Câștigătorul Leului de Aur la Veneţia 2014, Roy Andersson, în deschiderea BIEFF
https://www.ziarulmetropolis.ro/castigatorul-leului-de-aur-la-venetia-2014-roy-andersson-in-deschiderea-bieff/

Festivalul Internaţional de Film Experimental Bucureşti BIEFF deschide cea de-a cincea ediţie cu premiera românească a celui mai recent lungmetraj semnat de maestrul nedisputat al umorului absurd, Roy Andersson („Ingmar Bergman în variantă slapstick”, după cum l-a numit publicaţia Village Voice).

Un articol de Liliana Matei|2 decembrie 2014

Filmul ,,A Pigeon Sat on a Branch Reflecting on Existence”, laureat cu Leul de Aur la Festivalul Internaţional de Film de la Veneţia în urmă cu doar două luni, va rula în cadrul BIEFF, la CinemaPRO, pe 10 decembrie.

Încheind trilogia despre ce înseamnă a fi om (alături de Songs From the Second Floor şi You, The Living – difuzat la prima ediție BIEFF) ,,A Pigeon Sat on a Branch Reflecting on Existence” îi urmăreşte pe Sam și Jonathan, o variantă modernă a lui Don Quijote şi Sancho, doi agenți de vânzări, ce fac comerț ambulant cu diverse mărunţişuri şi se ceartă continuu.

Purtându-ne într-o drumeție caleidoscopică prin mai multe destine umane, cei doi inspiră în aceeaşi măsură ilaritate şi solemnitate. Parcurgem filmul, degustând frumusețea și absurditatea momentului prezent, înconjurați de oameni mult prea similari cu noi. Este o călătorie care dezvăluie frumusețea momentelor singulare, umorul și tragedia ascunsă în noi, grandoarea vieții, precum și fragilitatea fundamentală a omenirii.

Andersson creează ceva „asemeni unei colaborări între Monty Python și Samuel Beckett, în ultimele zile ale Noii Obiectivități”, după cum spune Robbie Collin, jurnalist pentru The Telegraph, adăugând „trebuie doar să te uiți, apoi să apuci o plasă și să încerci să-ţi convingi sufletul să coboare înapoi din tavan.”

Vorbind despre film, Andersson subliniază: „În ultimele mele două filme am îndrăznit să părăsesc realismul și naturalismul, intrând pe teritoriul esteticii abstracte. Această ambiție reflectă curentul artistic Noua Obiectivitate, care a cuprins Germania în anii 1920. Amestecul lor de realitate şi fantezie a dus la un fel de super-realism, o ambiție pe care o am, de asemenea, pentru A PIGEON SAT ON A BRANCH…, în care abstractizarea urmează să fie condensată, purificată, și simplificată; secvenţele trebuie să apară curățate, ca amintirile și visele. ”

Filme-dans, la BIEFF 2014

După succesul impresionant avut anul trecut, programul dedicat filmelor-dans revine la Festivalul Internaţional de Film Experimental BIEFF, de această dată în parteneriat cu unul dintre cele mai importante festivaluri europene de film coregrafic CINEDANS – Dance on Screen Festival Amsterdam.

Cinematograful și dansul fuzionează în şapte scurtmetraje fermecătoare, în care corpul uman devine sinonim cu emoția, un mijloc de definire a propriei identități, de revendicare a spațiului urban, o expresie a dragostei și a comunității.

I AM THE ONLY spune povestea maturizării unui băiat în contextul unei relații problematice dintre el și familia lui. În imagini simbolice, ni se arată personalitatea neînfricată, în plin proces de dezvoltare a copilului, în contrast cu atitudinea irațională, temătoare a rudelor sale mai în vârstă. (Gabriela Lupu, BIEFF)

Continuând povestea maturizării personale, INTRINSIC MORAL EVIL urmăreşte doi barbați ce intră într-un joc, trupurile lor atrăgându-se și respingându-se printr-o senzualitate sinuoasă. Corpurile dar si identitățile lor se urmăresc reciproc spre destinația lor finală – cea a auto-emancipării și mândriei, strălucind în fața prejudecăților. (Andrei Tănăsescu, BIEFF)

Trecând la experienţa universală a iubirii, FLIGHT OF LIFE priveşte către un cuplu tânăr ce ia micul dejun împreună și se îndreaptă, şofând pe coasta unui munte, spre o petrecere. O dramă efervescentă, FLIGHT OF LIFE poartă privitorul într-o călătorie atemporală și fatidică ce leagă două suflete de cursul vieții. (Andrei Tănăsescu, BIEFF)

De asemenea abordând tema dragostei, BETWEEN ENTRANCE AND EXIT este un film îmbogățit cu o joacă abilă în convențiile genului de film (thriller, comedie burlescă, melodramă) ce prezintă viața ca pe o casă bântuită, abandonată, în captivitatea căreia se găsesc amintirile unei povești de dragoste sfâșietoare. Într-o relație disfuncțională, ca un pian dezacordat, cei doi protagoniști se caută și se găsesc în mod repetat într-un labirint de camere și oglinzi, fiecare reprezentând o altă etapă a unui cerc vicios de dragoste și ură. (Gabriela Lupu, BIEFF)

Îndreptându-și privirea de la experiente personale trăite în intimitate, la interacţiunea dintre oameni și mediul în care acestia trăiesc, HORIZON aduce o perspectivă proaspătă asupra rolului spațiului urban. Deși tratat cu umor, filmul relevă un subiect serios și anume că orizontul rămâne doar un concept într-o societate obsedată de ascensiune. (Gabriela Lupu, BIEFF)

Câştigător al premiului acordat de public la CINEDANS, SLOW este un performance care prezintă organismul uman dezarmat, înconjurat de jungla oraşului, marcând într-un mod încântător și excepţional contrastul dintre traseul corpului uman lipsit de apărare si lumea agitată ce-l înconjoară.

De asemenea concentrat asupra relaţiei dintre individ şi mediul (de data aceasta comunitar) în care acesta trăieşte, THE GINGER CONNECTION este un film despre outsiders și despre sentimentul de apartenență, despre legatura nespusă dintre oamenii roșcati, vazută în corelație cu dansul. Antrenant, cu un potențial de manifest socio-artistic, filmul degajă optimism, îndemnând minoritațile să se adune. (Gabriela Lupu, BIEFF)

30
/01
/24

În luna februarie, „Noaptea Albă a Filmului Românesc” este dedicată unui apreciat cineast, reprezentant al Noului Val în cinematografie: Cătălin Mitulescu regizor, scenarist şi producător. TVR Cultural, TVR Internațional și TVR Moldova invită telespectatorii în noaptea de sâmbătă, 3 spre 4 februarie, la un maraton cinematografic alături cele mai reprezentative şi premiate creaţii semnate de Cătălin Mitulescu.

29
/01
/24

Vika este un DJ carismatic în vârstă de 84 de ani și o adevărată vedetă a a scenei clubbingului din Varșovia. Confruntându-se cu trecerea timpului, Vika este de părere că vârsta este doar un număr și îi inspiră pe cei din jurul ei să își trăiască viața la maxim. Documentarul „Vika!” Este disponibil pe HBO Max.

29
/01
/24

Într-o lume și o industrie care se schimbă extrem de rapid, un renumit cineast italian, autor de modă veche, caută sens în filmele pe care le face, în dragoste, precum și în politică. Din 2 februarie, Un viitor luminos/ Il sol dell’avvenire, noul film al lui Nanni Moretti, o comedie care critică modul de a face filme al platformelor de streaming și apără viitorul cinematografului, are premiera în cinema, distribuit de Independența Film.

26
/01
/24

Survolând șansa și neșansa unei relații nemenite, de la aceeași distanță calculată care marchează și ruptura finală dintre cei doi protagoniști, debutul în lungmetraj a lui Celine Song, „Past Lives” dezbate în compoziții corecte, dar niciodată riscante, un „ce-ar fi fost dacă?” venit la 24 de ani de la ultima întâlnire.

25
/01
/24

Sfârșitul sec.XIX, un sat dezbinat de bârfe, certuri și lupta pentru pământ. Frumoasa Jagna, o tânără de 19 ani, un spirit liber ce iese din tiparele comunității, devine centrul atenției în momentul în care familia o obligă să se căsătorească cu Boryna, un moșier văduv, influent și bogat.

24
/01
/24

Despre “Klaus & Barroso” – ce a fost asta, frate Bogdan Theodor Olteanu? Acum, pe bune? Ce a fost asta? M-ai pus într-o situație tare complicată. Dar, vorba cântecului: “Frate, frate, la bine și la greu”, scrie Vasile Ernu, despre cel mai discutat film românesc din această lună.

23
/01
/24

CRONICĂ DE FILM În noul său lungmetraj, “Familiar” (2023), Călin Peter Netzer pare că încearcă să reia formula de succes din “Poziţia copilului” (2013), filmul cu care a câştigat Ursul de Aur la Berlinale.

19
/01
/24

Warner TV dedică duminicile lunii februarie filmelor de basm, povești fantastice live action și animate, ecranizări și narațiuni originale lansate pe parcursul ultimelor nouă decenii.

19
/01
/24

Producția este adaptarea live-action a îndrăgitului serial de animație și urmărește aventurile lui Aang, tânărul avatar, în încercarea de a stăpâni cele patru elemente (Apă, Pământ, Foc, Aer), pentru a reinstaura echilibrul într-o lume amenințată de înfricoșătoarea Națiune a Focului. Serialul va avea premiera globală pe 22 februarie 2024, doar pe Netflix.

18
/01
/24

CRONICĂ DE FILM Bizară, dar şi simptomatică decizia realizatorilor filmului "Klaus & Barroso" de a semna cu "regie colectivă", nenumită. Asta ar putea sugera că toţi cei trei scenarişti - Adrian Nicolae, Cosmin "Micutzu" Nedelcu şi Bogdan Theodor Olteanu -, dintre care primii doi sunt şi actori în roluri centrale, s-au ocupat de regie.

17
/01
/24

Din 16 ianuarie, filmul Klaus & Barroso, cu Cosmin „Micutzu” Nedelcu și Adrian Nicolae rulează în cinematografele din toată țara, distribuită de Forum Film. În Republica Moldova filmul va rula din 18 ianuarie, pe ecranele Cineplex.

16
/01
/24

16 ianuarie, 2024 - Cea de-a 18-a ediție a Premiilor Gopo, evenimentul anual care sărbătorește și recompensează realizările cinematografiei românești, va avea loc în 29 aprilie la Teatrul Național ,,I.L. Caragiale” din București.

16
/01
/24

Asteroid City, cel mai recent film al lui Wes Anderson, în care joacă Jason Schwartzman (The French Dispatch, The Grand Budapest Hotel), Scarlett Johansson (Black Widow, Jojo Rabbit) și Tom Hanks (Elvis, News of the World), va fi disponibil pentru vizionare în exclusivitate pe SkyShowtime începând din 20 ianuarie.