Festivalul Enescu. Ce alegi: un aperitiv, un fel principal sau un desert?
https://www.ziarulmetropolis.ro/ce-alegi-un-aperitiv-un-fel-principal-sau-un-desert/

Sau cum să citeşti programul Festivalului Enescu, îndrumar pentru melomanul începător.

Un articol de Corina Dima|14 septembrie 2017

Festivalul Enescu soseşte, o dată la doi ani, ca un cadou pentru melomanii români. Cu această ocazie poposesc pe scenele din Bucureşti o pleiadă de orchestre, solişti şi dirijori vestiţi de prin toate colţurile lumii.

Dar de unde să începi, care sunt criteriile de selecţie în cazul în care eşti începător într-ale muzicii clasice, cum să alegi concertele şi orchestrele?

Ediţia Festivalului Enescu 2017 vine cu 23 de zile pline, în fiecare zi având loc mai multe concerte, în spaţii şi săli diferite.

Care sunt spaţiile unde se desfăşoară concertele?

Majoritatea concertelor au loc în două săli: Sala Palatului (aprox. 4.000 locuri) şi Ateneu (aprox. 800 locuri). Acesta este centrul în jurul căruia gravitează festivalul, aici au loc cele mai multe şi importante concerte.

Alte săli satelit, cu mai puţine concerte: Sala Mică a Palatului, aula Palatului Cantacuzino (Muzeul Enescu), Universitatea Naţională de Muzică Bucureşti, Sala Radio, Opera şi diverse teatre.

În Piaţa Festivalului Enescu (lângă Ateneu), vor avea loc diverse concerte (susţinute atât de adulţi cât şi de copii, elevi ai şcolilor de muzică din Bucureşti şi din ţară), ateliere, transmisii, proiecţii de filme şi multe surprize pentru cei mari şi pentru cei mici. Toate spectacolele din Piaţa Festivalului au acces liber.

Ca în fiecare an, sunt şi câteva oraşe din ţară care găzduiesc concerte în cadrul Festivalului Enescu (Sibiu, Iaşi, Bacău, Oradea, Cluj, Ploieşti, Timişoara etc.).

Dar ce să alegi din multitudinea de concerte?

Hai să răsfoim programul festivalului precum paginile unui meniu…

Poate fi un aperitiv, un fel principal sau un desert?

Felul principal sau categoriaMari orchestre ale lumii’’

În cadrul Festivalui Enescu sunt invitate atât orchestre mari (cu aproximativ 100 membri) dar şi orchestre mai mici (orchestre de cameră).

Seria de concerte intitulată „Mari orchestre ale lumii’’ aduce pe scenă, după cum îi spune şi numele, ansamblurile mari.

La ediţia din 2017 sunt prezente 10 orchestre mari internaţionale (ex: London Philarmonic Orchestra, Filarmonica della Scalla, Orchestre National de France, Royal Concertgebouw Orchestra Amsterdam etc.) dar şi româneşti. Fiecare orchestră susţine două concerte, în seri consecutive, la Sala Palatului (concertele încep la ora 19:30). În cele două seri orchestra prezintă programe cu piese diferite (fiecare seară are alt repertoriu). Ansamblurile care participă la Festival trebuie să interpreteze şi o lucrare compusă de Enescu.

Concertele acestor orchestre sunt adevărate desfăşurări de forţe. Orchestrele au o personalitate distinctă, cu muzicieni profesionişti de înaltă clasă, cu preferinţe/ specializări stilistice pentru un anumit compozitor sau epocă componistică, acestea pot oferi un regal.

Concertele se asemănă unui fel principal de mâncare săţios, lucrat cu trudă şi migală în care descoperi, pe măsură ce înaintezi, o grămadă de detalii, arome şi condimente. Şi îţi astâmpără foamea (de muzică) cu vârf şi îndesat.

Aperitive şi deserturi sau categoria „Recitaluri şi concerte camerale“

În fiecare zi, de la ora 16:30 sau 17:00 au loc la Ateneul Român concerte de tip recital instrumental (un singur instrument solist, ex.: Alexei Volodin – pian) sau ansambluri mici camerale (de la duo, trio, cvartet până la orchestre camerale).

Les Musiciens du Louvre

Faptul că aceste concerte se desfăşoară într-un cadru arhitectural deosebit, beneficiind totodată de acustica impecabilă a sălii de la Ateneu, le conferă o atmosferă specială.

Orchestrele care vor cânta pe această scenă sunt remarcabile, câteva exemple: Academy of St. Martin in the Fields, Orchestre de chambre de Lausanne, Philarmonia London etc.

Categoria concertelor „Muzica secolului 21’’ se referă la partituri compuse în această perioadă, o muzică mai puţin familială, uneori mai puţin accesibilă, pentru publicul larg.

Dozate în porţii mici, atât aperitivele cât şi deserturile se pot transforma în piese de rezistenţă pentru o masă specială. Ingrediente ales selecţionate, puse cu atenţie împreună, culori atrăgătoare, arome intense care te invită să le savurezi, în doze concentrate.

Uneori, după un aperitiv făcut ca la carte simţi că te-ai săturat, papilele gustative mulţumesc pentru belşugul îndestulării. Alteori aştepţi o masă întreagă ca să ajungi la desert, acesta fiind etalonul pentru etichetarea unei mese bune. Un desert răcoritor cu fructe sau poate unul intens cu ciocolată din abundenţă sau poate un desert aerat, spumos şi fin, îndelung lucrat. Cu stil diferit dar cu personalitate aparte fiecare.

Concertele, la fel, fiecare cu individualitate şi energie proprie.

Desertul special sau categoria „Concertele de la miezul nopţii”

Să te duci de la ora 22:30 să asculţi un concert de muzică clasică este, fără îndoială, un lucru special.

Să te duci însă la Ateneu ca să asculţi acel concert, este un lucru şi mai special.

Şi ce te faci dacă concertul este susţinut de o orchestră mică, tip baroc, cu 20 de instrumentişti, care cântă pe instrumente vechi? Mister, farmec aparte, parfum plutitor, alt tărâm…. de fapt, fără cuvinte. E musai o astfel de experienţă, un concert la miez de noapte în clădirea splendidă a Ateneului.

Un adevărat Maestru patiser ştie să îmbine detaliul, culorile, texturile, forma, astfel încât mica operă de artă, desertul său, să fie memorabil. 10 linguriţe rafinate, cu gusturi atent echilibrate şi o aminitire pe care papilele gustative o vor păstra o lungă perioadă de timp („Aha, desertul acela special…’’). Aşa sunt şi aceste concerte: delicate, lucrate în filigran şi, în acelaşi timp, foarte puternice, vor deveni etalon în materie de preferinţe muzicale.

Concertele se asemănă unui fel principal de mâncare săţios, lucrat cu trudă şi migală în care descoperi, pe măsură ce înaintezi, o grămadă de detalii, arome şi condimente. Şi îţi astâmpără foamea (de muzică) cu vârf şi îndesat.

Foto: Cătălina Filip (sus: Recital Renaud Capuçon), Andrei Gîndac

23
/05
/19

Un moment unic pentru cultura europeană! Pe 25 mai 2019, publicul român poate asista, în direct, la o dublă aniversare excepţională: Opera de Stat de Viena – Wiener Staatsoper – își sărbătorește cei 150 de ani de la inaugurare cu o nouă versiune a lucrării lui Richard Strauss, „Die Frau ohne Schatten / Femeia fără umbră“, creaţie centenară în acest an.

22
/05
/19

Opera Națională București prezintă duminică, 26 mai 2019, începând cu ora 18:30 spectacolul „Nuntalui Figaro” de Wolfgang Amadeus Mozart. Regia poartă semnatura lui Alexander Rădulescu, scenografia a fost realizată de către Adriana Urmuzescu, maestru de cor Daniel Jinga, asistent de regie Ştefan Neagrău. La pupitrul dirijoral se va afla maestrul Ciprian Teodorașcu.

09
/05
/19

Astăzi și mâine (9 și 10 mai 2019), de la ora 19.00, Orchestra simfonică a Filarmonicii „George Enescu“, condusă de maestrul Horia Andreescu, va avea în program  uvertura operei Nabucco de Giuseppe Verdi, Concertul nr. 3, în do major, pentru pian şi orchestră, op. 26, de Serghei Prokofiev și Simfonia nr. 2, în do major, op. 61 de Robert Schumann. Solistă în concertul lui Serghei Prokofiev va fi pianista Eva Yulin Shen, singura artistă care a primit şapte ani consecutiv distincţia „The Cultural Youth Ambassador Music Talent Awards“ acordată de guvernul taiwanez.

08
/05
/19

Șapte orașe și cinci țări – Germania, Franța, Italia, Canada și Moldova – vor găzdui în acest an reprezentații asociate Festivalului Internațional „George Enescu”, onorând astfel extraordinara moștenire muzicală a marelui compozitor român. Cea de-a 24-a ediţie a Festivalului Internaţional „George Enescu” va avea loc în perioada 31 august - 22 septembrie. 

07
/05
/19

Opera Națională București prezintă joi, 9 mai, începând cu ora 18:30 Concertul extraordinar cu ocazia Zilei Europei. La pupitrul dirijoral se va afla maestrul Iurie Florea, iar conceptul regizoral poartă semnătura lui Alex Nagy. Pe scenă vor evolua soliștii Oana Andra, Simonida Luțescu, Stanca Maria Manoleanu, Bianca Mărgean, Simona Neagu, Crina Zancu, Lucian Corchiș, Paul Lungu, Daniel Pop, Filip Panait, cu participarea Orchestrei și a Corului Operei Naționale București. 

06
/05
/19

Teatrul Odeon a lansat în stagiunea 2001-2002 programul „Dans la Odeon”, program ce și-a propus să aducă în atenția publicului arta dansului profesionist din România și din străinătate, sub forma unor Gale Extraordinare. Ediția din acest an, a XVIII-a, va avea loc vineri, 17 mai, ora 19:00, în Sala Majestic a Teatrului Odeon.

25
/04
/19

Soprana Nelly Miricioiu, o incomparabilă actriță cu voce de aur – așa cum a numit-o critica internațională -, strălucitoare la Covent Garden, Metropolitan Opera din New York sau Scala din Milano, se numără printre invitații celei de-a III-a ediții a Festivalului Internațional de Operă “Virginia Zeani”, care va avea loc La Târgu Mureș, Reghin și Cluj, în perioada 31 mai – 9 iunie.

25
/04
/19

Tinerii muzicieni selectați în programul SoNoRo Interferențe 2019 încheie săptămâna de studiu si mentorat cu un concert la Portul Cultural Cetate, sâmbătă, 27 aprilie, de la ora 19:00. Bursierii vor interpreta alături de profesorii lor capodopere de Sergei Rachmaninov, Wolfgang Amadeus Mozart, Ludwig van Beethoven, Antonin Dvorak, Dmitri Șostakovici, Max Bruch, Gabriel Fauré si Felix Mendelssohn-Bartholdy.

22
/04
/19

Opera Națională București prezintă joi, 25 aprilie 2019, începând cu ora 18:30 spectacolul „Cavalleria Rusticana & Pagliacci” de Pietro Mascagni - Ruggiero Leoncavallo.  Regia poartă semnătura lui Ion Caramitru, scenografia a fost creată de Viorica Petrovici, iar conceptul light design-ului îi aparține lui Chris Jaeger. La pupitrul dirijoral se va afla maestrul Vlad Conta.

Pagina 20 din 150« Prima...10...1819202122...304050...Ultima »