Cina noastră cea de toate serile
https://www.ziarulmetropolis.ro/cina-noastra-cea-de-toate-serile/

Imaginaţi-vă o cină cât un spectacol de teatru, imaginaţi-vă o seară în care, aşezaţi la patru mese lungi, oamenii intră într-o poveste despre care până atunci nu ştiuseră nimic. Acela e un joc şi e, în acelaşi timp, o istorie, iar aceasta nu este cronica unui spectacol, ci cronica unei întâmplări nu tocmai obişnuite.

Un articol de Alina Vîlcan|18 noiembrie 2015

„Foamea noastră cea de toate zilele” este, însă, un spectacol de teatru, primul de la noi de acest tip, un spectacol după un text de Peca Ștefan, în regia Anei Mărgineanu și a lui Radu Apostol, un spectacol-cină și un spectacol documentar pe care l-am văzut nu de mult la Centrul de Teatru Educațional Replika, din strada Lânăriei nr. 93, cartierul Tineretului.

În curtea micului teatru din strada Lânăriei, la lăsarea serii, eram mai ales tineri, actorii ne împărțeau pe grupuri și fiecare dintre cei patru protagoniști își introducea în poveste micul grup și fiecare grup număra în jur de zece oameni; cei zece primeau bavete albe pe care erau tipărite nume. Fiecare intra astfel într-o familie, apoi intram cu toții în sală, și sala nu era una obișnuită, mesele lungi, acoperite cu hârtie albă, formau un dreptunghi.

Noi luam loc la aceste mese în funcție de familia din care făceam acum parte, eu eram C. Coniță și m-am așezat la masa familiei Coniță, despărțindu-mă astfel de persoana cu care venisem, căci persoana aceasta era acum parte din familia Șură, dacă înțelegeți.

În fața noastră, actorii întindeau un fir, iar firul era chiar viața filantropului Septimiu Bazilescu Ariston, despre care auzeam pentru prima dată. Se părea că acesta, pasionat de chimie alimentară de mic copil, cunoscând ororile foamei în cartierul Berceni, pusese la cale un program social care ar fi trebuit să însemne sfârșitul foamei în comunitățile mici și căruia îi spusese „Foamea noastră cea de toate zilele”.

Se întâmpla după 1990, după ce acest fiu de mari boieri din zona Focșaniului, a cărui familie pierduse tot la naționalizare, trecuse prin nenumărate aventuri, încercase să fugă din țară, fusese prins și închis în pușcării ca Balta Brăilei, Canal sau Poarta Albă, primise apoi o bursă Rockefeller și cu acest pașaport luase drumul Americii unde lucrase pentru NASA. Acolo făcuse cercetări nutriționale pentru astronauți, prin programul Apollo, până când se văzuse expulzat în ’70; și iată-l din nou în România.

De la mesele noastre, îl vedeam pe fiul rămas atunci în America, urându-și tatăl în cuvinte mai degrabă englezești, o vedeam pe cea din urmă soție a filantropului, senzuală într-o rochie scurtă și albă, după moda anilor ’20, îl vedeam pe majordomul Gelu, tipul fidel stăpânului, bărbat încărcat de datorii și de umor, o vedeam pe servitoarea adusă de prin părțile Focșaniului, care e mai mult decât o servitoare.

Erau cu toții acolo, la parastasul de 40 de zile al răposatului, în așteptarea deschiderii testamentului, se certau și depănau amintiri, din când în când mai vorbeau și despre teatru.

Noi eram publicul lor, cu care uneori se opreau să mai joace un joc, de-a îmbrățișarea sau de-a ajutorul, ne cereau să scriem pe mesele albe cuvinte, să scriem chiar acolo de câți bani am avea nevoie ca să scăpăm de griji, să scriem de ce ne este cel mai foame.

În acea seară, la acea masă albă, am aflat că foamea de afecțiune e cea mai mare dintre toate, așa zisese însuși Septimiu Bazilescu, iar Septimiu Bazilescu părea omul care nu se înșela niciodată.

12191428_1635506460047898_3352950914108163071_n

Am trăit acolo momente de teatru în teatru, când nu știam dacă asistăm la o pană de curent sau la un nou spectacol în spectacol, căci în acele clipe jocul actorilor părea să se întrerupă, am legat poate prietenii cu vecinii de masă, cu care împărțeam sticlele mari de apă plată, am mâncat de-adevăratelea supă și friptură de pui cu garnituri de legume și mici prăjituri de ciocolată presărate cu nucă de cocos.

Poate că ne simțeam vinovați, într-un fel straniu, că în acea seară spectacolul și cina se țineau pentru noi, cei care, de bine de rău, încă mai aveam ce mânca și acasă, și nu pentru oamenii din centrele sociale ale Bercenilor, așa cum se jucase de fiecare dată până atunci. Și, totuși, câți dintre noi nu s-au gândit în acele momente cum ar arăta lumea dacă o astfel de cină ar deveni ceva obișnuit, o cină de toate serile?

La final, ne-am așezat în cerc, și noi (public), și actorii (Katia Pascariu, Sabrina Iașchevici, Sebastian Marina, Viorel Cojanu). S-a vorbit un timp despre ce a însemnat, de fapt, acest proiect. Atunci a tăcut și vioara (Raul Stănulescu).

Despre ce a fost, de fapt, vorba?

„Public şi artişti re-creează împreună, în cadrul unui spectacol-cină, unul dintre proiectele filantropului român Septimiu Bazilescu Ariston de a vindeca foamea noastră cea de toate zilele. Având la bază câteva însemnări incomplete ale filantropului, găsite în documentare, dar și o serie de interviuri cu oameni care şi-au pierdut casele în sectorul 4 din Bucureşti, Foamea noastră cea de toate zilele creează o experienţă imersivă care îşi propune să exploreze natura sărăciei din România, relaţia dintre schimbare socială reală şi procesul artistic, conflictul dintre realitate şi ficţiune şi felul în care îl consumăm în timpul participării la un spectacol.” (Peca Ștefan, autor)

Proiect cultural realizat cu sprijinul financiar al AFCN şi ARCUB, în cadrul programului Eşti Bucureşti.

 

FOTO: Centrul de teatru educațional

06
/11
/12

PROGRAM 12 – 18 noiembrie 2012 Sala Studio Data: L 12.11 si M 13.11, Ora: 19.00 I AM AMERICA Productie Workcenter of Jerzy Grotowski and Thomas Richards (Italia) prezentata in cadrul Festivalului International al artelor spectacolului muzical Viata e frumoasa pe versuri de: Allen Ginsberg regia: Mario Biagini muzica: Open Program, Workcenter of Jerzy Grotowski […]

06
/11
/12

  Programul Teatrului Bulandra pentru perioada 7 – 18 noiembrie 2012 07 noiembrie 2012, 20.00 HI BYE Autor: FUNDATIA GABRIELA TUDOR Regia: Coregrafia si interpretarea de: Cosmin Manolescu si Gabriella Maiorino Sala Toma Caragiu 08 noiembrie 2012, 20.00 ŞARPELE ÎN IARBĂ – Avanpremieră Autor: Alan Ayckbourn Regia: Emil Hoştină Sala Liviu Ciulei (Laborator) 09 noiembrie […]

06
/11
/12

Programul In Culise 9-15 Noiembrie Bilet achitat în ziua spectacolului: 25 lei, Bilet achitat in avans: 17,5 lei Elevi si studenti: 10 lei, Studenti la film/teatru: intrare libera Sabotaj din Iubire: 12.5 lei (preţ unic) Imaginează-ţi că eşti Dumnezeu: 30 lei (preţ unic) Scrisori catre Rita – The Show: 40 lei (preţ unic) Pilaff Impro […]

06
/11
/12

Dans la Odeon – Tineri coregrafi Teatrul Odeon are plăcerea să anunţe al doilea spectacol coupé al stagiunii din cadrul proiectului DANS LA ODEON, coordonat de coregraful şi dansatorul Răzvan Mazilu Vineri, 9 noiembrie, ora 19.30, Sala Studio Hail Love Un spectacol de Galea Bobeicu Cu: Galea Bobeicu, Ştefan Lupu, Bogdan Iacob, Tudor Răzvan Morar, Vasile […]

06
/11
/12

Stagiunea 2012-2013 a Teatrului Excelsior se va deschide cu piesa ‘’Zâna Zorilor’’, basm românesc semnat de cãtre Ioan Slavici. Premiera va avea loc luni, 15 octombrie, la ora 19.00. cu toate acestea, familiile vor putea viziona spectacolul, în avanpremierã, sâmbãtã, 13 octombrie, la ora 19.00. Regia este semnatã de cãtre Ilinca Sihi, iar spectacolul în […]

06
/11
/12

Începând cu 7 noiembrie, la Ploieşti, va începe cea de-a doua ediṭie a Festivalului de Teatru Toma Caragiu. Deschiderea oficialã va alea loc pe data de 7 noiembrie în Foyerul Teatrului Toma Caragiu şi va fi urmatã de un recital cu Ion Caramitru şi Adrian Naidin intitulat Vorbe, vorbe, vorbe…. Tot pe data de 7 […]

06
/11
/12

Compozitorul american Elliott Carter, care a câştigat de două ori premiul Pulitzer într-o carieră de peste 75 de ani, a murit luni, la New York, la vârsta de 103 ani, au anunţat reprezentanţii casei de discuri Boosey & Hawkes. Elliott Carter a câştigat premiul Pulitzer în 1960 şi în 1973, pentru compoziţiile sale adresate cvartetelor […]

05
/11
/12

Sambata, 17 noiembrie 2012, ora 11.00 Lumea lui Momo (Str. Grigore Cobalcescu, nr. 51, sector 1) Regie si text: Selma Dragos Costume: Doina Pop Improvizatie muzicala: Loredana Mitrut Foto: Cristina Ropotan Interpretare: Viorica Pintilie (Alice) Razvan Ropotan (Iepurele) Radu Craciun (Palarierul) Ruxandra Coman (Pisica) Doina Pop (Regina) A fost odata intr-o sufragerie, printre oameni mari […]

05
/11
/12

Duminicã, 11 noiembrie, în cadrul festivalului ‘’Viaṭa e frumoasã’’ ogranizat de cãtrea Teatrul Naṭional de Operetã Ion Dacian, la Centrul Cultural pentru UNESCO Nicolae Bãlcescu, va avea loc spectacolul non-verbal acompaniat de muzicã live ‘’ Drumuri de nisipi’’ pus în scenã de cãtre trupa de teatru HOPA-TROP. Producṭia se adreseazã copiilor cu vârsta între 2 […]

05
/11
/12

Sâmbãtã, 3 noiembrie, sala mare a Teatrului Naṭional Bucureşti a fost gazda spectacolului O noapte furtunoasã. Beneficiind de o distribuṭie tânãrã, spectacolul a încântat o salã întreagã pe decursul a 90 de minute. Jucându-se fãrã pauzã, povestea a beneficiat de o interpretare ineditã, puin ruptã de contextul iniṭial-din perspectiva decorului oarecum inedit.  Astfel, scenografia Liei […]

05
/11
/12

Opera ieşeană anunţă premiera „Les Indes galantes” (Indiile galante), spectacol montat pentru prima dată în România de renumitul regizor Andrei Şerban. Astfel, vă invităm marţi, 6 noiembrie 2012, începând cu ora 12.00, în foaierul Teatrului Național Iași (intrarea principală, etajul I, scările din partea stângă), la conferinţa de presă susţinută de managerul Operei ieșene, Beatrice […]

05
/11
/12

100 de spectacole, peste 500 de artişti, 1500 de reprezentaţii,  în doar 5 ani de activitate ai Teatrului Metropolis. « Am atins cinci ani împreună. Cinci ani de teatru, cinci ani de întâlniri, cinci ani plini de bucuria pe care actul teatral o sădeşte adânc în sufletul oamenilor. Sunt ani în care am învăţat cu toţii […]

05
/11
/12

Peste 400 participanţi îşi vor prezenta oferta la cea de-a XIX-a ediţie a Târgului Internaţional Gaudeamus – Carte de învăţătură, care se va desfăşura, în perioada 21 – 25 noiembrie, în Pavilionul Central Romexpo din Bucureşti, într-un spaţiu expoziţional de 14.000 mp.Potrivit site-ului evenimentului, printre aceştia se vor număra edituri româneşti şi străine, tipografii, instituţii […]