate de ani întregi de manipulări și propagandă.

Donbass este al patrulea film cu care regizorul ucrainean ajunge la Cannes. Filmul său precedent, O creatură delicată(2017), poate fi văzut acum în cinematografele românești.

Capharnaümși Lelivre d’image sunt distribuite în România de Independența Film.

Foto: Les Films de Cannes à Bucarest – filmedefestival.ro

29
/09
/21

CRONICĂ DE FILM Pentru un film de debut al unui regizor de teatru care nu a mai făcut până acum cinema, „Câmp de maci” (2020), de Eugen Jebeleanu, are o rigoare estetică neaşteptată, dar şi o lipsă de încrâncenare demnă de salutat.

28
/09
/21

CRONICĂ DE FILM „Crai nou” (2021), debutul Alinei Grigore, recent câştigător la Festivalul de la San Sebastian, aduce un aer proaspăt în cinematografia română.

28
/09
/21

THE FRENCH DISPATCH, LAND, QUO VADIS, AIDA?, scurtmetraje românești și internaționale, cele mai apreciate filme românești ale momentului si filmele premiate la Festival se văd în cadrul Retrospectivei ANONIMUL 2021 la ARCUB, Cinema Elvire Popesco și Terasa Institutului Francez între 28 septembrie și 3 octombrie.

27
/09
/21

În ultima săptămână din septembrie, „Cinema sub clar de lună“ aduce pe ecranul din Grădina Muzeului Național al Literaturii Române două dintre cele mai noi filme românești, Câmp de maci și documentarul Spioni de ocazie, alături de producții străine care au avut un parcurs spectaculos: Night of the Kings, aflat pe lista scurtă la premiile Oscar, și Apples, co-produs de Cate Blanchett și propus anul trecut de Grecia la Oscarul pentru Cel mai bun film internațional.

27
/09
/21

Frumoasa și bestia întâlnește viitorul tehnologiei în Belle, producția-fenomen semnată de regizorul japonez Mamoru Hosoda, care va deschide cea de-a 16-a ediție Animest. Prezentat în premieră internațională la Cannes, anime-ul Sci-Fi în care o adolescentă devine cea mai bună versiune a sa într-un univers paralel, creat în mediul virtual, se va vedea pentru prima dată pe marele ecran din România vineri, pe 8 octombrie, de la orele 18:30 și 21:30, la Cinema Elvire Popesco. Filmul va putea fi urmărit în curând în cinematografele din întreaga țară, distribuit de Bad Unicorn.

27
/09
/21

OPINIE Subfinanţat de nişte autorităţi nepăsătoare, fără cinematografe care să îi fie dedicate şi cu un public larg pus mai degrabă pe miştouri, filmul românesc de autor face performanţă an de an la cel mai înalt nivel. Iar 2021 o dovedeşte din plin. Este unul din paradoxurile româneşti.

24
/09
/21

Festivalul KINOdiseea aduce pe marele ecran filme despre protejarea mediului, relațiile dintre copii și părinți, curaj și empatie, la Cinema Gloria și Cinema Eforie.