Cele mai bune filme din 2023
https://www.ziarulmetropolis.ro/cele-mai-bune-filme-din-2023/

Topul personal al celor mai bune filme exclusiv din 2023 e dominat de francezi şi americani, la care se adaugă un român şi un finlandez. O listă capricioasă şi aparent eterogenă.

Un articol de Ionuţ Mareş|20 decembrie 2023

Este primul an, după mult timp, în care nu am mai reuşit să ţin evidenţa filmelor văzute. În plus, în 2023 am scris destul de puţin despre filmele noi, chiar dacă am văzut la fel de multe ca până acum.

E un top mai capricios decât de obicei, bazat doar pe ce a reţinut cel mai pregnant memoria, aşa că nu sunt excluse şi scăpări (sper, totuşi, cât mai puţin flagrante). Ca să-mi uşurez treaba, m-am oprit doar la ficţiune şi doar la titluri din 2023, dintre cele văzute în festivaluri, în distribuţie, pe platforme sau din alte surse.

Evident, nu am prins tot ce a fost potenţial relevant (dar cine a reuşit?), aşa că voi intra în 2024 cu câteva restanţe, unele stânjenitoare. Cele mai regretabile – filme despre care s-a scris în general laudativ şi care au prins deja mai multe topuri de final de an – sunt „Zone of Interest”, de Jonathan Glazer, şi „Cerrar los ojos”, de Victor Erice.

În schimb, dintre filmele înconjurate de hype, dar care nu şi-au găsit loc printre preferinţele mele, aş menţiona doar „Poor Things”, cu care Yorgos Lanthimos a câştigat la Veneţia.

Cele 11 filme de mai jos (pe ultima poziţie sunt două de acelaşi regizor) ar fi fost oricum greu de detronat. Fiecare mi-a plăcut foarte mult, din motive şi în feluri diferite.

Să-i dăm drumul.

10. „Yannick” & „Daaaaaali!” – Quentin Dupieux

Dupieux nu se dezminte: după ce în 2022 a lansat două filme, în 2023 repetă figura. Două noi comedii trăsnite, absurde, în care orice fantezie e posibilă, ba chiar probabilă. În „Yannick”, un tânăr paznic ia ostatici actorii şi publicul de la un spectacol de teatru şi îşi pune în scenă, pe loc, propriile idei, nemulţumit de ce văzuse până atunci. În „Daaaaaali!”, o jurnalistă încearcă să îi ia un interviu lui Salvador Dali, însă asta pare cea mai grea sarcină din lume.

9. „Hit Man” – Richard Linklater

Linklater surprinde din nou: vine cu un film lejer şi extrem de amuzant. O comedie care parodiază filmele cu asasini. Un profesor folosit de poliţie pentru a se da drept criminal plătit intră în încurcătură după ce se îndrăgosteşte de o femeie care-l angajează pentru a-i omorî soţul.

8. „La chimera” – Alice Rohrwacher

Rohrwacher ne poartă iar într-o lume a marginalilor, de această dată un grup de bărbaţi şi femei care îşi câştigă existenţa căutând artefacte arheologice pe care le vând pe piaţa neagră. Din nou acea textură specială a imaginilor filmate pe 16 mm şi puseuri mereu surprinzătoare de realism magic.

7. „May December” – Todd Haynes

Haynes reuşeşte, ca de obicei, un film fascinant prin subtilitatea cu care explorează relaţiile umane. Acum e vorba de legături aflate la limita patologicului, ceea ce face ca „May December” să fie teribil de inconfortabil. Şi e cu o Julianne Moore şi o Natalie Portman impecabile.

6. „Le règne animal” – Thomas Cailley

O epidemie necunoscută transformă oamenii în păsări sau animale. Fantezist, amuzant, înfricoşător.

5. „Killers of the Flower Moon” – Martin Scorsese

Scorsese demonstrează încă o dată de ce e unul din marii regizori americani: se foloseşte ingenios de convenţiile unei anumite tradiţii şi ale unui cinema aparent clasic pentru a oferi un film puternic ancorat în sensibilităţile revizioniste ale prezentului.

4. „Anatomie d’une chute” – Justine Triet

Triet ne propune un film politic, feminist, plin de tensiune şi suspans şi care se joacă mereu cu aşteptările şi preconcepţiile noastre.

3. „Nu aştepta prea mult de la sfârşitul lumii” – Radu Jude

Jude vorbeşte despre epuizarea şi angoasele unei întregi generaţii, printr-un film care traversează furtunos şi chestionează subtil diverse tipuri de imagini.

2. „Hors-saison” – Stéphane Brizé

Brizé nu mai vine cu una din dramele sale sociale cu care ne-a obişnuit, ci cu o poveste de iubire neîmplinită, extrem de emoţionantă, care aminteşte de „Un bărbat şi o femeie” de Claude Lelouch.

1.„Fallen Leaves” – Aki Kaurismaki

La Kaurismaki, e greu, aproape imposibil, să nu te laşi sedus de felul unic – un cinema pur, atât de artificial şi totuşi profund umanist – prin care reprezintă viaţa oamenilor simpli.

01
/09
/23

Creativitatea dobândește o nouă definiție la cea de-a 18-a ediție a Festivalului Internațional de Film de Animație Animest. Între 6 și 15 octombrie, singurul eveniment cinematografic din România care califică filme pe lista candidaților eligibili la Oscaruri aduce pe marile ecrane din capitală cea mai bogată și mai diversă selecție de filme de până acum.

01
/09
/23

Începutul anului 2024 va aduce pe marile ecrane cel mai de anvergură documentar realizat în România despre Generația de Aur a fotbalului românesc. Și despre performanțele sale uluitoare, care au pus România pe harta lumii și au oferit unei țări întregi cele mai frumoase cadouri: identitate, într-o epocă a uniformizării, și multă speranță, într-una a tranziției.

01
/09
/23

Dincolo de a fi o celebrare a mișcării sistemului nostru solar în jurul centrului Căii Lactee, Galactic Tick Festival este un eveniment cultural și educativ dedicat copiilor și tinerilor. O sărbătoare a bucuriei transpusă în activități ce implică, printre altele, dans galatic și ateliere creative menite să facă din această călătorie o poveste de neuitat, asemeni celor pe care bunicii noștri ni le împărtășeau la gura sobei.

01
/09
/23

Ultima săptămână de Cinema în aer liber, care se desfășoară pe Insula Artelor din Parcul Titan, încheie sezonul de anul acesta și aduce pe marele ecran filme de luni până duminică, de la ora 20:00: un documentar, trei filme românești, trei thrillere și o comedie savuroasă.

31
/08
/23

Filmul spune povestea dintre neconvenționalul Alexander (Thomas Prenn) și frumoasa Caro (Verena Altenberger), a căror întâlnire întâmplătoare la metroul din Viena le schimbă complet traseul imaginat al propriilor vieți.

30
/08
/23

Zăpada de August cade doar atunci când între granițele dintre un zâmbet și o strângere în brațe încape toată eternitatea. Iar eternitatea poartă pălărie.

29
/08
/23

Competiția Internațională de Lungmetraj a Festivalului Internațional de Film Experimental București (BIEFF), dedicată filmelor cu o dimensiune experimentală care abordează într-o manieră inovatoare convențiile limbajului cinematografic, revine cu titluri semnate de cei mai apreciați cineaști emergenți ai momentului.