„colectiv”, lansat în SUA și Marea Britanie, și-a început cursa oficială pentru Oscar
https://www.ziarulmetropolis.ro/colectiv-lansat-in-sua-si-marea-britanie-si-a-inceput-cursa-oficiala-pentru-oscar/

Lungmetrajul „colectiv” este nominalizat şi la premiile Academiei Europene de Film, unde poate fi votat de către membrii Academiei în categoria „Documentar European”.

Un articol de Liliana Matei|23 noiembrie 2020

Filmul „colectiv”, în regia lui Alexander Nanau, s-a lansat pe 20 noiembrie în cinematografele și platformele VOD (video-on-demand) din SUA, Canada, Marea Britanie și Irlanda, acest moment marcând startul campaniei oficiale pentru premiile Oscar.

Luna trecută, Centrul Național al Cinematografiei (CNC) a desemnat „colectiv” ca fiind propunerea României la premiile OSCAR® 2021, în secțiunea „Cel mai bun lungmetraj internațional”, anterior numită „Cel mai bun film străin”. Este prima oară când un documentar este propunerea României în competiția pentru premiile Academiei Americane de Film.

Presa și criticii de film din Occident aplaudă „colectiv”: „Unul dintre cele mai bune filme despre jurnalism făcute vreodată”

În zilele premergătoare lansării din SUA și Marea Britanie, critica de film și presa elogiaza filmul, relatând că este unul dintre cele mai bune și relevante filme documentare ale momentului. Rând pe rând, titluri de presă precum The Guardian, The Times, Daily Mail, New York Times, Los Angeles Times, Washington Post, Chicago Tribune, IndieWire, Variety, Hollywood Report, Sight and Sound, și multe altele, refac traseul evenimentelor de după incediul din clubul Colectiv, așa cum au fost redate de film, cei mai mulți dintre critici descriindu-l ca unul dintre cele mai bune filme despre jurnalism din câte au existat vreodată. Pe Metacritic, cea mai mare platformă internațională de recenzii de filme, muzică și seriale, „colectiv” are un scor de 94 din 100, pe baza a 15 recenzii din partea criticilor.

„colectiv” este un documentar observațional, dar este la fel de captivant ca cele mai bune filme artistice despre jurnalism, fie că vorbim de All the Presidents’ Men (Toți oamenii președintelui) sau Spotlight. (The Guardian)

Unele documentare asigură că lumea este un loc mai bun atunci când se termină, inegalitatea fiind astfel expusă; altele insistă că lumea ar putea fi mai bună. „colectiv” nu oferă astfel de remedii paliative. În schimb, schițează un exemplu utopic onest, emoțional, oarecum demodat, despre ceea ce este nevoie pentru a face lumea mai bună sau măcar mai puțin îngrozitoare. (The New York Times)

Dacă „Moartea Domnului Lăzărescu” a fost o dramă care s-a desfășurat cu un realism de neclintit, atunci „colectiv” este un documentar marcat de sentimentul de urgență al unui thriller, în care competențele dubioase ale managerilor de spitale și specificul protocoalelor de transplant pulmonar devin într-un fel la fel de captivante ca orice secvență de urmărire dintr-un thriller. (Los Angeles Times)

„colectiv” începe ca unul dintre cele mai bune filme despre jurnalism făcute vreodată, dar după aceea merge un pas mai departe, expunând democrația în război cu ea însăși. (Indiewire)

În noiembrie, la opt luni de la debutul pandemiei COVID-19 care devastează în continuare SUA, nu este niciun dubiu că acest film despre pericolele reale ale unui guvern care își minte cetățenii săi despre o criză din sănătate este incredibil de previzibil și reprezintă de fapt o poveste care trage un mare semnal de alarmă. Captivant, incisiv și șocant de puternic, „colectiv” este fără doar și poate documentarul anului. (Chicago Tribune)

Au existat și în trecut filme despre echipe mici dar neobosite de jurnaliști, precum jurnaliștii de la Boston Globe care au expus în Spotlight abuzurile sistemice ale preotilor catolici asupra copiilor sau echipa din “Toți oamenii președintelui”, însă relatarea observațională a faptelor din “colectiv” este mult mai vie. (Daily Mail)

„Este o mare împlinire pentru noi că jurnaliști din toată lumea văd în colectiv ceea ce și este de fapt. Un film despre nevoia si curajul avertizorilor de integritate si a jurnalismului de investigație, de a expune fapte sistemice de corupție din partea guvernului, un film care ne arată de fapt cât de mult avem nevoie de presă pentru a fi cu adevărat o democrație funcțională. Fără investigatiile acestor jurnaliști, nu doar din România, ci de peste tot, lumea ar fi un loc mult mai periculos”, a declarat regizorul Alexander Nanău.

Distribuitorii americani ai filmului, Magnolia Pictures și Participant, vor înscrie filmul “colectiv” și pentru secțiunea „Cel mai bun film documentar” din cadrul Oscarurilor. Participarea unui film la două secțiuni îi sporește şansele de a fi nominalizat. Anul trecut de exemplu, Honeyland, apreciatul documentar din Macedonia de Nord, a intrat în istorie ca primul documentar nominalizat simultan la secțiunile „Cel mai bun film documentar” şi „Cel mai bun lungmetraj internațional”.

Premiera mondială a filmului a avut loc anul trecut în cadrul Festivalului Internațional de Film de la Veneția, fiind primul film documentar românesc selectat în cadrul prestigiosului festival italian, iar premiera nord-americană la Toronto International Film Festival. „colectiv” a fost și în selecția oficială din cadrul Festivalului de Film Sundance 2020 și a făcut parte din selecția mai multor festivaluri internaționale, printre care New Directors/New Films, IDFA, True/False, CPH DOX, San Francisco International Film Festival, Göteborg International Film Festival sau Full Frame.

De asemenea, „colectiv” este nominalizat în cadrul premiilor Academiei Europene de Film (European Film Awards) în categoria „Documentar European” si poate fi votat până pe 3 decembrie de către membrii Academiei. Premiile vor fi anunțate pe 12 decembrie.

Recent, la DOCNY cel mai mare festival de documentar din America de Nord, Alexander Nanau a fost distins cu premiul Robert and Anne Drew Award, premiu aflat la a șaptea ediție și acordat celor mai buni regizori contemporani de documentar observațional pentru cariera cinematografică.

Filmul va intra în cinematografe și VOD în mai multe țări în această toamnă, inclusiv în Europa, printre care Franța, Germania, Israel, Belgia, Olanda și Elveția, pelicula fiind disponibilă în 20 de țări și prin intermediul HBO Europe.

Distribuția în cinematografele din România a fost realizată de către Bad Unicorn. „colectiv” este produs de Alexander Nanau Production, în coproducție cu Samsa Film Luxembourg și HBO Europe, cu sprijinul Centrului Național al Cinematografiei, Luxemburg Film Fund și Sundance Documentary Fund, cu participarea MDR Germania, RTS Elveția, RSI – Elveția și YES Docu – Israel.

Alexander Nanau, regizor și producător germano-român, a studiat regia la Academia Germană de Film și Televiziune din Berlin (DFFB) și este deținătorul a două burse la Institutul Sundance, respectiv Academia de Artă (Akademie der Künste) din Berlin. În 2007 a înființat în România casa de producție Alexander Nanau Production. Filmul său documentar, „Lumea văzută de Ion B.”, a câștigat, în 2010, premiul Emmy Internaţional la categoria „Arts Programming”, iar „Toto și surorile lui”, următorul documentar al lui Nanau, a fost nominalizat la Premiile Academiei Europene de Film în 2015. Cel din urmă a avut o distribuție internațională numeroasă și a avut succes în rândul festivalurilor din întreaga lume. Nanau a fost director de imagine pentru documentarul francez-german „Nothingwood”, filmat în Afganistan, care a avut premiera la Cannes în 2017, în selecția Quinzaine des Réalisateurs.Ultimul său film documentar, “colectiv”, a avut premiera mondială la Festivalul de Film de la Veneția în 2019 făcând parte din selecția oficială din afara competiției, iar premiera nord-americană la TIFF (Toronto International Film Festival), unde Magnolia Pictures și Participant au obținut drepturile de distribuție în SUA, Dogwoof și Sophie DuLac pentru Europa și Madman pentru Australia. „colectiv” este produs de către Alexander Nanau Production în co-producție cu Samsa Film Luxemburg și HBO Europe. Alexander Nanau este profesor și mentor în cadrul mai multor universități și laboratoare de film din lume.

 

 

19
/01
/14

În această duminică, TVR 2 a pregătit cinefililor la „Duminica filmului românesc” două dintre producţiile cinematografice semnate de regizorul Mircea Muresan. Este vorba de dramele: „Răscoala” (film nominalizat la Palme d’Or şi deţinător al Premiul pentru debut la Festivalul de Film de la Cannes în 1966), şi „Baltagul” (selectat la Festivalul de la Veneția, 1969).

18
/01
/14

CRONICĂ DE FILM Lars von Trier a devenit previzibil în dorinţa de a şoca exhibându-şi obsesiile, într-un teribilism reconfirmat de „Nymphomaniac: Volume 1“. Un film cu accente poetice, filosofice şi pornografice, care relevă un cineast înclinat mai mult ca oricând spre trivializarea unor idei generoase.

17
/01
/14

Lungmetrajul "Al doilea joc", de Corneliu Porumboiu, a fost selectat la ediţia din acest an a Festivalului Internaţional de Film de la Berlin în secţiunea Forum, o secţiune necompetiţională dedicată documentarelor şi filmelor experimentale regizate de cineaşti tineri.

16
/01
/14

Academia de film americană a anunţat, joi, nominalizările pentru OSCAR 2014. Pentru cel mai bun film al anului se bat : "American Hustle", "Captain Phillips", "Dallas Buyers Club", "Gravity", "Her", "Nebraska", "Philomena", "12 Years a Slave" şi "The Wolf of Wall Street".

16
/01
/14

Dedicat cinema-ului independent, Festivalul Sundance, sărbătoreşte a 30-a ediţie cu o varietate de genuri inedite, de la horror la comedie şi trecând prin drame intimiste, animaţie, documentare şi filme de autor pentru publicul larg, demonstrând o vitalitate regăsită a acestui sector.

16
/01
/14

Pe 1 si 2 februarie, ShortsUP revine cu a doua ediție a evenimentului Weekendul Comediei Scurte. Şase ore de scurtmetraje premiate la marile competiții internaționale de film şi o selecția de filme scurte care explorează conceptul narcisismului contemporan (”selfie”). Cum să faci totul de unul singur (r. Selma Vilhunen, Finlanda, 2012) e o comedie finlandeză […]

16
/01
/14

Organizatorii celei de-a 64-a ediţii a Festivalului Internaţional de Film de la Berlin (6 - 16 februarie) au anunţat titlurile din competiţie care vor concura pentru Ursul de Aur 2014 şi Ursul de Argint. În competiţie se află 18 premiere mondiale şi trei debuturi în lungmetraj.

15
/01
/14

Comedia "Oameni mari şi fără minte 2/ Grown Ups 2", cu Adam Sandler în rolul principal, a primit opt nominalizări la premiile Zmeura de Aur 2014, trofeul care "recompensează" cele mai proaste filme şi performanţe actoriceşti.

15
/01
/14

"Eroii" din cinematografie vor reprezenta tema centrală, "distractivă şi emoţionantă", a premiilor OSCAR 2014, au anunţat, marţi, producătorii ceremoniei, care va închide, pe 2 martie, sezonul trofeelor de la Hollywood.

14
/01
/14

"12 ani de sclavie", "Lupul de pe Wall Street" şi "Gravity 3D: Misiune în spaţiu", trei dintre marile filme care s-au impus la Globurile de Aur, ediția cu numărul 71, sunt aduse pe marile ecrane din România de MediaPro Distribution.