Climax, cea mai adâncă incursiune în neant a lui Gaspar Noé, din 16 noiembrie, în cinematografe
https://www.ziarulmetropolis.ro/climax-cea-mai-adanca-incursiune-in-neant-a-lui-gaspar-noe-din-16-noiembrie-in-cinematografe/

O nouă şi intensă călătorie a regizorului francez Gaspar Noé, hipnotică şi fără întoarcere, printre coşmarurile fiinţei umane, intră în cinematografele româneşti vinerea aceasta, 16 noiembrie, distribuit de Independenţa Film. Un film provocator, fascinant, violent, iresponsabil, şocant şi sexy.

Un articol de Petre Ivan|14 noiembrie 2018

După ultima repetiție înainte de un turneu foarte mare, o trupă de dans experimentează o trecere abruptă de la o transă hedonistă la o incursiune în iad, un drum din rai în infern, pe măsură ce membrii trupei își dau seama că băutura de la petrecere conținea substanțe halucinogene.

O nouă și intensă călătorie a regizorului francez Gaspar Noé, hipnotică și fără întoarcere, printre coșmarurile ființei umane, intră în cinematografele românești vinerea aceasta, 16 noiembrie, distribuit de Independența Film. Un film provocator, fascinant, violent, iresponsabil, șocant și sexy.

Spectacolul de premieră va avea loc vineri seara, 16 noiembrie, la Cinema City AFI Cotroceni. Cele câteva proiecții în avanpremieră pe care Climax le-a avut în cadrul Les Films de Cannes à Bucarest au rulat, în octombrie, cu casa închisă. De vinerea aceasta, filmul va ajunge în cinematografele din toată țara.

„Uneori, anumite evenimente devin simptomatice pentru o eră“, spune Gaspar Noé, referindu-se la episodul real ce a stat la baza filmului său.

„În 1996, un milion de povești au ajuns în presă, povești care astăzi sunt uitate, iar mâine vor fi cu atât mai mult“. Însă una dintre aceste întâmplări i-a rămas regizorului puternic întipărită în minte. „În loc de un scenariu adevărat, am ales să mă folosesc doar de relatarea simplă a acestei povești obsedante. O trupă de dans se adună într-o clădire izolată pentru a pregăti un spectacol. După ultima repetiție, izbucnește haosul.“

Întrebat de ce a ales să abordeze lumea dansului în cel mai recent film al său, Noé spune că este „obsedat de dansatorii buni“. „Atunci când ating punctul lor maxim de intensitate, plăcerile prezentului ne permit să uităm neantul vast. Bucurii, extaze, fie ele constuctive, fie distructive – sunt antidotul pentru golul nesfârșit. Iubirea, arta, dansul, războiul, sportul par să justifice durata scurtă a vieții noastre pe pământ. Și, dintre toate aceste distracții, cea care m-a făcut întotdeauna cel mai fericit a fost dansul. Așa că, atunci când a venit vremea să fac un film despre asta, mi s-a părut interesant să fac unul care să aibă o poveste reală la bază, cu dansatori al căror talent m-a hipnotizat. Cu acest proiect am putut din nou să dau viață câtorva dintre visele și coșmarurile mele“, afirmă regizorul francez de origine argentiniană.

Climax îi reunește în distribuția sa pe cei mai talentați tineri dansatori internaționali de vogue, waack și krump pe care regizorul a reușit să îi adune laolaltă din cluburi, competiții internaționale sau de pe internet și cărora, datorită talentului deosebit, Noé le-a dat mână liberă să își improvizeze nu numai dansurile, dar și acțiunile și replicile din film. „Una dintre cele mai mari plăceri ale mele este să nu am nimic pregătit dinainte și să las să se desfășoare situațiile în fața mea, pe cât posibil, ca într-un documentar. Și, oricând se instaurează haosul, sunt și mai fericit, știind că acesta va genera imagini cu adevărat puternice, mai apropiate de realitate decât de teatru.“

Noé: „Dansatorii au fost liberi să se exprime în propriul limbaj”

Filmările pentru Climax au durat două săptămâni, timp în care echipa de filmare s-a izolat într-o școală abandonată din suburbiile Parisului. Noé spune că a adaptat personajele din scenariu în conformitate cu tipologia fiecărui dansator. „Faptul că am avut ca punct de pornire doar o schiță de scenariu de o pagină mi-a dat șansa să surprind momente de adevăr. Dacă vrei ca niște dansatori, actori sau neprofesioniști, să se exprime fizic sau verbal într-o manieră haotică, improvizația devine esențială. Iar în ceea ce privește dansul, cu excepția primei secvențe care a fost coregrafiată, dansatorii au fost liberi să se exprime în propriul limbaj, de cele mai multe ori foarte aproape de inconștient, scoțând la suprafață propriul lor tumult interior.”

Deși Climax a fost descris ca fiind „un nou horror hardcore care te lasă cu gura căscată“ (The Guardian), Gaspar Noé afirmă despre cel mai recent film al său că este „cel mai comic“ de până acum. „Și, pentru că este comic, este și mai tandru decât toate celelalte“. „Copilul teribil al cinematografiei franceze“ a fost premiat cu distincția Art Cinema Award în cadrul secțiunii Quinzaine des Réalisateurs a ediției de anul aceasta a Festivalului de la Cannes, unde Climax a avut premiera mondială.

„Climax arată că Gaspar Noé a ajuns în cel mai incendiar și cel mai original punct al său“. (The Independent)

„Demonic inspirat. (…) E ca și cum Noé a reușit să extragă esența dansului, a cocainei și a pornografiei, să le combine și să la infuzeze în camera sa de filmat.“ (The Guardian)

„Gaspar Noé vine cu un nou horror hardcore care te lasă cu gura căscată – extraordinar din punct de vedere vizual și curajos ca structură și formă” (The Guardian)

GASPAR NOÉ. Biografie (regizor)

1991: Carne

1998: I Stand Alone

2002: Irreversible

2010: Enter the Void

2015: Love

2018: Climax

Climax / Climax,

regia: Gaspar Noé

cu: Sofia Boutella, Romain Guillermic, Souheila Yacoub, Kiddy Smile, Claude Gajan Maull, Giselle Palmer

Franța | 2018 | 96 minute

Climax este distribuit în România de Independența Film.

Foto: Climax – facebook

12
/10
/14

Sâmbătă, 11 octombrie, în cadrul Galei de Decernare a Premiilor au fost anunțate filmele câștigătoare ale celei de-a XXI-a ediție a Festivalului Internațional de Cinema de la Sibiu – Astra Film Festival. Maidan (regia: Sergei Loznitsa), proiectat în premieră în România la Astra Film Festival 2014, a fost laureat cu Marele Premiu.

12
/10
/14

A noua ediție a Festivalului de Film de Animație Anim’est, ce a avut loc între 3 şi 12 octombrie, în capitală, a ajuns la final. În cadrul Galei de Închidere de sâmbătă, 11 octombrie, la capătul a nouă zile de filme de animație de calitate, sosite la București din peste 60 de țări, festivalul și-a anunțat câștigătorii.

10
/10
/14

"Câinele japonez", debutul în regia de lungmetraj al lui Tudor Cristian Jurgiu, este eligibil pentru nominalizarea la premiul Oscar pentru cel mai bun film străin la gala din 2015, alături de pelicule din alte 82 de ţări, potrivit anunţului făcut joi de Academia americană.

10
/10
/14

Reputata actriţă Luminiţa Gheorghiu revine pe marile ecrane, pentru prima dată într-un rol de comedie, din 24 octombrie, în “Cuscrii”, un film regizat de Radu Potcoavă. Ursul de Aur la Berlin, premiul Asociației Criticilor de Film la Los Angeles, sunt doar câteva dintre premiile câștigate de Luminița Gheorghiu, de-a lungul carierei.

09
/10
/14

Cea de-a VI-a ediție a celui mai important eveniment cinematografic al toamnei din Transilvania, “Festivalul Internațional de Film Comedy” debutează vineri, 10 octombrie. Lungmetrajul “Hector în căutarea fericirii”, în regia lui Peter Chelsom, este programat în Deschiderea Comedy Cluj, de la ora 19:00, la Cinema Florin Piersic.

09
/10
/14

Joi, 9 octombrie, aduce în agenda celei de-a noua ediţii Anim’est una dintre cele mai îndrăgite competiţii ale festivalului, cea de Videoclip şi Advertising. În programul zilei se înscriu şi alte proiecţii şi evenimente speciale: competiţia Balkanimation, o prezentare despre animaţia daneză susţinută de doi invitaţi de seamă de anul acesta, noi titluri din competiţiile internaţionale şi o petrecere cu Invisible Raincoats, cel mai recent proiect Minus.

09
/10
/14

Revista de Povestiri deschide înscrierile pentru a doua ediție a atelierului de scenaristică „Play”, care se va desfășura la București începând cu 20 octombrie, timp de trei luni, sub îndrumarea scriitoarei Cecilia Ștefănescu și a regizorului Igor Cobileanski.

08
/10
/14

CRONICĂ DE FILM „Q.E.D.”, al doilea film al lui Andrei Gruzsniczki, este o apariţie insolită în cinematografia română, datorită raportării atipice la trecutul comunist. Temperarea tentaţiei regizorului-scenarist de a spune totul despre perioada reconstituită l-ar fi transformat însă dintr-un film bun într-unul remarcabil.

07
/10
/14

Jean-Luc Godard, unul dintre cei mai influenți regizori din istoria cinematografiei, a surprins anul acesta Cannes-ul cu primul său lungmetraj în 3D, Adieu au langage, distins cu Premiul Juriului. Les Films de Cannes à Bucarest (24 – 30 octombrie) aduce filmul în premieră la București

06
/10
/14

Cinema-edu, cel mai mare proiect de educație cinematografică, destinat liceenilor, va ajunge în lunile octombrie și noiembrie în șase orașe din țară: Ploiești(21-23 octombrie, Club Cinema Twins), Craiova (28-30 octombrie, Biblioteca Județeană Alexandru și Aristia Aman), Mediaș (4-6 noiembrie), Târgu Mureș (11-13 noiembrie, cinema Arta), Iernut (14 noiembrie) și Roman (25-27 noiembrie).

06
/10
/14

CRONICĂ DE FILM „Poarta Albă”, în regia lui Nicolae Mărgineanu, este un film fără vlagă, ilustrativ și cu personaje slab construite. Povestea teribilă a deținuților din lagărul comunist de muncă silnică ce dă titlul lungmetrajului nu are parte de o redare cinematografică pe măsură.