Cineaşti români la Sarajevo Film Festival 2018
https://www.ziarulmetropolis.ro/cineasti-romani-la-sarajevo-film-festival-2018/

Cea de-a 24-a ediţie a Sarajevo Film Festival se desfăşoară în perioada 10-17 august 2018. Institutul Cultural Român de la Viena este pentru al patrulea an la rând partener al Sarajevo Film Festival, sprijinind prezenţele româneşti la festival.

Un articol de Liliana Matei|12 august 2018

12 producţii cinematografice româneşti, dintre care şapte filme în cadrul secţiunilor de competiţie, vor fi prezentate anul acesta:

„Un prinț și jumătate” (regia Ana Lungu) difuzat în premieră mondială în cadrul competiției de lungmetraj și proiectat în data de 12 august, ora 09:00 şi ora 19:30, la Teatrul Naţional şi în data de 14 august, ora 12:00, la Multiplex Cinema City;

„Luna de miere/Lemonade” (regia Ioana Uricaru) difuzat în premieră regională în cadrul competiției de lungmetraj și proiectat în data de 13 august, ora 09:00 şi ora 19:30, la Teatrul Naţional şi în data de 14 august, ora 17:00, la Multiplex Cinema City;

„Dragoste 1: Câine” (regia Florin Şerban) difuzat în premieră mondială în cadrul competiției de lungmetraj şi proiectat în data de 13 august, ora 11:30 şi ora 22:00, la Teatrul Naţional şi în data de 15 august, ora 12:00, la Multiplex Cinema City;

„Morski Briz” (regia Cecilia Ștefănescu) difuzat în premieră mondială în cadrul competiției de scurtmetraj şi proiectat ca parte din programul Competition Shorts 1 în data de 14 august, ora 14:00, la Teatrul Naţional;

„Totul e foarte departe” (regia Emanuel Pârvu) difuzat în premieră regională în cadrul competiției de scurtmetraj şi proiectat ca parte din programul Competition Shorts 2 în data de 15 august, ora 14:00, la Teatrul Naţional;

„Albastru şi roşu”, în proporţii egale (regia Georgiana-Elena Moldoveanu) prezentat în premieră regională în cadrul competiției studenţeşti şi proiectat ca parte din programul Competition Student 2 în data de 12 august, ora 11:30, la Art Cinema Kriterion;

„16 lovituri” (regia Alexandru Badea) prezentat în premieră mondială în competiţia de film studenţesc şi proiectat ca parte din programul Competition Student 3 în data de 13 august, ora 11:30, la Art Cinema Kriterion;

„Fotbal infinit” (regia Corneliu Porumboiu) prezentat în cadrul secțiunii In Focus și proiectat în data de 11 august, ora 14:00, la Teatrul Naţional;

„Nu mă atinge-mă” (regia Adina Pintilie) prezentat în cadrul secțiunii In Focus și proiectat în data de 13 august, ora 16:00, la Teatrul Naţional;

„Îmi este indiferent dacă în istorie vom intra ca barbari” (regia Radu Jude) prezentat ca parte din programul Dealing with the past şi proiectat în data de 14 august, ora 17:30, la Meeting Point Cinema;

„Scris/Nescris” (regie Adrian Silişteanu) difuzat în cadrul programului Short matters! 3 în data de 16 august, ora 18:00, la Art Cinema Kriterion.

„De Natura” (regia Lucile Hadžihalilović) difuzat în cadrul secțiunii de filme pentru copii, la categoria Shorts MiniArena și proiectat în zilele de 11 august şi 16 august, ora 12:00, la Sarajevo Youth Theatre;

În afara secţiunilor enumerate mai sus, cineaşti români participă la programele dedicate industriei cinematografice: CineLink, Docu Rough Cut Boutique şi Talents Sarajevo.

CineLink Industry facilitează întâlnirea distribuitorilor şi producătorilor cu realizatorii unor filme aflate în stadiul de post-producție, prezentând cele mai promițătoare proiecte regionale.

Proiectele cinematografice „Balaur” (regia şi scenariu Octav Chelaru, producători Radu Stancu, Ioana Lascăr şi Livia Rădulescu), „Chemistry” (regia şi scenariu Adina Dulcu, producători Tudor Giurgiu şi Bogdan Crăciun) şi „Summer night, half past ten” (regia Ivana Mladenović, scenariu Ivana Mladenović şi Adrian Schiop, producători Jelena Mitrović şi Ada Solomon) au fost selectate alături de alte 12 proiecte din Albania, Azerbaidjan, Bosnia şi Herţegovina, Bulgaria, Croaţia, Grecia, Muntenegru, Slovenia, Serbia, Turcia şi Ungaria în programul CineLink Co-Production Market (proiecte în dezvoltare).

CineLink Work in Progress, secţiune dedicată filmelor aflate în postproducție, cuprinde producţiile Legacy (regia Dorian Boguţă, producător Oana Giurgiu), Zavera (regia Andrei Gruzsniczki, producător Alexandru Teodorescu) şi documentarul The Motherlands (regia Gabriel Babsi, producători Ágnes Horváth-Szabó şi András Pires Muhi).

De asemenea, proiectele documentare „Maia – Portrait with Hands 1999-1905” (regia Alexandra Gulea, producător Ana Maria Pîrvan) şi „The Red Sheep” (regia Sara Tirelli, producător Ioana Țurcan) au fost selectate alături de alte opt producţii în cadrul Docu Talents. Prezentarea proiectelor are loc în data de 15 august, cele 10 producţii concurând pentru Docu Talent Award, premiu în valoare de 5000 de euro, oferit de Current Time TV.

Docu Rough Cut Boutique prezintă printre cele 5 producţii finaliste, proiectul The Chalice (regia Cătălina Tesar, producător Anda Ionescu). Acest atelier de dezvoltare a proiectelor de film documentar reuneşte în sesiuni de grup, întâlniri individuale şi sesiuni intense de story editing specialişti din domeniu şi echipele filmelor selectate. Proiectele selectate la Docu Rough Cut Boutique intră în competiţie pentru cinci premii în bani şi sprijin non-financiar pentru post-producţie. În acest an, Docu Rough Cut Boutique este organizat în două module, primul desfăşurându-se la Sofia la finalul lunii iunie.

Talents Sarajevo se desfășoară pe toată durata festivalului, fiind o platformă regională de întâlnire și pregătire a 61 de artiști aspiranți din lumea filmului, dintre care opt din România. Iniţiat în 2007 în colaborare cu Festivalul Internaţional de Film de la Berlin şi Berlinale Talents, programul reuneşte participanţi din Europa de Sud-Est şi Caucazul de Sud. Din România au fost selectaţi următorii participanţi: Alfredo Constantin Minea şi Pavel Ulici (actori), Andreea Lăcătuş (regizor), Ana-Maria Voicu (producător), Livia Diana Plopeanu şi Răzvan-Gabriel Dutchevici (scenarişti), Letiţia Gabriela Ştefănescu (editor) şi Victor Morozov (presă). Pentru Pack&Pitch Projects a fost selectat proiectul „The Day the Child in me Died ”‒ producător  Ana-Maria Voicu.

Sarajevo Film Festival pune accent pe regiunea Europei Centrale şi de Est, incluzând producţii din Albania, Armenia, Austria, Bosnia şi Herţegovina, Bulgaria, Croaţia, Cipru, Grecia, Kosovo, Macedonia, Muntenegru, România, Serbia, Slovenia, Turcia şi Ungaria. Publicul poate viziona premiere mondiale, internaţionale sau regionale şi o retrospectivă a celor mai de succes producţii ale anului anterior.

30
/10
/14

Invitatul emisiunii Nocturne de vineri, 31 octombrie, este regizorul de film şi scenaristul Radu Mihăileanu. Discuţia dintre Marina Constantinescu şi Radu Mihăileanu este un regal de spiritualitate, filosofie şi umanitate, chiar la ore târzii, emisiunea fiind programată la TVR 1, TVR HD şi TVR+, de la ora 24.00.

30
/10
/14

Câteva din cele mai apreciate lungmetraje de animație recente, o retrospectivă a unui animator celebru, scurtmetraje și o conferință despre animație și propagandă sunt câteva din atracțiile celei de-a patra ediții a Festivalului Anim’est Chișinău, care are loc de joi până duminică la Cinema Odeon și Re:Animation Hub – Tipografia 5.

29
/10
/14

După ce a debutat ca lider în box office-ul american, Furia: Eroi anonimi conduce detaşat şi clasamentul încasărilor din România, unde a generat venituri de 557.000 RON, fiind vizionat în weekendul de lansare de aproximativ 30.000 de spectatori.

29
/10
/14

CRONICĂ DE FILM. „Maidan”, cel mai nou film de non-ficțiune al regizorului ucrainean Serghei Loznița, despre recentele revolte istorice de la Kiev, este o operă puternică, solicitantă, extrem de fin lucrată la nivelul imaginii și, mai ales, al sunetului.

27
/10
/14

Săli arhipline, întâlniri cu nume mari din lumea filmului și peste 8000 de bilete vândute deja la proiecțiile din festival – acesta este bilanțul primelor zile la Les Films de Cannes à Bucarest. Datorită cererii mari de bilete, au fost programate două proiecții suplimentare pentru filmele Leviathan și The Tribe

27
/10
/14

Câștigătorul Ursului de Argint pentru cel mai bun scenariu și al Premiului Juriului Ecumenic din cadrul Festivalului Internațional de la Berlin 2014, “Patimile Mariei / Stations of the Cross / Kreuzweg” în regia lui Dietrich Brüggemann are avanpremiera în cadrul Zilelor Filmului German, organizate de Goethe-Institut la București.

27
/10
/14

CRONICĂ DE FILM Inspirat de povestiri ale lui Cehov, „Winter Sleep” (Palme d`Or la Cannes) este, probabil, filmul lui Nuri Bilge Ceylan în care se vorbeşte cel mai mult. Este o uşoară schimbare de accent, pentru că precedentele sale şase opere privilegiau tăcerile, cadrele lungi şi contemplative, imaginile poetice, natura.

27
/10
/14

"Kowalski", de Andrei Creţulescu, a primit premiul pentru cel mai bun scurtmetraj la ediţia de anul acesta a Festivalului de Film de la Zagreb, care a avut loc în perioada 19 - 26 octombrie. Potrivit juriului regizorul român a câştigat premiul Căruciorul de Aur pentru "15 minute de plăcere pură a unui superb dialog, a unei interpretări şi regii mari. Şi pentru demonstrarea faptului că cinema-ul românesc este încă viu şi la înălţime".

24
/10
/14

CRONICĂ DE FILM Pentru un film care se vrea o comedie de succes, „Cuscrii”, de Radu Potcoavă, mizează prea puţin pe regie şi prea mult pe reflexele actorilor. Însă nici potenţialul comic al interpreţilor nu este fructificat la un nivel satisfăcător, din cauza scenariului rudimentar și a execuției lipsite de creativitate.

24
/10
/14

Actrița Jacqueline Bisset, care joacă rolul soției fostului șef al FMI Dominique Strauss-Kahn, în controversatul Welcome to New York, al lui Abel Ferrara, se va întâlni cu spectatorii din București după proiecția specială a filmului din această seară, de la ora 22.00, la Cinema Elvira Popescu.

22
/10
/14

Nu-i înțeleg pe cei care nu-l simpatizează pe Woody Allen. Pe cei cărora le este indiferent. Nu trebuie să-l iubești. Însă este unul din marile mistere ale lumii inaderența unora la umorul său. La personajul său, aproape dispărut din filmele, nesfârșite, ale ultimilor ani, dar intrat în panoplia comicilor indispensabili ai cinematografiei.