Ce ar fi fost dacă…?
https://www.ziarulmetropolis.ro/ce-ar-fi-fost-daca/

În cea de-a patra zi a Festivalului „Buzău Iubeşte Teatru”, ni se propune o comedie situaţională intitulată Cancún, scrisă în catalană de Jordi Calcerán, tradusă de Luminiţa Voina Răuţ şi regizată de Felix Alexa care asigură şi ilustraţia muzicală.

Un articol de Alexandra-Alina Popa|26 mai 2023

Cancún, destinația celebră din Mexic cu bogate influențe maya este locul în care două cupluri căsătorite de 25 de ani, aleg să își petreacă vacanța estivală. Imaginația zboară deja la stațiunea tropicală cu nisipuri mătăsoase, ape turcoaz, lagune, soare, frumuseți naturale îmbinate de facilitățile moderne de care se bucură cele patru personaje, cazate în bungalouri separate. Activitățile petrecute în comun și armonia prieteniei longevive, creează imaginea unei relații perfecte, fără secrete ori încurcături. Scenografia realizată de Andrada Chiriac este compusă dintr-o camera de hotel cu pereții din tije de lemn natur, lumina caldă, mobilier fără pretenții, un spațiu în care luxul la care unii oameni tânjesc este sinonim cu simplitatea. 

Comicul replicilor, invidiile mărunte se instalează încă de la începutul spectacolului și suntem tentați să rămânem pe acest fundal primar al trăirilor și emoțiilor personajelor. Fiecare trăiește în lumea lui, acceptată de ceilalți, orice capriciu, tabiet sunt împărtășite cu seninătate, fericirea deplină este a ludicului cu ușoare accente dramatice la început, în care se scaldă cuplul mai înstărit (Reme și Vicente / Cerasela Iosifescu și Gabriel Răuță) și cel mai rezervat, de o condiție modestă (Laura și Pablo / Ada Navrot și Alexandru Jitea).  

 

Jordi Carcelan deschide orizontul posibilităților, al dorințelor ascunse, neîmplinite, prin acel ce-ar fi fost dacă oamenii ar fi făcut alte alegeri, dacă ar fi mers pe alt drum? Felix Alexa atinge subtil substraturile psihicului uman prin multiple elemente comice, pe cât de ironice pe atât de dureroase, conturând perfect cele patru tipologii ale protagoniștilor. Această comedie de concept, comedie amară, este jucată excelent de cei patru actori care sunt absorbiți în egală măsură în planul realului și al fanteziei, o supapă care îi salvează de măștile purtate inconștient, de nefericirea și nemulțumirile nemărturisite. Poveștile paralele, aceleași cupluri regăsite în combinații diferite și compatibilitatea dintre parteneri le regăsim și în filmul Four to dinner (2022). Ideea lui Pablo de schimbare a partenerilor o determină pe Reme să divulge secretul păstrat de 25 de ani, despre ascunderea cheii de la mașină a lui Vicente, care a schimbat cursul destinului tuturor.

Frumoasă, pasională și amețită de prea multe pahare de șampanie, Reme este prinsă în mrejele relativității care o aduc la disperarea conștiinței realităților alternative în care este captivă. Rolul ofertant al actriței îi permite să jongleze cu registrele dramatice și ilare, publicul savurând zgomotos pe cele din urmă prin aplauze furtunoase în timpul spectacolului. Alături de Reme este Vicente, un soț caraghios și îngust la minte care își păstrează în ambele dimensiuni temporale, firea obedientă, delăsătoare, fără perspectivă, acuzându-și soția de neîmplinirea personală și profesională. Laura, rigidă și serioasă redă frustarea femeii invidioase pe succesul și sex-appealul celei mai bune prietene. Manierat și politicos, Pablo este tipul intelectualului care pulsează vitalitatea pe tărâmul fanteziilor erotice.

Fragilitatea granițelor dintre realitate și imaginație este trasată fin de regizor, și nuanțată prin revelațiile personajelor care constată că nu se cunosc cu adevărat și că își pot schimba cursul vieții prin manifestarea crezului propriu, sincer, nealterat. Dramaturgul Jordi Galceran afirma: ”Pentru mine, să scriu o piesă de teatru înseamnă să creez un univers, o tablă de joc, un spațiu unde să se deruleze acest joc. Trebuie să stabilești niște reguli bine definite astfel încât spectatorul să știe în ce paradigmă se află în fiecare moment.” În tandem cu intențiile autorului, Felix Alexa construiește cu mare precizie cadrul realității și al imaginarului și reușește să mențină interesul publicului prin note dramatice și comice, prin introspecție și frivolitate, dinamism și ambiguitate, tovarășii fideli ai personajelor în călătoria exotică care i-a scos din mimetismul fericirii și i-a purtat pe valurile temerilor, ale incertitudinii și ale descoperirilor dorințelor ce pot prinde viață în universuri paralele.

Cancún se încheie surprinzător printr-o nouă dimensiune a realității care deschide o altă problematică a societății de astăzi, cea a LGBT-ului. După multe răsturnări de situație, amuzante și încurcate, finalul atinge gradul cel mai ridicat al subtilităților metafizice, accentuat și prin ilustrația muzicală selectată de regizor, compusă și interpretată de Alexandru Bălănescu. O comedie reușită, spumoasă, ale cărei bule se sparg într-o ordine browniană, precum jocurile imprevizibile ale minții omului. Mesajul spectacolului este limpezit, prin necesitatea sine qua non a sondării realității interioare, proces fără indicații de orientare și poate că frumusețea constă tocmai în această rută a relativității, a alegerilor personale extravagante sau ordinare, cărora le imprimăm tonuri ironice, autoironice, veselie și tristețe.

Teatrul Nottara București

CANCÚN

de Jordi Galcerán

Traducerea din limba spaniolă: Luminița Voina-Răuț

Reme – Cerasela Iosifescu
Vicente – Gabriel Răuță
Laura – Ada Navrot
Pablo – Alexandru Jitea

Regia, lighting design și ilustrația muzicală: Felix Alexa
(selecția a fost realizată din muzica originală compusă și interpretată de Alexander Bălănescu)
Scenografia: Andrada Chiriac

 

Foto credit: Andrei Oană



20
/11
/24

„Dintre toate tipurile de scriitură pe care le-am făcut vreodată, cel mai mult îmi place să scriu teatru; și asta din mai multe motive: e intim, e personal și dacă lucrezi acasă nici măcar nu trebuie să porți pantaloni. Ești doar tu, cu coala de hârtie și cu mintea ta...

18
/11
/24

DESCOPERIRE Printre puținele volumele publicate în România despre propriii ei creatori de anvergură, noua carte a Ancăi Hațiegan se remarcă printr-o serie de calități pe care cititorul le va descoperi încă de la primele pagini. Ea îl invită în lumea unui om de teatru unic, despre care rămân multe de spus.

16
/11
/24

Pe 15 noiembrie, de la ora 19:00, scena mică a Teatrului polonez din Bydgoszcz a găzduit o reprezentație a spectacolului „Cine l-a ucis pe tata?” după Édouard Louis, regizat de Andrei Măjeri și produs de Teatrul Metropolis din București.

14
/11
/24

Bogdan Drăcea, Anisia Gafton, Mihai Rait Dragomir, Lucian Ghimiși, Alex Bogdan, Doina Teodoru, Paul Ipate și Cătălin Neamțu, unii dintre cei mai iubiți comedianți din țară, cunoscuți din diferite show-uri TV, promit spectactorilor prezenți săptămâna viitoare la Sala Palatului o seară memorabilă, în care este absolut imposibil ca cineva să nu râdă.

13
/11
/24

ETERN, o poveste de dragoste pusă la încercare de o amenințare care ar putea însemna sfârșitul lumii, navighează interacțiunea dintre schimbările climatice, alegerile umane și consecințele lor, creând o narațiune bogată în simbolism care cucerește publicul.

13
/11
/24

Spectacolul „Eu. Variante“ a avut loc pe 11 noiembrie, la Teatrul Podul de la Casa de Cultură a Studenților București, de la ora 18.00 și de la ora 20.00, în cadrul programului educațional „Eu. Variante” – Ateliere de autocunoaștere prin scris, susținut de Asociația Culturală Control N. Intrarea la evenimentul din Calea Plevnei, nr. 61 este liberă, în limita locurilor disponibile.

12
/11
/24

După ce a derulat anul acesta o serie de activități dedicate creșterii gradului de conștientizare în rândul publicului a riscurilor de sănătate prezentate de virusul HPV, cât și a posibilităților de prevenție care există, Asociația Șangri-La Artistic Ground încheie proiectul artistic Papiloma Party cu o discuție comunitară despre HPV, care va avea loc pe 13 noiembrie, începând cu ora 19:00, în București, la Heavy Yard (str. Vasile Lascăr nr. 38).