Ceaikovski cu Manfred Honeck și Jan Vogler; Virtuoso cu Leonidas Kavakos
https://www.ziarulmetropolis.ro/ceaikovski-cu-manfred-honeck-si-jan-vogler-virtuoso-cu-leonidas-kavakos/

Am ascultat în ultimul timp mai multe discuri, semnate de nume dintre cele mai importante ale lumii interpretative contemporane. Și mi se pare esenţial că fiecare dintre aceşti mari muzicieni spun prin înregistrările lor şi o poveste interesantă pentru oamenii de astăzi; muzica, mai ales muzica clasică, nu este doar un prilej pentru clipe de linişte, ci şi un pretext pentru a intra într-un univers destul de îndepărtat de obişnuitul nostru cotidian.

Un articol de Liliana Matei|23 iunie 2016

Ceaikovski interpretat de Manfred Honeck

Cea mai acută astfel de senzație, de desprindere din cotidian pentru a atinge o lume în care totul are alte semnificații, mi-a dat-o audiția Simfoniei a VI-a, Patetica, de Piotr Ilici Ceaikovski, în înregistrarea semnată de Orchestra Simfonică din Pittsburgh, condusă de directorul ei muzical, austriacul Manfred Honeck, de pe un disc lansat pe 13 mai 2016.

“Patetica”, una dintre cele mai cunoscute lucrări din repertoriul romantic, este și una dintre lucrările mele preferate, așa că am ascultat-o în numeroase versiuni interpretative; preferata mea era cea a Orchestrei Filarmonicii din Sankt Petersburg, dirijor Yuri Temirkanov, o interpretare pe care am ascultat-o în cadrul Festivalului Enescu. Acum, am o nouă versiune preferată: aceasta, semnată de această extraordinară Orchestră Simfonică din Pittsburgh, condusă de nu mai puțin carismaticul dirijor Manfred Honeck.

În foarte bine documentatul booklet al CD-lui, Manfred Honeck scrie despre concepția sa asupra acestei simfonii, printre altele, că este de acord cu viziunea predecesorului său la conducerea Orchestrei Simfonice din Pittsburgh, binecunoscutul Mariss Jansons, care spunea că nu este cazul să adaugi zahăr în miere, cu referire la emoția și intensitatea cuprinse de partitura acestei simfonii cu un puternic impact, în sine, asupra ascultătorului.
În general, cred că muzica romantică nu trebuie interpretată în tușe groașe, exagerând ceea ce este scris în partitură, ceea ce produce de cele mai multe ori exact efectul invers celui scontat de interpret, adică o impresie de kitsch și fals.

Urmărind intenționat o viziune echilibrată asupra partiturii, Honeck reușește (atenție, într-un concert live, nu într-o înregistrare de studio, deci, cu atât mai greu de obținut) o viziune care nu este rece, cum poate ar fi fost de așteptat, ci extrem de emoționantă, atât de emoționantă, că într-adevăr la final, dacă ai reușit să te conectezi la frumusețea acestei muzici, este posibil să te lași impresionat până la lacrimi. Paleta de nuanțe pe care o folosește este foarte largă: de la un imperceptibil piano la cel mai puternic imaginabil fortissimo; se simte mâna sigură a dirijorului care reușește să transpună în realitate o viziune filosofică asupra partiturii – “Patetica” devine pretext pentru o meditație asupra sensurilor vieții și morții, prilej de evadare într-o altă lume, cu totul deosebită de realitatea cotidiană în care trăim.

Cei care doresc o pauză din iureșul zilnic, o găsesc pe acest disc care, dincolo de calitatea artistică excepțională, se bucură și de o calitate tehnică absolut ieșită din comun, realizată de o echipă care are 70 de premii Grammy. Apropo, și unul dintre precedentele discuri ale lui Manfred Honeck, cu Simfonia a IV-a de Bruckner, a fost nominalizată la premiile Grammy de anul acesta. Și cred că va primi și pentru anul următor o nominalizare și pentru măcar unul dintre cele două discuri pe care Orchestra Simfonică din Pittsburgh le semnează sub bagheta lui Honeck, lansate de curând: va fi însă greu să alegi între Simfoniile nr.5 și 7 de Beethoven și “Patetica” lui Ceaikovski.

Admir și faptul că Manfred Honeck caută permanent noi mijloace de a comunica realizările orchestrei sale: sunt aceste discuri de o indiscutabilă calitate, turneele (anuale, în Europa) și înregistrările concertelor live transmise către posturi de radio din întreaga lume. Recent, și Radio România Muzical a devenit parte din familia posturilor de muzică clasică cu care Orchestra Simfonică din Pittsburgh colaborează: au fost deja difuzate două concerte care au avut loc la Heinz Hall din Pittsburgh anul acesta, în lunile aprilie și mai.

Discul cu Simfonia Patetica poate fi ascultat pe site-ul proiectului Votează discul de muzică clasică al anului 2016. 

Virtuoso cu Leonidas Kavakos

Când spunem Grecia, ne gândim la litoral, soare, sirtaki, mai puțin la muzică clasică, deși unul dintre cei mai buni violoniști ai timpurilor noastre este grec – Leonidas Kavakos, astăzi în vârstă de 48 ani, lansat pe orbita valorilor internaționale în urmă cu aproape 30 ani, când devenea câștigătorul Concursului Jean Sibelius – și la București a cântat tot Sibelius când a fost invitatul Festivalului George Enescu.

Leonidas Kavakos este tipul muzicianului serios – chiar dacă în poza de pe ultimul său disc, Virtuoso, seamănă frapant de mult cu David Garrett, un icon al stilului crossover. Nu doar că a cântat ca solist al celor mai importante orchestre ale lumii, dar s-a afirmat și în calitate de dirijor al unor ansambluri prestigioase. Și periodic revine cu discuri salutate de public și critică: din 2013 până în 2016, a lansat la casa Decca, un simbol pentru discografia muzicii clasice, integrala sonatelor de Beethoven și de Brahms, alături de Concertul de Brahms înregistrat cu Orchestra Gewandhaus din Leipzig, condusă de Riccardo Chailly: fără îndoială, un repertoriu greu, pretențios.
Leonidas Kavakos propune pe noul său disc lansat pe 1 aprilie 2016 altceva: un recital de aproape 80 minute vioară-pian, cu piese scurte, unele dintre ele celebre, altele, practic necunoscute, balansând între repertoriul de virtuozitate și cel liric. Și în plus, o adevărată călătorie în lumea muzicilor inspirate de folclor: de la dansuri ruse de Stravinski, la piesele spaniolului Pablo de Sarasate sau Ruralia Hungarica de Ernst von Dohnanyi.

Am apreciat în primul rând curajul de a realiza un asemenea disc: chiar și pentru un artist atât de mare, e o provocare să vinzi un disc cu un asemenea tip de repertoriu. Însă cine riscă, câștigă: revista Gramophone i-a acordat discului lui Kavakos titlul de Editor’s Choice în luna iunie, remarcând calitatea excepțională a recitalului susținut de Leonidas Kavakos în compania pianistului italian Enrico Pace.

Sunt câteva lucrări pe acest disc a căror interpretare îți taie respirația. Un exemplu sunt variațiunile lui Nicolo Paganini pe temele Nel cor piu non mi sento și God save the King, piese dintre cele mai grele din literatura viorii, acel tip de repertoriu care îi adusese lui Paganini, în epoca sa, renumele că ar fi avut legături cu diavolul: pentru că un om normal nu ar fi putut interpreta așa ceva. Sunt piese pentru vioară solo de o virtuozitate strălucitoare, epatantă, iar cronicarul de la Gramophone se întreba dacă nu cumva Kavakos le cântă încă mai bine decât se presupune că le-ar fi cântat Paganini însuși. Un alt tip de virtuozitate întâlnim în partitura Amintirilor din Alhambra de Francisco Tarrega, o celebră piesă pentru chitară transcrisă pentru vioară, o partitură pe care Kavakos a luat-o direct de la violonistul Ruggiero Ricci, celebru pentru virtuozitatea sa. Amintiri din Alhambra pentru vioară solo este o piesă extrem de dificilă, evocând însă un univers nocturn, evident, mai puțin strălucitor decât în muzica lui Paganini.

Într-un cuvânt, discul lui Leonidas Kavakos este pentru toate gusturile, în orice caz, o demonstrație de măiestrie și maturitate. Poate fi ascultat la Radio România Muzical luni, 20 iunie, de la ora 19.00 sau oricând pe site-ul campaniei Votează discul de muzică clasică al anului 2016. www.romania-muzical.ro/voteaza2016
Discurile lui Leonidas Kavakos sunt disponibile și în România, în magazinele de specialitate sau în magazinul online emag.

Măiestrie și maturitate răzbat și de pe noul disc al violoncelistului Jan Vogler, muzician german care în prezent locuiește la New York, dar care organizează două festivaluri importante în Germania: cel de la Dresda și festivalul de muzică de cameră de la Moritzburg.

Am fost invitata ambelor festivaluri, așa că am avut ocazia să îl ascult pe viu și să văd ce înseamnă aceste festivaluri în viața comunităților care le-au generat. De exemplu, Festivalul de muzică de cameră de la Moritzburg, unul dintre cele mai importante astăzi în Germania, s-a născut în anul 1993, când trei muzicieni, printre care și Jan Vogler, au hotărât să facă ceva pentru a ajuta comunitatea locală din această parte a Germaniei ieșită de puțin timp de sub comunism. Jan Vogler și-a chemat prietenii, mari nume din lumea interpretativă, să vină la Moritzburg pentru a cânta împreună muzică de cameră la castelul de aici, fosta reședință de vânătoare a principilor de Saxa. Și așa s-a născut un proiect de succes, care continuă și astăzi: anual, mari artiști se strâng acolo pentru două săptămâni, locuiesc, studiază împreună și susțin concerte. În plus, există și o academie pentru tineri care cântă într-o orchestră: în 2016, dirijorul asistent este un moldovean cu studii la București, Roman Baltag.

Tocmai pentru a atrage mai mult atenția asupra Festivalului de la Moritzburg, Jan Vogler colaborează cu casa Sony pentru promovarea unor înregistrări realizate de artiști care au evoluat în festival: pot fi înregistrări din concert, dar și înregistrări de studio, așa cum este cazul unui disc apărut în primăvara anului 2016, pe baza unor înregistrări realizate în 2015 în studiourile postului public de radio din Frankfurt.

Cum 2015 a fost un an Ceaikovski (s-au sărbătorit 175 ani de la nașterea compozitorului rus), repertoriul de pe acest disc este exclusiv din creația lui Ceaikovski: de la binecunoscutele Variațiuni rococo pentru violoncel și orchestră, la Sextetul Amintiri din Florența interpretat de Jan Vogler alături de artiști ai Festivalului de la Moritzburg: violoniștii Valeriy Sokolov și Annabelle Meare, violiștii Lawrence Power și Yura Lee, violoncelistul Christian Poltera. Variațiunile rococo, ca și alte două piese de Ceaikovski, transcrise după originalele pentru vioară, sunt înregistrate de Vogler alături de Orchestra Radiodifuziunii din Frankfurt, dirijor Andres Orozco Estrada.

Jan Vogler este o personalitate solară: prietenos, relaxat, ușor boem, însă extrem de bun profesionist – iar toate acestea transpar în interpretările sale mature, echilibrate, adevărate puncte de reper. Ceea ce poate descoperi oricine care ascultă acest disc, postat pe site-ul campaniei “Votează discul de muzică clasică al anului 2016.”

28
/09
/15

Papa Francisc va lansa, pe 27 noiembrie, "Wake Up!", un album de rock progresiv, care va include 11 melodii în care fragmente din cele mai emoţionante discursuri ale Suveranului Pontif, în diferite limbi, vor fi îmbinate cu imnuri creştine în viziunea unor muzicieni contemporani.

26
/09
/15

CRONICĂ DE FILM Cele mai devastatoare imagini din „Amy”, documentarul despre Amy Winehouse, sunt cele în care chipul expresiv - frumos prin imperfecţiunea sa - şi corpul firav al solistei sunt transfigurate radical de vecinătatea înfiorătoare cu moartea, din cauza drogurilor tari şi a alcoolului în exces.

25
/09
/15

Stagiunea muzicală estivală ediția a X-a se încheie la finalul acestei săptămâni cu un concert extraordinar susținut de Adrian Naidin Quartet. Stagiunea, organizată de Primăria Sectorului 3, s-a desfășurat pe parcursul a patru luni, în fiecare zi de vineri, sâmbătă și duminică în Parcul Al.I.Cuza.

24
/09
/15

Analia Selis revine pe scena Sălii Radio cu un nou eveniment dedicat tango-ului, după cele două ediţii ale turneului naţional “Vă place Tango?”, prezentate în toamna anului 2014 şi în iunie 2015 în întreaga ţară, alături de violoncelistul Răzvan Suma şi de chitaristul şi compozitorul argentinian Julio Santillan.

24
/09
/15

Premiera performance-ului 0003_ AFTERTASTE, în coregrafia Simonei Deaconescu, din cadrul Bucharest International Contemporary Performance Festival, va avea loc pe 27 septembrie, de la ora 19.30. Spectacolul va avea două reprezentaţii în avanpremiera astăzi şi mâine (24, 25 septembrie), de la aceeaşi oră.

23
/09
/15

Oamenii au nevoie de speranță. Să poată spune:„ uite că se poate” și viața ne arată de foarte multe ori că se poate să crezi că totul s-a sfârșit pentru tine și să constați că viața abia începe. Se poate să nu ai cele mai bune dotări posibile, dar să te trezești că excelezi în mai multe planuri. Ne plac exemplele, iar Julio Iglesias este un exemplu.

23
/09
/15

Scurt exerciţiu de imaginaţie: alegeţi una dintre melodiile preferate. Scoateţi apoi, unul câte unul, instrumentele muzicale sau orice efect special şi păstraţi doar vocea umană. La o astfel de experienţă sonoră inedită vă invită vineri, 2 octombrie (19.00), la Sala Radio, BLUE NOISE, formaţie ai cărei membri însumează cea mai relevantă experienţă în muzica a capella din România.

23
/09
/15

Julio Iglesias a fost portar la Real Madrid, Julio Iglesias este artistul latin cu cele mai multe albume vândute, Julio Iglesias este singurul cântăreţ din lume care a primit primul Discul de Diamant, Julio Iglesias a participat în 1969 la "Cerbul de Aur", unde, evident, nu a câştigat niciun premiu.

22
/09
/15

În 2012, nu știam absolut nimic despre violonistul Răzvan Stoica. Mi-a trimis un CD să-l ascult și mi-a plăcut bravura lui, sunetul frumos și bineînțeles, faptul că el cânta pe o vioară Stradivarius, obținută în urma concurs la care a avut 180 de contracandidați. Spre finalul anului 2012, mi-am adus aminte de el când noi, cei de la Radio România Muzical, ne gândeam pe ce tânăr interpret să propunem pentru concursul New Talent de Bratislava derulat sub semnul Uniunii Europene de Radio.

22
/09
/15

Cel mai proaspăt şi dinamic festival de jazz se întâmplă în Sibiu, între 13 și 15 noiembrie la Casa de Cultură a Sindicatelor. Dacă vineri şi sâmbătă ne vom întâlni cu Ambrose Akinmusire Quartet, Miroslav Vitouš &Emil Viklicky, Tigran Hamasyan Trio şi Jaga Jazzist, astăzi este momentul să aflăm ce trupe ne vor face fericiți duminică.

21
/09
/15

Festivalul Enescu s-a încheiat, duminică, la Sala Palatului din Bucureşti, prin reprezentaţia uneia dintre orchestrele aflate în top 3 mondial, Royal Concertgebouw, care, sub bagheta dirijorului Andris Nelsons, a interpretat "Simfonia nr. 2 în Re Major, op. 73", de Johannes Brahms, "Rapsodia nr. 2 în Re Major op. 11 nr. 2", de George Enescu, şi "Daphnis şi Chloé" Suita nr. 2, de Maurice Ravel.

21
/09
/15

Astăzi, Leonard Cohen împlinește optzeci și unu de ani, și asta ar trebui să fie de-ajuns pentru a ne tulbura, dar bineînțeles că nu se va întâmpla întocmai așa, ba chiar dimpotrivă, fiindcă nu e tocmai secolul poeziei, fie ea și cântată lin, cu o voce gravă, cumplită, lin, pe înțelesul tuturor celor care pot, totuși, să înțeleagă ceva din iubire, deci din viață.

19
/09
/15

Inaugurată cu ocazia Zilelor Bucureștului, aplicația mobilă ARCUB îi va ţine pe bucureșteni la curent cu ultimele noutăți din film, muzică, teatru, dans, fotografie, carte, workshop-uri tematice sau alte evenimente culturale din stradă. Disponibilă gratuit pentru smartphone-urile cu sistem de operare iOS sau Android, aplicația oferă posibilitatea de a obține toate informațiile necesare despre evenimentele din Capitală.