„Cina cea de taină“ cu femei a Irinei Greciuhina se „mută“ în virtual în prima galerie VR din România și Republica Moldova
https://www.ziarulmetropolis.ro/cina-cea-de-taina-cu-femei-a-irinei-greciuhina-se-muta-in-virtual-in-prima-galerie-vr-din-romania-si-republica-moldova/

Expoziţia-fenomen „Woman Unchained“ by Irina Greciuhina, care-a fost deschisă timp de o lună în spaţiul expoziţional Arbor.art.room, perioadă în care s-a bucurat de un imens succes, s-a închis în „real“, dar iubitorii de frumos mai au o şansă să contemple „Cina cea de taină“ cu femei şi alte lucrări care i-au încântat pe bucureşteni în această perioadă.

Un articol de Liliana Matei|13 octombrie 2020

Începând de astăzi, „Woman Unchained“ se „mută“ în „realitatea virtuală“, la adresa https://www.theopen-art.com/exhibition/irina-greciuhina-woman-unchained/?back=ago în singura galerie virtuală din România și Republica Moldova.

Desigur, nu va lipsi celebra operă de artă a Irinei Greciuhina, pictura „Unity in Diversity“, lucrare ce reprezintă „Cina cea de taină“, renumita frescă a lui Leonardo da Vinci (un „canon“ al istoriei artei), cu personaje exclusiv feminine, alese de artistă pentru a reprezenta diverse epoci, rase și culturi. Sunt prezente însă mult mai multe lucrări decât au putut fi aduse la București, aproape întreg portofoliul artistei, ceea ce oferă o privire mult mai cuprinzătoare asupra creației de până acum a Irinei Greciuhina. Accesibilă cu ochelari VR sau de pe un simplu laptop, galeria virtuală oferă senzația unei „plimbări“ în voie prin sălile unei galerii sau a unui muzeu, existând chiar și posibilitatea apropierii și a „atingerii“ lucrărilor expuse.

Expoziția de VR art „Woman Unchained“ este curatoriată de criticul Doinel Tronaru și de Victoria Nagy Vajda, reprezentanta Arbor.art.room – unde au fost expuse până acum lucrările din „Woman Unchained“ – și a intereselor artistei Irina Greciuhina în România.

Proiectul face parte din programul de susținere a galeriilor de artă din București inițiat de Primăria Capitalei prin Direcția Generală de Arhitectură Peisagistică și Monumente de For Public și Centrul Cultural Expo Arte.

Expoziția virtuală „Woman Unchained“ a tinerei artiste din Basarabia Irina Greciuhina include 15 pânze mari, 7 lucrări realizate în digital, un video de prezentare a artistei și un video care documentează crearea unei opere digitale. Videoul de prezentare al Irinei Greciuhina are track-ul audio în limba rusă și este subtitrat în limba engleză.

Galeria VR de pe platforma Theopen-art.com are o suprafață de 300 mp virtuali, distribuiți în 5 spații expoziționale, care pot găzdui expoziții mai mari sau mai mici de pictură, sculptură, fotografie, multimedia. Expozițiile VR pot fi accesate de pe orice calculator sau tabletă cu browser de internet, iar prin acestea se poate naviga cu ajutorul mouse-ului și al săgeților. Pentru o experiență deplină oferită de realitatea virtuală, se recomandă însă vizitarea expozițiilor de artă și de pe dispozitive speciale VR.

În lunile august-octombrie 2020, au fost realizate de către galerista (fizică și „virtuală“) Victoria Nagy Vajda trei expoziții VR: „INSIDE“ de Diana Tudose, „OMAGIU LIMBII ROMÂNE – Scriitori basarabeni în opera artistei Valentina Rusu Ciobanu“ și „Woman Unchained“ de Irina Greciuhina. În lunile octombrie-decembrie 2020, vor fi lansate expozițiile VR ale artiștilor Vadim Crețu și Giuliano Nardin, împreună cu atelierul VR al Valentinei Rusu Ciobanu („geniul picturii basarabene“), o reconstrucție identică cu realitatea pe baza materialelor de arhivă din 1985, în cadrul proiectului „Valentina Rusu Ciobanu – o sută de ani de la naștere“, sprijinit de AFCN.

Vernisajul expoziției „Woman Unchained“ (curator Doinel Tronaru) de la Arbor.art.room (spațiu de expoziții coordonat de Victoria Nagy Vajda), desfășurat în data de 10 septembrie în prezența artistei basarabene Irina Greciuhina, venită special de la Chișinău pentru acest eveniment, a fost un veritabil succes, bucurându-se de prezența a numeroase personalități din lumea artistică, a numeroși oameni de presă, dar și de cea a oamenilor obișnuiți, iubitori de artă. Viața bucureșteană a expoziției Irinei Greciuhina se afla însă de-abia la început, pentru că, în această lună întreagă de vizitare („camera“ Arbor.room.art fiind deschisă zilnic, timp de câteva ore, pentru iubitorii de frumos), „Woman Unchained“ a înregistrat un număr record de vizitatori (simpli trecători sau oameni interesați de artă), neobișnuit pentru o galerie bucureșteană, chiar și pentru cele cu o activitate mai îndelungată. Aceștia au venit atrași de hype-ul făcut picturii „Unity in Diversity“ („Cina cea de taină“ în variantă feminină), pentru a vedea cu ochii lor dacă este vorba despre o „blasfemie“ sau doar despre o operă de artă de factură postmodernă, dar și pentru a admira frumosul intens din toate lucrările Irinei Greciuhina.

Cele trei zile de Noaptea Albă a Galeriilor (NAG) din acest an au reprezentat un vârf de vizitare, „Woman Unchained“ fiind văzută de numeroși tineri aflați pe traseul expozițional al galeriilor. De-a lungul celor patru săptămâni, însă, nenumărați au fost și simplii trecători, care-au intrat efectiv din stradă, atrași de frumusețea lucrărilor (observabilă din exterior), și au oferit multe observații pertinente. În weekendul 9-11 octombrie – ultimele trei zile de vizitare a expoziției „Woman Unchained“ la Arbor.art.room (str. Transilvaniei, nr. 11) –, bucureștenii au putut să-și ia adio de la pictura care i-a impresionat atât de mult, și au făcut-o în număr destul de mare. De luni, lucrările și „Cina cea de taină“ părăsesc Bucureștiul, dar expoziția se va muta în virtual, pe site-ul www.theopen-art.com, unde a fost inaugurată varianta în „realitate virtuală“ (VR, o tehnologie revoluționară, fără echivalent pe site-urile de artă din România și Republica Moldova) a expoziției „Woman Unchained“, cu numeroase alte lucrări. În galeria virtuală de pe acest site, deja pot fi admirate două expoziții virtuale superbe: Diana Tudose („Inside“) și Valentina Rusu Ciobanu (portrete de scriitori din Republica Moldova).

Irina Greciuhina este o artistă basarabeană, născută în 1982 și stabilită în Chișinău. Este preocupată de „studiul arhetipurilor feminine“, de femeie ca „fenomen unic, divin și natural în egală măsură“. A expus, printre altele, la Veneția, unde a făcut furori, dar primul ei solo show în România are loc în lunile septembrie și octombrie, în spațiul expozițional Arbor.art.room (str. Transilvaniei, nr. 11, sector 1, București).

Printre lucrările aduse la București s-a aflat și „Introduction to the culture“ sau „Unity in Diversity“ (2020, 300×200 cm, acrylic/canvas), lucrare masivă de trei pe doi metri, replică postmodernă la fresca „Cina cea de taină“ a lui Leonardo da Vinci, în care Iisus și cei 12 apostoli sunt reprezentați conform poziționării din capodopera geniului renascentist, dar ca femei. Viziunea feministă și LGBTQ a Irinei Greciuhina a contrariat publicul românesc, încă tributar patriarhalismului și altor sechele ale totalitarismelor moderne, dar nu puțini sunt și cei care s-au „îndrăgostit“ cu această ocazie de artistă și de lucrările acesteia.

09
/02
/24

mind-moving, programul de terapie prin artă inițiat și organizat de Indie Box, în parteneriat cu NOPA - Societatea Norvegiană a Compozitorilor și Textierilor, Asociația Entuziart și Profeti ART SRL, ajunge la finalul perioadei de implementare și își încheie călătoria cu un eveniment special, dedicat publicului larg, cu intrare liberă, pe 21 februarie, de la 18:30, la Arcub - Hanul Gabroveni (str. Lipscani, nr. 84 - 90).

05
/02
/24

La Centrul Național al Dansului București (CNDB), anul începe cu o rezidență și cu o serie de spectacole prezentate în cadrul stagiunii. 2024 este an aniversar la CNDB. Instituția împlinește 20 de ani și își propune să celebreze prin evenimente speciale cele două decenii de promovare a creației coregrafice.

05
/02
/24

Considerat, de critici, dar și de iubitorii de artă, poate cel mai cunoscut și mai bine cotat artist român contemporan la nivel internațional, Adrian Ghenie revine într-o licitație din România cu o lucrare amplă și expresivă.

02
/02
/24

Jurnalismul de investigație din Balcani, Europa Centrală, țările Parteneriatului Estic, precum și Cipru și Malta, a întâmpinat numeroase provocări în ultimii ani. În multe țări din regiune, peisajul media este plin de (auto-)cenzură, iar inițiativele independente și critice sunt insuficiente. Jurnaliștii se confruntă deseori cu amenințări, hărțuire și acțiuni legale, ceea ce le restricționează tot mai mult capacitatea de a documenta și raporta problemele acute din societatea actuală.