Câştigătorul Leului de Aur la Veneţia 2012, PIETA de Kim Ki-duk, în deschiderea Festivalului Internaţional de Film Experimental BIEFF
https://www.ziarulmetropolis.ro/castigatorul-leului-de-aur-la-venetia-2012-pieta-de-kim-ki-duk-in-deschiderea-festivalului-international-de-film-experimental-bieff/

Câştigătorul Leului de Aur la Veneţia 2012, PIETA de Kim Ki-duk, în deschiderea Festivalului Internaţional de Film Experimental BIEFF   Gala de deschidere BIEFF aduce în premieră în România câştigătorul Leului de Aur de la Veneţia, PIETA, semnat de controversatului regizor corean Kim Ki-duk şi va avea loc la Cinema Scala, marti, 20 noiembrie. Filmul […]

Un articol de |15 noiembrie 2012

Câştigătorul Leului de Aur la Veneţia 2012, PIETA de Kim Ki-duk, în deschiderea Festivalului Internaţional de Film Experimental BIEFF

 

Gala de deschidere BIEFF aduce în premieră în România câştigătorul Leului de Aur de la Veneţia, PIETA, semnat de controversatului regizor corean Kim Ki-duk și va avea loc la Cinema Scala, marti, 20 noiembrie. Filmul e precedat de The Wholly Family, cel mai nou scurtmetraj al lui Terry Gilliam câștigător al Premiului pentru cel mai bun scurtmetraj la Premiile Academiei Europene de Film. Cele doua proiecţii-eveniment sunt posibile datorită sprijinului acordat de Jameson, Ambasada Republicii Korea si Samsung si dau startul a şase zile de experimente cinematografice unice şi provocatoare.

Aclamat la scenă deschisă după premiera de la Veneția, PIETA de KIM KI-DUK este o relatare nuanțată despre vină, sacrificiu şi ispăşire. Filmul spune povestea unui bărbat care lucreză ca recuperator pentru o companie de împrumut financiar, amenințându-i brutal pe cei creditati, pentru rambursare. Reunit pe neaşteptate cu mama sa, care il abandonase la naştere, cruzimea protagonistului “cedeaza” in fata afectiunii materne si acesta renunța la slujbă. Totuşi, faptele sale violente nu rămân fără consecinţe: in mijlocul momentelor de apropiere si fericire cu mama, aceasta este răpită.

Pieta2

Asemănând relația protagoniştilor cu Pietà, capodopera lui Michelangelo, filmul folosește imaginea Fecioarei Maria îmbrățișând trupul mort al lui Iisus Hristos pentru a simboliza, după cum spune regizorul, „o îmbrățișare a durerii și suferinței inerentă în toată istoria umană, reprezentând astfel înțelegerea și împărtăşirea acelei dureri.”

PIETA este o alegorie dură despre capitalismul dus la extrem și modul în care acesta transformă relațiile umane. Regizorul este citat ca spunând în conferința de presă de la Veneția, că banul este al treilea personaj principal, alături de mamă și fiu. KIM KI-DUK declara: „De la marile războaie şi până la crimele triviale de astăzi, cred că noi toți suntem în aceeaşi măsură complici și păcătoși. În mod inevitabil într-o societate capitalistă, banul supune oamenii unor încercări şi este cauza majorităţii conflictelor. Ei scot la lumină egoismul şi lăcomia umană. Oamenii de astăzi sunt obsedaţi de fantezia că bunăstarea materială poate rezolva totul. În cele din urmă, vom sfârși prin a deveni monedă de schimb unii pentru ceilalţi, zdrobindu-ne de asfalt.”
Provocând concepţia generală despre moralitate, bine şi rău, în film nu exista “personaj negativ” şi “victimele” sale, ci se creează un lanţ al vinei împărtaşite. KIM KI-DUK lasa spectatorului sarcina dificilă de a decide dacă vreunul dintre personaje mai merită compasiune.

Unul dintre cei mai controversaţi regizori coreeni, KIM KI-DUK a fost de nenumarate ori apreciat la nivel internaţional pentru filme precum SPRING, SUMMER, AUTUMN WINTER…AND SPRING (premiat la Locarno IFF 2003 ), 3-IRON (câştigator în 2004 al Leului de Argint şi premiului FIPRESCI la Veneţia) sau SAMARITAN GIRL (Ursul de Argint pentru cel mai bun regizor la Berlinale 2004).

The Wholly Family2

Înainte de proiecţia PIETA, BIEFF prezintă publicului român cel mai recent scurtmetraj al lui Terry Gilliam, THE WHOLLY FAMILY, o comedie-aventură suprarealistă, câștigătoare al Premiului pentru cel mai bun scurtmetraj la Premiile Academiei Europene de Film.

THE WHOLLY FAMILY este o fermecătoare călătorie onirică, felliniană prin percepția sa asupra viselor şi realităţii ca o experienţă simultană. Un baiețel, Jake, este pedepsit de părinţi şi trimis la culcare fără să fi mâncat. Visând, Jake transpune evenimente reale ale zilei trecute (senzaţia de foame, păpușile Pulcinella și supărarea pe părinții săi) în coşmarul său despre o cină înspăimântătoare. La rândul ei, realitatea din ziua următoare împrumută ceva din visele de peste noapte, filmul luand o întorsătură neaşteptată, în cheia suprearealista specifică lui GILLIAM.

Apreciat la nivel internaţional pentru filme precum BRAZIL, THE FISHER KING (câștigător al premiului Leul de Argint la Veneţia în 1991), sau FEAR AND LOATHING IN LAS VEGAS, TERRY GILLIAM este unul dintre cei mai provocatori şi neconvenţionali regizori contemporani, devotat experimentului şi testarii convenţiilor. Filmele sale sunt de obicei fantezii care explorează tema identităţii, a sănătăţii mintale, a imaginaţiei şi a felului în care aceasta determina cine suntem.

Seara de deschidere dă tonul pentru seria de filme de excepţie si evenimente dedicate educatiei in domeniul filmului experimental. Pentru detalii complete despre filmele proiectate va invitam sa accesati website-ul festivalului: www.bieff.ro

Noua ediţie a Festivalului Internaţional de Film Experimental Bucureşti BIEFF va avea loc în perioada 20 – 25 noiembrie, la Cinema Scala și Cinema Elvira Popescu. Intrarea la proiecțiile și evenimentele conexe BIEFF este liberă, în limita locurilor disponibile.

Festivalul Internaţional de Film Experimental Bucureşti BIEFF este organizat de Asociaţia Cultură şi Imagine şi susţinut de Centrul Național al Cinematografiei, Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică, Universitatea Națională de Arte, Le Fresnoy Studio National des Arts Contemporaines, MNAC Muzeul Național de Artă Contemporană, Jameson, JTI, Samsung, Romania Film, Fundația Konrad Adenauer, Forumul Cultural Austriac, Goethe Institut, UNIFRANCE, Institutul Francez, Ambasada Republicii Koreea, Stage Expert, Kodak, Noumax, Abis Studio, Dacia, ALLTUR, Libraria Bastilia, Lente, Hotel Moxa, La Mama, Kraftmark.

 

25
/01
/24

Muzica și poveștile se întâlnesc la Teatrelli într-un nou concept de spectacol sonor, creat de Mădălina Pavăl și Alexei Țurcan, împreună cu alți 10 muzicieni talentați. GAZDA redefinește sonoritățile românești și propune spectatorilor un alt mod de a se bucura de muzică – umăr lângă umăr cu artiștii răspândiți prin sala transformată într-o sufragerie, pregătiți să dăruiască povești din culisele creației.

25
/01
/24

Festivalul DIPLOMA Show, un proiect The Institute, lansează seria de podcasturi Friends of the Arts, produsă de Black Rhino Radio și moderată de Artemisa Pascu. Friends of the Arts - A DIPLOMA Show Podcast continuă misiunea proiectului de a promova și susține tinerii artiști, designeri și arhitecți.

25
/01
/24

Gaep anunță reprezentarea lui Théo Massoulier. Artistul stabilit la Lyon este cunoscut pentru asamblaje în care coexistă elemente minerale, plante și artefacte și care fac trimitere la culturile biologice din laborator sau la mici matrice prebiotice. Recent, el a început să dezvolte o serie de picturi cu basoreliefuri inedite, acționate magnetic. Prima lui expoziție personală la Gaep – și prima din București – se va deschide la finalul lunii februarie.

24
/01
/24

Despre “Klaus & Barroso” – ce a fost asta, frate Bogdan Theodor Olteanu? Acum, pe bune? Ce a fost asta? M-ai pus într-o situație tare complicată. Dar, vorba cântecului: “Frate, frate, la bine și la greu”, scrie Vasile Ernu, despre cel mai discutat film românesc din această lună.

23
/01
/24

CRONICĂ DE FILM În noul său lungmetraj, “Familiar” (2023), Călin Peter Netzer pare că încearcă să reia formula de succes din “Poziţia copilului” (2013), filmul cu care a câştigat Ursul de Aur la Berlinale.

23
/01
/24

ISTORIA ne ajută să călătorim în trecutul persoanelor, familiilor, comunităților, popoarelor, Lumii întregi. Ea ne învăţă să întelegem o hartă, o haină, o clădire, o ruină, o fotografie, o gravură, un document vechi, o piesă de muzeu sau chiar un tablou. Cine ştie Istorie, va înțelege mai bine comunitatea şi lumea în care trăieşte azi!

23
/01
/24

Miercuri, 24 ianuarie, ziua în care Unirea Principatelor Române este celebrată la nivel național prin numeroase festivități și manifestări culturale, ARCUB – Centrul Cultural al Municipiului București oferă publicului oportunitatea de a descoperi tainele limbajului universal al artei prin intermediul expoziției momentului, „Universul lui Salvador Dalí”, deschisă la Hanul Gabroveni din centrul Capitalei.

22
/01
/24

Teatrul Național „I.L. Caragiale” București își începe anul în Sala Mare, cu „Opera de trei parale” de Bertolt Brecht, această ars poetica și demonstrație practică a teatrului epic, acest punct de cotitură teatral, tablă de șah cu toți pionii murdari, busolă morală fără ac, și matrioșkă a răului.

22
/01
/24

Art Safari revine în această primăvară cu o ediție ce marchează un deceniu de existență. În prim plan, marii maeștri ai artei românești: Eustațiu Stoenescu, Grigorescu, Tonitza, Luchian, Pallady, Baba, Petrașcu, Mützner, Dărăscu, Ressu, Iser. Noul sezon prezintă 5 expoziții de artă, ce pot fi văzute în perioada 8 martie-28 iulie, la Palatul Dacia-România de pe Lipscani.

22
/01
/24

Anul acesta, Teatrul Tamási Áron celebrează Ziua Culturii Maghiare prin deschiderea a trei spaţii de întâlnire : luni, 22 ianuarie, de la ora 19, în Sala Mare a Teatrului, spectatorii din Sfântu Gheorghe pot urmări spectacolul "Voiam să mă revolt cu voi", o producţie a Teatrului Naţional din Târgu Mureş, în regia lui Aba Sebestyén; în aceeași zi, Trupa Tamási Áron joacă una dintre producţiile sale de succes, Floarea Soarelui, în regia lui Radu Afrim, pe scena Teatrului Naţional din Târgu Mureş; miercuri, 24 ianuarie, la Braşov, va fi lansată cartea despre viaţa actorului Nemes Levente, fostul director al Teatrului Tamási Áron.