Cele mai noi cărți: „Cartea neisprăvirii” de T.O. Bobe (fragment)
https://www.ziarulmetropolis.ro/cele-mai-noi-carti-cartea-neispravirii-de-t-o-bobe-fragment/

„Cartea neisprăvirii” (Editura Humanitas, 2019), semnată de T.O. Bobe, va fi lansată miercuri, 31 iulie, de la ora 19.00, la librăria Humanitas de la Cişmigiu. Vă invităm să parcurgeţi un fragment în avanpremieră!

Un articol de Liliana Matei|17 iulie 2019

O carte nu-i altceva decât o înșiruire de cuvinte, de paragrafe, de întâmplări din viețile altora, fie ei adevărați, în carne și oase, fie închipuiți, iar cuvintele și paragrafele și oamenii ăștia sau zebrele sau pinguinii nu fac altceva decât să pozeze, să înregistreze ceva ce există undeva în stimatul cititor și depinde de el dacă e acasă sau nu pentru o carte sau alta, depinde de el dacă-i deschide ușa și o lasă să-i înregistreze sau nu consumul de energie electrică, depinde de el dacă în timp ce citește i se zbârlește părul pe mâini dintr-o cauză sau din alta ori dacă își zice ia mai lasă-mă, frate, cu prostiile astea ori dacă își aduce aminte de mirosul pielii bunicii atunci când se apleca pe deasupra lui să mai îndese bucățica de cașcaval în marginea mămăligii ori dacă citind își proiectează un viitor fericit cu femeia sau cu bărbatul cu care în urmă cu trei zile a împărțit o conservă de ton în ulei și o bere“, spune T.O. Bobe.

Într-o zi, domnului Teo îi vine ideea de a scrie o carte pornind de la principiul întâmplării, pe care s-a întemeiat mișcarea Dada: să deschidă în fiecare zi DEX-ul, să pună aleatoriu degetul pe un cuvânt, și până seara să scrie o povestire inspirată de el. Cartea ar trebui terminată în termen de aproximativ două luni, numai că, la zece zile de când o începe, domnul Teo nu mai poate să scrie.

Cartea neisprăvirii surprinde lupta cu literatura, cu procrastinarea, cum se nasc și se dezvoltă ideile domnului Teo, alter ego-ul autorului. Încă de la primele pagini te cucerește poezia vieții de zi cu zi, a ritualului un colaj între viața domnului Teo și cărțile pe care le-a scris sau ar vrea să le scrie.

Este o carte care face trimiteri mai mult sau mai puțin transparente la câțiva dintre marii autori ai lumii: J.L. Borges, Shakespeare, Enrique Vila-Matas și Orhan Pamuk. Amuzantă și gravă totodată, Cartea neisprăvirii devine o reflecție despre literatură și rostul ei, dar și despre risipa de viață și dedublarea pe care le presupune.

Cartea neisprăvirii e un fel de Being T.O. Bobe.

 Cartea neisprăvirii (fragment)

Așadar, s-ar fi cuvenit să înceapă să scrie așa cum se antrena orice sportiv, să mâzgălească inițial în fiecare zi măcar o pagină sau o jumătate de pagină, fără să-și propună să facă nimic deosebit, doar așa, ca să-și reintre în mână, și abia după ce-și reintra în mână să se apuce propriu-zis să scrie ceva, dar ceva care să nu-i ceară o concentrare deosebită, să nu fie intens, ci mai degrabă o proză de-aia leneșă, ticăită și lungă, ca să se obișnuiască să se așeze în fiecare zi la masa de lucru și să croșeteze la ea câteva ore zi după zi, așa cum auzise că fac mai toți scriitorii adevărați, așa cum citise el prin niște interviuri că făceau și domnul Mario Vargas Llosa, și domnul Orhan Pamuk și mai era încă un domn, tot unul dintre ăștia care veniseră la București și fuseseră întrebați cum scriu și dacă au tabieturi și răspunsese la fel, că stă câteva ore pe zi la masă și scrie, incredibil ce lapsus avea, și doar îi știuse odată pe toți, era sigur că nu erau doi, erau trei. Rushdie e, mă, îi venise până la urmă, domnul Salman Rushdie, dar, în fine, poate că el nici nu putea să iasă prea mult pe afară, că îl vânau ăia prin toată lumea, era normal să stea în casă și să scrie, că altceva ce să facă? În mod obișnuit, domnul Teo nu era un tip invidios, nu-l mânca pizma dacă altcineva avea niște blugi mai șmecheri decât ai lui sau niște bicepși mai dezvoltați sau un model de imprimantă mai performant, însă pe ăștia trei, pe domnii Mario, Orhan și Salman îi invidia sincer și din toată inima și fără nici o remușcare, și nu pentru premiile lor literare, nu pentru faimă sau pentru că ar fi vândut mai multe exemplare din orice căcat ar fi scris, presupunând că s-ar fi apucat vreunul să scrie căcaturi, nici măcar pentru că scriau mult mai mișto decât el, dar nu se putea abține să-și bage în gât unghiuța pentru că aveau atâta răbdare să stea zi de zi și să pritocească încetișor la câte-o carte, pagină după pagină, rând după rând și nu se plictiseau de ea până n-o terminau și nu le venea să facă orice altceva, să se angajeze tehnicieni la vreun club de karaoke sau să care fân la vreun padoc. Nu putea înțelege deloc cum domnul Orhan zisese că nu vrea să se plimbe prin oraș, prin București, când venise prima dată aici, și că el mort-copt trebuie să stea nu știu câte ore în camera lui de hotel, că are de scris zilnic, așa are programul și, în afară de chestiile oficiale pentru care se angajase, voia doar să fie lăsat în pace să-și vadă de ale lui. Sau poate nu domnul Orhan zisese asta, ci altul, dar nu conta cine, ideea era că cum să mergi tu prima dată într-o țară străină și într-un oraș în care n-ai mai fost până atunci și să nu vrei să te plimbi?

De fapt, domnul Teo nici nu credea că e adevărat, nici nu era convins că domnul Orhan, dacă presupunea că el zisese asta, n-a coborât deloc din hotel, că a stat acolo, poate la Intercontinental sau în altă parte și și-a ascuțit toată ziua creioanele sau și-a pus cerneală în vreun stilou Parker, că sigur nu scria cu un Poenari, și a făcut ore în șir bastonașe, cârlige și bucle. Mai degrabă era convins că voise să scape de ăștia care l-ar fi însoțit peste tot și ar fi vrut să-i arate ce e mai specific și mai pitoresc și l-ar fi asasinat cu admirația lor și ar fi găsit în fiecare coadă de câine vagabond din București vreo asemănare cu opera maestrului și i-ar fi citat lui din sine, arătându-i potaia, da, sigur așa trebuie să fi fost, i s-o fi întâmplat omului și prin alte colțuri de lume, că doar ospitalitatea e peste tot cam la fel în astfel de cazuri, îl iei pe stimatul scriitor de la hotel și, până seara, când are de susținut o lectură, îl duci pe bulevardul cutare și-i povestești despre 28 de nume celebre de la tine din țară care s-au plimbat pe acolo sau îi arăți clădirea cutare și îi spui cine a proiectat-o, cine a fost inginerul care a construit-o, cine a fost primul proprietar și la ce distanță de clădirea aia îi făcuse o casă amantei lui, îi spui cine s-a pozat în fața clădirii ăleia 50 de ani mai târziu și cum inițial la parter a fost o cofetărie, iar pe urmă o mercerie, iar acum, iată, e un sex shop, îi mai arăți șase statui, dintre care două ecvestre, două bust, una alegorică și una de grup, iar în fața uneia dintre ele îi ții un scurt curs de istorie, în care dai doar câteva detalii despre disproporția de forțe dintre ai noștri și inamic, disproporție suplinită de abilitățile strategice și de capacitatea de sacrificiu, pe urmă, pe la 15.30, îl duci să ia prânzul într-un restaurant cu specific local și inviți la masă și doi scriitori care să-i țină companie și să-l întrebe din cărțile lui și să-i vorbească despre cărțile lor și să-i lase câte un exemplar din ele, în ideea că poate cândva o să învețe limba și o să vrea să le răsfoiască.

T.O. BOBE s-a născut în 1969 la Constanţa, a absolvit Facultatea de Litere a Universităţii din Bucureşti și a fost magaziner în portul Constanţa, secretar literar la Teatrul Mic din Bucureşti, redactor şi scenarist de televiziune, copywriter, iar în prezent este scriitor liber-profesionist. Volume individuale: Bucla (Univers, 1999; Humanitas, 2015), Darul lui Moş Crăciun (Humanitas, 2003, 2011, 2017), Cum mi-am petrecut vacanţa de vară (Polirom, 2004, 2007; Humanitas, 2011), Centrifuga (Polirom, 2005), Contorsionista (Humanitas, 2011). A participat la mai multe volume colective și este prezent în antologiile Experimentul literar românesc postbelic (Paralela 45, 1998), Best Of. Proza scurtă a anilor 2000 (Polirom, 2013), 111 cele mai frumoase poezii de dragoste din literatura română (Nemira, 2016). Volumul Bucla a fost tradus în limbile germană și engleză, iar fragmente din Cum mi-am petrecut vacanța de vară și Contorsionista au apărut în reviste sau antologii în engleză, germană, franceză, polonă, croată.

09
/04
/16

Editura Polirom invită iubitorii de carte şi de film, duminică, 10 aprilie, de la ora 17.00, la Librăria Humanitas de la Cișmigiu (Bdul Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu celebrul actor Ion Dichiseanu, prilejuită de lansarea volumului Am fost rivalul regelui. Povestea mea de iubire cu Sara Montiel, intrat de curând în portofoliul editurii, și în format digital.

07
/04
/16

Ȋntre 12 şi 14 aprilie are loc Târgul Internațional de Carte de la Londra. Cu trimitere la una dintre cele mai apreciate opere de ficţiune ale lui Eliade, „Noaptea de Sânziene”, titlul programului românesc - “Books that Open the Skies”/ „Cărţi ce deschid cerurile” subliniază rolul cărţilor în facilitarea accesului spre un univers alternativ şi misiunea intelectuală a marelui scriitor de restaurare a unei realităţi ocultate.

06
/04
/16

Revista satirică Charlie Hebdo a dedicat prima pagină de săptămâna aceasta dezvăluirilor privind eludarea impozitelor la nivel internațional considerate terorism fiscal. Publicaţia a titrat pe prima pagină o lozincă ironică la adresa celor bogați, „Je suis Panamá”, parafrazând sloganul care a stat la baza mobilizării generale după atentatul din 2015 împotriva acestei reviste pariziene.

01
/04
/16

Week-end-ul acesta, pe 2 și 3 aprilie, Final Frontier, singurul târg de carte SF & Fantasy din România deschide porțile ediției numărul 5. Tărâmul magic ales în acest an pentru a fi transformat, timp de două zile, în capitala iubitorilor de SF și Fantasy este Connect Hub (B-dul Dacia nr 99, la Piața Spaniei).

30
/03
/16

Astăzi a debutat o nouă ediţie a Kilipirim, cel mai important târg de carte cu discount, ocazie cu care cele mai importante edituri autohtone au pregătit oferte speciale de reduceri: multe cărţi la 1 leu şi o ofertă bogată de titluri al căror preţ a fost redus chiar şi cu până la 90%.

28
/03
/16

"Doar un idiot poate fi complet fericit." - Mario Vargas Llosa. Considerat unul dintre cei mai importanți romancieri și eseiști contemporani, peruanul Mario Vargas Llosa împlineşte astăzi 80 de ani. Autor al unor romane precum Orașul și câinii, Conversație la Catedrală, Războiul sfârșitului lumii, Cine l-a ucis pe Palomino Molero?, Sărbătoarea țapului sau Mătușa Julia și condeierul, Llosa a primit Premiul Nobel pentru literatură în 2010.

28
/03
/16

La jumătatea anilor ’60, Ion Dichiseanu o cunoaşte la Festivalul de Film de la Beirut pe Sara Montiel, actriţă şi cîntăreaţă celebră în acea vreme, şi se îndrăgosteşte de ea la prima vedere. După puţin timp, când Sara ajunge la Bucureşti pentru a susţine o serie de concerte, vrea să-l întâlnească. Aşa începe povestea lor de iubire, descrisă în volumul “Am fost rivalul regelui. Povestea mea de iubire cu Sara Montiel”, apărut la Polirom.

25
/03
/16

De-a lungul anilor, în momentele de relaxare am organizat, pe imensa arenă a imaginației, numeroase partide de fotbal, unde invitam fotbaliști din echipe și epoci diferite să joace exclusiv pentru mine. Ieșeau partide memorabile, dar trebuie să spun că mai mereu aveam grijă să câștige echipa în care jucau constant Dobay, Baratki, Di Stefano, Eusebio, Ionică Bogdan, Iașin, Dobrin, Cruyff, Kempes, Pușkaș, Socrates, într-un sistem de joc perfect, unu în poartă zece în față.

24
/03
/16

Muzeul Național al Literaturii Române Iași demarează un nou proiect de revitalizare a memoriei culturale a Iașului, prin marcarea, cu ajutorul plăcilor memoriale, a unor clădiri / locuri semnificative pentru istoria cultural-literară a orașului.

24
/03
/16

„Mary Poppins este Zâna cea Bună pe care o căutăm cu toţii.“ - Times Literary Supplement Editura RAO anunţă apariţia unora dintre cele mai iubite cărţi ale copilăriei: Mary Poppins, Mary Poppins se întoarce şi Mary Poppins deschide uşa, de P.L. Travers – o serie fascinantă, care îi va ajuta pe micuţii cititori să descopere tărâmuri fantastice şi să îşi dezvolte imaginaţia!

23
/03
/16

Grupul de Educație și Acțiune pentru Cetățenie - GEAC a lansat, astăzi, prima librărie socială din România. Bookurești Social este o întreprindere culturală online de cărți accesibile în limba engleză și o întreprindere socială, pentru că excedentul obținut din vânzări este direcționat către proiectul Fondul Visele Bătrânilor.

23
/03
/16

Muzeul Naţional al Literaturii Române Iaşi organizează expoziţia Viaţa românească – 110 ani de la apariţie, ce valorifică patrimoniul MNLRI şi extraordinara colecţie a istoricului literar Nicolae Scurtu. Vor fi expuse în premieră documente de patrimoniu deosebit de valoroase pentru istoria noastră literară, de la scrisori şi fotografii la ediţii princeps, ediţii cu autograf sau cărţi de vizită.

22
/03
/16

Lăsând la o parte glumiţa din titlu şi imaginea – un (micro)pamflet / aluzie care trebuie tratat / tratată ca atare, în ciuda… “folosirii abuzive şi nelegale a siglei USR” – , în “Galaxia” Uniunii Scriitorilor din România (USR) există două certitudini. Prima, că războiul este în toi, iar a doua că, aseară, Consiliul Uniunii Scriitorilor din România (USR) a decis excluderea din Uniune a membrilor autodeclaratei “conduceri a USR”, respectiv a scriitorilor Ioana Crăciunescu, Dan Iancu, Florin Iaru, Cosmin Perţa, Valeriu Mircea Popa, Cristian Tiberiu Popescu, Octavian Soviany, Adrian Suciu, Cristian Teodorescu, Paul Vinicius, Daniel Vorona.