Cele patru statui de la Universitate, așa cum nu au mai fost văzute niciodată
https://www.ziarulmetropolis.ro/cele-patru-statui-de-la-universitate-asa-cum-nu-au-mai-fost-vazute-niciodata/

Proiectul de punere în lumină (şi umbră) a monumentelor face parte din conceptul expoziţiei de sculptură românească din cadrul Art Safari 2019: „REPVBLICA. Despre umbre în sculptură”.

Un articol de Liliana Matei|13 septembrie 2019

Din 12 septembrie, celebrele statui de la Universitate pot fi admirate într-un altfel de decor, așa cum nu au mai fost văzute până acum. Punerea în lumină (și umbră) a statuilor, aflate în proximitatea Palatului Oscar Maugsch BCR, face parte din conceptul amplei expoziții de sculptură românească ce va fi găzduită de Pavilionul de Artă București — Art Safari: „REPVBLICA. Despre umbre în sculptură”.

Expoziția este realizată ca o privire antologică și analitică asupra sculpturii din România și va aduce împreună nume semnificative, prin opere provenite din muzeele românești și din importante colecții private. Art Safari București, un eveniment susținut de Primăria Municipiului București prin Expo Arte, își deschide porțile între 27 septembrie și 6 octombrie 2019, la Palatul Oscar Maugsch BCR.

Statuile din Piața Universității, parte a planului de înfrumusețare a orașului cu monumente publice din secolul al XIX-lea

Proiectul de punere în lumină (și umbră) a celor patru statui de la Universitate își propune să le dezvăluie trecătorilor o parte din istoria unor monumente emblematice pentru București, dar și o altfel de perspectivă asupra acestora: statuia Mihai Viteazul, autor Albert-Ernest Carrier-Belleuse (FR), inaugurată în 1874, Ion Heliade-Rădulescu, autor Ettore Ferrari​ (IT)​, inaugurată în 1879, Gheorghe Lazăr, autor Ion Georgescu (RO), inaugurată în anul 1886 și Spiru Haret, autor Ion Jalea (RO), inaugurată în 1936.

Toate cele patru statui din acest spațiu au făcut parte dintr-un plan de înfrumusețare a orașului cu monumente publice.

Pavilionul Central „REPVBLICA. Despre umbre în sculptură”, susținut de PIATRAONLINE, este conceput ca o meditație poetică despre sculptură și umbră, în diferitele lor ipostaze, prin salturi diacronice între antichitate și modernitate. Echipa curatorială a Pavilionului Central este compusă din Călin Dan, directorul general al Muzeului Național de Artă Contemporană (curator), Celia Ghyka (cercetare curatorială) și Sandra Demetrescu (asistent curator).

Dintre artiștii selectați reținem nume sonore precum: Dimitrie Paciurea, Hans Mattis-Teutsch, Irina Codreanu, Cornel Medrea, Frederic Storck, Constantin Baraschi, Oscar Han, Milița Petrașcu, Mac Constantinescu, Ion Irimescu, Zoe Băicoianu, Ion Jalea și mulți alții. 

REPVBLICA. Despre umbre în sculptură” este o expoziție al cărei element central este UMBRA, care reprezintă o dematerializare a obiectului sculptural în favoarea unei esențializări a ideii incorporate, dar și un indicator de memorie emoțională. Umbrele sunt în literatura antică întruchipări ale sufletelor celor morți; umbrele mai sunt – să nu uităm – elementul dramatic central din dialogul Republica al lui Platon. Cred că sculptura este mediul care exprimă cel mai bine traumele cu care se confruntă societatea contemporană, traume moștenite istoric, dar și traume specifice, aparținând prezentului”, a declarat Călin Dan, curatorul Pavilionului Central „REPVBLICA. Despre umbre în sculptură”.

Credem cu tărie că fiecare companie ar trebui să dea ceva înapoi societății în care activează, să contribuie la crearea unei societăți mai bune și mai educate. Noi am ales să încurajăm cultura, prin susținerea Pavilionului Central „REPVBLICA. Despre umbre în sculptură”, din cadrul Art Safari București. Ne bucură și vom continua să susținem astfel de inițiative care facilitează accesul unui public cât mai larg la o formă atât de interesantă și complexă de artă, cum este sculptura, și contribuie, totodată, la dezvoltarea unei noi generații de artiști în țara noastră”, a declarat Mariana Brădescu, Managing Partner PIATRAONLINE.

Pe lângă expoziția de sculptură găzduită de Pavilionul Central, Art Safari București 2019 va găzdui, pe o suprafață de 10.000 mp, cea mai mare expoziție dedicată pictorului Nicolae Tonitza din ultimii 50 de ani, o expoziție dedicată artei Supercontemporane, o expoziție dedicată artei chineze contemporane și programele educaționale Art Safari Kids și Art Talks. Arhitectul Art Safari este Attila Kim, comisarul României la Bienala de Veneția, începând cu ediția 2016 și până în prezent.

Biletele și abonamentele la cel mai mare eveniment dedicat artei din România vor putea fi achiziționate cu un discount de 30% pe artsafari.ro.

Pavilionul de Artă București – Art Safari se desfăoară sub patronajul Primăriei Municipiului București și CNR UNESCO este un eveniment cultural unic ca structură, concept și amploare din România. Art Safari a înregistrat 125.000 de vizitatori în primele cinci ediții. Mai multe detalii: www.artsafari.ro.

 

26
/08
/22

Asociația pentru cultură și arte Arbor vă invită la expoziția „Rememorarea copilăriei, mărturiile deportaților basarabeni”, care reînvie emoția unor destine tragice, mărturiile deportaților și ale victimelor regimului totalitar din stânga Prutului, în perioada sovietică. Proiectul a fost realizat în parteneriat cu Muzeul Național de Istorie a Moldovei, Centrul de Excelență Institutul Pro Memoria al Universității de Stat din Moldova și Ambasada Republicii Moldova în România.

25
/08
/22

În perioada 26 - 31 august 2022, în continuarea proiectului (burn)OUT, artistele Irina Marinescu, Andreea Novac, Eza (Alina Ușurelu), psihoterapeuta Mihaela Vechiu, sociologa Fidelie Kalambayi și artista portugheză Gabriela Conçalves invită publicul la prezentarea cercetării artistice pe tema recuperării pe care au inițiat-o în cadrul proiectului Recovery (Recuperare) și la o serie de trei ateliere de creaţie rezultate în urma acestei cercetări.

24
/08
/22

Cea de-a treia ediție Romanian Jewelry Week, organizată de Assamblage, va avea loc în perioada 5 - 9 octombrie 2022 la Biblioteca Națională a României și în alte cinci locații conexe din București. Evenimentul propune timp de cinci zile un format efervescent de târguri, expoziții, conferințe, tururi ghidate și multe alte evenimente surpriză dedicate iubitorilor de bijuterie.

24
/08
/22

Asociația CRIES-Centrul de Resurse pentru Inițiative Etice și Solidare invită bucătari din România să se alăture ediției din 2022 a proiectului „Gustul ca patrimoniu”, parte a programului LA PAS Timișoara, desfășurat sub egida Timișoara Capitală Europeană a Culturii 2023. Provocarea constă în reinterpretarea în cheie locală a borșului ucrainean, recent intrat pe lista patrimoniului cultural imaterial UNESCO aflat în pericol.

23
/08
/22

Cel mai nou proiect inițiat de compania de teatru independent Vanner Collective, „Cele care nu se văd” prezintă 10 personaje feminine din literatura română, întâmplător create de bărbați, care, reimaginate prin perspectiva a 10 fotografe, sparg stereotipurile în care au fost integrate inițial. Instalația fotografică mai poate fi văzută până pe 2 septembrie, de marți până duminică, între orele 10:00 – 18:00 la Sala Acvariu a Muzeului Național al Țăranului Român.

23
/08
/22

Sala Omnia așa cum nu a fost văzută niciodată! Concepută de colectivul artistic austriac mutual loop special pentru acest spațiu cu un trecut deloc liniștit, instalația imersivă și interactivă „Omission Possible” deschide în mod cu totul excepțional această clădire aproape uitată, într-un demers care chestionează percepția omului contemporan asupra efectelor trecerii timpului peste construcții și simboluri istorice.