Ce nu ne spunem când ne vorbim
https://www.ziarulmetropolis.ro/ce-nu-ne-spunem-cand-ne-vorbim/

Relansat pe platforma gratuită Cinepub, „Un cartuş de Kent şi un pachet de cafea”, câştigător în 2004 al Ursului de Aur pentru scurtmetraj, este o realizare uşor atipică în filmografia lui Cristi Puiu. Un film cu atât mai interesant de a fi revăzut şi discutat.

Un articol de Ionuţ Mareş|12 mai 2016

Dacă ar fi fost realizat astăzi, „Un cartuș de Kent și un pachet de cafea”, filmul cu care Cristi Puiu câștiga în 2004 Ursul de Aur pentru scurtmetraj la Festivalul de la Berlin, ar fi arătat, foarte probabil, cu totul altfel la nivel formal.

Revăzut acum, poate surprinde folosirea banalului plan-contraplan în modul de a filma cele două personaje, un tată și un fiu, jucați de Victor Rebengiuc și Mimi Brănescu.

Este un instrument specific mai curând filmelor mainstream – hollywoodiene sau nu – și serialelor de televiziune, decât unui cineast-autor dependent – e drept, mai târziu în cariera sa – de planuri secvență, fără mari intervenții de montaj în post-filmare.

Bineînțeles, opțiunile stilistice în cazul unei mizanscene realiste în care două personaje stau de vorbă, față în față, la o masă într-un restaurant sunt destul de limitate. Oricum, sunt mai restrânse decât în situația unei construcții narative care implică mișcări ale personajelor și, implicit, deplasări ale camerei de filmat.

Iar staticul „Un cartuș de Kent…” venea după cineticul road-movie „Marfa și banii” și înaintea la fel de dinamicului „Moartea domnului Lăzărescu”, astfel că acest contrast între stiluri este cu atât mai mare.

Însă Cristi Puiu se servește de respectiva convenție clasică – ce implică a arăta alternativ două personaje angrenate într-o discuție, nu fără a introduce pe alocuri și un plan general cu protagoniștii filmați din profil, în același cadru – pentru a ghida mai bine atenția spectatorului spre ceea ce personajele au de spus.

În acest caz, esențiale sunt textul, care trebuie să transmită mult mai mult decât ceea ce pur și simplu se rostește, și expresivitatea actorilor – iar ambele ținte sunt abil atinse în acest film scurt, dar percutant.

kent play

„Un cartuș de Kent și un pachet de cafea” este disponibil, de joi, pe Cinepub.ro, platformă online unde pot fi accesate gratuit şi în condiţii legale filme româneşti (noi sau vechi, scurtmetraje sau lungmetraje, documentare sau ficţiune), oferta fiind înnoită în fiecare săptămână. Click pe imagine pentru a vedea filmul!

În plus, Cristi Puiu dovedește abilitate în a energiza ceea ce risca să fie un schimb de replici static. Alternarea planurilor cu fiecare din cele două personaje facilitează apropierea spectatorului de protagoniști și, mai ales, sugerează mai eficient ideea de confruntare, de lucruri nespuse, de conflict mocnit care pare a exista între ei, de aici și tensiunea care străbate filmul de la un cap la altul.

Masa la care se discută este așezată lângă o fereastră, astfel că în plan secund se deschide un nou cadru care aerisește filmul, prin realitatea spre care ne lasă să privim – pietoni care trec pe trotuar și mașini care circulă pe stradă.

Tot ca o contragreutate la imobilitatea centrului narativ funcționează și intrările și ieșirile din cadru ale chelnerului (Mihai Brătilă), ale cărui interveții sparg încordarea ce domină întâlnirea dintre fiul dominator, aflat într-o pauză de la afacerile sale, și tatăl în defensivă, venit a-i oferi un cartuș de Kent și un pachet de cafea pentru a-i găsi un loc de muncă în cei doi ani pe care îi mai are până la pensie.

Din dialogul scurt și din acel simbol al „micii înțelegeri” pe care îl reprezintă țigările și cafeaua, Cristi Puiu reușeșe să livreze un portret în epură al României post-comuniste.

Una în care corupția înflorită în comunism continuă să existe nestingherită. Una în care oamenii își pierd locul de muncă, din cauza prăbușirii industriei, cu doar câțiva ani înainte de pensionare. Și, totodată, o Românie a unei noi generații ce pare dezabuzată, cinică și nevoită să-și însușească arta descurcărelii.

Articol apărut și pe blogul lui Ionuț Mareș.

 

16
/09
/15

Aflat la a doua ediție, HipTrip Travel Film Festival își continuă misiunea de a inspira și încuraja spectatorii să se transforme din turiști, în călători și chiar în exploratori, fie că vorbim de orașele îndepărtate ale lumii sau de o incursiune pe un tărâm mai puțin prietenos precum zonele polare sau deșertul.

16
/09
/15

Legendarul actor englez de origine irlandeză Peter O’Toole va primi, in memoriam, Premiul de Excelență al celei de-a șaptea ediții a Festivalului Internațional de Film Comedy Cluj. Este prima dată când acest trofeu este acordat unui actor străin, organizatorii întărind și prin aceasta rangul de festival internațional al Comedy Cluj.

14
/09
/15

Cea mai îndrăgită noapte tematică din tradiţia festivalului Anim’est, şi cea care dovedeşte, cu fiecare ediţie, că animaţia poate fi la fel de incitantă la orice vârstă, se întoarce la Cinema Patria toamna aceasta. Creepy Animation Night adună, în fiecare an, peste 1.000 de spectatori peste 18 ani în sălile de cinema ale festivalului.

14
/09
/15

Între 5 și 11 octombrie 2015, la Astra Film Festival rulează 32 de documentare legate de România fie prin subiect, fie prin autor, care surprind tot atâtea viziuni despre cotidianul românesc, produse în ultimii doi ani. Filmele urmează să fie evaluate, ca în fiecare an, de specialiști în domeniu și spectatori din toată lumea.

14
/09
/15

HipTrip Film Festival, singurul festival de film de călătorie din România, aduce la București șase filme cu și despre India, una dintre țările pentru care românii prezintă un interes tot mai crescut în ultimii ani, propunând și un concept inedit de prezentare a unei destinații de călătorie prin lansarea secțiunii „Focus”. Cea de-a doua ediție a HipTrip Film Festival va avea loc anul acesta în perioada 8-11 octombrie la Cinema Union și Cinema Eforie

13
/09
/15

CRONICĂ DE FILM Realizat de Baltasar Kormákur, „Everest” este un blockbuster inspirat din întâmplări reale. Un film ce chestionează transformarea ideii de aventură în afacere cu adrenalină şi oferă destule cadre spectaculoase, dar abordarea regizorului rămâne incoerentă.

12
/09
/15

Filmul BOX, în regia lui Florin Șerban este selectat în competitiția oficială a Festivalului Internațional de Film de la Toronto și în programul BFI London Film Festival, în cadrul selecției Films in Love. Prima proiecție publică a filmului la Toronto va avea loc în data de 13 septembrie, iar la BFI London Film Festival, pe 16 octombrie.

12
/09
/15

Actriţa şi modelul Mădălina Ghenea apare alături de fotbalistul portughez Cristiano Ronaldo în reclama pentru "Legacy", primul parfum al jucătorului de la Real Madrid. CR7 a publicat pe reţelele de socializare şi o fotografie de la evenimentul de lansare a parfumului său, în care sportivul apare alături de zece fotomodele.

11
/09
/15

Filmul Un etaj mai jos, în regia lui Radu Muntean, aduce pe ecranele din România, începând din 18 septembrie, o distribuție formată din actori talentați, pe care publicațiile internaționale i-au remarcat deja la Festivalul de la Cannes. Teodor Corban și Iulian Postelnicu au rolurile centrale în film, alături de Oxana Moravec, iar performanțele lor sunt unul dintre punctele forte ale peliculei. Din 18 septembrie, Un etaj mai jos poate fi văzut în cinematografele din România

10
/09
/15

Filme recent lansate pe marile ecrane, premiere, avanpremiere, drame, filme de ficţiune sau documentare. Pasionații de film din București și Cluj sunt așteptați la cea de-a șașea ediție a maratonului dedicat cinematografiei autohtone, Noaptea Albă a Filmului Românesc, în noaptea de vineri, 18 septembrie 2015.

10
/09
/15

Joi, 10 septembrie, de la ora 20.00, la sediul Institutului Cultural Român (Aleea Alexandru 38), va avea loc proiecția filmului Aferim!, în regia lui Radu Jude. La eveniment va fi prezentă producătoarea Ada Solomon. Proiecția are loc în cadrul celei de-a doua ediții a BUCHAREST PHOTO WEEK festival.