Ce podcasturi mai ascultăm: On the record, cu Anca Simina
https://www.ziarulmetropolis.ro/ce-podcasturi-mai-ascultam-on-the-record-cu-anca-simina/

Ziarul Metropolis vă recomandă „On the record“, un podcast săptămânal în care ştirea primeşte o explicaţie. Redacţia Recorder alege, în fiecare vineri, cel mai relevant subiect de actualitate şi caută cel mai bun interlocutor care să îl poate explica, în cât mai multe nuanţe, ignorate deseori în presa mainstream.

Un articol de Dan Boicea|20 iulie 2020

Podcastul este realizat de Anca Simina, jurnalist trecut timp de 14 ani prin redacții de cotidian, de televiziune și de radio, și produs împreună cu Cristian Delcea și Mihai Voinea, editorii Recorder.

Cel mai ascultat episod al podcastului vostru este…

Anca Simina: Episodul #15 – Statele Dezbinate ale Americii. Criza din SUA, explicată de trei universitari americani de origine română

Nu e doar cel mai ascultat episod de până acum, e și cea mai mare surpriză pentru noi. Mai întâi, pentru că am reușit să-i avem ca interlocutori pe Aurelian Crăiuțu, Sorin Adam Matei și Alin Fumurescu, trei universitari cu dublă cetățenie – română și americană.  În România, subiectul protestelor din Statele Unite era atunci explicat vag și doar prin filtrul presei internaționale. Apoi, pentru că audiența a fost mult peste așteptări.

În timp ce lucram la montaj, cu o seriozitate cronică, am început să râdem la gândul că probabil singurii ascultători vom fi noi și, din delicatețe și empatie, părinții și prietenii noștri. „Și e păcat”, ne-am zis, „e chiar bun”. 🙂 Era un subiect greu și explica o realitate de care ne desparte un Ocean. Dar am continuat, până mult după miezul nopții, în căutarea sunetelor care să-l ducă pe ascultător acolo și montând interviurile într-un crescendo care să arate limpede cât de diversă e societatea americană, dar cum, din orice unghi ai privi-o, ajungi întodeauna la ideea de cetățenie, mai puternică decât orice divergență rasială sau politică. Și pare că entuziasmul nostru a ajuns, cumva, la public.

Cea mai interesantă idee pe care ați auzit-o într-un episod al podcastului realizat de voi este…

În fiecare vineri, îmi iau câteva minute în care să mă bucur că am reușit, cum-necum, să lăsăm ascultătorul, la final, cu o nouă temă de gândire. Pe mine, cel puțin, fiecare episod m-a lăsat cu niște idei valoroase.

Printre cele la care m-am tot întors în ultimele săptămâni a fost teoria lui Dragoș Iliescu, profesor de psihologie la Universitatea din București, despre conspiraționiști. Oamenii nesiguri pe propriile convingeri devin radicali și fac prozelitism, indiferent de câte școli au trecute în CV. S-a studiat deja comportamentul anti-vacciniștilor pe Facebook, recurența și agresivitatea mesajelor lor, iar previziunea e aceea că, în mai puțin de zece ani, discuțiile pe Facebook vor fi dominate de anti-vaxxeri. Or, credințele iraționale împărtășite de un număr mare de oameni ajung să influențeze politicile publice și tocmai de aceea fenomenul poate deveni periculos. Concluzia lui Dragoș Iliescu: Când multora le lipsește discernământul, „ai o democrație pe picioare de lut, bazată pe votanți care nu gândesc critic. E un dezastru care doar așteaptă să se întâmple”.

Relevanța ideilor e, pentru noi, esențială. Așa că On the record e un podcast editat jurnalistic, nu un interviu înregistrat și publicat ca atare. La montaj, curățăm sunetul, dar punem și ideile într-o ordine din care explicația să vină natural, fără volute semnificative. Noi suntem primii critici ai podcastului nostru, iar dacă un episod nu e mulțumitor nu-l publicăm.

Cum îl poate ajuta podcastul pe ascultătorul vostru?

Există o întrebare pe care oamenii și-o pun de pe la patru-cinci ani, dar adulții obosesc la un moment dat să tot dea răspunsuri și ajung să o ignore: de ce? Or, noi la asta ne străduim să răspundem: de ce se întâmplă, la un moment dat, ceva anume în România sau în lume. Ăsta e câștigul imediat.

Când am început să lucrăm la episoadele-pilot, niciunul dintre noi – eu, Cristian Delcea sau Mihai Voinea – nu știa foarte clar cum trebuie să iasă On the record. Și ne-am bucurat că era așa, rămânea loc de experiment și de autocritică. Dar ce am știut din capul locului a fost că încercăm să facem, la Recorder, un podcast explicativ pe care ne-ar plăcea în primul rând nouă să-l ascultăm, în drum spre redacție – să înțelegem, în câteva minute, subiectul cel mai important al săptămânii și să ni-l „traducă” oameni care îl cunosc deja în profunzime, capabili să arunce discret nada care te face să citești mai mult, să-ți pui mai multe întrebări.

Nu ne-am propus niciodată să comentăm evenimentele în podcast, ci să le explicăm. Că e vorba de lipsa de reglementare a vlogging-ului, de paradoxul notelor mari pe care le primesc la examene generații tot mai slab pregătite sau de enclavizarea comunităților de maghiari din România, cântărim relevanța fiecărui subiect de actualitate și căutăm apoi nu vinovații, ci explicația. Dacă vom înțelege, ca societate, ce ni se întâmplă, ne vom învinovăți mai puțin unii pe alții și vom fi mai rar tentați să multiplicăm sau să banalizăm răul. Aici ar fi câștigul cu bătaie lungă.

Ce alt podcast mai recomandați și de ce?

The Daily, podcastul The New York Times. E o cale sigură de a nu rata niciun subiect important, în toate nuanțele lui. Nouă ne amintește, în fiecare zi, de ce o societate are mare nevoie de presă.   

Care sunt cele mai dragi trei episoade pe care le-ați realizat?

Acum îmi amintesc de ce eram confuză când mă întreba câte cineva „Pe cine iubești mai mult, pe mama sau pe tata?” 🙂

Cu toate am trecut prin emoții fel de fel. Dar, dintr-o ierarhie strict sentimentală nu pot lipsi:

Episodul #4. Epidemia de teamă. Cât de mult ne sperie noua noastră viață. În care Vlad Stroescu, un desăvârșit psihiatru, m-a făcut să uit că erau două ecrane între noi și că nu ne cunoșteam dinainte. Episodul de care mi-a fost o teamă cumplită, primul făcut la distanță și înregistrat cu pătura pe cap, pentru antifonare, a curs cum nu se putea mai bine. Îl reascult, din timp în timp, cu aceeași plăcere.

Episodul #11. Un dialog cu Andrei Pleșu despre supraviețuirile Dilemei în vremuri de criză. În care m-am lăsat dusă de încântare. De la suferințele financiare ale unei reviste de cultură care își păstrează însă publicul intact, la muzică și la iubirea fragilă în vremuri de molimă, dialogul cu Andrei Pleșu m-a ținut, până la final și câteva ore după aceea, într-o stare rară, de imponderabilitate.

Episodul #6. Suceava poate fi doar începutul. Cum au ajuns spitalele din România laboratoare de erori. În care am auzit pentru prima oară tusea de COVID-19, la telefon, și am realizat semnele reale ale unui virus periculos, atât de aproape. Și în care Victor Ilie, jurnalistul care a scris primul despre episodul șocant de la Suceava, mi-a citit mesajele pe care le primea în miez de noapte – de la angajați ai spitalului, deja bolnavi, de la copiii lor, terifiați, de la medicii legiști care înțelegeau dimensiunea dezastrului și nu puteau face nimic, de la polițistul care îi cerea să investigheze, practic, cazul în locul lui.

Podcastul On the record apare în fiecare vineri și poate fi ascultat aici:

Spotify: https://spoti.fi/2HIjdT4
Apple Podcast: https://apple.co/2SHaGpM
Google Podcast: http://bit.ly/32gJl0P

Ce este un podcast

Podcastul este o emisiune audio înregistrată, pe diverse teme, pe care o poți asculta pe mai multe platforme și cu diverse dispozitive: desktop, smartphone, tabletă, iPod.



12
/12
/13

Jurnalista şi scriitoarea Rhea Cristina a publicat anul acesta volumul „Românii secolului XXI“, care cuprinde 32 de interviuri cu personalităţi româneşti atât din sfera culturală, cât şi din alte domenii importante ale societăţii. Ziarul Metropolis vă prezintă fragmente din interviul cu Sorin Iliesiu, realizat în 1997.

28
/11
/13

Jurnalistul Alecu Popovici a mers acasă la Toma Caragiu pentru a descoperi cum a devenit actor un înotător de performanţă, căruia i se prezicea şi o stălucită carieră militară. Actorul a vorbit despre celebritate, despre propriile inhibiţii şi despre rolurile la care visa.

22
/10
/13

INTERVIU Toma Enache, jurnalist, poet și regizor, își lansează pe 24 octombrie primul lungmetraj, „Nu sunt faimos, dar sunt aromân”. Producția este o premieră, fiind primul film vorbit în limba aromână. Regizorul spune că a ales să interpreteze rolul principal pentru că a simțit că așa poate transmite ceea ce-și dorește, „într-un ritm mult mai bun și într-un mod autentic”.