”Cina de adio”. Despre un trend, o comedie și un enorm câștig: numeroase curiozități
https://www.ziarulmetropolis.ro/cina-de-adio-despre-un-trend-o-comedie-si-un-enorm-castig-numeroase-curiozitati/

”Opa, mergi la teatru…. Intelectualo. Ai timp şi bani, deci.” Mai există şi oameni cu astfel de replici. A merge la teatru, şi încă des, este pentru destule persoane, un semn de distincţie şi clasă. Simplul fapt că mergi. La ce, de ce calitate, cât înţelegi din ce vezi – irelevant.

Un articol de Cristina Enescu Aky|7 martie 2017

Nu mai spun că, în calitate de spectator de teatru, ești pentru mulți un fel de animal exotic, ”păi da, ai timp și bani de teatru, aș merge și eu, dar uite cât sunt de ocupat, iar salariul.. nu mai zic.”. Nu, domnilor, merg la teatru (cu inevitabilele ocazionale eșecuri, ca și la mere – în tot coșul mereu e câte unul stricat) din dragoste de povești, de oameni care le interpretează, din nevoia de igienă mentală după prea multă realitate, din dorința de a mă bucura, pune pe gânduri, detașa, relaxa, introspecta, etc, etc. Degeaba, nu despre argumente de genul ăsta e vorba aici, acum. Ci despre teatrul la mall și o comedie de ne-evitat, din motive particulare.

Personal, cred că cei mai mulți dintre oamenii care frecventează cu rigurozitate lumea mall-urilor sau urmăresc conștiincios sitcom-uri și telenovele la TV nu merg la teatru foarte des. (Dea Domnul să nu fie cum zic eu!). Dar culturile astea deseori paralele, teatru și mall, nu pot să se evite la infinit – asta am aflat eu într-o sâmbătă seară când m-am înființat, în ținută dubioasă (semi-mall, semi-teatru) la Grand Cinema and More din Băneasa Shopping City. S-a lăsat cu o durere de cap (tulai Duamnie, cât îi de mare și obositor hăul cela de hangar…), ulterior, dar inițial a fost o experiență chiar interesantă. O premieră, pentru mine, teatru la mall, dar și o premieră în sine, anume a spectacolului ”Cina de adio”, o comedie franțuzească în regia lui Răzvan Savescu. Trei actori binecunoscuți de la TV, o locație de senzație (cinematograf de mall) și o comedie cu lipiciuri de diferite tipuri: vedete, spațiu de joc cool, popcorn și chipsuri incluse, și o ocheadă din partea Teatrului către un public mai puțin fidel lui.

Pierre și Clotilde (Mihai Călin și Ecaterina Ladin) sunt un cuplu parizian puțintel intelectual, puțintel snob, puțin mai mult plictisiți de unii dintre prietenii lor (ea de unii de-ai lui și invers). Cică umblă o modă printre cei ocupați și stilați, de a organiza ”cine de adio” pentru prietenii cu care doresc să întrerupă legăturile, fără ca respectivii să știe că e vorba de o cină de adio, cine la care ”victimele” primesc cel mai bun tratament din partea gazdelor. Ulterior, acestea nu vor mai simți niciun fel de vină pentru ignorarea completă (atunci, deja) a foștilor prieteni. Pare un mod de a crea mai mult timp pentru cuplu, în agitata viață cotidiană și mondenă a omului modern (cu atât mai mult a celui parizian…). În piesă, după aprigi negocieri de un comic ușor de digerat și de multe ori irezistibil, victimele asupra cărora se decid cei doi sunt Antoine și soția acestuia, Bea (de care scăpăm cu toții de la început, deoarece nici nu apare). Antoine (Gigi Ifrim) e un zăbăuc nu chiar atât de tont cum îl cred cei doi, astfel că se prinde că i se organizează o cină de adio (e la current, deci, cu trendurile mondene). Urmează o mise en scène în general amuzantă, care uneori trenează, per total interesantă ca punere în papucii altora: Antoine și Pierre intră unul în pielea celuilalt și își pun în scenă prietenia, reliefând lucruri pe care anterior fiecare nu le văzuse sau le ignorase.

Senzația mea e că la Pierre și Clotilde e vorba mai degrabă de o ahtiere după noi trenduri de divertisment și un mod de a scăpa de interacțiunea cu oameni care nu se mai potrivesc cu stilul propriu. Facebookian pentru că pe FB nu trebuie să ai convorbiri tete-a-tete, live, cu oamenii, pentru a lămuri neînțelegeri, nu trebuie să justifici în vreun fel comunicarea sau lipsa ei. Dai ignore și gata, bula personală de ”prieteni” e în siguranță, croită pe calapodul nostru. Trendul unei cine de adio dă o notă cochetă acestui mod de a lua peste picior și totodată de a scăpa de prezența unor oameni în viața ta: o cină, întâlnirea franțuzită și galantă prin excelență. Care, prin această idee, capătă note burlești, de mascaradă. Totuși, este o comedie cum cred că își dorește omul care merge într-o seară de weekend la mall: ușurică, cu niște sclipiri interesante, și cu actori-pe bune, nu doar actori la TV.

Mergem la mall, râdem, glumim, apoi părăsim incinta, poate (sper) cu niște întrebări și curiozități în plus, de genul:

  • Cât e adevăr, onestitate și cât e fățărnicie în toate interacțiunile noastre cotidiene?
  • Cât de robiți suntem trendurilor, adicătelea la ceea ce fac alții și simțim că e musai să facem și noi?
  • Cum comunicăm cu cei apropiați? Încercăm să ne punem în papucii lor, măcar din când în când?

Și, desigur, niște curiozități mai largi decât orizontul acestei piese, orizont pe care ea poate să îl servească, însă: Oare ce mai pot descoperi, simți, trăi dacă mai trec pe la o piesă de teatru, la un teatru? Întrebare cu final mereu deschis, mereu nou. Un gen de piesă, o distribuție și un context care pot stârni curiozități teatrale, iar asta merită un mare chapeau bas.

© FOTO: Petru Ivu

© FOTO: Petru Ivu

Concluzie: de ce teatru la mall, și, de fapt, de ce teatru pur și simplu?

Teatrul este nu doar cultură înaltă, o artă cu origini cvasi-sacre, ci și ”pane et circem”, ideal de cât mai bună calitate. Mergem la teatru ca să ne relaxăm, să ne deconectăm de realitate, să devenim observatori și să ne expunem la idei și emoții față de care, zi de zi, ne împlătoșăm sau le evităm. Teatrul s-a născut în mijlocul poporului și tinde mereu, în diferite modalități, să revină în mijlocul poporului. Din această perspectivă e extrem de benefică, productivă și interesantă aducerea teatrului în templul divertismentului modern, mall-ul. Un mediu relaxa(n)t, o oază a plăcerii cumpărăturilor, mâncării, poveștilor spuse atractiv, frecventat de un public ce, mai ales într-o seară de weekend, nu ar vrea în ruptul capului să meargă la o piesă de teatru care tensionează mintea (poate cu excepția unei producții de Oscar?…) – aici e mediul cel mai potrivit pentru inserarea unui microb de teatru, fie și printr-o comedie bulevardieră, cu actori care atrag la piesă prin renumele de la TV, cu o sală plină de oameni ronțăind zgomotos popcorn și comentând uneori cel puțin la fel de zgomotos.

Da, în templul mall-ului se aplică regulile mall-ului, un templu al consumerismului și divertismentului nepretențios. Cu timpul, sper, dacă acest trend al teatrului la mall va prinde aripi mai puternice în România, publicul de acolo va înțelege că indiferent unde călcăm într-o sală de teatru, oricât de improvizată ca sală de teatru, pășim puțin într-un altfel de templu. Recunosc, am fost uimită să văd un om cu mare dar în genul de comedie TV pe care a făcut-o mulți ani cu trupa Divertis, premiat de UNITER ”pentru contribuția Domniei sale la istoria vie a umorului românesc”, contribuind la rumoarea generală de popcorn ronțăit, fâșâit de pungi și comentarii cu glas tare. Dar, dând mall-ului ce e al mall-ului, e de bun augur faptul că publicul de mall este expus, prin astfel de producții, la experiența de teatru, cu tot ce înseamnă ea: vibrația și energia actorilor care joacă în fața ta, emoțiile pe viu, deliciul unor mici improvizații ale actorilor în funcție de reacțiile sălii, faptul că la sfârșit nu îi iei paharul de plastic gol și punga de snack-uri și pleci pur și simplu, ci rămâi să îi aplauzi pe cei care au creat personaje și povești pe scenă. Toate acestea sunt inexistente la un film la mall, indiferent cât de bun e acesta. E o experiență vie, emoționantă, foarte umană, e esența teatrului.

INFO

Cina de adio

Cu Ecaterina Ladin, Mihai Calin, Gheorghe Ifrim

Regia Razvan Savescu

Scenografia: Petre Țalea, Sorin Boncea

Costumele: Ruxandra Bușneag

Sala Epika, Grand Cinema & More, Baneasa

Durata: 100 min

Productie WonderTheatre

WonderTheatre este un proiect de teatru independent creat de Rollywood Film pentru producție itinerantă, spații neconvenționale și săli de cinema.

Foto: Petru Ivu

12
/04
/24

„Guvernul Copiilor 2”, filmul vizionar regizat de Ioana Mischie, vine în cinematografe din 26 aprilie și prezintă publicului o lume imaginată de copiii români, cu vârste cuprinse între 7 și 12 ani, din diverse categorii sociale, care au fost intervievați cu privire la societatea ideală pe care ar clădi-o dacă ar deveni lideri.

12
/04
/24

Timpul aleargă pe lângă noi și ne impune ritmul. Presiunea este permanentă și de multe feluri. Pentru o femeie timpul curge altfel? Ceasul aleargă cu o altă viteză? Cât timp mai avem la 30 de ani?

11
/04
/24

Luna aprilie aduce în spațiile galeriei neconvenționale Celula de Artă patru noi vernisaje: pe 11 aprilie, la Art Safe (în incinta Combinatului Fondului Plastic, str. Băiculești nr. 29), expoziția artistului Beaver, Gray Area, pe 14 aprilie deschiderea sezonului Galeriei Verticale din incinta Random Space (str. Popa Petre nr. 21) cu expoziția Metal Poetry și un live performance de sculptură susținut de artista Cristina Dinu, pe 19 aprilie Locus Sigilli, a artistei Laura Sima, la Celula de Artă din Bd. Carol, nr. 53 și pe 27 aprilie expoziția de artă cu vânzare re-LEAF, la salonul permanent din Palatul Bragadiru, (Calea Rahovei nr. 147 – 153), un eveniment conex al competiției de pictură live Art Battle, care va avea loc în aceeași dată.

10
/04
/24

Massive Attack, Bring Me The Horizon, Queens of The Stone Age, Chase and Status, Sean Paul și Paolo Nutini – așa arată capul de afiș al celei de-a 10-a ediții a festivalului Electric Castle. Alți 300 de artiști din toate genurile muzicale vor fi prezenți la castelul Banffy, din Bonțida, între 17 și 21 iulie, pentru a crea o nouă ediție epică, eclectică, exotică, explozivă.

10
/04
/24

Asociația Entuziart, promotor activ al integrării sociale și culturale a persoanelor cu nevoi speciale, este mândră să anunțe lansarea proiectului "CU OCHII MINȚII". Această inițiativă de pionierat, ce se desfășoară în perioada martie - noiembrie 2024, urmărește să îmbogățească viețile persoanelor cu deficiențe de vedere prin art terapie, dans terapie, psihoterapie și activități expresiv-creative.

10
/04
/24

În perioada 12-14 aprilie 2024, România va participa la Festival du Livre de Paris, prestigios eveniment internațional dedicat cărții și literaturii, organizat la Grand Palais Éphémère și în alte câteva spaţii emblematice din Paris şi în librării partenere.

10
/04
/24

The Rembrandt Art Experience în parteneriat cu Primăria Capitalei, prin ARCUB – Centrul Cultural al Municipiului București, anunță lansarea seriilor de ateliere de artă, dedicate familiei, inspirate de geniul suprarealist Salvador Dalí.

09
/04
/24

Sorin Zlat Trio propune iubitorilor de jazz un nou concert pe scena Sălii Mari de la ARCUB – Hanul Gabroveni, Changing Times, un mix între cool jazz, post-bop, jazz contemporan și muzică de avangardă, pe 24 aprilie, de la ora 19.00.

08
/04
/24

Vineri, 12 aprilie, la ora 19:30, Teatrul Apropo așteaptă publicul, în mereu surprinzătoarea sală de spectacole din cartierul Pipera, la o nouă premieră teatrală: FERICIREA de Eric Assous, un spectacol care tratează cu umor și delicatețe o dilemă a fiecărui cuplu: dacă poți să iubești și poți fi iubit, fericirea are oare termen de valabilitate?

08
/04
/24

„Pictura este singurul mediu în care se poate exprima natura viscerală a lumii”, este de părere Adrian Ghenie, artistul ale cărui lucrări se regăsesc astăzi în cele mai importante colecții din lume – precum Centre Pompidou (din Paris) și The Metropolitan Museum of Art (din New York).