Cel mai nou film al lui Ceylan, „Sub umbra părului sălbatic”, în cinematografe din 8 martie
https://www.ziarulmetropolis.ro/cel-mai-nou-film-al-lui-ceylan-sub-umbra-parului-salbatic-in-cinematografe-din-8-martie/

Suflul primăverii aduce în cinematografe unul dintre cele mai sensibile filme ale anului 2018, Sub umbra părului sălbatic, în regia lui Nuri Bilge Ceylan, care urmează calea anevoioasă a unui tanăr scriitor întors acasă pentru a face faţă unor adevăruri dulci-amărui. Filmul se lansează pe 8 martie în cinematografe, în Bucureşti şi în alte 17 oraşe din ţară.

Un articol de Petre Ivan|6 martie 2019

Ceylan a primit o educație formală de natură tehnică – a studiat Inginerie Electrică la Universitatea Tehnică din Istanbul, lucru care a contribuit extrem de mult la rolurile pe care le îndeplinea pe platoul de filmare, implicându-se astfel în imaginea, sunetul și montajul filmelor sale.

Sub umbra părului sălbatic este montat integral de regizor pe parcursul unui an. Filmul a fost prezentat în competiție la Cannes anul trecut și s-a văzut pentru prima dată în România la Les Films de Cannes a Bucarest, 2018.

Deși foarte rar răspunde întrebărilor presei, Nuri Bilge Ceylan a afirmat într-un interviu luat pe croazetă că inspirația filmului a venit din întâlnirea întâmplătoare cu unul dintre profesorii satului în care a copilărit și cu fiul acestuia. Scriitor de profesie, Akin Aksu, după care este inspirată povestea lui Sinan, a scris scenariului filmului împreună cu Ceylan și are și un rol, interpretându-l pe unul dintre cei doi imami.

„Filmul este povestea unui tânăr care se simte oarecum rușinat de faptul că este unic într-un fel în care este incapabil să recunoască. Simte că viața lui se îndreaptă într-o direcție pe care nu și-o dorește și nu se poate convinge să o accepte. Am vrut să arăt un mozaic vast de personaje și să le portretizez pe fiecare într-un fel real și riguros. Există o vorbă: ‘orice lucru pe care-l ascunde un tată, va apărea mai târziu la fiul lui.’ Fie că vrem sau nu, nu putem să nu moștenim anumite trăsături de la părinții noștri, cum ar fi câteva dintre slăbiciunile lor, obiceiurile și o multitudine de alte lucruri. Partea pe care un fiu nu o va putea îndepărta niciodată din viața sa este aceea a unei sorți pe care tatăl a experimentat-o prin numeroase evenimente dureroase”, spune regizorul despre filmul său.

Sub umbra părului sălbatic este „despre toate trepidațiile pe care le are de înfruntat un scriitor aspirant, dar și despre relația unui tânăr cu tatăl său” scrie revista Forbes. Pasionat de literatură, Sinan și-a dorit dintotdeauna să fie scriitor. Întors în satul său natal din Anatolia, își adună toată energia ca să strângă banii necesari pentru a fi publicat, dar datoriile tatălui său, făcute la pariuri, îl ajung din urmă.

Regizorul turc Nuri Bilge Ceylan a obținut recunoașterea internațională în 2003 cu filmul Uzak, care a fost recompensat la Cannes cu Premiile Palme d’Or și Cel mai bun actor. Uzak are în palmares 47 de premii, dintre care 23 internaționale, fapt care îl plasează în istoria cinemaului turcesc drept cel mai premiat film. Următoarele sale filme au fost toate premiate la Cannes: Climates (FIPRESCI, 2006), Three Monkeys (Cea mai bună regie, 2008), Once upon a time in Anatolia (Grand Prix, 2011) și Winter Sleep (Palme d’Or, FIPRESCI, 2014). Iar dacă despre Winter Sleep, critica a scris elogios la adresa stilului său cehovian, cu Sub umbra părului sălbatic, The Guardian îi recunoaște „un stil propriu inconfundabil: Ceylanian, nu Cehovian!”.

Filmul Sub umbra părului sălbatic este distribuit în România de Voodoo Films.

Filmul se lansează pe 8 martie.

Foto: Sub umbra părului sălbatic – facebook

29
/09
/21

CRONICĂ DE FILM Pentru un film de debut al unui regizor de teatru care nu a mai făcut până acum cinema, „Câmp de maci” (2020), de Eugen Jebeleanu, are o rigoare estetică neaşteptată, dar şi o lipsă de încrâncenare demnă de salutat.

28
/09
/21

CRONICĂ DE FILM „Crai nou” (2021), debutul Alinei Grigore, recent câştigător la Festivalul de la San Sebastian, aduce un aer proaspăt în cinematografia română.

28
/09
/21

THE FRENCH DISPATCH, LAND, QUO VADIS, AIDA?, scurtmetraje românești și internaționale, cele mai apreciate filme românești ale momentului si filmele premiate la Festival se văd în cadrul Retrospectivei ANONIMUL 2021 la ARCUB, Cinema Elvire Popesco și Terasa Institutului Francez între 28 septembrie și 3 octombrie.

27
/09
/21

În ultima săptămână din septembrie, „Cinema sub clar de lună“ aduce pe ecranul din Grădina Muzeului Național al Literaturii Române două dintre cele mai noi filme românești, Câmp de maci și documentarul Spioni de ocazie, alături de producții străine care au avut un parcurs spectaculos: Night of the Kings, aflat pe lista scurtă la premiile Oscar, și Apples, co-produs de Cate Blanchett și propus anul trecut de Grecia la Oscarul pentru Cel mai bun film internațional.

27
/09
/21

Frumoasa și bestia întâlnește viitorul tehnologiei în Belle, producția-fenomen semnată de regizorul japonez Mamoru Hosoda, care va deschide cea de-a 16-a ediție Animest. Prezentat în premieră internațională la Cannes, anime-ul Sci-Fi în care o adolescentă devine cea mai bună versiune a sa într-un univers paralel, creat în mediul virtual, se va vedea pentru prima dată pe marele ecran din România vineri, pe 8 octombrie, de la orele 18:30 și 21:30, la Cinema Elvire Popesco. Filmul va putea fi urmărit în curând în cinematografele din întreaga țară, distribuit de Bad Unicorn.

27
/09
/21

OPINIE Subfinanţat de nişte autorităţi nepăsătoare, fără cinematografe care să îi fie dedicate şi cu un public larg pus mai degrabă pe miştouri, filmul românesc de autor face performanţă an de an la cel mai înalt nivel. Iar 2021 o dovedeşte din plin. Este unul din paradoxurile româneşti.

24
/09
/21

Festivalul KINOdiseea aduce pe marele ecran filme despre protejarea mediului, relațiile dintre copii și părinți, curaj și empatie, la Cinema Gloria și Cinema Eforie.