„Chutney“: reţeta fericirii nu a fost inventată
https://www.ziarulmetropolis.ro/chutney-reteta-fericirii-nu-a-fost-inventata-dar-continua-sa-i-se-gaseasca-ingrediente/

Piesa „Chutney“ este regizată de Vitalie Bichir, iar fiecare reprezentaţie artistică este unică fiindcă are un personaj surpriză

Un articol de Judy Florescu|7 martie 2013

Piesa „Chutney“ este regizată de Vitalie Bichir, iar fiecare reprezentaţie artistică este unică fiindcă are un personaj surpriză. Istvan Teglas şi Valentina Popa ne introduc în bucătăria de realităţi confuze a lui Victor şi Sara, unde a gătitul reprezintă un motiv de a transforma amintirile în poveşti.

„Când am rămas singură mi-am dat seama că realitatea are un gust teribil.”

Bucătăria este locul unde se trasează punctele cheie ale unei relaţii de dragoste. Tot ce ţine de casnic în lumea aceasta nu are sens dacă nu este făcut în doi. Tot ce e frumos şi plin de sens în doi devine urât şi fără sens odată izbit de singurătate. Nu te poţi bucura de dragoste decât dacă este împărtăşită, iar această distribuire sentimentală neprimită te împarte pe tine în mii de feluri, ce ar putea fi rescrise ca o carte de bucate a inimii, care în fiecare zi inventează o reţetă nouă de a iubi.

“Oare de ce când mâncăm împreună mâncarea pare atât de bună?”

Ce înseamnă bucătăria fără o masă cu două scaune şi două farfurii care aşteaptă doi oameni să îşi zâmbească şi să se iubească din priviri savurând acelaşi fel de mâncare? Ce e un frigider dacă nu mai deosebim legumele congelate de inimile noatre congelate? Ce e un aragaz dacă în loc să fiarbă la foc mic apa clocoteşte neîncrederea în sine şi nesiguranţa creată de exterior? Ce e omul dacă nu este lăsat să iubească şi să fie iubit cum vrea el, nu cum se vrea de la el? Reţeta iubirii nu a inventat-o nimeni.

“Era un miracol şi totodată cel mai firesc lucru din lume.”

Un lucru nou se învecheste o dată ce devine un obicei. Ne dorim ca lucrurile bune să dureze până la sfârşitul vieţii noastre, nu până la sfârşitul vieţii lor. E greu să acceptăm că orice are o dată de expirare, iar porţia de fericire este cu atât mai savuroasă cu cât nu este dublă.

“N-aş vrea să te implic şi te tine în starea asta.”

Piesa e construită pe stări, nu pe situaţii. Ascuţişul adevărului din poveştile lui Sara şi a lui Victor retează preconceputul şi deschide ferestre ale sufletului spre culorile altor lumi. Oare ce spectactor nu a făcut parte din povestea Sarei în momentele sale de căutări sufleteşti? Câte inimi ar avea curajul să se recunoască în povestea lui Victor în momentele lor de onestitate dură?

Marius Manole despre Chutney: „Mie îmi place foarte tare piesa. Este un lucru atât de delicat, de fragil şi de frumos făcut în filigran. Parcă nu e teatru. Vitalie Bichir a propus un concept nou pentru această piesă: în fiecare seară să vină alt prezentator. Vor fi diferiţi oameni care vor prezenta povestea asta. Mi se pare un lucru foarte bun, fiindcă ţine proaspătă şi atenţia spectatorilor şi ţine proaspătă şi atenţia actorilor a lui Istvan Teglas şi a Valentinei Popa, pentru că se vor raporta în mod diferit la fiecare om cu care vor interacţiona.”

Spectacolul este o producţie teatru’ LA MASA.

26
/01
/24

Teatrul Municipal „Bacovia” lansează apelul de înscrieri pentru ediția a - XXX - a (2024) a evenimentului BACĂU FEST MONODRAME, ce se va desfășura în perioada 9 - 13 mai 2024.

26
/01
/24

Survolând șansa și neșansa unei relații nemenite, de la aceeași distanță calculată care marchează și ruptura finală dintre cei doi protagoniști, debutul în lungmetraj a lui Celine Song, „Past Lives” dezbate în compoziții corecte, dar niciodată riscante, un „ce-ar fi fost dacă?” venit la 24 de ani de la ultima întâlnire.

26
/01
/24

UNATC „I.L. Caragiale” din București prezintă, în cadrul proiectului ARHIVA ACTIVĂ derulat de Centrul de Pedagogie și Studiul Imaginii „Sorin Botoșeneanu”, o retrospectivă cuprinzând toate cele șapte filme de lungmetraj ale cineastului Nae Caranfil.

25
/01
/24

Sfârșitul sec.XIX, un sat dezbinat de bârfe, certuri și lupta pentru pământ. Frumoasa Jagna, o tânără de 19 ani, un spirit liber ce iese din tiparele comunității, devine centrul atenției în momentul în care familia o obligă să se căsătorească cu Boryna, un moșier văduv, influent și bogat.

25
/01
/24

Teatrul Mic anunță premiera oficială a spectacolului „Eu sunt propria mea soție” de Doug Wright, traducerea și regia Teodora Petre, scenografia Ioana Pashca, mișcare scenică Alina Petrică, muzică Cezar Antal. Evenimentul va avea loc pe 30 ianuarie 2024, ora 19:00, la Sala Studio – Str. Gabroveni nr. 57.

25
/01
/24

La iniţiativa revistei Teatrul azi, în parteneriat cu Teatrul Masca din Bucureşti şi cu susţinerea UNITER, apare în peisajul cultural românesc un nou proiect dedicat profesioniştilor din domeniul artelor spectacolului.

25
/01
/24

Marți, 30 ianuarie, începând cu ora 11:00, la Sala „Ileana Berlogea”, Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică „I. L. Caragiale va sărbători Ziua Universității și a patronului său spiritual, Ion Luca Caragiale.

25
/01
/24

Duminică, 28 ianuarie (de la 17.00), primul concert al anului 2024 din stagiunea Orchestrei de Muzică Populară Radio îi este dedicat memoriei actriței NATAȘA RAAB, prezentatoare a nenumeroase concerte pe scena Sălii Radio.

25
/01
/24

Muzica și poveștile se întâlnesc la Teatrelli într-un nou concept de spectacol sonor, creat de Mădălina Pavăl și Alexei Țurcan, împreună cu alți 10 muzicieni talentați. GAZDA redefinește sonoritățile românești și propune spectatorilor un alt mod de a se bucura de muzică – umăr lângă umăr cu artiștii răspândiți prin sala transformată într-o sufragerie, pregătiți să dăruiască povești din culisele creației.

25
/01
/24

Festivalul DIPLOMA Show, un proiect The Institute, lansează seria de podcasturi Friends of the Arts, produsă de Black Rhino Radio și moderată de Artemisa Pascu. Friends of the Arts - A DIPLOMA Show Podcast continuă misiunea proiectului de a promova și susține tinerii artiști, designeri și arhitecți.

25
/01
/24

Gaep anunță reprezentarea lui Théo Massoulier. Artistul stabilit la Lyon este cunoscut pentru asamblaje în care coexistă elemente minerale, plante și artefacte și care fac trimitere la culturile biologice din laborator sau la mici matrice prebiotice. Recent, el a început să dezvolte o serie de picturi cu basoreliefuri inedite, acționate magnetic. Prima lui expoziție personală la Gaep – și prima din București – se va deschide la finalul lunii februarie.