Câştigătorul Leului de Aur la Veneţia 2012, PIETA de Kim Ki-duk, în deschiderea Festivalului Internaţional de Film Experimental BIEFF
https://www.ziarulmetropolis.ro/castigatorul-leului-de-aur-la-venetia-2012-pieta-de-kim-ki-duk-in-deschiderea-festivalului-international-de-film-experimental-bieff/

Câştigătorul Leului de Aur la Veneţia 2012, PIETA de Kim Ki-duk, în deschiderea Festivalului Internaţional de Film Experimental BIEFF   Gala de deschidere BIEFF aduce în premieră în România câştigătorul Leului de Aur de la Veneţia, PIETA, semnat de controversatului regizor corean Kim Ki-duk şi va avea loc la Cinema Scala, marti, 20 noiembrie. Filmul […]

Un articol de |15 noiembrie 2012

Câştigătorul Leului de Aur la Veneţia 2012, PIETA de Kim Ki-duk, în deschiderea Festivalului Internaţional de Film Experimental BIEFF

 

Gala de deschidere BIEFF aduce în premieră în România câştigătorul Leului de Aur de la Veneţia, PIETA, semnat de controversatului regizor corean Kim Ki-duk și va avea loc la Cinema Scala, marti, 20 noiembrie. Filmul e precedat de The Wholly Family, cel mai nou scurtmetraj al lui Terry Gilliam câștigător al Premiului pentru cel mai bun scurtmetraj la Premiile Academiei Europene de Film. Cele doua proiecţii-eveniment sunt posibile datorită sprijinului acordat de Jameson, Ambasada Republicii Korea si Samsung si dau startul a şase zile de experimente cinematografice unice şi provocatoare.

Aclamat la scenă deschisă după premiera de la Veneția, PIETA de KIM KI-DUK este o relatare nuanțată despre vină, sacrificiu şi ispăşire. Filmul spune povestea unui bărbat care lucreză ca recuperator pentru o companie de împrumut financiar, amenințându-i brutal pe cei creditati, pentru rambursare. Reunit pe neaşteptate cu mama sa, care il abandonase la naştere, cruzimea protagonistului “cedeaza” in fata afectiunii materne si acesta renunța la slujbă. Totuşi, faptele sale violente nu rămân fără consecinţe: in mijlocul momentelor de apropiere si fericire cu mama, aceasta este răpită.

Pieta2

Asemănând relația protagoniştilor cu Pietà, capodopera lui Michelangelo, filmul folosește imaginea Fecioarei Maria îmbrățișând trupul mort al lui Iisus Hristos pentru a simboliza, după cum spune regizorul, „o îmbrățișare a durerii și suferinței inerentă în toată istoria umană, reprezentând astfel înțelegerea și împărtăşirea acelei dureri.”

PIETA este o alegorie dură despre capitalismul dus la extrem și modul în care acesta transformă relațiile umane. Regizorul este citat ca spunând în conferința de presă de la Veneția, că banul este al treilea personaj principal, alături de mamă și fiu. KIM KI-DUK declara: „De la marile războaie şi până la crimele triviale de astăzi, cred că noi toți suntem în aceeaşi măsură complici și păcătoși. În mod inevitabil într-o societate capitalistă, banul supune oamenii unor încercări şi este cauza majorităţii conflictelor. Ei scot la lumină egoismul şi lăcomia umană. Oamenii de astăzi sunt obsedaţi de fantezia că bunăstarea materială poate rezolva totul. În cele din urmă, vom sfârși prin a deveni monedă de schimb unii pentru ceilalţi, zdrobindu-ne de asfalt.”
Provocând concepţia generală despre moralitate, bine şi rău, în film nu exista “personaj negativ” şi “victimele” sale, ci se creează un lanţ al vinei împărtaşite. KIM KI-DUK lasa spectatorului sarcina dificilă de a decide dacă vreunul dintre personaje mai merită compasiune.

Unul dintre cei mai controversaţi regizori coreeni, KIM KI-DUK a fost de nenumarate ori apreciat la nivel internaţional pentru filme precum SPRING, SUMMER, AUTUMN WINTER…AND SPRING (premiat la Locarno IFF 2003 ), 3-IRON (câştigator în 2004 al Leului de Argint şi premiului FIPRESCI la Veneţia) sau SAMARITAN GIRL (Ursul de Argint pentru cel mai bun regizor la Berlinale 2004).

The Wholly Family2

Înainte de proiecţia PIETA, BIEFF prezintă publicului român cel mai recent scurtmetraj al lui Terry Gilliam, THE WHOLLY FAMILY, o comedie-aventură suprarealistă, câștigătoare al Premiului pentru cel mai bun scurtmetraj la Premiile Academiei Europene de Film.

THE WHOLLY FAMILY este o fermecătoare călătorie onirică, felliniană prin percepția sa asupra viselor şi realităţii ca o experienţă simultană. Un baiețel, Jake, este pedepsit de părinţi şi trimis la culcare fără să fi mâncat. Visând, Jake transpune evenimente reale ale zilei trecute (senzaţia de foame, păpușile Pulcinella și supărarea pe părinții săi) în coşmarul său despre o cină înspăimântătoare. La rândul ei, realitatea din ziua următoare împrumută ceva din visele de peste noapte, filmul luand o întorsătură neaşteptată, în cheia suprearealista specifică lui GILLIAM.

Apreciat la nivel internaţional pentru filme precum BRAZIL, THE FISHER KING (câștigător al premiului Leul de Argint la Veneţia în 1991), sau FEAR AND LOATHING IN LAS VEGAS, TERRY GILLIAM este unul dintre cei mai provocatori şi neconvenţionali regizori contemporani, devotat experimentului şi testarii convenţiilor. Filmele sale sunt de obicei fantezii care explorează tema identităţii, a sănătăţii mintale, a imaginaţiei şi a felului în care aceasta determina cine suntem.

Seara de deschidere dă tonul pentru seria de filme de excepţie si evenimente dedicate educatiei in domeniul filmului experimental. Pentru detalii complete despre filmele proiectate va invitam sa accesati website-ul festivalului: www.bieff.ro

Noua ediţie a Festivalului Internaţional de Film Experimental Bucureşti BIEFF va avea loc în perioada 20 – 25 noiembrie, la Cinema Scala și Cinema Elvira Popescu. Intrarea la proiecțiile și evenimentele conexe BIEFF este liberă, în limita locurilor disponibile.

Festivalul Internaţional de Film Experimental Bucureşti BIEFF este organizat de Asociaţia Cultură şi Imagine şi susţinut de Centrul Național al Cinematografiei, Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică, Universitatea Națională de Arte, Le Fresnoy Studio National des Arts Contemporaines, MNAC Muzeul Național de Artă Contemporană, Jameson, JTI, Samsung, Romania Film, Fundația Konrad Adenauer, Forumul Cultural Austriac, Goethe Institut, UNIFRANCE, Institutul Francez, Ambasada Republicii Koreea, Stage Expert, Kodak, Noumax, Abis Studio, Dacia, ALLTUR, Libraria Bastilia, Lente, Hotel Moxa, La Mama, Kraftmark.

 

29
/03
/24

Una din trei femei se confruntă cu pierderea sarcinii de-a lungul vieții. Una din șase femei se confruntă cu infertilitatea. Una din două femei trece prin depresie și/sau anxietate, în urma pierderii unei sarcini, sau în contextul problemelor de infertilitate. În pofida frecvenței lor, aceste experiențe sunt totuși unele dintre cele mai stigmatizante și izolante din societate.

28
/03
/24

O nouă lună într-un șir aparent nesfârșit plasat sub semnul „vremurilor interesante” este o nouă invitație la oglindire prin artă. De la criza de mediu la traume transmise de-a lungul generațiilor, de la apăsarea cu care ne zdrobesc rolurile de gen în societate, la dificultățile în comunicare, spectacolele Vanner Collective vorbesc despre probleme cu care ne confruntăm zi de zi, conștienți sau nu, abordate cu empatie și cu inteligență, cu un amestec dezarmant de onestitate și teatralitate.

26
/03
/24

Cum se poate găsi un echilibru între stăpânirea strategiilor de comunicare, acumularea cunoștințelor de SEO și duelul cu algoritmii opaci ai tuturor platformelor de social media, de la Instagram la Facebook, de la Tik-Tok la Reddit, toate acestea fiind necesare pentru a ajunge la public, și activitatea propriu-zisă de a crea un concept sau un produs?

22
/03
/24

În contextul celebrării a 20 de ani de existență, Centrul Național al Dansului București (CNDB) extinde Ziua Internațională a Dansului pe durata întregii luni aprilie. Astfel, spectatorii vor avea ocazia să vizioneze spectacole de dans internaționale prezentate în premieră în România, producții coregrafice naționale, dar și să participe la discuții cu artiștii.

22
/03
/24

Pe 23 martie 2021, la 93 de ani, după aproape un secol petrecut printre lumini, umbre și culori, a părăsit această lume, lăsând în urmă o istorie a costumului, zeci de volume, nenumărate expoziții, o mulțime de obiecte adunate într-o colecție de o valoare greu de estimat, care, poate, își va găsi în timp un spațiu pentru ca muzeul visat de ea să existe.

22
/03
/24

Cum poate râsul să fie terapeutic? Cum poate cufundarea în natură să ne aline? Cum ne poate ajuta arta mișcării să avem o relație mai bună, mai creativă cu procesul de înaintare în vârstă? În căutarea răspunsurilor la aceste întrebări, Asociația Developing Art lansează proiectul de cercetare artistică All Sorts of Care: o serie de rezidențe artistice dedicate explorării legăturilor complexe dintre corp și minte, în contextul râsului, al îmbătrânirii și al prezenței umane, ca un martor tăcut ce face parte din natură, toate privite prin filtrul ideii de grijă.

21
/03
/24

Cele mai noi filme cu Mads Mikkelsen și Sir Anthony Hopkins în rolurile principale și multipremiatul „All of Us Strangers” (foto) (r. Andrew Haigh) sunt doar câteva dintre titlurile incluse în programul celei de-a 23-a ediții a Festivalului Internațional de Film Transilvania, care va avea loc la Cluj-Napoca între 14 și 24 iunie.

21
/03
/24

Joi, 28 martie, de la ora 19.00, va avea loc la sediul Teatrului Masca (Bd. Uverturii, nr. 14) a șasea întâlnire din seria dezbaterilor performative moderate de Alex Tocilescu. Tema ediției este „Ăștia o să ne plătească nouă pensia?!”