Cele mai bune filme din 2023
https://www.ziarulmetropolis.ro/cele-mai-bune-filme-din-2023/

Topul personal al celor mai bune filme exclusiv din 2023 e dominat de francezi şi americani, la care se adaugă un român şi un finlandez. O listă capricioasă şi aparent eterogenă.

Un articol de Ionuţ Mareş|20 decembrie 2023

Este primul an, după mult timp, în care nu am mai reuşit să ţin evidenţa filmelor văzute. În plus, în 2023 am scris destul de puţin despre filmele noi, chiar dacă am văzut la fel de multe ca până acum.

E un top mai capricios decât de obicei, bazat doar pe ce a reţinut cel mai pregnant memoria, aşa că nu sunt excluse şi scăpări (sper, totuşi, cât mai puţin flagrante). Ca să-mi uşurez treaba, m-am oprit doar la ficţiune şi doar la titluri din 2023, dintre cele văzute în festivaluri, în distribuţie, pe platforme sau din alte surse.

Evident, nu am prins tot ce a fost potenţial relevant (dar cine a reuşit?), aşa că voi intra în 2024 cu câteva restanţe, unele stânjenitoare. Cele mai regretabile – filme despre care s-a scris în general laudativ şi care au prins deja mai multe topuri de final de an – sunt „Zone of Interest”, de Jonathan Glazer, şi „Cerrar los ojos”, de Victor Erice.

În schimb, dintre filmele înconjurate de hype, dar care nu şi-au găsit loc printre preferinţele mele, aş menţiona doar „Poor Things”, cu care Yorgos Lanthimos a câştigat la Veneţia.

Cele 11 filme de mai jos (pe ultima poziţie sunt două de acelaşi regizor) ar fi fost oricum greu de detronat. Fiecare mi-a plăcut foarte mult, din motive şi în feluri diferite.

Să-i dăm drumul.

10. „Yannick” & „Daaaaaali!” – Quentin Dupieux

Dupieux nu se dezminte: după ce în 2022 a lansat două filme, în 2023 repetă figura. Două noi comedii trăsnite, absurde, în care orice fantezie e posibilă, ba chiar probabilă. În „Yannick”, un tânăr paznic ia ostatici actorii şi publicul de la un spectacol de teatru şi îşi pune în scenă, pe loc, propriile idei, nemulţumit de ce văzuse până atunci. În „Daaaaaali!”, o jurnalistă încearcă să îi ia un interviu lui Salvador Dali, însă asta pare cea mai grea sarcină din lume.

9. „Hit Man” – Richard Linklater

Linklater surprinde din nou: vine cu un film lejer şi extrem de amuzant. O comedie care parodiază filmele cu asasini. Un profesor folosit de poliţie pentru a se da drept criminal plătit intră în încurcătură după ce se îndrăgosteşte de o femeie care-l angajează pentru a-i omorî soţul.

8. „La chimera” – Alice Rohrwacher

Rohrwacher ne poartă iar într-o lume a marginalilor, de această dată un grup de bărbaţi şi femei care îşi câştigă existenţa căutând artefacte arheologice pe care le vând pe piaţa neagră. Din nou acea textură specială a imaginilor filmate pe 16 mm şi puseuri mereu surprinzătoare de realism magic.

7. „May December” – Todd Haynes

Haynes reuşeşte, ca de obicei, un film fascinant prin subtilitatea cu care explorează relaţiile umane. Acum e vorba de legături aflate la limita patologicului, ceea ce face ca „May December” să fie teribil de inconfortabil. Şi e cu o Julianne Moore şi o Natalie Portman impecabile.

6. „Le règne animal” – Thomas Cailley

O epidemie necunoscută transformă oamenii în păsări sau animale. Fantezist, amuzant, înfricoşător.

5. „Killers of the Flower Moon” – Martin Scorsese

Scorsese demonstrează încă o dată de ce e unul din marii regizori americani: se foloseşte ingenios de convenţiile unei anumite tradiţii şi ale unui cinema aparent clasic pentru a oferi un film puternic ancorat în sensibilităţile revizioniste ale prezentului.

4. „Anatomie d’une chute” – Justine Triet

Triet ne propune un film politic, feminist, plin de tensiune şi suspans şi care se joacă mereu cu aşteptările şi preconcepţiile noastre.

3. „Nu aştepta prea mult de la sfârşitul lumii” – Radu Jude

Jude vorbeşte despre epuizarea şi angoasele unei întregi generaţii, printr-un film care traversează furtunos şi chestionează subtil diverse tipuri de imagini.

2. „Hors-saison” – Stéphane Brizé

Brizé nu mai vine cu una din dramele sale sociale cu care ne-a obişnuit, ci cu o poveste de iubire neîmplinită, extrem de emoţionantă, care aminteşte de „Un bărbat şi o femeie” de Claude Lelouch.

1.„Fallen Leaves” – Aki Kaurismaki

La Kaurismaki, e greu, aproape imposibil, să nu te laşi sedus de felul unic – un cinema pur, atât de artificial şi totuşi profund umanist – prin care reprezintă viaţa oamenilor simpli.

24
/01
/24

Despre “Klaus & Barroso” – ce a fost asta, frate Bogdan Theodor Olteanu? Acum, pe bune? Ce a fost asta? M-ai pus într-o situație tare complicată. Dar, vorba cântecului: “Frate, frate, la bine și la greu”, scrie Vasile Ernu, despre cel mai discutat film românesc din această lună.

23
/01
/24

CRONICĂ DE FILM În noul său lungmetraj, “Familiar” (2023), Călin Peter Netzer pare că încearcă să reia formula de succes din “Poziţia copilului” (2013), filmul cu care a câştigat Ursul de Aur la Berlinale.

19
/01
/24

Warner TV dedică duminicile lunii februarie filmelor de basm, povești fantastice live action și animate, ecranizări și narațiuni originale lansate pe parcursul ultimelor nouă decenii.

19
/01
/24

Producția este adaptarea live-action a îndrăgitului serial de animație și urmărește aventurile lui Aang, tânărul avatar, în încercarea de a stăpâni cele patru elemente (Apă, Pământ, Foc, Aer), pentru a reinstaura echilibrul într-o lume amenințată de înfricoșătoarea Națiune a Focului. Serialul va avea premiera globală pe 22 februarie 2024, doar pe Netflix.

18
/01
/24

CRONICĂ DE FILM Bizară, dar şi simptomatică decizia realizatorilor filmului "Klaus & Barroso" de a semna cu "regie colectivă", nenumită. Asta ar putea sugera că toţi cei trei scenarişti - Adrian Nicolae, Cosmin "Micutzu" Nedelcu şi Bogdan Theodor Olteanu -, dintre care primii doi sunt şi actori în roluri centrale, s-au ocupat de regie.

17
/01
/24

Din 16 ianuarie, filmul Klaus & Barroso, cu Cosmin „Micutzu” Nedelcu și Adrian Nicolae rulează în cinematografele din toată țara, distribuită de Forum Film. În Republica Moldova filmul va rula din 18 ianuarie, pe ecranele Cineplex.

16
/01
/24

16 ianuarie, 2024 - Cea de-a 18-a ediție a Premiilor Gopo, evenimentul anual care sărbătorește și recompensează realizările cinematografiei românești, va avea loc în 29 aprilie la Teatrul Național ,,I.L. Caragiale” din București.

16
/01
/24

Asteroid City, cel mai recent film al lui Wes Anderson, în care joacă Jason Schwartzman (The French Dispatch, The Grand Budapest Hotel), Scarlett Johansson (Black Widow, Jojo Rabbit) și Tom Hanks (Elvis, News of the World), va fi disponibil pentru vizionare în exclusivitate pe SkyShowtime începând din 20 ianuarie.

16
/01
/24

Seria ISTORII se va desfășura în perioada 15 - 30 ianuarie la Cinema ARTA, pe strada Universității nr. 3. Publicul are șansa să descopere în această perioadă, în fiecare zi de marți, o selecție de filme (scurtmetraje sau lungmetraje) curatoriate pentru a deschide conversații despre modul în care istoria este construită și transmisă cu ajutorul limbajului, imaginilor, semnelor și conceptelor.

09
/01
/24

CARTEA DE CINEMA Neaşteptată apariţie acest “Desene mişcătoare. Dialoguri despre critică şi cinema”, pe care criticul de film Andrei Gorzo şi criticul literar Mihai Iovănel - prieteni şi colegi de generaţie şi de idei - l-au scos la finalul lui 2023 la Editura Polirom.