Cinema-ul si coregrafia confrunta prejudecatile legate de corpul uman si identitate. BIEFF 2017
https://www.ziarulmetropolis.ro/cinema-ul-si-coregrafia-confrunta-prejudecatile-legate-de-corpul-uman-si-identitate-bieff-2017/

Ca o invitaţie la reflecţie şi empatie, BIEFF supune dezbaterii ideile preconcepute legate de corpul uman – de prezentarea, reprezentarea şi auto-reprezentarea lui – atrăgând atenţia asupra complexelor implicaţii socio-politice ale identităţii. Popularele programe tematice dedicate corpului şi performance-ului revin şi anul acesta la BIEFF între 28 martie şi 2 aprilie.

Un articol de Petre Ivan|20 februarie 2017

În competiția internațională A BIEFF 2017, programul The Politics of the Body explorează problematici acute, de la punerea sub semnul întrebării a normelor sociale privitoare la frumusețe și sexualitate, la căutarea identității și libertății personale, oferind o platformă de exprimare comunităților marginalizate și politizate.

Filmele reunite în acest focus creează astfel un spațiu de reflecție, unde prejudecățile sunt confruntate cu curaj, discutate și în final demontate, făcând loc deschiderii, toleranței și incluziunii.

Prezentat în premieră internațională la Festivalul Internațional de Film de la Rotterdam, Night Soil – Economy of Love propune o reconsiderare a

Night Soil - Economy of Love de Melanie Bonajo

Night Soil – Economy of Love de Melanie Bonajo

convențiilor sexuale și a ideilor privind intimitatea.

Filmul portretizează o mișcare inițiată de lucrătoarele sexuale din Brooklyn, care își asumă misiunea de a „mobiliza forța și empatia feminine pentru crearea unei lumi în care sexualitatea nu este obscenă, ci emancipatoare, nu este pornografie, ci un spațiu al respectului reciproc și al unei înțelegeri mai profunde a spiritului și a corpului.” (Melanie Bonajo).

Tot de la Rotterdam vine și American Reflexxx, un experiment social intens și neliniștitor care forțează limitele dintre voyeurismul pasiv și participarea activă. O prezență androgină (Signe Pierce), într-o rochie albastră mulată, tocuri neon și o mască-oglindă, își face apariția, cu o atitudine provocatoare, într-o plimbare nocturnă prin oraș.

American Reflexxx de Alli Coates

American Reflexxx de Alli Coates

Acest performance, documentat de Alli Coates, incită reacții din ce în ce mai puternice și surprinzătoare din partea trecătorilor. Faptul că fața artistei e o oglindă face ca reflexia agresiunii să fie propagată înapoi către privitorul agresiv. Tot astfel, filmul pune în fața noastră o oglindă intransigentă, reflectând latura întunecată a mentalității mulțimii și ușurința cu care se poate ajunge la violență.

Degete care despart languros paginile unei cărți, bretele de rochii care alunecă de pe corpuri albe ca laptele, priviri senzuale ce atrag spectatorul într-un alt act provocator de voyeurism artistic. Rino Stefano Tagliafierro revine la BIEFF, cu sprijinul Institutului Italian de Cultură, cu Peep Show, portretizând plăcerile senzoriale ale artei erotice. Rezultatul este un omagiu deopotrivă sugestiv și explicit adus istoriei artei, în care regizorul merge pe urma senzualității de-a lungul diferitelor perioade istorice și  culturi.

Deconstruind reprezentările clișeu ale dihotomiei feminitate versus masculinitate, regizoarea Maja Borg explorează granița fluidă dintre genuri și identități, destabilizând percepția obișnuită legată de corpul feminin și maternitate. Combinația de peliculă Super 8mm cu animație tip acuarelă pe negativ trasează o paralelă inovatoare și plină de vitalitate între capacitatea organismului de a da naştere unei vieți noi și capacitatea artistului de a crea noi sensuri. Prezentat la BIEFF cu ajutorul Ambasadei Suediei în România.

Flowers and Bottoms, al lui Christos Massalas, este o scrisoare de dragoste erotică și plină de farmec. Într-o cameră întunecată, un spectator se uită

Flowers and Bottoms de Christos Massalas

Flowers and Bottoms de Christos Massalas

la un film compus în întregime din cadre cu flori și fese, un cadou melancolic din partea unui fost iubit. Dincolo de absurditatea și suprarealismul asumate, filmul jonglează cu relația complexă dintre observație și exhibiționism, îndemnându-și spectatorii să recunoască roșind că ceea ce e adesea perceput public ca vulgar este tocmai ceea ce, în sinea noastră, considerăm a fi senzual și adorabil. Filmul este prezentat la BIEFF cu sprijinul Fundației Culturale Grecești.

Cu același focus asupra corporalității și identității, programul dedicat intersecției dintre cinema și coregrafie revine la BIEFF, prin parteneriatul cu principalul festival european de film de dans, Cinedans – Dance on Screen Festival Amsterdam. În contextul unei lumi mediatice aflate în continuă schimbare, cineaștii caută noi modalități de a-și spune poveștile.

Filmele contemporane de dans sunt deseori opere de artă autonome, cu un limbaj propriu și cu o expresivitate ce nu poate fi strict etichetată. Sub titlul Emotional Bodies, ele explorează cu profundă umanitate și, în același timp, forță conceptuală teritorii fascinante ale experienței umane: de la hiperactivitatea din jungla modernă a finanțelor, la relațiile între generații și comunitățile post-internet.

Voices of Finance de Clara van Gool

Voices of Finance de Clara van Gool

Un blog pentru bancheri, zece dansatori de la companii de balet celebre din Olanda și Anglia, și Londra zilelor noastre ca fundal se întâlnesc într-o combinație surprinzătoare de documentar și film de dans: adesea premiatul Voices of Finance creează o suită de monologuri coregrafice ce aduc în prim-plan bancheri și alți actori din universul finanțelor, care vorbesc despre ei înșiși și își descriu o zi obișnuită din viață. La granița dintre antropologie și artă, regizoarea olandeză Clara van Gool oferă o perspectivă unică asupra culturii lumii financiare, cu glamour-ul și stresurile ei.

Cum e să stai culcat pe spate, cu brațele pe lângă corp, și să-ți imaginezi că nu te poți mișca de la gât în jos? Devine incomod? Ai vrea o pernă sub cap? Ai impresia că aștepți de ore întregi? Bun venit în lumea tetraplegicilor. În Paralysis, un material plin de forță despre multiplele valențe ale corpului uman, artistul vizual Karel van Laere se supune unui asemenea experiment și documentează amănunțit durerea (fizică) și chinul (psihic) pe care le-a trăit pe parcursul călătoriei sale de 24 de ore în universul celor paralizați.

În scurtmetrajul She/Her, Sonja Wyss face anatomia unei relații mamă-fiică, dezvăluind strat după strat resentimente, dezaprobare, răzvrătire și stânjeneală, până când ajunge la miezul bine ascuns și fragil de afecțiune. Portretul unei mame, conformistă, de vârstă și clasă mijlocie, e trasat coregrafic prin mișcări reținute, în contrast cu izbucnirile de revoltă ale fiicei. În cele din urmă, dansul frenetic al acesteia se va dizolva în reconciliere tacită. În fond, mama e o versiune viitoare a propriului său sine. She/Her este proiectat cu susținerea Ambasadei Elveției în România și a Swiss Sponsors’ Fund.

Cea de-a șaptea ediție a Festivalului Internaţional de Film Experimental Bucureşti BIEFF are loc în perioada 28 martie – 2 aprilie 2017, la Cinema Muzeul Țăranului și Cinema Elvire Popesco.

Foto: BIEFF – bieff.ro

27
/10
/22

În cele 4 zile de festival au fost peste 300 de oameni în public, în cele 3 locații: la Cinema Victoria, Faber și Facultatea de Arte și Design. Festivalul a fost deschis cu “Pentru minte tu ești Ceaușescu“, în regia lui Sebastian Mihăilescu, care a avut asociat și primul Q&A al festivalului, și s-a încheiat la Faber, cu proiecția filmului „Alb pe Alb”, în regia lui Viera Čákanyová.

26
/10
/22

În luna noiembrie, la History Channel puteţi urmări un documentar despre istoria Colosseumului (cea mai celebră arenă din toate timpurile), cum este viața trăită în munți, ce știa omenirea în antichitate despre extratereștrii și cum s-au păstrat până astăzi legendele faraonilor.

25
/10
/22

După un turneu sold out al echipei în mai multe orașe din țară, filmul Capra cu Trei Iezi intră oficial în cinematografe pe 28 octombrie, în weekendul de Halloween. Bazat pe povestea lui Ion Creangă, filmul a fost primit de public cu surprindere și nostalgie: scenariul respectă basmul lui Creangă, care este, în fond, o poveste de groază, nu neapărat una de adormit copiii. În rolurile principale joacă Maia Morgenstern și Marius Bodochi, iar regia este semnată de Victor Canache.

21
/10
/22

Duminică, 23 octobrie, de la 18.30, la Cinema Astra va avea loc proiecția filmului documentar dedicat Brașovului, realizat de tinerii care au participat la cursurile „Be-Brașov: retrocedarea emoțiilor I memoria orașului”. Participanții la eveniment vor asista și la o reprezentație de tip teatru verbatim și la o expoziție cu fotografii din Brașov.

20
/10
/22

„Oameni de treabă” / „Men of Deeds”, noul film al regizorului Paul Negoescu, cu Iulian Postelnicu, Vasile Muraru, Anghel Damian și Crina Semciuc în distribuție, va avea o avanpremieră specială în cadrul Les Films de Cannes à Bucarest, sâmbătă, 22 octombrie.

19
/10
/22

CRONICĂ DE FILM După câteva încercări nereuşite de-a lungul anilor de-a face un horror românesc inspirat din literatură sau folclor (de la moroi la vampiri), iată în sfârşit un film căruia nu îi este ruşine să scoată capul în lume - „Capra cu trei iezi”, un debut independent realizat de Victor Canache, care acum câţiva ani lansa şi un scurtmetraj cu acelaşi titlu.

19
/10
/22

Unsul magilor, Black Adam (pseudonimul modern al lui Teth-Adam), spune povestea anti-eroului forțat de împrejurări să ajute câțiva pământeni. Mânat de răzbunare și ură, Black Adam este extrem de eficient în lupta cu opresorii Kahndaq-ului, spre disperarea super-eroilor din Justice Society.

19
/10
/22

După succesul ediţiei precedente cu 88 de minute cu Victor Rebengiuc, o gală care-şi propunea să aniverseze un artist legendar printr-o discuţie intimă şi pasionantă despre ale vieţii şi ale artei, acum spectatorii vor avea ocazia să o întâlnească pe actrița Tora Vasilescu.