Ceva vechi, ceva nou
https://www.ziarulmetropolis.ro/ceva-vechi-ceva-nou/

Nu, nu am de gând să vorbesc despre mirese şi nunţi, ci despre două discuri în aparenţă antagonice tocmai prin faptul că vin din partea a doi muzicieni foarte diferiţi, cu o experienţă foarte diferită. Totuşi, un lucru le uneşte: calitatea intrinsecă a muzicii de pe aceste două discuri. Protagoniştii sunt violonistul Ithzak Perlman şi compozitorul Max Richter.

Un articol de Cristina Comandaşu|16 octombrie 2015

Itzhak Perlman, o legendă în viaţă

Da, cam aşa ar putea fi descris unul dintre cei mai cunoscuţi şi iubiţi violonişti americani: o legendă în viaţă. Pe 31 august 2015 a împlinit 70 ani; are însă în spate o carieră de 57 ani, pentru că Itzhak Perlman a apărut în lumina reflectoarelor de la vârsta de doar 13 ani. Ar fi putut să fie doar o flacără care se stinge foarte repede: la debut, presa l-a promovat foarte mult din cauza situaţiei sale speciale – în urma unei poliomelite, a rămas infirm, se deplasează numai cu ajutorul cârjelor sau al scaunului cu rotile şi cântă doar aşezat pe scaun.

Însă Itzhak Perlman nu a căzut în derizoriul tabloidelor, el şi-a construit în timp o carieră foarte serioasă cu care oricine se poate mândri. De altfel, nu oricine a reuşit să primească, precum Itzhak Perlman, 16 premii Grammy…

Itzhak-Perlman-violin-Ema-007

Ajuns la 70 ani, Itzhak Perlman şi-a făcut un cadou: este discul pe care vi-l aduc în atenţie, apărut pe 28 august 2015 la casa Deutsche Grammophon. Pe el, regăsim două sonate – una de Gabriel Fauré, alta de Richard Strauss, înregistrate alături de prietenul său de o viaţă, pianistul Emanuel Ax, şi el, multipremiat la Grammy în calitate de partener de muzică de cameră al violoncelistului Yo Yo Ma. Acest disc este în mai multe sensuri o premieră pentru Perlman: primul disc nou în ultimii 16 ani, când s-a retras treptat pentru a se dedica mai mult profesoratului, primul disc înregistrat alături de Emanuel Ax, primul disc pe care apar înregistrate aceste sonate pe care le-a cântat deseori în recitaluri live, dar pe care nu le-a gravat niciodată pe disc anterior.

În plus, acest disc este dovada vie că un mare artist rămâne la fel de bun indiferent de vârstă: rafinamentul din interpretarea celor doi muzicieni – Itzhak Perlman şi Emanuel Ax -, este atributul unor oameni care au trăit prin muzică întreaga viaţă, care au dobândit o înţelegere a muzicii rezervată unei elite restrânse. O muzică foarte frumoasă, pe tiparul romantic, în aceste două sonate foarte rar de întâlnit astăzi pe discuri noi, companion perfect pentru o seară de toamnă târzie cu un pahar de vin bun şi vechi: de neratat.

Discul poate fi ascultat luni, 19 octombrie, de la ora 19.00, la Radio România Muzical şi este inclus în cadrul campaniei “Votează discul de muzică clasică al anului 2015“.

Max Richter – “Sleep”

Slow food, slow life: două concepte care încep să aibă din ce în ce mai mulţi adepţi într-o societate saturată de viteză, stres, lipsa timpului pentru micile plăceri ale vieţii. În mijlocul iureşului, unii se opresc şi se gândesc: “Are sens drumul pe care merg? Eu cine sunt: doar omul care aleargă între nenumăratele obligaţii zilnice?”

Cred că aceleaşi întrebări şi le-a pus şi compozitorul britanic Max Richter înainte de a apărea cu noul său proiect intitulat “Sleep”, pe care el însuşi îl descrie astfel: „Este un cântec de leagăn de 8 ore, o lucrare gândită pentru pian, coarde, mediu electronic şi voci, dar fără cuvinte. Este cântecul meu personal de leagăn pentru o lume frenetică, un manifest pentru un ritm al vieţii mai lent”. “Sleep” înseamnă o piesă muzicală de 8 ore, gândită să acompanieze durata normală de 8 ore a somnului unui adult.

Iar în noaptea de 3 spre 4 septembrie, lucrarea a fost difuzată online în întreaga lume, stârnind reacţii entuziaste: „Sunete sublime… am ascultat cu lacrimi în ochi, uimitor şi frumos…”. “Sleep” a fost difuzată în integralitate şi de posturile BBC3 din Marea Britanie şi ABC din Australia. Există de asemenea şi o versiune de o oră a lucrării, dar şi editări pentru radio ale unor teme din lucrare – acestea din urmă au fost difuzate luni, 5 octombrie, şi la Radio România Muzical şi pot fi reascultate aici.

Cred că audiţia acestei lucrări trebuie încercată măcar o dată: un alt fel de muzică clasică contemporană decât cea foarte tensionată cunoscută de majoritatea dintre noi, o muzică clasică contemporană care vorbeşte şi despre partea frumoasă a umanităţii de astăzi.

Foto: Mike Terry

08
/03
/22

Dirijorul britanic LEO HUSSAIN – care debuta în 2016 pe prestigioasa scenă a Operei Regale (Covent Garden) din Londra cu Oedipe de George Enescu, bucurându-se de un mare succes de public - revine vineri, 11 martie 2022 (19.00), la Sala Radio.

07
/03
/22

În 8, 9 și 10 iulie, aeroportul din Arad va găzdui din nou artiști îndrăgiți și fanii lor, iubitorii de muzică bună, distracție și dans până la răsărit. Arad Open Air Festival se află deja la cea de-a șasea ediție, oferind publicului întâlniri cu nume celebre, activități de neuitat, scene pentru toate gusturile. Festivalul promite și anul acesta trei zile magice.

03
/03
/22

Corul de cameră Preludiu dirijat de Andrei Stănculescu invită publicul la un concert special pe data de 9 martie, ora 19.00, la Sala „George Enescu” a Universităţii Naționale de Muzică din București (UNMB), concert realizat în colaborare de Centrul Național de Artă Tinerimea Română (CNATR), Radio România Muzical și Universitatea Națională de Muzică din București.

03
/03
/22

Opera Națională București continuă seria de evenimente care marchează Stagiunea Centenară „Opera 100” și organizează, în perioada 2-6 aprilie, Masterclass-ul Nelly Miricioiu, care se va încheia cu „Belcanto Gala”, în data de 6 aprilie, în cadrul căreia cursanții vor fi acompaniați de Orchestra Operei Naționale București.

01
/03
/22

Concertele 𝑬𝒀𝑬𝑫𝑹𝑶𝑷𝑺 au fost descrise ca fiind, în mod paradoxal, energizante și generatoare ale unei stări de puternică melancolie. Trupa și-a început povestea în 2012, cu piese în limba engleză. Odată cu anul 2015 și cu îmbrățișarea limbii române ca mediu de exprimare, și-au consolidat propria poziție pe piața românească de muzică alternativă, lansând piese ca „Spre Soare”, „Prezent”, „Bicicleta” sau „Mai Stai".

24
/02
/22

Între 13 și 19 februarie 2022, la Iași a avut loc cea de-a treia ediție a Classix Festival, un demers organizat de Asociația Industrii Creative și Showberry. Peste 60 de artiști din 13 țări au fost prezenți în cadrul celor 8 concerte care au alcătuit programul festivalului, alături de 7 proiecții de film, un vernisaj, o expoziție, o dezbatere, o prelegere și 10 masterclass-uri.

16
/02
/22

Orchestra Română de Tineret (ORT) dirijată de Cristian Măcelaru – care poate fi ascultat pentru prima oară în România după momentul în care a fost numit director artistic al Festivalului Internaţional “George Enescu” – va concerta sâmbătă, 26 februarie 2022, ora 19, la Ateneul Român, într-o seară care are în program două superbe capodopere ale muzicii ruse : Concertul pentru vioară și orchestră în Re major, op. 35 de Ceaikovski, solistă violonista franceză de origine română Sarah Nemţanu şi Simfonia nr. 10 în mi minor op. 93 de Șostakovici.

15
/02
/22

„Aller guten Dinge sind drei/Lucrurile bune vin câte trei”, spune o expresie din limba germană. Pentru a marca cel de-al treilea an al colaborării lor, Forumul Cultural Austriac și Classix Festival din Iași își duc parteneriatul la un nivel superior propunând, între 13 si 18 februarie, nu mai puțin de trei evenimente cu clasă – două concerte ale instrumentiștilor Auner Quartett și o serie de proiecții, în premieră ieșeană, ale documentarului #newTogether, regizat de Carmen Lidia Vidu.

15
/02
/22

„Jack of all Trades“ este o formație de rock alternativ, care susține că oferă publicului un produs muzical „autobiografic și complet sincer de la cap la coadă”. În noiembrie 2014, aceștia au lansat primul videoclip, „Cum vrei să fiu”, marcând totodată și începutul activității de concerte live.

15
/02
/22

Joi, 17 și vineri, 18 februarie 2022, Orchestra simfonică a Filarmonicii „George Enescu”, condusă de dirijorul britanic Alexander Walker, prezintă publicului Nocturna în si major pentru orchestră de coarde , op.40 de Antonín Dvořák, Rapsodiile pentru vioară şi orchestră nr. 1 și 2 de Béla Bartók, cu violonistul Mircea Călin în ipostaza solistică, și Simfonia nr. 7, în la major, op. 92 de Ludwig van Beethoven.

14
/02
/22

Câștigător al ultimei ediții a Concursului Internațional „George Enescu” (2021), violonistul VALENTIN ȘERBAN este un artist care atrage atenția în peisajul cultural românesc. Membru al cunoscutei orchestre Les Dissonances din Paris și concertmaestru invitat al Orchestrei Române de Tineret, Valentin Șerban a fost protagonistul proiectului inovator „Eyes Wide Shut”: 60 de minute de recital solo, cu piese semnate de mari compozitori ca Bach, Paganini sau Enescu, interpretate în întuneric complet.

14
/02
/22

Cu un sunet senzual, amplu și catifelat, ușurință aristocratică în interpretare și grație, Marc Coppey se înscrie în marea tradiție a violonceliștilor francezi. Însoțit de violoncelul său, Goffriller, din 1711, Marc Coppey va fi prezent săptămâna această în România, pentru a susține două concerte, pe scenele filarmonicilor din București și Sibiu.

10
/02
/22

Sala Mare de spectacole a Operei Naționale București este gazda spectacolului de foaier „Mozart și Salieri”, spectacolelor de operă „Madama Butterfly” de Puccini, „Evgheni Oneghin” de Ceaikovski, „Nunta lui Figaro” de Mozart, spectacolului coupé de dans contemporan „Tango. Radio & Juliet” de Edward Clug și a spectacolului de balet „Frumoasa din Pădurea Adormită” de Ceaikovski, toate făcând parte din repertoriul actual.