Celula de artă propune Cenușa memorie, instalație imersivă a artistei Anca Coller
https://www.ziarulmetropolis.ro/celula-de-arta-propune-cenusa-memorie-instalatie-imersiva-a-artistei-anca-coller/

În perioada 15–30 octombrie, galeria neconvenţională Celula de artă va găzdui instalaţia imersivă „Cenuşa memorie” a Ancăi Coller, ce încapsulează emoţiile artistei în urma unui incendiu care i-a distrus atelierul. Expoziţia se pot vedea la orice oră în spaţiul de pe Bd. Carol, nr. 53.

Un articol de Liliana Matei|16 octombrie 2021

Artista propune un spațiu unde privitorul pătrunde într-o lume dramatică populată cu obiecte incinerate, contemplând frumusețea inerentă a acestor transformări. Acest parcurs pune în discuție vulnerabilitatea materiei în fața timpului sau a forțelor exterioare, plasând memoria obiectului în afara controlului celui care l-a făurit.

Expoziția povestește despre memoria lucrurilor care înmagazinează amintiri, având propria existență, independență, destin. Delacroix afirma că orice restaurare este o intervenție nocivă comparativ cu efectul pe care l-ar putea avea timpul asupra obiectului. Lăsăm lucrurile să fie și vor spune povestea lor. În cazul de față, a existat un punct de răscruce care a direcționat cercetarea artistică. Un incendiu spontan, din cauze incerte, a devastat atelierul de creație al artistei Anca Coller în data de 15 august a acestui an, când era plecată în vacanță.

„A fost un exercițiu de accelerare a timpului și reconsiderare a destinului operei unui artist sau al sensului pe care munca sa îl are. A fost o lovitură: am pierdut lucrări strânse timp îndelungat, în mare parte neexpuse (zece ani de muncă în care, deliberat, am vrut să stau retrasă), plus tot ce înseamnă laborator de creație (unelte, aparatură, cărți, un loc familiar, acea oază de spațiu-timp atât de necesară artistului-spațiul sacru de creație). Expoziția de față este o metaforă a transcenderii înțelegerii imediate, aparent dureroasă și dramatică, spre un nou nivel de înțelegere superior, o curățare forțată, un restart brutal, un tip straniu de eliberare. Oricine se va regăsi în acest spectacol al vulnerabilității dublat de noi sensuri expresive sau posibile noi funcții”, povestește artista.

Parcursul în spațiul expoziției va fi însoțit de o proiecție video realizată în atelierul distrus – o interacțiune ritualică ce prezintă procesul de acceptare și îmbrățișare a realității cu tot ce aduce ea, o încercare de distilare a trăirilor și de extragere a unei stări de conștiență unde frumusețea sau înțelegerea depășesc normalitatea cotidiană.

Pe lângă imagine, sunetul va ghida ritmul, vibrația spațiului. Anca Coller a mai accentuat și în trecut interacțiunea inițiatică pe care publicul trebuie să o aibă când experimentează arta, deschiderea către stări transformatoare și revelatoare care lucrează în fiecare individ în parte, ajutându-l să intuiască răspunsuri la întrebări complexe, să distrugă blocaje, să elibereze. Este importantă expunerea unor puncte sensibile în care ceilalți se pot regăsi, fiecare în felul său și pot fuziona cu experiența artistului, conectându-se emoțional. Înțelegerea emoțională o depășește pe cea condusă de intelect, sau cel puțin lucrează în paralel cu ea. Un al doilea video va prezenta un time lapse cu imagini din atelier și lucrări realizate acolo în ultimii 10 ani – un fel de rememorare a unei existențe înaintea trecerii.

„Nu în ultimul rând mă interesează o poziționare vis-a-vis de reacțiile imediate ale oamenilor în legătură cu astfel de incidente. Practic m-am trezit brusc într-un coșmar, nici nu îmi pot trăi doliul necesar depășirii acestei traume. Totul este sintetizat rece în sensul unui material de știri. Partea emoțională este adesea ignorată având întreaga atenție canalizată către găsirea unor vinovați și a rezolvării pagubelor materiale. ”Atelierul unui artist din București a ars astăzi în întregime. Focul a fost alimentat de existența materialelor inflamabile.” Incidentul incendiului din atelierul meu este prezentat ca un «caz» ce trebuie rezolvat, deși pentru mine cele mai importante lucruri legate de această distrugere nu sunt rezolvabile, singura depășire plasându-se în interiorul meu ca înțelegere, acceptare, integrare. Singurul mod în care am putut traversa această încercare dureroasă, a fost interogarea profundă a sensurilor și aducerea acestora către un drum senin – Continuarea conștientă”, mai adaugă Anca.

Celula de artă este reprezentată de un spațiu cu deschidere stradală, ce își propune să permită lucrărilor să evadeze din spațiul clasic al galeriei pentru a interacționa cu un public nou, care nu obișnuiește să participe la vernisaje și astfel, pentru ca nu mai există o barieră fizică și temporală între obiectul de artă și privitor, se crează un dialog liber, direct și nonconformist.

Galeria vine în sprijinul creaţiei contemporane în ariile tematice ale artelor vizuale și încurajează dezvoltarea de noi forme de expresie artistică accesibilă la orice oră pentru publicul stradal. Cu o prezență de  4 ani (2017-2021) pe scena artei din București, Celula de artă a susținut 70 evenimente (expoziții, performance-uri, live-uri) și a influențat modul de percepție în ceea ce privește expunerea obiectelor sau actelor artistice în fața publicului.

Noutățile din Celula de artă se pot vedea pe Facebook și pe Instagram.

Parteneri media: Radio România Cultural, Radio București FM, AGERPRES, Cațavencii, Spotmedia, Iqads, Zile și Nopți, Ziarul Metropolis, Observator Cultural, The Institute, Zeppelin, PRwave, Bookblog, 4arte, Design Events, Iqool, Munteanu, SMARK.

28
/02
/24

“Lacul Lebedelor”, cel mai faimos spectacol de balet al tuturor timpurilor, revine în acest weekend pe scena Sălii Palatului din București, având în rolurile principale pe balerinii Rin Okuno și Robert Enache, alături de ansamblul Operei Naționale București. Reprezentația de la începutul lunii decembrie a fost primită cu entuziasm de către publicul prezent, aceasta fiind sold-out.

28
/02
/24

“Mamma Mia!”, cel mai faimos musical din România, revine weekend-ul acesta pe scena Sălii Palatului din Capitală, într-o nouă reprezentație de zile mari, asta după ce în ultimii cinci ani spectacolul a fost văzut de peste 80.000 de români. Până acum producția a avut nu mai puțin de 33 de reprezentanții în țara noastră, în nouă orașe, dintre care doar 20 în București, unde fiecare spectacol a fost sold-out de fiecare dată.

22
/02
/24

„Invit tinerii să vadă ceva rar, deosebit - prima expoziție organizată în România despre imaginea samuraiului văzută de cei mai importanți artiști japonezi din perioadele Edo și Meiji”, a spus avocatul George Șerban, colecționar de stampe japoneze, la vernisajul expoziției „Samurai. Legendele Japoniei”, care a avut loc pe 21 februarie, la Muzeul Brukenthal din Sibiu, cu sprijinul JTI.

22
/02
/24

Niki (12 ani) și Vika (11 ani) se întâlnesc pentru prima dată în metroul din Harkiv, unde familiile lor s-au refugiat de război. O poveste de dragoste neașteptată și emoționantă, care ne amintește că empatia, generozitatea și speranța în ceilalți sunt singurele lucruri care ne pot salva umanitatea pe timp de război.

19
/02
/24

„Dumnezeu m-a atins cu degetul său mic și a spus: compune pentru teatru, doar pentru teatru.” – mărturisea Puccini într-o scrisoare adresată unui prieten. Și, într-adevăr, Puccini a îndeplinit porunca divină pe care simțea că a primit-o la nașterea sa, dedicându-și întreaga sa viață de creație operei, fără a se „irosi” prea mult spre alte genuri muzicale.

19
/02
/24

Actorul Pavel Bartoș va juca pentru prima dată rolul lui Decebal Necșulescu din piesa „...Escu” de Tudor Mușatescu, într-o coproducție care va avea reprezentații la București și Chișinău. Spectacolul va fi pus în scenă de echipe artistice reunite ale Teatrului „Stela Popescu” din București și Teatrului Național Satiricus Ion Luca Caragiale din Chișinău, într-o colaborare unică în peisajul teatral autohton.

19
/02
/24

Ca în fiecare an, artistul vizual M.C. Donici propune EXPOZIȚIA DE O ORĂ: o întâlnire fără coroane, fasoane, discursuri sau festivisme, de ZIUA BRÂNCUȘI. Ajuns la a VIII-a ediție, evenimentul produs de Asociația Culturală Arte-Factum va avea loc luni, 19.02.2024, între orele 14:00- 15:00, în spațiul din fața  Bustului  Brâncuși  din proximitatea Facultății de Arte a Universității de Vest, Timișoara.

16
/02
/24

Anul acesta marcăm Ziua Națională Brâncuși printr-un eveniment cu totul deosebit. Avem bucuria să vă anunțăm că sosește în premieră în România și va putea fi vizitată în exclusivitate la Galeriile Artmark o lucrare realizată de sculptor în 1905-1906, „Bustul unui patron de restaurant (Portretul lui Achille Baldé)”. Este vorba despre „o operă care nu a fost niciodată văzută, (fiind) considerată pierdută sau distrusă”.

15
/02
/24

Pe 26 martie 2024, începând cu orele 18.30, Opera Națională București va găzdui o ediție specială din ciclul de conferințe SCENA GÂNDIRII. Evenimentul, desfășurat sub titlul „Universitate, societate, creativitate”, va aduce pe scenă trei rectori ai unora dintre cele mai reprezentative universități românești.