Cinecluburi în aer liber pe timp de vară
https://www.ziarulmetropolis.ro/cinecluburi-in-aer-liber-pe-timp-de-vara/

PREVIEW Două cinecluburi în aer liber – F-SIDES şi CINEVARA – le oferă cinefililor din Bucureşti şansa să vadă filme realizate de femei şi filme din patrimoniul cinematografiei.

Un articol de Ionuţ Mareş|7 iulie 2020

Recent anunţat, F-SIDES este primul cineclub românesc dedicat exclusiv filmelor făcute de femei şi modurilor alternative de a privi şi reprezenta feminităţi în cinematografie şi societate.

Cineclubul va debuta pe 13 iulie la Spaţiul M60 din Bucureşti şi va continua timp de cinci luni cu o serie de proiecţii în grădinile de vară ale capitalei.

Potrivit iniţiatorilor, cineclubul „îşi propune să construiască o platformă online şi offline şi un spaţiu sigur de discuţie şi educaţie”.

Ioana Diaconu, cofondatoare F-SIDES, spune că „filmele caută să aducă în prim plan o perspectivă feminină şi să fie un punct de pornire pentru subiecte precum sororitate, libertatea asupra propriului corp, educaţia fetelor, violenţa împotriva femeii, explorarea sexualităţii, maternitate sau comunicarea intergeneraţională”.

Proiecţiile de film vor fi dublate de dezbateri care vor aprofunda tema lunară a cineclubului propunând subiecte de referinţă, discuţie şi acţiune împreună cu invitaţi speciali.

Seria de evenimente F-SIDES va începe cu proiecţia filmului „The Holy Girl” („La niña santa”), al regizoarei argentiniene Lucrecia Martel, o introducere curajoasă în tematica socializării de gen şi a educaţiei oferite fetelor.

Conform unei analize realizate de F-SIDES, 17.5% dintre filmele lansate în 2019 în cinematografele din România au fost regizate sau co-regizate de femei, ceea ce reflectă cifrele la nivel european şi mondial.

În ultimii 10 ani, 19% dintre producţiile româneşti din cinematografe au fost regizate sau co-regizate de femei. De asemenea, European Audiovisual Observatory atrage atenţia că la nivel european numai unul din cinci filme este regizat de o femeie.

Iniţiatorii mai spun că proiectul F-SIDES este construit în jurul conceptului ”female gaze”, un termen care provine din teoria de film feministă, reprezentând perspectiva privitorului de gen feminin. Acesta a apărut ca răspuns la termenul ”male gaze”, adus în atenţia publică în 1975 de teoreticiana feministă de film Laura Mulvey, care spune că filmul hollywoodian prezintă cu precădere perspectiva unui personaj sau regizor bărbat, în care personajul feminin îndeplineşte o singură funcţie, pe două nivele: obiect erotic pentru personajele din film şi obiect erotic pentru spectator.

Conceptul de ”female gaze” urmăreşte să redea autonomia şi iniţiativa privirii feminine şi să o scoată din statutul de obiect al dorinţei. Susţinând această idee, lansarea Cineclubului F-SIDES este însoţită de un manifest dedicat conceptului „female gaze” şi a necesităţii imperative a unei comunităţi care caută, discută, vede şi dă publicului mai multe filme făcute de femei.

Mai multe informaţii despre F-Sides pot fi găsite pe site-ul său şi pe pagina sa de Facebook.

 

Organizat de Fundaţia9 şi ajuns la a doua ediţie, CINEVARA este un program de  proiecţii de film în aer liber ce vor avea loc pe toată durata verii, între 9 iulie şi 3 septembrie, în grădina Rezidenței BRD Scena9 din cartierul Icoanei (I.L. Caragiale, nr. 32).

Ediția din acest an este realizată în parteneriat cu Film Foundation, organizație înființată de celebrul regizor Martin Scorsese cu scopul de a recupera și de a conserva patrimoniul cinematografic mondial.

Pentru al doilea an consecutiv, selecția filmelor CINEVARA este semnată de către Richard Peña, profesor la School of The Arts, Columbia University și fost director de programe la Film Society of Lincoln Center din New York, Statele Unite ale Americii.

Potrivit organizatorilor, programul CINEVARA 2020 este dedicat diversității culturale și problemelor sociale cu care lumea s-a confruntat de-a lungul timpului, cum ar fi condiția refugiaților senegalezi în anii ’60 ori sacrificiile pe care o fiică trebuie să le facă pentru a-și întreține familia emigrată din Pakistan.

Proiecțiile vor avea loc în fiecare joi, timp de nouă săptămâni, începând cu ora 21.00, cu respectarea tuturor normelor igienico-sanitare impuse de lege. În acest context, vor fi disponibile 30 de locuri pentru fiecare proiecție. Accesul se va face pe bază de bilet, ce poate fi cumpărat pe platforma eventbook.ro.

Filmele vor fi proiectate după următorul program:

● 9 iulie – Amintiri despre subdezvoltare (1968), regia Tomás Gutiérrez Alea
● 16 iulie – Black Girl (1966), regia Ousmane Sembène
● 23 iulie – Insiang (1976), regia Lino Brocka
● 30 iulie – Vara secetoasă (1963), regia Metin Erksan
● 6 august – Servitoarea (1960), regia Kim Ki-young
● 13 august – Mumia (1969), regia Shadi Abdel Salam
● 20 august – Culoarea rodiei (1968), regia Sergei Parajanov
● 27 august – Touki Bouki (1973), regia Djibril Diop Mambéty
● 3 septembrie – Poveste din Taipei (1985), regia Edward Yang

31
/01
/24

În februarie, pe HBO Max ai conținut nou de urmărit în fiecare zi a lunii! Cu 29 de titluri noi, este la alegerea ta dacă vrei să urmărești cele mai noi filme, seriale, documentare, animații de pe HBO Max sau, de ce nu, să te pui la curent cu altele dintre sutele de titluri care sunt deja pe platformă.

30
/01
/24

În luna februarie, „Noaptea Albă a Filmului Românesc” este dedicată unui apreciat cineast, reprezentant al Noului Val în cinematografie: Cătălin Mitulescu regizor, scenarist şi producător. TVR Cultural, TVR Internațional și TVR Moldova invită telespectatorii în noaptea de sâmbătă, 3 spre 4 februarie, la un maraton cinematografic alături cele mai reprezentative şi premiate creaţii semnate de Cătălin Mitulescu.

29
/01
/24

Vika este un DJ carismatic în vârstă de 84 de ani și o adevărată vedetă a a scenei clubbingului din Varșovia. Confruntându-se cu trecerea timpului, Vika este de părere că vârsta este doar un număr și îi inspiră pe cei din jurul ei să își trăiască viața la maxim. Documentarul „Vika!” Este disponibil pe HBO Max.

29
/01
/24

Într-o lume și o industrie care se schimbă extrem de rapid, un renumit cineast italian, autor de modă veche, caută sens în filmele pe care le face, în dragoste, precum și în politică. Din 2 februarie, Un viitor luminos/ Il sol dell’avvenire, noul film al lui Nanni Moretti, o comedie care critică modul de a face filme al platformelor de streaming și apără viitorul cinematografului, are premiera în cinema, distribuit de Independența Film.

26
/01
/24

Survolând șansa și neșansa unei relații nemenite, de la aceeași distanță calculată care marchează și ruptura finală dintre cei doi protagoniști, debutul în lungmetraj a lui Celine Song, „Past Lives” dezbate în compoziții corecte, dar niciodată riscante, un „ce-ar fi fost dacă?” venit la 24 de ani de la ultima întâlnire.

25
/01
/24

Sfârșitul sec.XIX, un sat dezbinat de bârfe, certuri și lupta pentru pământ. Frumoasa Jagna, o tânără de 19 ani, un spirit liber ce iese din tiparele comunității, devine centrul atenției în momentul în care familia o obligă să se căsătorească cu Boryna, un moșier văduv, influent și bogat.

24
/01
/24

Despre “Klaus & Barroso” – ce a fost asta, frate Bogdan Theodor Olteanu? Acum, pe bune? Ce a fost asta? M-ai pus într-o situație tare complicată. Dar, vorba cântecului: “Frate, frate, la bine și la greu”, scrie Vasile Ernu, despre cel mai discutat film românesc din această lună.

23
/01
/24

CRONICĂ DE FILM În noul său lungmetraj, “Familiar” (2023), Călin Peter Netzer pare că încearcă să reia formula de succes din “Poziţia copilului” (2013), filmul cu care a câştigat Ursul de Aur la Berlinale.

19
/01
/24

Warner TV dedică duminicile lunii februarie filmelor de basm, povești fantastice live action și animate, ecranizări și narațiuni originale lansate pe parcursul ultimelor nouă decenii.

19
/01
/24

Producția este adaptarea live-action a îndrăgitului serial de animație și urmărește aventurile lui Aang, tânărul avatar, în încercarea de a stăpâni cele patru elemente (Apă, Pământ, Foc, Aer), pentru a reinstaura echilibrul într-o lume amenințată de înfricoșătoarea Națiune a Focului. Serialul va avea premiera globală pe 22 februarie 2024, doar pe Netflix.

18
/01
/24

CRONICĂ DE FILM Bizară, dar şi simptomatică decizia realizatorilor filmului "Klaus & Barroso" de a semna cu "regie colectivă", nenumită. Asta ar putea sugera că toţi cei trei scenarişti - Adrian Nicolae, Cosmin "Micutzu" Nedelcu şi Bogdan Theodor Olteanu -, dintre care primii doi sunt şi actori în roluri centrale, s-au ocupat de regie.