Ce ar fi fost dacă…?
https://www.ziarulmetropolis.ro/ce-ar-fi-fost-daca/

În cea de-a patra zi a Festivalului „Buzău Iubeşte Teatru”, ni se propune o comedie situaţională intitulată Cancún, scrisă în catalană de Jordi Calcerán, tradusă de Luminiţa Voina Răuţ şi regizată de Felix Alexa care asigură şi ilustraţia muzicală.

Un articol de Alexandra-Alina Popa|26 mai 2023

Cancún, destinația celebră din Mexic cu bogate influențe maya este locul în care două cupluri căsătorite de 25 de ani, aleg să își petreacă vacanța estivală. Imaginația zboară deja la stațiunea tropicală cu nisipuri mătăsoase, ape turcoaz, lagune, soare, frumuseți naturale îmbinate de facilitățile moderne de care se bucură cele patru personaje, cazate în bungalouri separate. Activitățile petrecute în comun și armonia prieteniei longevive, creează imaginea unei relații perfecte, fără secrete ori încurcături. Scenografia realizată de Andrada Chiriac este compusă dintr-o camera de hotel cu pereții din tije de lemn natur, lumina caldă, mobilier fără pretenții, un spațiu în care luxul la care unii oameni tânjesc este sinonim cu simplitatea. 

Comicul replicilor, invidiile mărunte se instalează încă de la începutul spectacolului și suntem tentați să rămânem pe acest fundal primar al trăirilor și emoțiilor personajelor. Fiecare trăiește în lumea lui, acceptată de ceilalți, orice capriciu, tabiet sunt împărtășite cu seninătate, fericirea deplină este a ludicului cu ușoare accente dramatice la început, în care se scaldă cuplul mai înstărit (Reme și Vicente / Cerasela Iosifescu și Gabriel Răuță) și cel mai rezervat, de o condiție modestă (Laura și Pablo / Ada Navrot și Alexandru Jitea).  

 

Jordi Carcelan deschide orizontul posibilităților, al dorințelor ascunse, neîmplinite, prin acel ce-ar fi fost dacă oamenii ar fi făcut alte alegeri, dacă ar fi mers pe alt drum? Felix Alexa atinge subtil substraturile psihicului uman prin multiple elemente comice, pe cât de ironice pe atât de dureroase, conturând perfect cele patru tipologii ale protagoniștilor. Această comedie de concept, comedie amară, este jucată excelent de cei patru actori care sunt absorbiți în egală măsură în planul realului și al fanteziei, o supapă care îi salvează de măștile purtate inconștient, de nefericirea și nemulțumirile nemărturisite. Poveștile paralele, aceleași cupluri regăsite în combinații diferite și compatibilitatea dintre parteneri le regăsim și în filmul Four to dinner (2022). Ideea lui Pablo de schimbare a partenerilor o determină pe Reme să divulge secretul păstrat de 25 de ani, despre ascunderea cheii de la mașină a lui Vicente, care a schimbat cursul destinului tuturor.

Frumoasă, pasională și amețită de prea multe pahare de șampanie, Reme este prinsă în mrejele relativității care o aduc la disperarea conștiinței realităților alternative în care este captivă. Rolul ofertant al actriței îi permite să jongleze cu registrele dramatice și ilare, publicul savurând zgomotos pe cele din urmă prin aplauze furtunoase în timpul spectacolului. Alături de Reme este Vicente, un soț caraghios și îngust la minte care își păstrează în ambele dimensiuni temporale, firea obedientă, delăsătoare, fără perspectivă, acuzându-și soția de neîmplinirea personală și profesională. Laura, rigidă și serioasă redă frustarea femeii invidioase pe succesul și sex-appealul celei mai bune prietene. Manierat și politicos, Pablo este tipul intelectualului care pulsează vitalitatea pe tărâmul fanteziilor erotice.

Fragilitatea granițelor dintre realitate și imaginație este trasată fin de regizor, și nuanțată prin revelațiile personajelor care constată că nu se cunosc cu adevărat și că își pot schimba cursul vieții prin manifestarea crezului propriu, sincer, nealterat. Dramaturgul Jordi Galceran afirma: ”Pentru mine, să scriu o piesă de teatru înseamnă să creez un univers, o tablă de joc, un spațiu unde să se deruleze acest joc. Trebuie să stabilești niște reguli bine definite astfel încât spectatorul să știe în ce paradigmă se află în fiecare moment.” În tandem cu intențiile autorului, Felix Alexa construiește cu mare precizie cadrul realității și al imaginarului și reușește să mențină interesul publicului prin note dramatice și comice, prin introspecție și frivolitate, dinamism și ambiguitate, tovarășii fideli ai personajelor în călătoria exotică care i-a scos din mimetismul fericirii și i-a purtat pe valurile temerilor, ale incertitudinii și ale descoperirilor dorințelor ce pot prinde viață în universuri paralele.

Cancún se încheie surprinzător printr-o nouă dimensiune a realității care deschide o altă problematică a societății de astăzi, cea a LGBT-ului. După multe răsturnări de situație, amuzante și încurcate, finalul atinge gradul cel mai ridicat al subtilităților metafizice, accentuat și prin ilustrația muzicală selectată de regizor, compusă și interpretată de Alexandru Bălănescu. O comedie reușită, spumoasă, ale cărei bule se sparg într-o ordine browniană, precum jocurile imprevizibile ale minții omului. Mesajul spectacolului este limpezit, prin necesitatea sine qua non a sondării realității interioare, proces fără indicații de orientare și poate că frumusețea constă tocmai în această rută a relativității, a alegerilor personale extravagante sau ordinare, cărora le imprimăm tonuri ironice, autoironice, veselie și tristețe.

Teatrul Nottara București

CANCÚN

de Jordi Galcerán

Traducerea din limba spaniolă: Luminița Voina-Răuț

Reme – Cerasela Iosifescu
Vicente – Gabriel Răuță
Laura – Ada Navrot
Pablo – Alexandru Jitea

Regia, lighting design și ilustrația muzicală: Felix Alexa
(selecția a fost realizată din muzica originală compusă și interpretată de Alexander Bălănescu)
Scenografia: Andrada Chiriac

 

Foto credit: Andrei Oană



10
/04
/24

În perioada 12-14 aprilie 2024, România va participa la Festival du Livre de Paris, prestigios eveniment internațional dedicat cărții și literaturii, organizat la Grand Palais Éphémère și în alte câteva spaţii emblematice din Paris şi în librării partenere.

10
/04
/24

The Rembrandt Art Experience în parteneriat cu Primăria Capitalei, prin ARCUB – Centrul Cultural al Municipiului București, anunță lansarea seriilor de ateliere de artă, dedicate familiei, inspirate de geniul suprarealist Salvador Dalí.

09
/04
/24

Sorin Zlat Trio propune iubitorilor de jazz un nou concert pe scena Sălii Mari de la ARCUB – Hanul Gabroveni, Changing Times, un mix între cool jazz, post-bop, jazz contemporan și muzică de avangardă, pe 24 aprilie, de la ora 19.00.

08
/04
/24

Vineri, 12 aprilie, la ora 19:30, Teatrul Apropo așteaptă publicul, în mereu surprinzătoarea sală de spectacole din cartierul Pipera, la o nouă premieră teatrală: FERICIREA de Eric Assous, un spectacol care tratează cu umor și delicatețe o dilemă a fiecărui cuplu: dacă poți să iubești și poți fi iubit, fericirea are oare termen de valabilitate?

08
/04
/24

„Pictura este singurul mediu în care se poate exprima natura viscerală a lumii”, este de părere Adrian Ghenie, artistul ale cărui lucrări se regăsesc astăzi în cele mai importante colecții din lume – precum Centre Pompidou (din Paris) și The Metropolitan Museum of Art (din New York).

08
/04
/24

Centrul de Comunicare Vizuală anunță cea de-a noua ediție a Conferinței Naționale de Fotografie (CNF2024), care se va derula în perioada 20-21 aprilie, la București, și va marca un moment esențial în calendarul evenimentelor dedicate artei fotografice din țara noastră.

05
/04
/24

Festivalul Filmului Palestinian, organizat de Centrul Cultural Mahmoud Darwish sub patronajul Ministerului Culturii din Palestina și al Ambasadei Statului Palestina în România, va avea loc între 18 și 21 aprilie la București și pe 28 aprilie în Cluj-Napoca iar programul detaliat și biletele sunt acum disponibile.

05
/04
/24

Brașov Jazz & Blues Festival, unul dintre marile festivaluri urbane de gen din România, revine între 15 și 18 august 2024, cu cea de-a 12-a ediție, iar orașul Brașov va fi din nou gazdă pentru peste 100 de artiști din toate colțurile lumii, care vor învălui publicul în ritmurile vibrante ale muzicii născute din jazz și blues.

04
/04
/24

Evenimentele interdisciplinare propuse în proiectul de cercetare coregrafică ROOTS, un proiect AREAL co-finanțat de AFCN, vin în întâmpinarea crizei generalizate care ne împresoară, căutând soluții pe măsura complexității problemelor suprapuse și interdependente cu care ne confruntăm, îndemnând la o explorare a rădăcinilor ce unesc omul, societatea în care trăim și întreaga biosferă.