Cervantes şi muzica – concert la Ateneul Român
https://www.ziarulmetropolis.ro/cervantes-si-muzica-concert-la-ateneul-roman/

Cu prilejul sărbătoririi celui de-al IV-lea Centenar de la publicarea părţii a doua a romanului “Don Quijote de la Mancha” de Miguel de Cervantes y Saavedra (1615-2015), Institutul Cervantes din Bucureşti, cu sprijinul Filarmonicii “George Enescu”, organizează marţi, 21 aprilie, ora 19.00, la Sala Mare a Atenelui Român, recitalul de muzică veche “Cervantes şi muzica. Donde hay música no puede haber cosa mala / Unde-i muzică, nu poate fi nimica rău”, în interpretarea grupului ZARABANDA (Spania).

Un articol de Liliana Matei|20 aprilie 2015

“Unde-i muzică, nu poate fi nimica rău” – titlul recitalului nu este nimic altceva decât celebra frază pe care Cervantes o rosteşte prin gura lui Sancho Panza, în capitolul XXXIV din Don Quijote de la Mancha, partea a doua. Această frază nu e nici pe departe singura pe care Don Miguel de Cervantes o dedică artei sunetelor, dar, este poate, cea mai semnificativă şi mai cunoscută.

Muzicienii Alvaro Marías, conducătorul formaţiei – flauto dolce, Alejandro Marías – viola da gamba, Gerardo Arriaga- vihuela şi Jordan Fumadó- clavecín, vor prezenta un program cu lucrări din secolele XVI-XVII semnate de compozitori precum Antonio de Cabezón, Diego Ortiz, Bartolomé de Selma y Salaverde, Luis de Narváez.

Evenimentul se înscrie în Săptămâna Cervantes (20-24 aprilie), o serie de activităţi organizate de Instituto Cervantes din Bucureşti în jurul Zilei Cervantes – Ziua Internaţională a Cărţii şi a Drepturilor de Autor, 23 aprilie.

Bilete se pot achiziţiona de la Casa de Bilete a Ateneului Român, Str. Franklin, nr.1 şi se pot rezerva online de pe site-ul Filarmonicii “George Enescu” (http://www.fge.org.ro)

ZARABANDA

În 1985, muzicianul spaniol Álvaro Marías reuneşte sub numele “Zarabanda” un grup de muzicieni cu o bogată experienţă în interpretarea repertoriul baroc de muzică de cameră, aducând astfel una dintre cele mai importante contribuţii spaniole la muzica europeană. Atât prin studierea partiturilor din epocă, cât şi prin studiile muzicologice publicate, membrii grupului “Zarabanda” şi-au propus să ofere publicului o interpretare cât mai fidelă, în stilul şi spiritul muzicii, având convingerea că doar aşa pot ajunge la rezultate sonore vii, proaspete cu şanse reale de a fi acceptate de publicul contemporan. Muzicienii folosesc instrumente originale sau a copii fidele ale unor instrumentelor vechi.

Repertoriul grupului “Zarabanda” cuprinde lucrări începând cu perioada renascentistă şi până la clasicism, dar se axează cu precădere pe repertoriul baroc. Configuraţia grupului este variabilă în funcţie de repertoriul ales. Foarte frecvente sunt colaborările cu artişti invitaţi, printre aceştia Teresa Berganza, James Bowman, Charles Brett, Paul Esswood, Michael Chance, Jennifer Smith sau Amaryllis Consort.

“Zarabanda” a concertat în Marea Britanie, Belgia, Olanda, Germania, Franţa, Italia, Portugalia, Finlanda, Norvegia, Polonia, Grecia, S.U.A, Mexic, Columbia, Costa Rica, Corea şi Japonia, în cadrul festivalurilor de Muzică Veche de la Varsovia, Bratislava, Europalia (Belgia), la Palais des Beaux-Arts din Bruxelles, la Festivalul de Muzică Veche al Fundaţiei Gulbenkian şi Centrul Cultural Belém, ambele din Lisabona, în cadrul Bienalei de la Veneţia sau Incontri Barocchi de la Napoli, la Centro di Musica Antica Fondazione Pietà de’ Turchini din Napoli, Festivalul Casals din Puerto Rico, Festivalul Internaţional Cervantes din Guanajuato -Mexic, la Nan Tucker McEnvoy Auditorium din Washington, la Auditorium Bibliotecii Publice din Boston, la Hoam Art Hall si Arts Center Recital Hall din Seul, Congresul Internaţional de Muzicologie “Spania şi muzica Occidentului”, Festivalul de Muzică Barocă şi Rococó de la Escorial, Festivalul Mozart al revistei spaniole “Scherzo”, etc.

“Zarabanda” a realizat înregistrări pentru case discografice precum Philips, Erato şi Warner. Prima înregistrare realizată de grup, o monografie a muzicii lui Bartolomé de Selma y Salaverde, unul dintre cei mai importanţi compozitori spanioli ai Secolului de Aur, a fost un mare succes de critică. Interesul grupului pentru recuperarea şi redarea către public a patrimoniul muzical spaniol a condus la înregistrări importante precum este şi monografia dedicată muzicii vocale a compozitorului de secol XVIII, Joaquín García.

16
/05
/23

J'ai Bistrot București își aniversează al 10-lea an de existență prin intermediul a două evenimente marcante pe 19 și pe 20 mai: ”Silent Party” și ”Silent Concert Alternosfera” ce vor fi organizate chiar în grădina din Calea Griviței 55.

15
/05
/23

În lunile mai și iunie 2023 are loc primul turneu național intitulat Trei Tenori ieșeni, care aduce în fața publicului din întreaga țară trei dintre cei mai importanți tenori ai scenelor românești, care au ca numitor comun, în afara unor voci cu totul excepționale, faptul că își leagă numele în această perioadă de frumoasa evoluție a scenei muzicale ieșene actuale.

12
/05
/23

Pe 13 mai are loc lansarea celui de-al doilea album EYEDROPS „Găsit. Rătăcit. Regăsit. Pierdut.” cu un concert „extraordinaire” în Iași, la Underground Pub. Găsirea, Rătăcirea, Regăsirea și Pierderea cuprind un turneu care îi poartă pe băieți și pe noul lor album prin 11 orașe din țară.

11
/05
/23

Asociația Castel Salbek continuă până pe 31 mai înscrierile pentru International Salbek Opera Masterclass (23-27 august), o serie de cursuri premium susţinute de soliști lirici de anvergură internațională - mezzosoprana Ruxandra Donose, tenorul Ramon Vargas și soprana Leontina Văduva -, primul masterclass de acest gen din România care se va desfăşura într-un cadru de poveste, pe Domeniul Castelului Salbek, la Petriș, județul Arad.

11
/05
/23

Pianistul româno-american de jazz Lucian Ban îi invită pe contrabasista franceză Sarah Murcia și pe violistul american Mat Maneri să susțină împreună cu el o serie de concerte, masterclass-uri și discuții post-concert la București, Timișoara și Brașov, creând un program original inspirat din muzica populară românească, jazz și muzica de cameră europeană.