Ceva vechi, ceva nou
https://www.ziarulmetropolis.ro/ceva-vechi-ceva-nou/

Nu, nu am de gând să vorbesc despre mirese şi nunţi, ci despre două discuri în aparenţă antagonice tocmai prin faptul că vin din partea a doi muzicieni foarte diferiţi, cu o experienţă foarte diferită. Totuşi, un lucru le uneşte: calitatea intrinsecă a muzicii de pe aceste două discuri. Protagoniştii sunt violonistul Ithzak Perlman şi compozitorul Max Richter.

Un articol de Cristina Comandaşu|16 octombrie 2015

Itzhak Perlman, o legendă în viaţă

Da, cam aşa ar putea fi descris unul dintre cei mai cunoscuţi şi iubiţi violonişti americani: o legendă în viaţă. Pe 31 august 2015 a împlinit 70 ani; are însă în spate o carieră de 57 ani, pentru că Itzhak Perlman a apărut în lumina reflectoarelor de la vârsta de doar 13 ani. Ar fi putut să fie doar o flacără care se stinge foarte repede: la debut, presa l-a promovat foarte mult din cauza situaţiei sale speciale – în urma unei poliomelite, a rămas infirm, se deplasează numai cu ajutorul cârjelor sau al scaunului cu rotile şi cântă doar aşezat pe scaun.

Însă Itzhak Perlman nu a căzut în derizoriul tabloidelor, el şi-a construit în timp o carieră foarte serioasă cu care oricine se poate mândri. De altfel, nu oricine a reuşit să primească, precum Itzhak Perlman, 16 premii Grammy…

Itzhak-Perlman-violin-Ema-007

Ajuns la 70 ani, Itzhak Perlman şi-a făcut un cadou: este discul pe care vi-l aduc în atenţie, apărut pe 28 august 2015 la casa Deutsche Grammophon. Pe el, regăsim două sonate – una de Gabriel Fauré, alta de Richard Strauss, înregistrate alături de prietenul său de o viaţă, pianistul Emanuel Ax, şi el, multipremiat la Grammy în calitate de partener de muzică de cameră al violoncelistului Yo Yo Ma. Acest disc este în mai multe sensuri o premieră pentru Perlman: primul disc nou în ultimii 16 ani, când s-a retras treptat pentru a se dedica mai mult profesoratului, primul disc înregistrat alături de Emanuel Ax, primul disc pe care apar înregistrate aceste sonate pe care le-a cântat deseori în recitaluri live, dar pe care nu le-a gravat niciodată pe disc anterior.

În plus, acest disc este dovada vie că un mare artist rămâne la fel de bun indiferent de vârstă: rafinamentul din interpretarea celor doi muzicieni – Itzhak Perlman şi Emanuel Ax -, este atributul unor oameni care au trăit prin muzică întreaga viaţă, care au dobândit o înţelegere a muzicii rezervată unei elite restrânse. O muzică foarte frumoasă, pe tiparul romantic, în aceste două sonate foarte rar de întâlnit astăzi pe discuri noi, companion perfect pentru o seară de toamnă târzie cu un pahar de vin bun şi vechi: de neratat.

Discul poate fi ascultat luni, 19 octombrie, de la ora 19.00, la Radio România Muzical şi este inclus în cadrul campaniei “Votează discul de muzică clasică al anului 2015“.

Max Richter – “Sleep”

Slow food, slow life: două concepte care încep să aibă din ce în ce mai mulţi adepţi într-o societate saturată de viteză, stres, lipsa timpului pentru micile plăceri ale vieţii. În mijlocul iureşului, unii se opresc şi se gândesc: “Are sens drumul pe care merg? Eu cine sunt: doar omul care aleargă între nenumăratele obligaţii zilnice?”

Cred că aceleaşi întrebări şi le-a pus şi compozitorul britanic Max Richter înainte de a apărea cu noul său proiect intitulat “Sleep”, pe care el însuşi îl descrie astfel: „Este un cântec de leagăn de 8 ore, o lucrare gândită pentru pian, coarde, mediu electronic şi voci, dar fără cuvinte. Este cântecul meu personal de leagăn pentru o lume frenetică, un manifest pentru un ritm al vieţii mai lent”. “Sleep” înseamnă o piesă muzicală de 8 ore, gândită să acompanieze durata normală de 8 ore a somnului unui adult.

Iar în noaptea de 3 spre 4 septembrie, lucrarea a fost difuzată online în întreaga lume, stârnind reacţii entuziaste: „Sunete sublime… am ascultat cu lacrimi în ochi, uimitor şi frumos…”. “Sleep” a fost difuzată în integralitate şi de posturile BBC3 din Marea Britanie şi ABC din Australia. Există de asemenea şi o versiune de o oră a lucrării, dar şi editări pentru radio ale unor teme din lucrare – acestea din urmă au fost difuzate luni, 5 octombrie, şi la Radio România Muzical şi pot fi reascultate aici.

Cred că audiţia acestei lucrări trebuie încercată măcar o dată: un alt fel de muzică clasică contemporană decât cea foarte tensionată cunoscută de majoritatea dintre noi, o muzică clasică contemporană care vorbeşte şi despre partea frumoasă a umanităţii de astăzi.

Foto: Mike Terry

10
/06
/21

Joi, 10 iunie, și vineri, 11 iunie, de la ora 19.00, Orchestra simfonică a Filarmonicii „George Enescu”  va fi condusă de  Gabriel Bebeșelea, dirijorul său principal din stagiunea 2020/21. Programul concertului din 10 și 11 iunie este alcătuit din selecțiuni din muzica originală compusă de  Jean-Baptiste Lully pentru piesa Burghezul gentilom de  Molière și din Suita Burghezul gentilom de Richard Strauss. […]

09
/06
/21

Iubitorii muzicii clasice care vor să achiziționeze abonamente la Festivalului George Enescu 2021 sunt invitați să se înscrie la acest link, începând de astăzi, 9 iunie, pentru a participa la loteria în cadrul căreia vor fi distribuite abonamentele. Biletele individuale se pun în vânzare pe 19 iulie 2021, la ora 12:00, iar biletele și abonamentele pentru vizionare în sistem pay-per-view vor fi disponibile începând cu 2 august 2021.

03
/06
/21

Nisip fin, vegetație și umbră, o plajă care se păstrează încă sălbatică, pescari de la prima oră a dimineții și apă verde-turcoaz, pe scurt - plaja de la Tuzla. În acest loc bine ascuns, sub coasta sălbatică a mării, se va întâmpla a doua ediție a festivalului Living Rock, dedicat tuturor iubitorilor de alternativ, fie că vorbim de muzică, destinații de vacanță, preferințe gastronomice sau activități de petrecere a timpului liber.

02
/06
/21

Sâmbătă, 5 iunie, începând cu ora 18:30, Gala Aniversară „Ruxandra Donose 30” va ajunge pe scena Operei Naţionale din Bucureşti, într-un eveniment extraordinar menit să celebreze cei 30 de ani de activitate artistică ai celebrei mezzosoprane. La pupitrul Orchestrei Operei Naționale București se va afla Tiberiu Soare, conceptul regizoral fiind semnat de Paula Stoica.

02
/06
/21

În seara zilei de duminică, 6 iunie, la ora 19, flautista Miruna Didu, violonista Corina Mitroi, violista Iulia Goiana și violoncelistul Eugen Bogdan Popa, toți instrumentiști din Orchestra simfonică a Filarmonicii „George Enescu” din București, propun iubitorilor muzicii de cameră un program integral Mozart.

31
/05
/21

După câteva luni în care, din motive pandemice, toate evenimentele stagiunii au fost transmise live de la Sala Radio – pe calea undelor sau online – publicul va reveni fizic în sală! Primul concert în care spectatorii se vor bucura de reîntâlnirea „vie” cu muzica și, reciproc, artiștii vor retrăi emoția interacțiunii cu publicul, se va derula vineri, 4 iunie (ora 19.00).

31
/05
/21

Filarmonica „George Enescu” anunță că luni, 31 mai, de la ora 12.00, se vor pune în vânzare biletele pentru concertul simfonic cu public de joi, 10 și vineri, 11 iunie 2021, în care Orchestra simfonică a Filarmonicii „George Enescu” va fi condusă de Gabriel Bebeșelea, dirijorul său principal din stagiunea 2020/21. Programul concertului din 10 și 11 iunie are la bază un concept unitar, fiind alcătuit din selecțiuni din muzica originală compusă de Jean-Baptiste Lully pentru piesa "Burghezul gentilom" de Molière și din Suita "Burghezul gentilom" de Richard Strauss.

28
/05
/21

Cum a arătat copilăria pentru trei dintre cei mai cunoscuți artiști rock din toate timpurile – Bruce Springsteen, Freddie Mercury și Keith Richards?

20
/05
/21

S-au pus în vânzare, online și la casa de bilete din incinta Ateneului Român, biletele pentru următorul concert din Stagiunea de marți seara. În 25 mai, la ora 19, publicul meloman este invitat în Sala mică a Ateneului Român ( la capacitatea de 50%) pentru un recital cameral susținut de Valentin Dimitrie Simion, un tânăr dar foarte merituos violoncelist român.

20
/05
/21

Valentin Șerban a câștigat marele premiu al secțiunii de vioară la Concursul Internațional George Enescu, după o finală care a ridicat publicul în picioare și în care a interpretat Concertul în re minor pentru vioară și orchestră op. 47 de Sibelius, miercuri, 19 mai, la Ateneul Român. Pe locul al doilea s-a situat Jaewon Wee din Coreea de Sud, iar locul al treilea i-a revenit lui Tassilo Probst din Germania.