„Ce-i de văzut. Fotografia în România după 2000”, la MARe/Muzeul de Artă Recentă
https://www.ziarulmetropolis.ro/ce-i-de-vazut-fotografia-in-romania-dupa-2000-la-mare-muzeul-de-arta-recenta/

MARe/Muzeul de Artă Recentă prezintă miercuri, 08 februarie, de la orele 19.00, vernisajul expoziţiei „Ce-i de văzut. Fotografia în România după 2000”.

Un articol de Ziarul Metropolis|6 februarie 2023

„Un nou moment al fotografiei contemporane românești. O expoziție martor.”

„Ne-frumusețea infuzează peisajele grunjoase, semi-industriale, la jumătatea distanței dintre o lume adaptată producției și ruralul etern, dar nepitoresc, apoi figurile umane – alese voit anti-glam.”

„Fotografia matură a timpului nostru s-a agregat într-o formă care se (auto)limitează să ne arate, cu grijă metodică, doar ce-i de văzut, fără să indice direcții, fără să îmbrățișeze aspirații.”

Artiști: Lucian Bran, Michele Bressan, Valeriu Cătălineanu, Ioana Cîrlig, Bogdan Gîrbovan, Emőke Kerekes, Anton Roland Laub, Virginia Lupu, Andrei Mateescu, Patricia Morosan, Andrei Nacu, Mihai Șovăială

Curatori: Michele Bressan, Ioana Iuna Șerban

„Parcursul prezentat la MARe creionează un nou moment al fotografiei contemporane românești, oferind un cadru mai larg în care demersurile autohtone găsesc rezonanță în sfera practicilor occidentale. Nu privim o expoziție-concept dar mai degrabă o expoziție-martor, o nouă bornă. Vorbim despre un prim moment de claritate dedicat artiștilor care prin continuitatea lucrului au ajuns să devină referențiali pentru un arc temporal mai apropiat reflexivității istorice imediate.

Cronologia celor care expun conturează corpusul Generației post-2000. În acest caz, clipa decisivă atât de exaltată în contextul fotografic devine mai degrabă o clipă dilatată a unui moment decisiv, unul care se va întinde pe trei luni de zile în cele două extremități ale muzeului, subsolul și ultimul etaj.

Jocul contemplării oferit de fiecare fotografie ne garantează toate elementele necesare unei experiențe intime. De fapt, totul este acolo, la vedere; în sens opus de cel al jocului de v-ați ascunselea.” Michele Bressan – artist și curator expoziție

Ce-i de văzut?: vedem ceea ce recunoaștem a fi frumos sau recunoaștem ca frumos ceea ce am văzut prin obiectivul fotografic? Nu că despre frumusețe ar fi vorba în lucrările fotografice ale celor 12 artiști din expoziție. Dimpotrivă, am zice, mai curând ne-frumusețea infuzează peisajele grunjoase, semi-industriale, la jumătatea distanței dintre o lume adaptată producției și ruralul etern, dar nepitoresc, apoi figurile umane – alese voit anti-glam –, oamenii de rând și de lângă, sau umbrele difuze pe care le putem umple cu orice identitate, poveștile lipsite de senzațional care nu ajung să fie cap de afiș, dar pot fi rememorate de oricine din povestea sa.” Ioana Iuna Șerban – curator expoziție

„Fotografia matură a timpului nostru s-a agregat într-o formă care se (auto)limitează să ne arate, cu grijă metodică, doar ce-i de văzut, fără să indice direcții, fără să îmbrățișeze aspirații, fără să ne toarne povești de adormit conștiințele, fără să ne facă majore plăceri sau neplăceri. La prima vedere, o astfel de fotografie nu oferă prea mult. Dar la o privire mai atentă, în spatele ofertei reținute se întrevede fuziunea acestui tipar fotografic cu tiparul antropologic al vremurilor noastre, cu figura tehnocratului care își cunoaște domeniul fără să facă tapaj de asta și fără să aibă ambiția de a schimba în vreun fel ordinea lumii date, ci de a adăuga încă o piesă bine șlefuită estetic la mecanismul mereu rotitor și deloc orbitor al lumii așa cum o știm.” Erwin Kessler – director MARe

Expoziția va fi însoțită de o carte dedicată fotografiei românești post-2000, ce va prezenta cei 12 artiști expuși prin răspunsurile lor la 4 întrebări, câte un spinopsis al proiectelor lor, alături de texte critice semnate de Michele Bressan, Ioana Iuna Șerban și Erwin Kessler. Toate acestea fiind introduse de un eseu foto realizat din relaționarea lucrărilor artiștilor. Concept și design: Mihai Șovăială.

Expoziția „Ce-i de văzut. Fotografia în România după 2000 / See What. Photography in Romania after 2000” face parte din proiectul „Curator-Antreprenor. Dezvoltarea abilităților teoretice, tehnice și practice ale curatoriatului în contextul muzeelor de artă contemporană” și este finanțat prin Granturile SEE 2014 – 2021 în cadrul Programului RO-CULTURA. Proiectul are o valoare nerambursabilă de 980.958,27 lei (199,446.62 euro) și se desfășoară pe o perioadă de 18 luni.

Granturile SEE reprezintă contribuția Islandei, Principatului Liechtenstein și Regatului Norvegiei la reducerea disparităților economice și sociale în Spațiul Economic European și la consolidarea relațiilor bilaterale cu cele 15 state beneficiare din estul și sudul Europei și statele baltice. Aceste mecanisme de finanțare sunt stabilite în baza Acordului privind Spațiul Economic European, ce reunește statele membre UE și Islanda, Liechtenstein și Norvegia ca parteneri egali pe piața internă. În total, cele trei state au contribuit cu €3,3 miliarde între 1994 și 2014 și €1,55 miliarde pentru perioada de finanțare 2014 – 2021. Mai multe detalii sunt disponibile pe: www.eeagrants.org și www.eeagrants.ro

Programul RO-CULTURA este implementat de Ministerul Culturii prin Unitatea de Management a Proiectului și are ca obiectiv general consolidarea dezvoltării economice și sociale prin cooperare culturală, antreprenoriat cultural și managementul patrimoniului cultural. Bugetul Programului este de aproximativ 34 milioane de euro. Mai multe detalii sunt disponibile pe www.ro-cultura.ro.

Foto: Pilgrimages / Michele Bressan



04
/11
/24

Centrul de Excelenţă în Arhitectură, Arte şi Audiovizual (C.E.A.A.A.), împreună cu Muzeul Național al Literaturii Române din Bucureşti, Ordinul Arhitecților din România – Filiala Teritorială București şi alte instituţii culturale partenere, prezintă proiectul expozițional, educațional și creativ intitulat „Bauhaus în linii de arhitectură”.

20
/10
/24

Vanner Collective prezintă la Galeria Galateca (str. C. A. Rosetti, nr. 2 - 4) rezultatele proiectului artistic multidisciplinar „Să Cunoști Lumea”, desfășurat pe parcursul anului 2024, în cadrul căruia, prin ateliere creative și de dezvoltare personală, sesiuni de terapie prin artă, educație vizuală și psiho-relațională și sesiuni de fotografie, echipa a căutat să apropie persoanele cu dizabilități de propria lor expresivitate și să extindă perspectivele publicului larg asupra formelor frumuseții și ale comunicării artistice.

16
/10
/24

Între 17 și 20 octombrie, HEI - House of European Institutes lansează la Timișoara expoziția „Între Ape (Waters of in-Betweenness)”, în cadrul căreia sunt reunite patru proiecte independente de cercetare artistică interdisciplinară care s-au aplecat pe parcursul anului 2024 asupra încrengăturii complexe de relații culturale, sociale, economice, ecologice și spirituale pe care le avem cu apele.

15
/10
/24

INTEROGATIE „O să mai existe natura?”, „Folosiți mai puțin plastic”, „Viața e prea scurtă ca să conduci mașini plictisitoare”. Iată câteva dintre dorințele așternute pe hârtie care fac acum obiectul unei expoziții inedite. Ea se poate vizita la Sala Mare a Institutului Cultural Român până pe 24 octombrie.