Cine ar putea câştiga şi cine ar merita să câştige la Premiile Gopo
https://www.ziarulmetropolis.ro/cine-ar-putea-castiga-si-cine-ar-merita-sa-castige-la-premiile-gopo/

OPINIE La 27 martie se vor decerna Premiile Gopo, dedicate cinematografiei române şi ajunse la cea de-a 12-a ediţie. Cine ar putea câştiga şi cine ar merita să câştige? Şi cine sunt marii absenţi?

Un articol de Ionuţ Mareş|18 martie 2018

Organizată de Asociaţia pentru Promovarea Filmului Românesc, Gala Premiilor Gopo a ajuns în 2018 la cea de-a 12-a ediţie.

Ceremonia de decercenare a trofeelor pentru reuşitele filmului românesc în 2017, stabilite prin voturile secrete exprimate de peste 400 de profesionişti din toate sectoarele industriei cinematografice, va avea loc la 27 martie la Teatrul Naţional din Bucureşti şi va fi transmisă live pe TVR 2, CINEPUB şi premiilegopo.ro.

Ediţia din 2018 pare ferită de scandalurile din alţi ani, când unii regizori (de pildă, Cristian Mungiu şi Radu Muntean) au refuzat să-şi înscrie filmele (care au fost totuşi luate în considerare la nominalizări), invocând, oficial, inadecvarea dintre glamourul unui astfel de eveniment şi problemele acute ale cinematografiei române (lipsa banilor, a cinematografelor şi a spectatorilor).

Chiar dacă e mai puţin preţuită de regizori (unii dintre ei, deşi nominalizaţi, evită să participe), ceremonia este importantă pentru actori, dar mai ales pentru specialiştii din sectoarele industriei filmului mai puţin cunoscute publicului larg, cei care au mai rar ocazia să-şi vadă premiată munca.

În aşteptarea decernării premiilor, încercăm să anticipăm cine ar putea câştiga la cele mai aşteptate categorii şi să discutăm cine ar merita să învingă şi cine a fost lăsat pe nedrept în afara nominalizărilor, care au fost stabilite de un juriu format din câţiva profesionişti din domeniu.

 

Cel mai bun film

Nominalizări

„6,9 pe scara Richter”; Regia: Nae Caranfil; Producător: Tudor Reu, Cristian Mungiu, Hristo Hristov (Mobra Films)

„Breaking News”; Regia: Iulia Rugină; Producător: Tudor Giurgiu, Oana Giurgiu, Bogdan Crăciun (Hai-Hui Entertainment)

„Fixeur”; Regia: Adrian Sitaru; Producător: Anamaria Antoci, Adrian Silișteanu, Jean des Forêts (4 Proof Film)

„Meda sau partea nu prea fericită a lucrurilor”; Regia: Emanuel Pârvu; Producător: Miruna Berescu (Asociația FAMart)

„Un pas în urma serafimilor”; Regia: Daniel Sandu; Producător: Ada Solomon, Ioana Drăghici (HiFilm Productions)

Cine ar putea câştiga: În primul rând, surprinde neplăcut şi este de neînţeles absenţa filmului „Ana, mon amour”, de Călin Peter Netzer. În ciuda nereuşitelor sale, remarcate de mai mulţi comentatori (inclusiv de subsemnatul), este un film care trebuia să se regăsească printre nominalizările la această categorie. Un alt titlu nedreptăţit aici este şi „Ultima zi”, de Gabriel Achim. Sunt două filme, totuşi, ambiţioase. Şi chiar dacă nu sunt titluri mari (2017 nu a adus în cinematografe, de altfel, nici un foarte mare film românesc), îşi meritau locurile alături de „6,9 pe scara Richter” şi „Fixeur”. Dintre acestea două se va alege, de altfel, şi câştigătorul. Popularitatea mai mare a lui Nae Caranfil faţă de Adrian Sitaru va face, foarte probabil, ca cel mai bun film să fie desemnat „6,9 pe scara Richter”.

Cine ar merita să câştige:  Deşi aparent mai puţin inovator, „Fixeur” este cel mai complex film al lui Adrian Sitaru şi cel mai reuşit dintre filmele de ficţiune lansate în 2017. O operă de maturitate artistică, în care experimentele, uneori extravagante, sunt abandonate în favoarea unei regii mai subtile.

 

Cel mai bun regizor

 Nominalizări

„6,9 pe scara Richter”; Regia: Nae Caranfil

„Ana, mon amour”; Regia: Călin Peter Netzer

„Breaking News”; Regia: Iulia Rugină

„Fixeur”; Regia: Adrian Sitaru

„Un pas în urma serafimilor”; Regia: Daniel Sandu

Cine ar putea câștiga: La fel ca la categoria Cel mai bun film, favoriți sunt Nae Caranfil și Adrian Sitaru. Foarte probabil, cel mai bun regizor va fi ales tot autorul filmului câștigător, așa cum se întâmplă destul de des la astfel de premii. Aşadar, Nae Caranfil are cele mai mari şanse să iasă învingător.

Cine ar merita să câştige: Deşi regia lui Adrian Sitaru este extrem de stimulantă, felul în care Nae Caranfil ştie să seducă spectatorul (salvând un scenariu nu lipsit de stridenţe) şi dexteritatea în a controla un gen dificil (comedia cu momente muzicale) ar merita premiate.

 

Cel mai bun actor într-un rol principal

Nominalizări

Mircea Postelnicu pentru rolul Toma din „Ana, mon amour”

Andi Vasluianu pentru rolul Alex din „Breaking News”

Tudor Aaron Istodor pentru rolul Radu din „Fixeur”

Alexandru Potocean pentru rolul Costi din „Marița”

Șerban Pavlu pentru rolul Doru din „Meda sau Partea nu prea fericită a lucrurilor”

Vlad Ivanov pentru rolul preotului Ivan „Un pas în urma serafimilor”

Cine ar putea câștiga: Singura categorie cu șase nominalizări, semnal al unei curse foarte strânse (Laurenţiu Bănescu, revelaţia din „6,9 pe scara Richter, nu a ajuns printre finalişti). A fost, de altfel, un an cu multe filme cu protagoniști puternici, spre deosebire de numărul foarte mic de personaje centrale feminine. Absența lui Doru Ana dintre nominalizări, pentru rolul primarului din „Ultima zi” (tipul de interpretare expansivă dragă multor actori), ridică, totuși, semne de întrebare și umbrește această categorie care, chiar şi aşa, e una solidă. Vlad Ivanov a câștigat cam de fiecare dată când a fost nominalizat (în special pentru roluri secundare), și așa se va întâmpla și de această dată, deși personajul său este construit în același registru foarte familiar actorului.

Cine ar merita să câștige: Șerban Pavlu, care vine și cu premiul de interpretare de la Sarajevo, este foarte convingător în „Meda”, doar că registrul este unul monocord. Tudor Aaron Istodor face cel mai important rol al său de cinema, o interpretare nespectaculoasă, dar cu multe nuanțe, care ar merita premiată.

 

Cea mai bună actriţă într-un rol principal

Nominalizări

Diana Cavaliotti pentru rolul Ana din „Ana, mon amour”

Voica Oltean pentru rolul Simona din „Breaking News”

Ela Ionescu pentru rolul Eva din „Dimineața care nu se va sfârși”

Cristina Flutur pentru rolul Ioana din „Hawaii”

Ofelia Popii pentru rolul Vera din „Portrete în pădure”

Cine ar putea câştiga: A fost un an cu extrem de puţine roluri principale feminine, aşa cum atrăgeam atenţia aici. De aceea, e cu atât mai flagrantă, mai nedreaptă şi mai greu de explicat absenţa dintre nominalizări a Mariei Obretin, din „6,9 pe scara Richter” (dacă, tehnic, rolul ei nu s-ar fi încadrat la principal, ar fi trebuit oricum nominalizată la secundar, însă şi de acolo lipseşte). În rest, nu există nici un dubiu că Diana Cavaliotti va fi aleasă cea mai bună actriţă.

Cine ar merita să câştige: Chiar şi dacă ar fi fost nominalizată Maria Obretin, este indiscutabil că Diana Cavaliotti face un rol impresionant, cel mai complex şi mai dificil al ei de până acum şi unul din cele mai bune lucruri din „Ana, mon amour”. Prin urmare, premierea ei este pe deplin justificată.

Cel mai bun actor într-un rol secundar

Nominalizări

Lucian Ifrim pentru rolul Tudor din „Aniversarea”

Emanuel Pârvu pentru rolul Sandu „Aniversarea”

Adrian Văncică pentru rolul polițist din „Ultima zi”

Ali Amir pentru rolul Aid din „Un pas în urma serafimilor”

Ilie Dumitrescu Jr. pentru rolul Olah „Un pas în urma serafimilor”

Cine ar putea câștiga: Deşi indiscutabil bune, nici una dintre cele cinci interpretări nu este memorabilă. Probabil va câştiga unul din cei doi tineri interpreţi din „Un pas în urma serafimilor”. Pentru că pare să iasă mai mult în evidenţă datorită personajului, Ilie Dumitrescu Jr. are şansele cele mai mari de a pleca acasă cu un omuleţ Gopo. Nejustificată, aici, absenţa lui Adrian Titieni, pentru interpretarea din „Mariţa”.

Cine ar merita să câştige: Cea mai pregnantă impresie o lasă acelaşi Ilie Dumitrescu Jr.

 

Cea mai bună actriță într-un rol secundar

Nominalizări

Carmen Tănase pentru rolul mamă Toma din “Ana, mon amour”

Simona Bondoc pentru rolul Valeria din “Aniversarea”

Diana Spătărescu pentru rolul Anca Rășcanu din “Fixeur”

Rodica Lazăr pentru rolul Viorica din “Hawaii”

Ana Ciontea pentru rolul Maria din “Marița”

Cine ar putea câştiga: Nici rolurile secundare feminine nu au fost foarte ofertante. De aceea, singura din cele cinci care are tot ce trebuie pentru a rămâne în memorie este interpretarea Dianei Spătărescu, marea favorită la premiu.

Cine ar merita să câştige: Neacordarea trofeului Gopo tinerei actriţe Diana Spătărescu, tulburătoare în rolul unei adolescente abuzate, ar fi o nedreptate uriaşă.

 

Cel mai bun scenariu

Nominalizări

Nae Caranfil pentru “6,9 pe scara Richter”

Ana Agopian, Oana Răsuceanu şi Iulia Rugină pentru “Breaking News”

Claudia Silișteanu şi Adrian Silișteanu pentru “Fixeur”

Daniel Sandu pentru “Un pas în urma serafimilor”

Anca Buja și Cristi Iftime pentru “Marița”

Cine ar putea câştiga: Anticipez un rezultat al voturilor foarte strâns, şi nu este exclus ca marea surpriză să vină din premierea lui Daniel Sandu pentru „Un pas în urma serafimilor”, datorită noutăţii subiectului şi popularităţii filmului.

Cine ar merita să câştige: Deşi cele două fire narative care îl au în centru pe protagonist (ancheta jurnalistică şi relaţia cu băiatul iubitei) par lipite puţin forţat, scenariul din „Fixeur” este ambiţios şi oferă multe niveluri de interpretare, aşa că premiul ar merita să fie câştigat de cuplul Claudia Silișteanu şi Adrian Silișteanu.

Cea mai bună imagine

Nominalizări

Liviu Pojoni pentru “Aniversarea”

Adrian Silișteanu pentru “Fixeur”

Silviu Stavilă pentru “Meda sau Partea nu prea fericită a lucrurilor”

Andrei Dăscălescu pentru “Planeta Petrila”

George Dăscălescu pentru “Un pas în urma serafimilor”

Cine ar putea câştiga: Nu a fost un an cu filme care să epateze prin imagine. Dar asta nu e neapărat rău. Una din calităţile filmului „Un pas în urma serafimilor”, remarcată de altfel în unele cronici, este imaginea atent lucrată a lui George Dăscălescu, cel care foarte probabil va fi şi premiat.

Cine ar merita să câştige: Acelaşi George Dăscălescu, autorul celei spectaculoase şi impunătoare imagini. 

 

Cel mai bun montaj

Nominalizări

Dana Bunescu pentru „Ana, mon amour”

Cătălin Cristuțiu pentru „Breaking News”

Mircea Olteanu, Ștefan Pârlog, Andrei Dăscălescu pentru „Planeta Petrila”

Ștefan-Ioan Tatu pentru „Ultima zi”

Mircea Olteanu pentru „Un pas în urma serafimilor”

Cine ar putea câştiga: Aici nu poate exista decât un singur răspuns: Dana Bunescu.

Cine ar merita să câştige: Bineînţeles, Dana Bunescu, şi asta nu datorită celebrităţii sale şi a premiului de la Berlin, ci pentru că montajul la „Ana, mon amour” este impresionant.

 

Cel mai bun debut

Nominalizări

„La drum cu tata”; Regia: Anca Miruna Lăzărescu, producător: Daniel Mitulescu, Cătălin Mitulescu (Strada Film)

„Mariţa”; Regia: Cristi Iftime, producător: Ada Solomon, Radu Stancu (Hi Film Productions)

„Meda sau Partea nu prea fericită a lucrurilor”; Regia: Emanuel Pârvu, producător: Miruna Berescu (Asociația FAMart)

„Un pas în urma serafimilor”; Regia: Daniel Sandu, producător: Ada Solomon, Ioana Drăghici (Hi Film Productions)

Cine ar putea câştiga: Deşi au fost mai multe debuturi în 2017, doar cele patru filme meritau să fie nominalizate. Prin urmare, alegeri cât se poate de juste la această categorie. Şi mai multe decât în anii precedenţi, semnal că cinematografia română primeşte suflu nou. Aproape sigur câştigător va fi „Un pas în urma serafimilor”. Este, într-adevăr, cel mai original şi surprinzător dintre cele patru, dar nu cred că şi cel mai bun.

Cine ar merita să câştige: Deşi vine în siajul Noului Cinema Românesc, şi în special al esteticii lui Cristi Puiu, „Mariţa” ar trebui să iasă învingător, pentru sinceritatea şi autenticitatea scenariului şi a tratării regizorale.

 

Cel mai bun documentar

Nominalizări

 „Brașov 1987. Doi ani prea devreme”; Regia: Liviu Tofan, producător: Demeter Andras Istvan, Nicolae Pepene (Muzeul Național de Istorie Brașov, Casa de producție TVR)

„Eu sunt Hercule”; Regia: Marius Iacob, producător: Corina Gliga, Irina Malcea (Manekino Film) și Hanka Kastelikava (HBO Europe)

„Ouăle lui Tarzan”; Regia: Alexandru Solomon, producător: Ada Solomon (HiFilm Productions)

„Planeta Petrila”; Regia: Andrei Dăscălescu, producător: Anamaria Antoci, Hanka Kastelicova, Alina David (FilmLab, HBO Europe, HBO România)

„Procesul”; Regia: Claudiu Mitcu, producător: Claudiu Mitcu, Ioachim Stroe, Robert Fita (We Are Basca SRL)

„Țara moartă”; Regia: Radu Jude, producător: Ada Solomon (HiFilm Productions)

Cine ar putea câştiga: Încă o categorie cu alegeri cât se poate de corecte şi meritate. O concurenţă destul de strânsă, de aceea şi rezultatul e imprevizibil. Radu Jude nu mai este foarte iubit de unii dintre oamenii din industria filmului (de când face filme mai politice), deci „Ţara moartă” nu are şanse. „Planeta Petrila” ar putea produce surpriza, pentru că este un film foarte antrenant şi plăcut. Dar cred totuşi că „Ouăle lui Tarzan” va ieşi învingător.

Cine ar trebui să câştige: Indiscutabil, „Ouăle lui Tarzan”, un documentar extrem de ambiţios şi reuşit.

Articol inspirat din materiale consacrate de publicaţii americane de specialitate şi publicate înaintea galelor de premiere de la începutul fiecărui an (în special Globurile de Aur şi Premiile Oscar).

Nominalizările la toate categoriile Premiilor Gopo pot fi găsite aici.

 

27
/02
/24

Între 6 și 7 aprilie va avea loc Digital Nomad Summit, conferința dedicată celor care vor să lucreze și să trăiască oriunde în lume. Timp de două zile, 12 speakeri locali și internaționali vor oferi inspirație, povești și instrumente valabile pentru cei care vor să-și schimbe locuința și să lucreze din Asia sau Europa.

15
/02
/24

Pe 26 martie 2024, începând cu orele 18.30, Opera Națională București va găzdui o ediție specială din ciclul de conferințe SCENA GÂNDIRII. Evenimentul, desfășurat sub titlul „Universitate, societate, creativitate”, va aduce pe scenă trei rectori ai unora dintre cele mai reprezentative universități românești.

11
/01
/24

Institutul Cultural Român anunță lansarea ediției din 2024 a Programului CANTEMIR*, program de finanțare pentru proiecte culturale destinate mediului internațional. ICR va acorda finanțare nerambursabilă pentru inițiative culturale din domeniile arte vizuale (arte plastice, arte decorative, știință/cercetare și arhitectură, design, noile media, fotografie, performance) și artele spectacolului (teatru, muzică, dans).

15
/12
/20

TOP Ce filme româneşti de ficţiune merită reţinute din acest an 2020 în care cinematografia a fost dată peste cap? Cu ce mai rămânem în afară de două încercări radicale ale unor regizori consacraţi, precum „Tipografic Majuscul”, de Radu Jude, şi „Malmkrog”, de Cristi Puiu?

29
/12
/19

TOP A fost o ediţie foarte bună a festivalului de la Cannes, aşa că topul meu de final de an, care inevitabil e unul subiectiv, e influenţat de asta. Cap de listă e, totuşi, extraordinarul câştigător de la Berlin. Filmele-vedetă de la Veneţia nu m-au impresionat.

23
/12
/19

ANALIZĂ A fost un an cu de toate pentru cinematografia română: succese internaționale, apariția unor noi voci promițătoare, cineaști care se reinventează, prelungiri reușite ale realismului Noului Val, epigonism, insistența pe tema comunismului, filme de public, dar și un scandal în jurul concursului organizat de Centrul Național al Cinematografiei.

06
/09
/19

Invitată a celei de-a şaptea ediţii a Alba Iulia Music & Film Festival (30 august - 1 septembrie), eveniment organizat de TIFF, Maia Morgenstern a vorbit, la o întâlnire cu publicul, despre cinema, despre cum a ajuns actriţă, despre „Balanţa” şi Lucian Pintilie, despre generaţii şi despre seriale.

05
/09
/19

Colaborator al Ziarului Metropolis, Mihai Cristea a fost din nou la Festivalul de la Veneţia, de unde a scris despre câteva titluri: de la filme americane dezamăgitoare ca ”Ad Astra”, de James Gray, sau ”The Laundromat”, de Steven Sorderbergh, şi până la filme ambiţioase ca „Ema”, de Pablo Larrain, şi „Martin Eden”, de Pietro Marcello.

03
/07
/19

INTERVIU „Învăț film pe măsură ce îmi fac filmele”, spune cunoscutul cineast filipinez Brillante Mendoza, într-un interviu exclusiv pentru Ziarul Metropolis. Regizorul vorbește despre importanța premiilor și își explică stilul special de lucru, dar și motivele pentru care este interesat de aspectele sociale din Filipine.

07
/05
/19

PREVIEW Cu „La Gomera”, Corneliu Porumboiu a ajuns în sfârșit acolo unde îi era locul: în Competiția de la Cannes, cel mai important festival de film. El concurează pentru Palme d`Or cu cineaști-cult ca Almodóvar, frații Dardenne, Jarmusch, Kechiche, Loach, Malick sau Tarantino. La ce să ne așteptăm?

06
/01
/19

PREVIEW Anul 2019 se anunță promițător pentru cinematografia română. Cele mai așteptate sunt noile filme realizate de Cristi Puiu și Corneliu Porumboiu, cu o potențială premieră la Cannes. Tot în acest an va ieși în săli și „Nu mă atinge-mă”, controversatul debut al Adinei Pintilie.

12
/12
/18

TOP Documentarele își fac cu greu loc în cinematografe. Așa că pentru a viziona cele mai noi filme de nonficțiune nu ne rămân decât festivalurile și diferitele platforme. Am ales 10 documentare care m-au impresionat cel mai mult dintre cele văzute în 2018. Sunt filme extrem de stimulante și de îndrăznețe.

09
/12
/18

TOP Am ales cele mai relevante filme românești ale anului, din cele 25 de titluri de ficțiune care au ajuns în 2018 în cinematografe. Nu a fost un an rău: cinema-ul românesc a continuat să impresioneze în festivaluri, iar unul dintre filme, „Moromeții 2”, a stabilit chiar un record de spectatori.