Cel mai necesar spectacol de la Naţional
https://www.ziarulmetropolis.ro/cel-mai-necesar-spectacol-de-la-national/

Într-o lume sănătoasă la cap şi la inimă, numele Aniţei Nandriş-Cudla ar fi avut un destin similar cu numele Annei Frank.

Un articol de Andrei Crăciun|24 martie 2015

Nu trăim într-o astfel de societate, așa că e foarte posibil să vă fi scăpat. Dar Aniţa Nandriș-Cudla a existat. Ea a fost o ţărancă din Bucovina, ea a trăit în secolul XX, suferind ceea ce veacul i-a adus.

Ea a fost douăzeci de ani în Siberia și a dat o mărturie despre toate acestea. Ea a scris o carte. Cartea s-a publicat și a cunoscut tiraje mici, conform pieţei de carte din ţara noastră. Monica Lovinescu o rezuma așa: “După o asemenea carte, orice complex de inferioritate a noastră ca neam ar trebui să dispară.” Monica Lovinescu avea – a câta oară? – dreptate.

Acum, “20 de ani în Siberia” este și un spectacol de teatru care se joacă pe scena Naţionalului bucureștean, în regia lui Sorin Misirianţu. În rolul Aniţei, singurul rol posibil în această întâmplare, o regăsim pe Amalia Ciolan. Spectacolul face parte din programul “Procesul comunismului prin teatru”.

7M2A7729.Siberia 20. 2

Interpretarea Amaliei Ciolan este încărcată de dramatism, uneori patetică, în înţelesul bun al cuvântului, și nici nu ar putea fi altfel, căci viaţa Aniţei Nandriș-Cudla a fost o înșiruire de tragedii cărora le-a rezistat din credinţă.

Oamenii au nevoie de credinţă. Contează mai puţin dacă este credinţa în Dumnezeu sau în însuși omul, contează să crezi. Aniţa Nandriș-Cudla a crezut în Dumnezeu și în copiii săi, pentru care a trăit.

Pare ușor să trăiești în timpul nostru. Acum șaizeci de ani nu era așa, viaţa Aniţei Nandriș-Cudla este o mărturie, viaţa ei este epopee dantescă. Nimic din ce îi este dat, îndeoșbte, omului cruce să ducă n-a ocolit-o. A cunoscut disperarea, dar a cunoscut și speranţa. Finalul este fericit.

În cursul spectacolului, Amalia Ciolan nu pronunţă niciodată cuvântul “comunism”. Lasă – foarte jurnalistic, dacă vreţi – faptele să vorbească. Și faptele vorbesc.

“20 de ani în Siberia” este despre trecut, dar este și despre viitor și despre singurul drum corect: drumul supravieţuirii, în afara urii, în afara blestemelor, drumul celor care trăiesc fără să accepte, dar și fără să uite.

În loc de încheiere, las aici o plecăciune. Nu este acesta cel mai încărcat – cu emoţii – spectacol din oraș, dar este – asta o scriu răspicat!, în clar – cel mai necesar dintre toate.

25
/01
/24

Muzica și poveștile se întâlnesc la Teatrelli într-un nou concept de spectacol sonor, creat de Mădălina Pavăl și Alexei Țurcan, împreună cu alți 10 muzicieni talentați. GAZDA redefinește sonoritățile românești și propune spectatorilor un alt mod de a se bucura de muzică – umăr lângă umăr cu artiștii răspândiți prin sala transformată într-o sufragerie, pregătiți să dăruiască povești din culisele creației.

25
/01
/24

Festivalul DIPLOMA Show, un proiect The Institute, lansează seria de podcasturi Friends of the Arts, produsă de Black Rhino Radio și moderată de Artemisa Pascu. Friends of the Arts - A DIPLOMA Show Podcast continuă misiunea proiectului de a promova și susține tinerii artiști, designeri și arhitecți.

25
/01
/24

Gaep anunță reprezentarea lui Théo Massoulier. Artistul stabilit la Lyon este cunoscut pentru asamblaje în care coexistă elemente minerale, plante și artefacte și care fac trimitere la culturile biologice din laborator sau la mici matrice prebiotice. Recent, el a început să dezvolte o serie de picturi cu basoreliefuri inedite, acționate magnetic. Prima lui expoziție personală la Gaep – și prima din București – se va deschide la finalul lunii februarie.

24
/01
/24

Despre “Klaus & Barroso” – ce a fost asta, frate Bogdan Theodor Olteanu? Acum, pe bune? Ce a fost asta? M-ai pus într-o situație tare complicată. Dar, vorba cântecului: “Frate, frate, la bine și la greu”, scrie Vasile Ernu, despre cel mai discutat film românesc din această lună.

23
/01
/24

CRONICĂ DE FILM În noul său lungmetraj, “Familiar” (2023), Călin Peter Netzer pare că încearcă să reia formula de succes din “Poziţia copilului” (2013), filmul cu care a câştigat Ursul de Aur la Berlinale.

23
/01
/24

ISTORIA ne ajută să călătorim în trecutul persoanelor, familiilor, comunităților, popoarelor, Lumii întregi. Ea ne învăţă să întelegem o hartă, o haină, o clădire, o ruină, o fotografie, o gravură, un document vechi, o piesă de muzeu sau chiar un tablou. Cine ştie Istorie, va înțelege mai bine comunitatea şi lumea în care trăieşte azi!

23
/01
/24

Miercuri, 24 ianuarie, ziua în care Unirea Principatelor Române este celebrată la nivel național prin numeroase festivități și manifestări culturale, ARCUB – Centrul Cultural al Municipiului București oferă publicului oportunitatea de a descoperi tainele limbajului universal al artei prin intermediul expoziției momentului, „Universul lui Salvador Dalí”, deschisă la Hanul Gabroveni din centrul Capitalei.

22
/01
/24

Teatrul Național „I.L. Caragiale” București își începe anul în Sala Mare, cu „Opera de trei parale” de Bertolt Brecht, această ars poetica și demonstrație practică a teatrului epic, acest punct de cotitură teatral, tablă de șah cu toți pionii murdari, busolă morală fără ac, și matrioșkă a răului.

22
/01
/24

Art Safari revine în această primăvară cu o ediție ce marchează un deceniu de existență. În prim plan, marii maeștri ai artei românești: Eustațiu Stoenescu, Grigorescu, Tonitza, Luchian, Pallady, Baba, Petrașcu, Mützner, Dărăscu, Ressu, Iser. Noul sezon prezintă 5 expoziții de artă, ce pot fi văzute în perioada 8 martie-28 iulie, la Palatul Dacia-România de pe Lipscani.

22
/01
/24

Anul acesta, Teatrul Tamási Áron celebrează Ziua Culturii Maghiare prin deschiderea a trei spaţii de întâlnire : luni, 22 ianuarie, de la ora 19, în Sala Mare a Teatrului, spectatorii din Sfântu Gheorghe pot urmări spectacolul "Voiam să mă revolt cu voi", o producţie a Teatrului Naţional din Târgu Mureş, în regia lui Aba Sebestyén; în aceeași zi, Trupa Tamási Áron joacă una dintre producţiile sale de succes, Floarea Soarelui, în regia lui Radu Afrim, pe scena Teatrului Naţional din Târgu Mureş; miercuri, 24 ianuarie, la Braşov, va fi lansată cartea despre viaţa actorului Nemes Levente, fostul director al Teatrului Tamási Áron.