Cervantes şi muzica – concert la Ateneul Român
https://www.ziarulmetropolis.ro/cervantes-si-muzica-concert-la-ateneul-roman/

Cu prilejul sărbătoririi celui de-al IV-lea Centenar de la publicarea părţii a doua a romanului “Don Quijote de la Mancha” de Miguel de Cervantes y Saavedra (1615-2015), Institutul Cervantes din Bucureşti, cu sprijinul Filarmonicii “George Enescu”, organizează marţi, 21 aprilie, ora 19.00, la Sala Mare a Atenelui Român, recitalul de muzică veche “Cervantes şi muzica. Donde hay música no puede haber cosa mala / Unde-i muzică, nu poate fi nimica rău”, în interpretarea grupului ZARABANDA (Spania).

Un articol de Liliana Matei|20 aprilie 2015

“Unde-i muzică, nu poate fi nimica rău” – titlul recitalului nu este nimic altceva decât celebra frază pe care Cervantes o rosteşte prin gura lui Sancho Panza, în capitolul XXXIV din Don Quijote de la Mancha, partea a doua. Această frază nu e nici pe departe singura pe care Don Miguel de Cervantes o dedică artei sunetelor, dar, este poate, cea mai semnificativă şi mai cunoscută.

Muzicienii Alvaro Marías, conducătorul formaţiei – flauto dolce, Alejandro Marías – viola da gamba, Gerardo Arriaga- vihuela şi Jordan Fumadó- clavecín, vor prezenta un program cu lucrări din secolele XVI-XVII semnate de compozitori precum Antonio de Cabezón, Diego Ortiz, Bartolomé de Selma y Salaverde, Luis de Narváez.

Evenimentul se înscrie în Săptămâna Cervantes (20-24 aprilie), o serie de activităţi organizate de Instituto Cervantes din Bucureşti în jurul Zilei Cervantes – Ziua Internaţională a Cărţii şi a Drepturilor de Autor, 23 aprilie.

Bilete se pot achiziţiona de la Casa de Bilete a Ateneului Român, Str. Franklin, nr.1 şi se pot rezerva online de pe site-ul Filarmonicii “George Enescu” (http://www.fge.org.ro)

ZARABANDA

În 1985, muzicianul spaniol Álvaro Marías reuneşte sub numele “Zarabanda” un grup de muzicieni cu o bogată experienţă în interpretarea repertoriul baroc de muzică de cameră, aducând astfel una dintre cele mai importante contribuţii spaniole la muzica europeană. Atât prin studierea partiturilor din epocă, cât şi prin studiile muzicologice publicate, membrii grupului “Zarabanda” şi-au propus să ofere publicului o interpretare cât mai fidelă, în stilul şi spiritul muzicii, având convingerea că doar aşa pot ajunge la rezultate sonore vii, proaspete cu şanse reale de a fi acceptate de publicul contemporan. Muzicienii folosesc instrumente originale sau a copii fidele ale unor instrumentelor vechi.

Repertoriul grupului “Zarabanda” cuprinde lucrări începând cu perioada renascentistă şi până la clasicism, dar se axează cu precădere pe repertoriul baroc. Configuraţia grupului este variabilă în funcţie de repertoriul ales. Foarte frecvente sunt colaborările cu artişti invitaţi, printre aceştia Teresa Berganza, James Bowman, Charles Brett, Paul Esswood, Michael Chance, Jennifer Smith sau Amaryllis Consort.

“Zarabanda” a concertat în Marea Britanie, Belgia, Olanda, Germania, Franţa, Italia, Portugalia, Finlanda, Norvegia, Polonia, Grecia, S.U.A, Mexic, Columbia, Costa Rica, Corea şi Japonia, în cadrul festivalurilor de Muzică Veche de la Varsovia, Bratislava, Europalia (Belgia), la Palais des Beaux-Arts din Bruxelles, la Festivalul de Muzică Veche al Fundaţiei Gulbenkian şi Centrul Cultural Belém, ambele din Lisabona, în cadrul Bienalei de la Veneţia sau Incontri Barocchi de la Napoli, la Centro di Musica Antica Fondazione Pietà de’ Turchini din Napoli, Festivalul Casals din Puerto Rico, Festivalul Internaţional Cervantes din Guanajuato -Mexic, la Nan Tucker McEnvoy Auditorium din Washington, la Auditorium Bibliotecii Publice din Boston, la Hoam Art Hall si Arts Center Recital Hall din Seul, Congresul Internaţional de Muzicologie “Spania şi muzica Occidentului”, Festivalul de Muzică Barocă şi Rococó de la Escorial, Festivalul Mozart al revistei spaniole “Scherzo”, etc.

“Zarabanda” a realizat înregistrări pentru case discografice precum Philips, Erato şi Warner. Prima înregistrare realizată de grup, o monografie a muzicii lui Bartolomé de Selma y Salaverde, unul dintre cei mai importanţi compozitori spanioli ai Secolului de Aur, a fost un mare succes de critică. Interesul grupului pentru recuperarea şi redarea către public a patrimoniul muzical spaniol a condus la înregistrări importante precum este şi monografia dedicată muzicii vocale a compozitorului de secol XVIII, Joaquín García.

23
/10
/15

„Lor, țiganilor, să le mulțumim că ne-au păstrat muzica, această comoară ce abia acum o prețuim; numai dânșii (!) ne-au desgropat-o, au trecut-o și dat-o în păstrare din tată în fiu, cu acea grijă sfântă ce o au pentru ce le e mai scump pe lume: muzica.” - George Enescu, în urmă cu mai bine de un secol. Lucrări pe care odinioară le interpretau celebri lăutari şi care au reprezentat o puternică sursă de inspiraţie pentru Enescu în creaţiile proprii se vor auzi la Sala Radio miercuri, 28 octombrie, de la 19.00, într-un concert inedit care aduce pentru prima oră, în aceeaşi seară, pe aceeaşi scenă, ORCHESTRA DE CAMERĂ RADIO şi ORCHESTRA DE MUZICĂ POPULARĂ RADIO.

20
/10
/15

Jazz de calitate, curat, interpretat fără emfază sau artificii. Pe 10 și pe 11 octombrie, Avishai Cohen a susţinut la Sala Radio din Bucureşti două concerte de promovare a noului său album ’’From Darkness’’, o formulă de trio - contrabas, pian şi percuţie.

20
/10
/15

„Dorantes. Interacción” este titlul combinaţiei „incendiare” a două genuri muzicale: jazz şi flamenco, genuri ce atrag astăzi un public extrem de numeros. Iubitorii muzicii se pot bucura de aceasta sâmbătă, 24 octombrie (de la 19.00), în concertul susţinut de pianistul spaniol DORANTES, la Sala Radio.

16
/10
/15

Nu, nu am de gând să vorbesc despre mirese şi nunţi, ci despre două discuri în aparenţă antagonice tocmai prin faptul că vin din partea a doi muzicieni foarte diferiţi, cu o experienţă foarte diferită. Totuşi, un lucru le uneşte: calitatea intrinsecă a muzicii de pe aceste două discuri. Protagoniştii sunt violonistul Ithzak Perlman şi compozitorul Max Richter.

16
/10
/15

O scrisoare scrisă de Wolfgang Amadeus Mozart unui prieten austriac, botanist de renume, a fost vândută în SUA pentru suma de 217.000 de dolari. În misiva de o pagină, scrisă în limba germană și nedatată, dar compusă probabil în iulie sau în august 1786, Mozart (1756-1791) îi cere prietenului său Nikolaus Joseph von Jacquin să îi restituie trei partituri prin curier.

15
/10
/15

Aţi ascultat vreodată un recital de orgă? Un asemenea eveniment muzical deosebit vă propune joi, 22 octombrie (19.00) muzicianul polonez BOGDAN NARLOCH, invitat la Sala Radio, care se bucură de privilegiul de a fi dotată cu cea mai mare orgă din România şi una dintre cele mai mari din Europa (peste 7.600 de tuburi).

14
/10
/15

Pe 26 octombrie, de ziua ei, la Sala Palatului din Capitală, de la ora 20.00, Corina Chiriac va fi gazda spectacolului de muzică ușoară românească „80 la putere!”. Mihai Constantinescu, Adrian Daminescu, Cătălin Crișan, Silvia Dumitrescu, Carmen Rădulescu, Anca Țurcașiu, Anastasia Lazariuc au răspuns invitației comunității “80 la putere!” de a o celebra pe una dintre solistele de mare succes ale muzicii ușoare românești, pe scena Sălii Palatului.

14
/10
/15

Cântăreaţa de origine marocană va concerta pe 15 octombrie la Sala Radio într-un concert ce se anunţă incendiar, biletele fiind aproape epuizate. Hindi Zahra a debutat ca muzician pe scenele din Paris, acolo unde locuieşte de la vârsta de 15 ani.

14
/10
/15

Ediția a zecea a Festivalului de Muzică Veche București va debuta la Sala Radio, în data de 20 octombrie, de la ora 19, cu „Inspired by Italy”, concert susținut de Orchestra Barocă a Uniunii Europene (EUBO), condusă de dirijorul Lars Ulrik Mortensen. În program vor fi prezentate lucrări de Georg Friedrich Händel, Antonio Vivaldi și Tomaso Albinoni.

14
/10
/15

O călătorie muzicală de la barocul lui VIVALDI - celebrul creator al suitei „Anotimpurile” - la clasicismul lui HAYDN şi al genialului MOZART, este ceea ce vă propune ORCHESTRA DE CAMERĂ RADIO, în concertul prezentat miercuri, 21 octombrie (19.00), la Sala Radio.

13
/10
/15

Într-o zi de 13 octombrie (1921) se năştea, în Monsummano (Italia), Yvo Livi, cunoscut mai târziu ca Yves Montand, actorul şi cântăreţul adorat de francezi, considerat regele music hall-ului anilor '50.