Cinecluburi în aer liber pe timp de vară
https://www.ziarulmetropolis.ro/cinecluburi-in-aer-liber-pe-timp-de-vara/

PREVIEW Două cinecluburi în aer liber – F-SIDES şi CINEVARA – le oferă cinefililor din Bucureşti şansa să vadă filme realizate de femei şi filme din patrimoniul cinematografiei.

Un articol de Ionuţ Mareş|7 iulie 2020

Recent anunţat, F-SIDES este primul cineclub românesc dedicat exclusiv filmelor făcute de femei şi modurilor alternative de a privi şi reprezenta feminităţi în cinematografie şi societate.

Cineclubul va debuta pe 13 iulie la Spaţiul M60 din Bucureşti şi va continua timp de cinci luni cu o serie de proiecţii în grădinile de vară ale capitalei.

Potrivit iniţiatorilor, cineclubul „îşi propune să construiască o platformă online şi offline şi un spaţiu sigur de discuţie şi educaţie”.

Ioana Diaconu, cofondatoare F-SIDES, spune că „filmele caută să aducă în prim plan o perspectivă feminină şi să fie un punct de pornire pentru subiecte precum sororitate, libertatea asupra propriului corp, educaţia fetelor, violenţa împotriva femeii, explorarea sexualităţii, maternitate sau comunicarea intergeneraţională”.

Proiecţiile de film vor fi dublate de dezbateri care vor aprofunda tema lunară a cineclubului propunând subiecte de referinţă, discuţie şi acţiune împreună cu invitaţi speciali.

Seria de evenimente F-SIDES va începe cu proiecţia filmului „The Holy Girl” („La niña santa”), al regizoarei argentiniene Lucrecia Martel, o introducere curajoasă în tematica socializării de gen şi a educaţiei oferite fetelor.

Conform unei analize realizate de F-SIDES, 17.5% dintre filmele lansate în 2019 în cinematografele din România au fost regizate sau co-regizate de femei, ceea ce reflectă cifrele la nivel european şi mondial.

În ultimii 10 ani, 19% dintre producţiile româneşti din cinematografe au fost regizate sau co-regizate de femei. De asemenea, European Audiovisual Observatory atrage atenţia că la nivel european numai unul din cinci filme este regizat de o femeie.

Iniţiatorii mai spun că proiectul F-SIDES este construit în jurul conceptului ”female gaze”, un termen care provine din teoria de film feministă, reprezentând perspectiva privitorului de gen feminin. Acesta a apărut ca răspuns la termenul ”male gaze”, adus în atenţia publică în 1975 de teoreticiana feministă de film Laura Mulvey, care spune că filmul hollywoodian prezintă cu precădere perspectiva unui personaj sau regizor bărbat, în care personajul feminin îndeplineşte o singură funcţie, pe două nivele: obiect erotic pentru personajele din film şi obiect erotic pentru spectator.

Conceptul de ”female gaze” urmăreşte să redea autonomia şi iniţiativa privirii feminine şi să o scoată din statutul de obiect al dorinţei. Susţinând această idee, lansarea Cineclubului F-SIDES este însoţită de un manifest dedicat conceptului „female gaze” şi a necesităţii imperative a unei comunităţi care caută, discută, vede şi dă publicului mai multe filme făcute de femei.

Mai multe informaţii despre F-Sides pot fi găsite pe site-ul său şi pe pagina sa de Facebook.

 

Organizat de Fundaţia9 şi ajuns la a doua ediţie, CINEVARA este un program de  proiecţii de film în aer liber ce vor avea loc pe toată durata verii, între 9 iulie şi 3 septembrie, în grădina Rezidenței BRD Scena9 din cartierul Icoanei (I.L. Caragiale, nr. 32).

Ediția din acest an este realizată în parteneriat cu Film Foundation, organizație înființată de celebrul regizor Martin Scorsese cu scopul de a recupera și de a conserva patrimoniul cinematografic mondial.

Pentru al doilea an consecutiv, selecția filmelor CINEVARA este semnată de către Richard Peña, profesor la School of The Arts, Columbia University și fost director de programe la Film Society of Lincoln Center din New York, Statele Unite ale Americii.

Potrivit organizatorilor, programul CINEVARA 2020 este dedicat diversității culturale și problemelor sociale cu care lumea s-a confruntat de-a lungul timpului, cum ar fi condiția refugiaților senegalezi în anii ’60 ori sacrificiile pe care o fiică trebuie să le facă pentru a-și întreține familia emigrată din Pakistan.

Proiecțiile vor avea loc în fiecare joi, timp de nouă săptămâni, începând cu ora 21.00, cu respectarea tuturor normelor igienico-sanitare impuse de lege. În acest context, vor fi disponibile 30 de locuri pentru fiecare proiecție. Accesul se va face pe bază de bilet, ce poate fi cumpărat pe platforma eventbook.ro.

Filmele vor fi proiectate după următorul program:

● 9 iulie – Amintiri despre subdezvoltare (1968), regia Tomás Gutiérrez Alea
● 16 iulie – Black Girl (1966), regia Ousmane Sembène
● 23 iulie – Insiang (1976), regia Lino Brocka
● 30 iulie – Vara secetoasă (1963), regia Metin Erksan
● 6 august – Servitoarea (1960), regia Kim Ki-young
● 13 august – Mumia (1969), regia Shadi Abdel Salam
● 20 august – Culoarea rodiei (1968), regia Sergei Parajanov
● 27 august – Touki Bouki (1973), regia Djibril Diop Mambéty
● 3 septembrie – Poveste din Taipei (1985), regia Edward Yang

26
/05
/21

CRONICĂ DE FILM Sunt greu de ghicit mizele din spatele noului film ca regizor al lui Horaţiu Mălăele, „Luca” (2020), realizat după un scenariu de Adrian Lustig. Adevărul e că lungmetrajul pare un amestec între unele din obsesiile lui Mălăele şi unele din obsesiile lui Lustig, cei doi colaborând şi la „Nunta mută” (2008) şi „Funeralii fericite” (2013).

24
/05
/21

CRONICĂ DE FILM Dacă e ceva ce diferenţiază cu adevărat „Undine” (2020), noul titlu al cunoscutului regizor Christian Petzold, de alte filme din categoria sa, adică opere europene de autor cu priză în festivaluri şi gale de premiere, este prezenţa mai multor trimiteri la romantismul german. Cam toate cronicile au remarcat de altfel aspectul de basm modern.

24
/05
/21

Cinematografia spaniolă va fi celebrată la cea de-a 20-a ediție a Festivalului Internațional de Film Transilvania (23 iulie – 1 august 2021) printr-un program amplu, Focus Spania, care va include proiecții și evenimente speciale, întâlniri cu cineaști, masterclass-uri, inițiative de industrie și expoziții.

24
/05
/21

Începând cu ultimul weekend al lunii mai, Arhiva Activă lansează un program de recuperare și de promovare critică a cinematografiei românești, în parteneriat cu Arhiva Națională de Filme și cu Cinemateca Română.

20
/05
/21

Filmul „Câmp de maci” (r. Eugen Jebeleanu) a câștigat atât Premiul pentru cel mai bun film în secțiunea Fest Focus a Festivalului Internațional de Film din Belgrad, cât și Premiul pentru cel mai bun film queer (oferit de festivalul Merlinka). De asemenea, și juriul Festivalului D’A Film Barcelona din Spania a recompensat filmul cu cel mai important premiu din secțiunea Talents.

19
/05
/21

Independența Film lansează pe 21 mai în cinematografele deschise din țară „Undine”, o poveste de dragoste modernă inspirată din basme și semnată de Christian Petzold, regizorul german cunoscut publicului din România pentru „Transit” (2018). Paula Beer, protagonista filmului, a câștigat premiului pentru Cea mai bună actriță la Premiile Academiei Europene de Film și la Berlinale 2020 pentru acest rol. Filmul a fost recompensat și cu Premiul FIPRESCI la același festival.

18
/05
/21

Serialul de televiziune cu Matthias Schoenaerts în rolul principal, una dintre cele mai spectaculoase producții cinematografice europene, a început filmările în România Serialul este o producție CANAL+ și Sky Studios realizat de Cattleya (Italia), Atlantique Productions (Franța), în colaborare Odeon Fiction, StudioCanal și Frame Film (România).

17
/05
/21

CRONICĂ DE FILM Cu „Femeia de la fereastră” (2021), proaspăt lansat pe Netflix, regizorul Joe Wright propune un film de suspans care se inspiră din „Rear Window” (1954) al lui Alfred Hitchcock. Însă nu trece de nivelul de pastişă.

17
/05
/21

Așteptarea ia sfârșit! Filmele revin pe marile ecrane de la Cineplexx începând de vineri, 28 mai, în toate cele cinci cinematografe: Băneasa, Titan, Satu-Mare, Sibiu și Târgu-Mureș. Locațiile vor fi pregătite să găzduiască din nou spectatorii și fascinantul univers cinematografic, cu cele mai avansate tehnologii de imagine și sunet.

14
/05
/21

Până la 25 mai, cinci dintre documentarele de scurtmetraj din anii `30-`40 ale lui Jean Mihail, unul din pionierii cinematografiei române, pot fi vizionate gratuit pe platforma Cineclub Sahia Vintage, în cadrul Cineclubului One World Romania.

13
/05
/21

„Acasă” (r. Radu Ciorniciuc), „colectiv” (r. Alexander Nanau), „Ivana cea groaznică” (r. Ivana Mladenovic) și „Tipografic majuscul” (r. Radu Jude) sunt filmele care intră oficial în cursa pentru trofeul Gopo la categoria Cel mai bun film de lungmetraj.