Ce nu ne spunem când ne vorbim
https://www.ziarulmetropolis.ro/ce-nu-ne-spunem-cand-ne-vorbim/

Relansat pe platforma gratuită Cinepub, „Un cartuş de Kent şi un pachet de cafea”, câştigător în 2004 al Ursului de Aur pentru scurtmetraj, este o realizare uşor atipică în filmografia lui Cristi Puiu. Un film cu atât mai interesant de a fi revăzut şi discutat.

Un articol de Ionuţ Mareş|12 Mai 2016

Dacă ar fi fost realizat astăzi, „Un cartuș de Kent și un pachet de cafea”, filmul cu care Cristi Puiu câștiga în 2004 Ursul de Aur pentru scurtmetraj la Festivalul de la Berlin, ar fi arătat, foarte probabil, cu totul altfel la nivel formal.

Revăzut acum, poate surprinde folosirea banalului plan-contraplan în modul de a filma cele două personaje, un tată și un fiu, jucați de Victor Rebengiuc și Mimi Brănescu.

Este un instrument specific mai curând filmelor mainstream – hollywoodiene sau nu – și serialelor de televiziune, decât unui cineast-autor dependent – e drept, mai târziu în cariera sa – de planuri secvență, fără mari intervenții de montaj în post-filmare.

Bineînțeles, opțiunile stilistice în cazul unei mizanscene realiste în care două personaje stau de vorbă, față în față, la o masă într-un restaurant sunt destul de limitate. Oricum, sunt mai restrânse decât în situația unei construcții narative care implică mișcări ale personajelor și, implicit, deplasări ale camerei de filmat.

Iar staticul „Un cartuș de Kent…” venea după cineticul road-movie „Marfa și banii” și înaintea la fel de dinamicului „Moartea domnului Lăzărescu”, astfel că acest contrast între stiluri este cu atât mai mare.

Însă Cristi Puiu se servește de respectiva convenție clasică – ce implică a arăta alternativ două personaje angrenate într-o discuție, nu fără a introduce pe alocuri și un plan general cu protagoniștii filmați din profil, în același cadru – pentru a ghida mai bine atenția spectatorului spre ceea ce personajele au de spus.

În acest caz, esențiale sunt textul, care trebuie să transmită mult mai mult decât ceea ce pur și simplu se rostește, și expresivitatea actorilor – iar ambele ținte sunt abil atinse în acest film scurt, dar percutant.

kent play

„Un cartuș de Kent și un pachet de cafea” este disponibil, de joi, pe Cinepub.ro, platformă online unde pot fi accesate gratuit şi în condiţii legale filme româneşti (noi sau vechi, scurtmetraje sau lungmetraje, documentare sau ficţiune), oferta fiind înnoită în fiecare săptămână. Click pe imagine pentru a vedea filmul!

În plus, Cristi Puiu dovedește abilitate în a energiza ceea ce risca să fie un schimb de replici static. Alternarea planurilor cu fiecare din cele două personaje facilitează apropierea spectatorului de protagoniști și, mai ales, sugerează mai eficient ideea de confruntare, de lucruri nespuse, de conflict mocnit care pare a exista între ei, de aici și tensiunea care străbate filmul de la un cap la altul.

Masa la care se discută este așezată lângă o fereastră, astfel că în plan secund se deschide un nou cadru care aerisește filmul, prin realitatea spre care ne lasă să privim – pietoni care trec pe trotuar și mașini care circulă pe stradă.

Tot ca o contragreutate la imobilitatea centrului narativ funcționează și intrările și ieșirile din cadru ale chelnerului (Mihai Brătilă), ale cărui interveții sparg încordarea ce domină întâlnirea dintre fiul dominator, aflat într-o pauză de la afacerile sale, și tatăl în defensivă, venit a-i oferi un cartuș de Kent și un pachet de cafea pentru a-i găsi un loc de muncă în cei doi ani pe care îi mai are până la pensie.

Din dialogul scurt și din acel simbol al „micii înțelegeri” pe care îl reprezintă țigările și cafeaua, Cristi Puiu reușeșe să livreze un portret în epură al României post-comuniste.

Una în care corupția înflorită în comunism continuă să existe nestingherită. Una în care oamenii își pierd locul de muncă, din cauza prăbușirii industriei, cu doar câțiva ani înainte de pensionare. Și, totodată, o Românie a unei noi generații ce pare dezabuzată, cinică și nevoită să-și însușească arta descurcărelii.

Articol apărut și pe blogul lui Ionuț Mareș.

 

15
/10
/19

CRONICĂ DE FILM Disponibil în unele cinematografe, documentarul „Emigrant Blues: un road movie în 2 ½ capitole”, de Mihai Mincan şi Claudiu Mitcu, discută subiectul migrației românilor în străinătate din câteva unghiuri inedite.

14
/10
/19

Les Films de Cannes à Bucarest îl celebrează anul acesta pe Vlad Ivanov, care anul acesta a împlinit 50 de ani. Actorului care seduce camera cu orice rol pe care-l interpretează, festivalul i-a dedicat o secțiune numită IVANOV 50 – care include cinci dintre cele mai importante filme care îl au ca protagonist: „Sunset”, „Câini”, „La Gomera”, „Principii de viață” și „Hier”.

09
/10
/19

CRONICĂ DE FILM Deşi pretinde că este un omagiu adus oamenilor care au murit în închisorile comuniste, "Între chin şi amin" (2019), al doilea lungmetraj de ficţiune al regizorului Toma Enache, nu este de fapt decât o bătaie de joc la adresa memoriei victimelor, prin kitsch-ul pe care îl etalează.

08
/10
/19

Pe durata festivalului, Asociatia Cinemascop, organizatoarea Les Films de Cannes à Bucarest, continuă să organizeze, ca și în anii precedenți, ateliere pentru diferite comunități ale industriei de film din România, în încercarea de a oferi cât mai multe oportunități membrilor acestora.

07
/10
/19

Unul dintre cele mai puternice filme autohtone ale toamnei este „Arest”, în regia lui Andrei Cohn, care spune povestea unui intelectual torturat într-o închisoare comunistă din România anului 1983. În rolurile protagoniștilor, actorii Alexandru Papadopol și Iulian Postelnicu.

06
/10
/19

CRONICĂ DE FILM Regizoarea Anca Damian revine cu a treia animaţie de lungmetraj din carieră, "Călătoria fantastică a Maronei", povestea unei căţeluşe care trece pe la diverşi stăpâni. Filmul îmbină inspirat mai multe stiluri de animaţie şi etalează o fantezie exuberantă, afectată însă uşor de repetitivitatea unor momente de reverie.

04
/10
/19

Prima producţie marca Vertical Content, comedia ,,Inve$titorii” a început filmările în localitatea Cristian, unde sub îndrumarea regizorului Iura Luncaşu, actorii: Codin Maticiuc, Cosmin Natanticu, Andrei Mateiu, Radu Gabriel şi Maria Popovici vor interpreta în unul dintre cele mai ambiţioase proiecte cinematografice româneşti din ultimii ani.

Page 1 of 24912345...102030...Last »