Cineastul Manoel de Oliveira isi sarbatoreste a 104-a aniversare prin munca
https://www.ziarulmetropolis.ro/cineastul-manoel-de-oliveira-isi-sarbatoreste-a-104-a-aniversare-prin-munca/

Portughezul Manoel de Oliveira, decanul de vârstă al cineaştilor în activitate, împlineşte marţi vârsta de 104 ani şi îşi celebrează ziua de naştere continuând să lucreze, în ciuda unor probleme de sănătate recente şi a unor dificultăţi în a găsi finanţare pentru proiectele sale viitoare.   Potrivit AFP, cineastul portughez, a cărui naştere a fost […]

Un articol de Andrada Văsii|12 decembrie 2012

Portughezul Manoel de Oliveira, decanul de vârstă al cineaştilor în activitate, împlineşte marţi vârsta de 104 ani şi îşi celebrează ziua de naştere continuând să lucreze, în ciuda unor probleme de sănătate recente şi a unor dificultăţi în a găsi finanţare pentru proiectele sale viitoare.

 

Potrivit AFP, cineastul portughez, a cărui naştere a fost înregistrată la Oficiul Stării Civile pe 12 decembrie 1908, la Porto, în nordul Portugaliei, s-a născut în realitate pe 11 decembrie 1908, iar membrii familiei sale se vor reuni marţi pentru a-i sărbători ziua de naştere.

 Spitalizat timp de o săptămână în luna iulie, din cauza unor afecţiuni pulmonare, regizorul portughez „s-a făcut bine, dar medicul lui i-a spus să iasă cât mai puţin posibil din casă pe această vreme rece”, a declarat fiica sa, Adelaide Maria Trêpa.

„Continuă să lucreze la el acasă”, a adăugat ea, precizând că tatăl ei a terminat deja scenariul pentru următorul său film, „A Igreja do Diabo” („Biserica Diavolului”) , inspirat de cartea romancierului brazilian Machado de Assis, şi lucrează în prezent la scenariul unui nouscurtmetraj.

Nu a fost stabilit calendarul filmărilor pentru aceste două proiecte, a spus Adelaide Maria Trêpa.

Filmul „A Igreja do Diabo” se află „în faza de preproducţie, în aşteptarea finanţării”, a precizat producătorul Luis Urbano de la compania de producţie cinematografică O Som e a Furia.

„Institutul cinematografiei şi audiovizualului nu a organizat un concurs de finanţare în acest an, iar noi căutăm finanţare în altă parte, mai ales în Brazilia”, a declarat el, regretând „situaţia dramatică” prin care trece cinema-ul portughez, în timp ce Portugalia, aflată sub asistenţă financiară internaţională, a operat importante restricţii bugetare.

În ciuda acestor dificultăţi, Manoel de Oliveira „vrea foarte mult să filmeze şi să facă ceea ce a făcut toată viaţa”, a adăugat acelaşi producător de film.

Cel mai recent film regizat de Manoel de Oliveira, intitulat „Gebo et l’ombre” – o comedie cu accente dramatice, o adaptare a piesei de teatru omonime de portughezul Raul Brandao, avându-i în distribuţie pe Claudia Cardinale, Jeanne Moreau şi Michael Lonsdale -, a fost prezentat în 2011 la Festivalul de la Veneţia.

În primăvara acestui an, cineastul portughez a turnat un scurtmetraj la Guimaraes, un oraş din nordul Portugaliei, desemnat capitală culturală europeană în 2012.

De la primul său film, „Douro, Faina Fluvial”, regizat în 1931, Manoel de Oliveira a realizat aproape 50 de lungmetraje de ficţiune şi documentare, o operă marcată de o perpetuă interogaţie despre sensul vieţii şi al morţii.

Din 1990, a realizat aproape în fiecare an câte un film. Printre actorii care au colaborat cu regizorul de-a lungul vremii se numără Leonor Silveira, Marcello şi Chiara Mastroianni, Catherine Deneuve, John Malkovich şi nepotul său, Ricardo Trepa.

Manoel de Oliveira a primit, în 1999, premiul special al juriului în selecţia oficială a Festivalului de la Cannes, pentru filmul „A Carta/ Scrisoarea”, iar cu doi ani înainte, „Viagem ao Princípio do Mundo” a câştigat premiul FIPRESCI, la acelaşi festival.

Regizorul portughez, care a primit Pame d’Or pentru întreaga carieră la festivalul de Film de la Cannes, în 2008, a suferit o operaţie pe cord, în urmă cu doi ani.

 

Sursa: Mediafax

25
/01
/24

Muzica și poveștile se întâlnesc la Teatrelli într-un nou concept de spectacol sonor, creat de Mădălina Pavăl și Alexei Țurcan, împreună cu alți 10 muzicieni talentați. GAZDA redefinește sonoritățile românești și propune spectatorilor un alt mod de a se bucura de muzică – umăr lângă umăr cu artiștii răspândiți prin sala transformată într-o sufragerie, pregătiți să dăruiască povești din culisele creației.

25
/01
/24

Festivalul DIPLOMA Show, un proiect The Institute, lansează seria de podcasturi Friends of the Arts, produsă de Black Rhino Radio și moderată de Artemisa Pascu. Friends of the Arts - A DIPLOMA Show Podcast continuă misiunea proiectului de a promova și susține tinerii artiști, designeri și arhitecți.

25
/01
/24

Gaep anunță reprezentarea lui Théo Massoulier. Artistul stabilit la Lyon este cunoscut pentru asamblaje în care coexistă elemente minerale, plante și artefacte și care fac trimitere la culturile biologice din laborator sau la mici matrice prebiotice. Recent, el a început să dezvolte o serie de picturi cu basoreliefuri inedite, acționate magnetic. Prima lui expoziție personală la Gaep – și prima din București – se va deschide la finalul lunii februarie.

24
/01
/24

Despre “Klaus & Barroso” – ce a fost asta, frate Bogdan Theodor Olteanu? Acum, pe bune? Ce a fost asta? M-ai pus într-o situație tare complicată. Dar, vorba cântecului: “Frate, frate, la bine și la greu”, scrie Vasile Ernu, despre cel mai discutat film românesc din această lună.

23
/01
/24

CRONICĂ DE FILM În noul său lungmetraj, “Familiar” (2023), Călin Peter Netzer pare că încearcă să reia formula de succes din “Poziţia copilului” (2013), filmul cu care a câştigat Ursul de Aur la Berlinale.

23
/01
/24

ISTORIA ne ajută să călătorim în trecutul persoanelor, familiilor, comunităților, popoarelor, Lumii întregi. Ea ne învăţă să întelegem o hartă, o haină, o clădire, o ruină, o fotografie, o gravură, un document vechi, o piesă de muzeu sau chiar un tablou. Cine ştie Istorie, va înțelege mai bine comunitatea şi lumea în care trăieşte azi!

23
/01
/24

Miercuri, 24 ianuarie, ziua în care Unirea Principatelor Române este celebrată la nivel național prin numeroase festivități și manifestări culturale, ARCUB – Centrul Cultural al Municipiului București oferă publicului oportunitatea de a descoperi tainele limbajului universal al artei prin intermediul expoziției momentului, „Universul lui Salvador Dalí”, deschisă la Hanul Gabroveni din centrul Capitalei.

22
/01
/24

Teatrul Național „I.L. Caragiale” București își începe anul în Sala Mare, cu „Opera de trei parale” de Bertolt Brecht, această ars poetica și demonstrație practică a teatrului epic, acest punct de cotitură teatral, tablă de șah cu toți pionii murdari, busolă morală fără ac, și matrioșkă a răului.

22
/01
/24

Art Safari revine în această primăvară cu o ediție ce marchează un deceniu de existență. În prim plan, marii maeștri ai artei românești: Eustațiu Stoenescu, Grigorescu, Tonitza, Luchian, Pallady, Baba, Petrașcu, Mützner, Dărăscu, Ressu, Iser. Noul sezon prezintă 5 expoziții de artă, ce pot fi văzute în perioada 8 martie-28 iulie, la Palatul Dacia-România de pe Lipscani.

22
/01
/24

Anul acesta, Teatrul Tamási Áron celebrează Ziua Culturii Maghiare prin deschiderea a trei spaţii de întâlnire : luni, 22 ianuarie, de la ora 19, în Sala Mare a Teatrului, spectatorii din Sfântu Gheorghe pot urmări spectacolul "Voiam să mă revolt cu voi", o producţie a Teatrului Naţional din Târgu Mureş, în regia lui Aba Sebestyén; în aceeași zi, Trupa Tamási Áron joacă una dintre producţiile sale de succes, Floarea Soarelui, în regia lui Radu Afrim, pe scena Teatrului Naţional din Târgu Mureş; miercuri, 24 ianuarie, la Braşov, va fi lansată cartea despre viaţa actorului Nemes Levente, fostul director al Teatrului Tamási Áron.