Cel mai necesar spectacol de la Naţional
https://www.ziarulmetropolis.ro/cel-mai-necesar-spectacol-de-la-national/

Într-o lume sănătoasă la cap şi la inimă, numele Aniţei Nandriş-Cudla ar fi avut un destin similar cu numele Annei Frank.

Un articol de Andrei Crăciun|24 Martie 2015

Nu trăim într-o astfel de societate, așa că e foarte posibil să vă fi scăpat. Dar Aniţa Nandriș-Cudla a existat. Ea a fost o ţărancă din Bucovina, ea a trăit în secolul XX, suferind ceea ce veacul i-a adus.

Ea a fost douăzeci de ani în Siberia și a dat o mărturie despre toate acestea. Ea a scris o carte. Cartea s-a publicat și a cunoscut tiraje mici, conform pieţei de carte din ţara noastră. Monica Lovinescu o rezuma așa: “După o asemenea carte, orice complex de inferioritate a noastră ca neam ar trebui să dispară.” Monica Lovinescu avea – a câta oară? – dreptate.

Acum, “20 de ani în Siberia” este și un spectacol de teatru care se joacă pe scena Naţionalului bucureștean, în regia lui Sorin Misirianţu. În rolul Aniţei, singurul rol posibil în această întâmplare, o regăsim pe Amalia Ciolan. Spectacolul face parte din programul “Procesul comunismului prin teatru”.

7M2A7729.Siberia 20. 2

Interpretarea Amaliei Ciolan este încărcată de dramatism, uneori patetică, în înţelesul bun al cuvântului, și nici nu ar putea fi altfel, căci viaţa Aniţei Nandriș-Cudla a fost o înșiruire de tragedii cărora le-a rezistat din credinţă.

Oamenii au nevoie de credinţă. Contează mai puţin dacă este credinţa în Dumnezeu sau în însuși omul, contează să crezi. Aniţa Nandriș-Cudla a crezut în Dumnezeu și în copiii săi, pentru care a trăit.

Pare ușor să trăiești în timpul nostru. Acum șaizeci de ani nu era așa, viaţa Aniţei Nandriș-Cudla este o mărturie, viaţa ei este epopee dantescă. Nimic din ce îi este dat, îndeoșbte, omului cruce să ducă n-a ocolit-o. A cunoscut disperarea, dar a cunoscut și speranţa. Finalul este fericit.

În cursul spectacolului, Amalia Ciolan nu pronunţă niciodată cuvântul “comunism”. Lasă – foarte jurnalistic, dacă vreţi – faptele să vorbească. Și faptele vorbesc.

“20 de ani în Siberia” este despre trecut, dar este și despre viitor și despre singurul drum corect: drumul supravieţuirii, în afara urii, în afara blestemelor, drumul celor care trăiesc fără să accepte, dar și fără să uite.

În loc de încheiere, las aici o plecăciune. Nu este acesta cel mai încărcat – cu emoţii – spectacol din oraș, dar este – asta o scriu răspicat!, în clar – cel mai necesar dintre toate.

19
/02
/19

SĂ NU UCIZI, filmul co-regizat de Gabi Virginia Șarga și Cătălin Rotaru și inspirat de scandalul media care a cutremurat sistemul sanitar din România acum câțiva ani, va avea pe 1 martie premiera în cinematografele din 29 de orașe din țară.

19
/02
/19

Se joacă la Green Hours spectacolul „Această Sonia” – un one-woman show cu Letiția Vlădescu, scris și regizat de Lia Bugnar.

18
/02
/19

Unul dintre cei mai mari dirijori români, CRISTIAN MANDEAL – care se bucură de peste 45 de ani de activitate, în care a dirijat sute de concerte pe 4 continente, în 35 de ţări – și tânărul violoncelist român ȘTEFAN CAZACU (25 de ani), care cântă pe un violoncel creat în urmă cu 101 ani, la Torino (Italia), de către lutierul Georg Ullman – își dau întâlnire pe scena Sălii Radio, într-un concert extraordinar prezentat vineri, 22 februarie (19.00), alături de ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO.

17
/02
/19

CRONICĂ DE FILM În „Marele Dictator” (1940), Chaplin îl parodia pe Hitler. Scena jocului macabru cu globul pământesc folosit ca balon a devenit cult. Un portret sarcastic al unui om diabolic care influenţează întreaga lume face şi regizorul Adam McKay în „Vice”, o satiră la adresa fostului vicepreşedinte american Dick Cheney.

14
/02
/19

Actorul George Ivașcu, directorul Teatrului Metropolis din București, împlinește 51 de ani, pe 15 februarie. Șase artiști care au un impact uriaș asupra repertoriului teatrului: directorul de scenă Victor Ioan Frunză, scenografa Adriana Grand, regizoarea Chris Simion-Mercurian, actrița, regizoarea și dramaturgul Lia Bugnar, actorul și regizorul Emanuel Pârvu și dramaturgul și regizorul Mimi Brănescu, povestesc câteva întâmplări cu George Ivașcu.

Page 1 of 77712345...102030...Last »