Cel mai bun documentar de la Cannes arată tensiunile din societatea indiană
https://www.ziarulmetropolis.ro/cel-mai-bun-documentar-de-la-cannes-arata-tensiunile-din-societatea-indiana/

Ca cinefil, nu e nimic mai plăcut decât să nu îţi dai seama pe deplin ce e cu imaginile şi cu sunetele care te asaltează de pe marele ecran, în faţa unui nou film, despre al cărui autor nu ştii nimic.

Un articol de Ionuţ Mareş|19 noiembrie 2021

Să te laşi purtat de un flux audiozual imprevizibil, ca un curent de apă puternic şi tulbure, dar având certitudinea că la destinaţie vei fi răsplătit.

E experienţa pe care am trăit-o văzând la BIEFF „A Night of Knowing Nothing” (2021), debutul regizoarei indiene Payal Kapadia, ales cel mai bun documentar la Festivalul de la Cannes, unde a făcut parte din secţiunea Quinzaine des Réalisateurs.

Sigur, eticheta „documentar” ar putea lăsa de înţeles că lucrurile nu pot fi atât de complicate. Nimic mai înşelător. Şi asta pentru că „A Night of Knowing Nothing” amestecă nonficţiunea cu elemente ficţionalizate, activismul politic cu intimismul poetic, revolta cu dragostea.

Imaginile din care e făcut sunt toate alb-negru, filmate pe 8 mm sau 16 mm şi fără sunetul lor real – de aici şi senzaţia că vedem un film de demult, pierdut şi proaspăt regăsit.

Cele mai multe aparţin cineastei şi colegilor ei de la o şcoală de film şi documentează o serie de proteste ale stângii intelectuale (chiar comuniste) din ultimii ani, începute în rândul studenţilor, dar apoi răspândite şi la alte categorii sociale, împotriva naţionalismului şi violenţelor regimului condus de premierul Narendra Modi.

Însă printre ele sunt intercalate secvenţe greu de definit: unele par de arhivă, altele, ficţionale şi pure exerciţii filmice.

În paralel, în voice-over auzim o voce feminină care citeşte nişte scrisori (date ca reale, dar foarte probabil inventate) pe care o studentă la Film le-ar fi trimis iubitului, care e ţinut de familie departe de ea pentru că aparţin unor caste diferite.

Nimic mai inutil decât încercarea de a categorisi ceea ce vedem şi auzim. Esenţial e efectul pe care tot acest caleidoscop îl produce – sugerează melancolie, reverie, nelinişte, o dorinţă a unei întregi generaţii de a da un sens existenţei, într-o societate plină de inegalităţi şi chiar opresivă.

Sunt multe straturi cu care lucrează Payal Kapadia, iar această bogăţie, amplificată de desprinderea imaginilor de sunet, care comunică totuşi în cele mai neaşteptate moduri, face din „A Night of Knowing Nothing” unul din filmele demne de reţinut din acest an deloc rău pentru cinematografia de autor.

31
/01
/24

În februarie, pe HBO Max ai conținut nou de urmărit în fiecare zi a lunii! Cu 29 de titluri noi, este la alegerea ta dacă vrei să urmărești cele mai noi filme, seriale, documentare, animații de pe HBO Max sau, de ce nu, să te pui la curent cu altele dintre sutele de titluri care sunt deja pe platformă.

30
/01
/24

În luna februarie, „Noaptea Albă a Filmului Românesc” este dedicată unui apreciat cineast, reprezentant al Noului Val în cinematografie: Cătălin Mitulescu regizor, scenarist şi producător. TVR Cultural, TVR Internațional și TVR Moldova invită telespectatorii în noaptea de sâmbătă, 3 spre 4 februarie, la un maraton cinematografic alături cele mai reprezentative şi premiate creaţii semnate de Cătălin Mitulescu.

29
/01
/24

Vika este un DJ carismatic în vârstă de 84 de ani și o adevărată vedetă a a scenei clubbingului din Varșovia. Confruntându-se cu trecerea timpului, Vika este de părere că vârsta este doar un număr și îi inspiră pe cei din jurul ei să își trăiască viața la maxim. Documentarul „Vika!” Este disponibil pe HBO Max.

29
/01
/24

Într-o lume și o industrie care se schimbă extrem de rapid, un renumit cineast italian, autor de modă veche, caută sens în filmele pe care le face, în dragoste, precum și în politică. Din 2 februarie, Un viitor luminos/ Il sol dell’avvenire, noul film al lui Nanni Moretti, o comedie care critică modul de a face filme al platformelor de streaming și apără viitorul cinematografului, are premiera în cinema, distribuit de Independența Film.

26
/01
/24

Survolând șansa și neșansa unei relații nemenite, de la aceeași distanță calculată care marchează și ruptura finală dintre cei doi protagoniști, debutul în lungmetraj a lui Celine Song, „Past Lives” dezbate în compoziții corecte, dar niciodată riscante, un „ce-ar fi fost dacă?” venit la 24 de ani de la ultima întâlnire.

25
/01
/24

Sfârșitul sec.XIX, un sat dezbinat de bârfe, certuri și lupta pentru pământ. Frumoasa Jagna, o tânără de 19 ani, un spirit liber ce iese din tiparele comunității, devine centrul atenției în momentul în care familia o obligă să se căsătorească cu Boryna, un moșier văduv, influent și bogat.

24
/01
/24

Despre “Klaus & Barroso” – ce a fost asta, frate Bogdan Theodor Olteanu? Acum, pe bune? Ce a fost asta? M-ai pus într-o situație tare complicată. Dar, vorba cântecului: “Frate, frate, la bine și la greu”, scrie Vasile Ernu, despre cel mai discutat film românesc din această lună.

23
/01
/24

CRONICĂ DE FILM În noul său lungmetraj, “Familiar” (2023), Călin Peter Netzer pare că încearcă să reia formula de succes din “Poziţia copilului” (2013), filmul cu care a câştigat Ursul de Aur la Berlinale.

19
/01
/24

Warner TV dedică duminicile lunii februarie filmelor de basm, povești fantastice live action și animate, ecranizări și narațiuni originale lansate pe parcursul ultimelor nouă decenii.

19
/01
/24

Producția este adaptarea live-action a îndrăgitului serial de animație și urmărește aventurile lui Aang, tânărul avatar, în încercarea de a stăpâni cele patru elemente (Apă, Pământ, Foc, Aer), pentru a reinstaura echilibrul într-o lume amenințată de înfricoșătoarea Națiune a Focului. Serialul va avea premiera globală pe 22 februarie 2024, doar pe Netflix.

18
/01
/24

CRONICĂ DE FILM Bizară, dar şi simptomatică decizia realizatorilor filmului "Klaus & Barroso" de a semna cu "regie colectivă", nenumită. Asta ar putea sugera că toţi cei trei scenarişti - Adrian Nicolae, Cosmin "Micutzu" Nedelcu şi Bogdan Theodor Olteanu -, dintre care primii doi sunt şi actori în roluri centrale, s-au ocupat de regie.