Cel mai nou film al lui Ceylan, „Sub umbra părului sălbatic”, în cinematografe din 8 martie
https://www.ziarulmetropolis.ro/cel-mai-nou-film-al-lui-ceylan-sub-umbra-parului-salbatic-in-cinematografe-din-8-martie/

Suflul primăverii aduce în cinematografe unul dintre cele mai sensibile filme ale anului 2018, Sub umbra părului sălbatic, în regia lui Nuri Bilge Ceylan, care urmează calea anevoioasă a unui tanăr scriitor întors acasă pentru a face faţă unor adevăruri dulci-amărui. Filmul se lansează pe 8 martie în cinematografe, în Bucureşti şi în alte 17 oraşe din ţară.

Un articol de Petre Ivan|6 martie 2019

Ceylan a primit o educație formală de natură tehnică – a studiat Inginerie Electrică la Universitatea Tehnică din Istanbul, lucru care a contribuit extrem de mult la rolurile pe care le îndeplinea pe platoul de filmare, implicându-se astfel în imaginea, sunetul și montajul filmelor sale.

Sub umbra părului sălbatic este montat integral de regizor pe parcursul unui an. Filmul a fost prezentat în competiție la Cannes anul trecut și s-a văzut pentru prima dată în România la Les Films de Cannes a Bucarest, 2018.

Deși foarte rar răspunde întrebărilor presei, Nuri Bilge Ceylan a afirmat într-un interviu luat pe croazetă că inspirația filmului a venit din întâlnirea întâmplătoare cu unul dintre profesorii satului în care a copilărit și cu fiul acestuia. Scriitor de profesie, Akin Aksu, după care este inspirată povestea lui Sinan, a scris scenariului filmului împreună cu Ceylan și are și un rol, interpretându-l pe unul dintre cei doi imami.

„Filmul este povestea unui tânăr care se simte oarecum rușinat de faptul că este unic într-un fel în care este incapabil să recunoască. Simte că viața lui se îndreaptă într-o direcție pe care nu și-o dorește și nu se poate convinge să o accepte. Am vrut să arăt un mozaic vast de personaje și să le portretizez pe fiecare într-un fel real și riguros. Există o vorbă: ‘orice lucru pe care-l ascunde un tată, va apărea mai târziu la fiul lui.’ Fie că vrem sau nu, nu putem să nu moștenim anumite trăsături de la părinții noștri, cum ar fi câteva dintre slăbiciunile lor, obiceiurile și o multitudine de alte lucruri. Partea pe care un fiu nu o va putea îndepărta niciodată din viața sa este aceea a unei sorți pe care tatăl a experimentat-o prin numeroase evenimente dureroase”, spune regizorul despre filmul său.

Sub umbra părului sălbatic este „despre toate trepidațiile pe care le are de înfruntat un scriitor aspirant, dar și despre relația unui tânăr cu tatăl său” scrie revista Forbes. Pasionat de literatură, Sinan și-a dorit dintotdeauna să fie scriitor. Întors în satul său natal din Anatolia, își adună toată energia ca să strângă banii necesari pentru a fi publicat, dar datoriile tatălui său, făcute la pariuri, îl ajung din urmă.

Regizorul turc Nuri Bilge Ceylan a obținut recunoașterea internațională în 2003 cu filmul Uzak, care a fost recompensat la Cannes cu Premiile Palme d’Or și Cel mai bun actor. Uzak are în palmares 47 de premii, dintre care 23 internaționale, fapt care îl plasează în istoria cinemaului turcesc drept cel mai premiat film. Următoarele sale filme au fost toate premiate la Cannes: Climates (FIPRESCI, 2006), Three Monkeys (Cea mai bună regie, 2008), Once upon a time in Anatolia (Grand Prix, 2011) și Winter Sleep (Palme d’Or, FIPRESCI, 2014). Iar dacă despre Winter Sleep, critica a scris elogios la adresa stilului său cehovian, cu Sub umbra părului sălbatic, The Guardian îi recunoaște „un stil propriu inconfundabil: Ceylanian, nu Cehovian!”.

Filmul Sub umbra părului sălbatic este distribuit în România de Voodoo Films.

Filmul se lansează pe 8 martie.

Foto: Sub umbra părului sălbatic – facebook

09
/01
/15

“Orașul câinilor / White God” în regia lui Kornél Mundruczó, propunerea Ungariei la categoria Cel mai bun film străin, este inclus în programul “9 pentru Oscar” la Cinema Studio din București. Evenimentul are loc în capitală între 9 și 15 ianuarie, cu o săptămână înaintea anunțării nominalizărilor celei de 87-a ediții a premiilor Academiei Americane de Film. Cele două proiecții sunt programate duminică, 11 ianuarie, de la ora 14:00 și joi, 15 ianuarie, de la ora 20:00.

09
/01
/15

Debutul în lungmetraj al regizoarei Ana Lungu, "Autoportretul unei fete cuminți", va avea premiera mondială în cadrul Festivalului Internațional de Film de la Rotterdam (21 Ianuarie- 1 Februarie 2015), secțiunea "What the F?!".

08
/01
/15

CRONICĂ DE FILM Scris de Bogdan Mirică și regizat de Igor Cobileanski, „Umbre”, noul serial produs și difuzat de HBO România, încearcă să altoiască pe sol românesc un format străin, însă eșuează undeva la mijloc.

08
/01
/15

„De ce eu?”, în regia lui Tudor Giurgiu, unul dintre cele mai așteptate filme românești din 2015, inspirat de un caz real care a zguduit România la începutul anilor 2000, cel al sinuciderii procurorului Cristian Panait, va fi lansat pe 27 februarie 2015 în cinematografele din toată țara.

08
/01
/15

Din 16 ianuarie, Russell Crowe revine în cinematografe în dublu rol: regizor și actor. Un tată în căutarea fiilor săi, într-un context istoric incert: la sfârşitul Primului Război Mondial, când lumea este încă devastată de oribilele sale consecinţe.

06
/01
/15

Filmele propuse anul acesta la Oscarul pentru Cel mai bun film străin de România, Republica Moldova, Ungaria, Rusia, Turcia, Polonia, Italia, Belgia și Canada vor fi proiectate la Cinema Studio din București, între 9 și 15 ianuarie 2015, în săptămâna dinaintea anunțării nominalizărilor la cea de-a 87-a ediție a premiilor Academiei Americane de Film.

05
/01
/15

Anul 2015 aduce în peisajul cinematografic noi proiecte ale unor regizori premiaţi la Cannes, Berlin şi Veneţia, printre filmele româneşti care vor fi lansate în cinema numărându-se thrillere politice, un western balcanic, un documentar animat, dar şi comedii, drame şi pelicule poliţiste.

02
/01
/15

Nedistribuite în cinematografe, văzute puțin în festivaluri, ignorate nejustificat, filmele de nonficțiune merită o mai mare atenție. La început de an, Ziarul Metropolis vă propune 10 documentare străine din 2013 și 2014, demne de reținut.

01
/01
/15

S-au ivit pe cerul teatrului stele care au lucit orbitor o vreme, care au stârnit admiraţie unanimă. Criticii au făcut prognoze artistice pe termen lung, însă, apoi, luminile lor s-au stins. Cu actorul Gheorghe Dinică nu a fost aşa.

30
/12
/14

Ovidiu Iuliu Moldovan: ardeleanul greco-catolic cu privirea directă şi faţa neîmblânzită de zâmbet, sigur în gesturi, un om ce nu putea fi scos din ale lui, cu trăsături tipice zodiei Capricornului... Duritatea lui masculină era arma cu care confisca mintea oricărei femei.

30
/12
/14

Anul 2014 poate fi considerat unul aproape anost prin prisma box office-ului nord-american, aflat la cel mai scăzut nivel al său din ultimii şase ani, dar a cărui calitate cinematografică a fost totuşi "salvată" în a doua jumătate a lui de revenirea în forţă a filmelor biografice.