Cinematografia realității românești în 17 filme de non-ficțiune la Astra Film Festival 2018
https://www.ziarulmetropolis.ro/cinematografia-realitatii-romanesti-in-17-filme-de-non-fictiune-la-astra-film-festival-2018/

Un total de 17 filme portretizează realitatea românească a ultimelor decenii pe ecranul Festivalului Internaţional Astra Film Sibiu, între 15 şi 21 octombrie. Dintre acestea, 13 producţii participă în competiţii, două sunt prezentate în cadrul programelor tematice şi alte două fac parte din secţiunea retrospectivă.

Un articol de Petre Ivan|18 septembrie 2018

Astra Film Festival oferă cinematografiei de non-ficțiune un spațiu de întâlnire și analiză, unde iubitorii de filme, profesioniștii și publicul larg experimentează o sensibilizare aparte la problemele și perspectivele lumii în care trăim.

În contextul în care arta este la cel mai înalt nivel al său atunci când atinge un nerv, documentarul, care explorează toate punctele nevralgice ale realității, devine astăzi cea mai puternică formă de artă contemporană, sufletul și conștiința cinematografiei.

Cele 17 producții despre realitatea spațiului și spiritului românesc ne dau ocazia de a privi și a fi priviți prin prisma unor povești subiective și portrete intime pe care altfel nu le-am fi putut cunoaște niciodată.

Programul competițional al AFF 2018 include prezența a 9 filme românești în secțiunea AFF România, 3 filme în secțiunea Scurtmetraj (Daiana, Regia Ozana Nicolau; Marie, Regia Letiția Popa; My Father, Imre, Regia Andreea Stiliuc) și un film în secțiunea Student (If Objects Could Speak, Regia Luiza Pârvu, Toma Peiu).

Nunta Anului (Wedding of the Year)

Competiția românească a AFF 2018 abordează temele sensibile reprezentate de relațiile dintre generații și efectele trecerii timpului asupra noastră, de căutarea identității naționale într-o lume divizată și irațională, precum și de dualitatea soartă-destin în asumarea propriei noastre vieți.

Cine n-are bătrâni să-și cumpere, argumentează filmele Aniversarea (Claudiu Mitcu) – care va avea premiera mondială la AFF 2018, Nussbaum 95736 (Csibi László) – premiat anul trecut la Near Nazareth Festival, Berlin Flash Film Festival și Hollywood International Independent Documentary Awards  și Licu, o poveste românească (Anda Dumitrescu) – câștigătorul Golden Dove la DOK Leipzig 2017.

Aniversarea propune reflecția asupra cursului vieţii a unei familii adunate în jurul aniversării bunicului, care la 91 de ani privește cu egală detaşare şi limpezime atât viața în mijlocul familiei sale numeroase și multigeneraționale, cât și pregătirea unui nou loc de veci pentru trecerea finală.

Nussbaum 95736 spune povestea despre supraviețuire, speranță și iertare a tânărului László Nussbaum, în anii trăiți ca deținutul nr. 95736 în lagărul Auschwitz-Birkenau și apoi ca unicul supraviețuitor al familiei sale.

Licu, o poveste românească este o metaforă despre propria condiție și efemeritate, o lecție de viață despre un veac de trăire și radiografia României ultimului secol aşa cum o vede Licu la 92 de ani, cu o memorie și o vitalitate rar întâlnite.

Producțiile din programul tematic Contra curentului prezintă portrete ale celor care, în pofida unor circumstanțe defavorabile, luptă pentru păstrarea valorilor și realizarea visurilor lor.

În Caisă (Alexandru Mavrodineanu, Tudor Giurgiu) un antrenor de box veteran încearcă să transforme un adolescent dintr-un mediu defavorizat în următorul mare star al boxului, vorbind despre perseverenţă şi supraviețuire într-un mediu incapabil să te sprijine cu adevărat.

Monyo + Baba

Portavoce (Ruxandra Gubernat, Henry Rammelt, Marcel Schreiter) este un studiu de caz inteligent al tinerei democrații românești în luptă cu sine însăşi și cu viitorul incert al Europei, precum și al posibilei renașteri a conștiinței noastre politice prin ridicarea glasurilor împotriva oficialilor guvernamentali dezamăgitori și corupți.

Monyo + Baba (Arthur Bálint, premiera mondială la AFF 2018) înfăţişează un tânăr cuplu ce împarte scena și viața personală, în încercarea sa de a naviga dificultăţile ivite din dorinţa de a duce o viață artistică fără compromisuri.

Câteva Rituri de trecere sunt surprinse de filmele Nuntă pe dos (Mihai Andrei Leaha) – o satiră tandră a  stilului şi tradiţiei video-filmelor de familie și o explorare a tradiţiilor etnografice ale unei comunități mici din regiunea Banatului, care participă la o nuntă pe dos, în care bărbaţii se travestesc şi joacă toate rolurile evenimentului, inclusiv mireasa – și Nunta anului ( József Bán, premieră mondială la AFF 2018) – povestea consecințelor emigrării anilor ’90 din depopulata Ţară a Oaşului, care se umple de viaţă numai în august, când oamenii se întorc din străinătate pentru câteva săptămâni ca să facă nunți și toată regiunea se transformă într-o nuntă imensă.

Subiectul controversat Extrema dreapta lângă noi este pus în discuție de documentarul Dacii liberi (Monica Lăzurean-Gorgan), în care sunt prezentate punctele de vedere diferite ale locuitorilor unui sat dacic, ale unui grup cu convingeri mistice, ale administratorului sitului UNESCO Sarmisegetuza Regia şi ale participanţilor la Congresele de Dacologie. Pe toţi îi uneşte pasiunea comună pentru daci, dar îi despart perspectivele diferite asupra unui episod istoric care devine tot mai popular în România.

Două prezențe speciale românești în cadrul programelor tematice ale Festivalului sunt filmele în premieră absolută Timebox (Nora Catrina Agapi) și Young Mind (Dan Diamancescu).

O privire intimă către aspirația noastră pentru relevanță și dorinţa de a fi ţinut minte, Timebox este povestea unui fotograf-documentarist care se luptă până în ultima clipă pentru ca arhiva sa personală, de peste 21.000 de metri de peliculă filmaţi în peste 30 de ani și nenumărate artefacte semnificative pentru un muzeu al vieții cotidiene, să fie salvată și prețuită.

Young Mind îmbină material din arhiva personală a regizorului Dan Diamancescu (tatăl personajului principal) cu interviuri

După revoluție (Laurențiu Calciu, 2010)

din prezent, pentru a contura portretul documentaristului Nicholas Dimancescu şi evoluţia sa de la copil minune cu o curiozitate ieşită din comun la un artist promiţător, cu un mod aparte de a relaţiona cu ceilalţi, urmărind momentele şi persoanele ce i-au modelat concepţiile de viaţă şi l-au încurajat să devină regizor de film documentar, până la dispariția sa prematură.

Secțiunea Retrospectivă Drumul către Europa a Festivalului Astra Film 2018 cuprinde 10 filme despre momente de răscruce care au marcat istoria recentă, povești de viață din tabloul neconvențional al traseului țărilor foste comuniste către Europa, din care 2 sunt producții românești.

O privire unică asupra stării de spirit a națiunii la scurt timp după zilele sângeroase ale revoluției din România ne este oferită în După revoluție (Laurențiu Calciu, 2010), un documentar observațional filmat pe străzile Bucureștiului în 1990, cu montajul făcut douăzeci de ani mai târziu.

Valoarea sa de document crește cu fiecare vizionare, mai ales că situația politică și economică din România de azi e o consecință a ceea ce vedem în imaginile filmate cu treizeci de ani în urmă. Reflectând decada tulbure a anilor ’90 pentru România și pornind de la o serie de confruntări intense de familie, Campionul balcanic (Kincses Reka, 2006) reconstituie situația dramatică a unei întregi comunități pornind de la o istorie personală și reușește să redea tabloul complex și credibil al contextului politic de atunci, înrădăcinat în tensiuni interetnice.

*

Festivalul Internațional Astra Film Sibiu a fost lansat în 1993 ca un proiect inovator în Europa Centrală și de Est și a avut timp de 25 de ani o contribuție semnificativă la stabilirea unui cadru pentru dezvoltarea cinematografiei documentare în întreaga regiune și în special în România. Astra Film Festival a atras constant atenția industriei asupra artei filmului de non-ficțiune, sprijinind dezvoltarea genului și deschizând noi orizonturi pentru realizatori.

Astra Film Festival se află sub Înaltul Patronaj al Președintelui României.

Foto: Astra Film Festival  – facebook

17
/02
/14

SF-ul „Gravity„, de Alfonso Cuaron, a fost marele câştigător la ediţia de anul acesta a premiilor BAFTA, fiind recompensat cu şase trofee, inclusiv cele pentru cel mai bun film britanic şi cel mai bun regizor. Nominalizat la 11 categorii de premii, „Gravity 3D: Misiune în spaţiu” a mai primit trofeele pentru cele mai bune efecte […]

16
/02
/14

CRONICĂ DE FILM „The Monuments Men“ nu este nici comedie, nici reconstituire istorică, nici film de război, ci doar o producţie convenţională cu (foarte) puţin din fiecare. O nouă ambiţie a lui George Clooney de a-şi transmite – şi ca regizor - viziunea despre America.

15
/02
/14

„Black Coal, Thin Ice”,  filmul cineastului chinez  Yinan Diao, a câştigat premiul Ursul de Aur pentru cel mai bun film la cea de-a 64-a ediţie a Festivalului de la Berlin. Din cele 20 de filme din competiție, trei au fost chinezești, iar două dintre acestea au câștigat premii. „E foarte greu de crezut că acest […]

15
/02
/14

Regizorul Radu Gabrea, al cărui film "Lindenfeld" a fost proiectat în avanpremieră, la Institutul Cultural Român din Berlin, spune că pelicula sa este prima care povesteşte "momente total ascunse din istoria României", precum "deportarea saşilor, nemţilor în Siberia". În rolurile principale: Victor Rebengiuc, Ion Caramitru şi Mircea Diaconu.

15
/02
/14

România se numără printre cele opt ţări europene în care, în 2013, s-a înregistrat o creştere a numărului de spectatori în cinematografe, fiind vândute cu 13,8% mai multe bilete, în condiţiile în care, la nivelul Uniunii Europene, numărul tichetelor de cinema vândute a scăzut cu 4,1%.

14
/02
/14

Idile, trădări în amor, răzbunări sângeroase, personaje bizare și fantezii îndrăznețe – spectatorii le vor regăsi în două dintre programele speciale ale celei de-a 8-a ediții a Festivalului Internațional de Film NexT (3 – 7 aprilie), NexT Is Love și Next Look.

14
/02
/14

Metropolis Film vă invită luni, 17 februarie, de la ora 21.00, în Control, la proiecţia lungmetrajului românesc Ryna, povestea unei adolescente din Sulina care se zbate să-şi găsească identitatea lângă un tata care îi anulează feminitatea.

13
/02
/14

“De ce ar fi mai nefiresc să vezi un penis penetrând un vagin decât o lingură cu budincă intrând într-o gură? Dacă Melancholia e cel mai romantic film al lui Lars von Trier, Nymphomaniac este ca şi cum un pictor şi-ar fi aruncat pe pânză toate ideile care i-au trecut vreodată prin cap”, spune suedezul Stellan Skarsgard, rolul masculin principal din Nymphomaniac.

12
/02
/14

Cosmina Stratan și-a încercat norocul la Actorie după ce a văzut câteva spectacole la Teatrul Metropolis. Pe vremea aceea lucra în televiziune și i-a solicitat un interviu lui Mungiu, care tocmai câștiga un premiu la Cannes. Nu știa că peste doar câțiva ani sub îndrumarea aceluiași regizor va fi recompensată tot la Cannes pentru “cea mai bună interpretare”. Cum a început de fapt povestea de succes a Cosminei aflăm chiar de la aceasta, într-un interviu acordat Ziarului Metropolis.

12
/02
/14

Timp de o lună şi jumătate, între 1 martie și 12 aprilie, Caravana Docuart va prezenta filme precum „aici adică... acolo“, în regia Laurei Căpăţână Juller, şi „Exploratorul“, de Titus Muntean şi Xantus Gabor, în cinci oraşe din ţară.

11
/02
/14

Considerată o legendă a Hollywoodului, Shirley Temple a încetat din viaţă la vârsta de 85 de ani, din cauze naturale, în locuinţa ei din Woodside, California. Actriţa a devenit celebră încă din copilărie, în anii ’30, graţie rolurilor interpretate în filmele "Bright Eyes", "Stand Up and Cheer" şi "Curly Top".

10
/02
/14

Cea de-a zecea ediție a Festivalul Internațional de Film București aduce mai multe proiecții – printre acestea şi La Grande Bellezza, nominalizat la premiile Oscar 2014 pentru Cel mai bun film străin -, mai multe filme și mai mulți invitați de marcă decât în anii anteriori.

10
/02
/14

"Vivir es fácil con los ojos cerrados", de David Trueba, a fost marele câştigător la Premiile Goya 2014 - echivalentul spaniol al Oscarurilor. Un alt mare favorit, "Las brujas de Zugarramurdi", de Álex de la Iglesia, a primit opt premii Goya.