Colocviul Naţional de Muzicologie, la final
https://www.ziarulmetropolis.ro/colocviul-national-de-muzicologie-la-final/

Universitatea de Arte „George Enescu” şi Colegiul National de Artă „Octav Băncilă” din Iaşi au încheiat editţia a XVI a a Colocviului Naţional de Muzicologie, eveniment ce a avut ca tematică Arta sonoră şi interdisciplinaritatea.

Un articol de Ziarul Metropolis|26 februarie 2014

Colegiul Naţional de Artă „Octav Băncilă“, Inspectoratul Şcolar şi Universitatea de Arte „George Enescu“ din Iaşi au încheiat la acest sfârşit de februarie ediţia a XVI-a a Colocviului Naţional de Muzicologie, eveniment prezentat de profesor universitar doctor Gheorghe Duţică, având ca tematică Arta sonoră şi interdisciplinaritatea.

Ca în fiecare an, întâlnirea reuneşte membri marcanţi ai comunităţii academice, muzicologi, critici muzicali, compozitori, muzicieni, profesori, studenţi şi elevi din toată ţara pentru a omagia o personalitate a muzicii româneşti, dar şi pentru lansarea volumului „Studii de muzicologie“, coordonat şi îngrijit de profesoara Maria Georgeta Popescu.

În acest an a fost omagiat compozitorul şi profesorul Vasile Spătărelu, figură marcantă în istoria muzicii românesti care a lăsat în urma sa lucrări de certă valoare, precum creaţii corale, muzică de cameră, lucrări simfonice şi vocal simfonice, muzică de scenă, dar a adus şi o contribuie remarcabilă în formarea unor generaţii de muzicieni, compozitori şi profesori.

colocviul

Volumul al IX-lea de Studii de muzicologie lansat în acest an cuprinde lucrări ce dezbat teme ce acoperă o gamă largă de idei muzicale, artistice, genuri, stiluri, perioade, personalităţi, compoziţii, dar şi lucrări de interdisciplinaritate scrise de profesori şi elevi coautori, tematica fiind atrăgătoare prin diversitate – de la Johann Sebastian Bach la Francis Poulenc sau Fabio Monni, mereu actualii Frédéric Chopin, Johannes Brahms, Benjamin Britten, Constantin Silvestri, Elise Popovici, Sergiu Celibidache, Felicia Donceanu şi, bineînţeles, Vasile Spătărelu.

Incitante sunt şi lucrările interdisciplinare – De la paronimia tonală, la fenomenul atracţiei paronimice, Experimente plurisinestezice multimedia după „La Ţigănci“ de Mircea Eliade în viziunea compozitorului Fabio Monni, Metoda modelării matematice în muzicologie sau Vademecum coregrafic în dezvoltarea limbajului plastic teatral, dar şi problemele din domeniul ştiinţelor pedagogice care au fost în atenţia mai multor cadre didactice.

O secţiune distinctă a volumului o constituie cea dedicată elevilor liceeni care au în acest fel posibilitatea de a cunoaşte arta sonoră din perspectiva propriilor preocupări cultural-artistice.

18
/03
/14

Dawid Trzensimiech de la Royal Opera House Covent Garden s-a alăturat în luna martie Comaniei de Balet a Operei Naţionale Bucureşti. Artistul de origine poloneză poate fi urmărit miercuri, 19 martie, ora 19.00, pentru prima oară pe scena teatrului, în spectacolul de dans contemporan Tango. Radio şi Juliet, în coregrafia lui Edward Clug.

13
/03
/14

A&A Records vă invită miercuri, 19 martie, de la ora 12:00, la Ceainăria Cărtureşti, la prima lansare de CD de muzică clasică a tinerei pianiste de origine română Alina Azario, în prezent doctorand şi pedagog la Hochschule für Musik und Theater din Hamburg.

10
/03
/14

Săptămâna Internaţională a Muzicii Noi, la cea de-a 24-a ediţie, este provocarea lansată spectatorilor de Orchestrele şi Corurile Radio România, la Sala Radio. Marşul nupţial şi întreaga partitură a lui Felix Mendelssohn - Visul unei nopţi de vară, acordeonistul Richard Galliano cântând Anotimpurile lui Vivaldi şi pe cele ale lui Piazzolla şi multe alte evenimente speciale, în perioada aprilie-iunie 2014, la Sala Radio.

06
/03
/14

Premiera spectacolului de operă Don Pasquale (versiune adaptată pentru micii spectatori) este surpriza lunii martie pe scena bucureşteană. Prima reprezentaţie va avea în data de 10 martie (orele 11.00 şi 13.00) şi va fi urmată de spectacole în zilele de luni (17, 24, 31) şi marţi (11, 18, 25) ale lunii martie, de la orele 11.00 şi 13.00.

04
/03
/14

„Simfoniile mele reprezintă conţinutul întregii mele vieţi; am cuprins în ele toată experienţa şi suferinţă mea”, spunea unul dintre marii compozitori ai tuturor timpurilor, Gustav Mahler. Vineri, 7 martie, de la ora 19.00, la Sala Radio, publicul bucureştean va putea asculta simfonia a II-a de Mahler, a căărei premieră a avut loc în 1895, la Berlin, la pupitrul celebrei orchestre a Filarmonicii din Berlin aflându-se compozitorul însuşi.

28
/02
/14

La prima vedere, am putea gândi că este o nepotrivire: cum ar putea să sune arii franceze cu un peruan, Simfonia Alpilor cu o orchestră japoneză şi simfoniile lui Robert Schumann cu dirijorul Yannick Nezet Seguin decât, să spunem, nepotrivit? În 3 martie se lansează la nivel internaţional aceste albume semnate de extra-europeni care oferă însă versiuni de referinţă pentru repertoriul european.

28
/02
/14

Sâmbăta, 1 Martie, “de la orele 19 si ceva, spre 20.00, cant despre urzici patimase, spanac inrourat de sentimente, loboda cu inima, soare instabil, mugurasi, depresie, anxietate...”, spune Maria Raducanu, care vă invită să o vedeţi şi să o ascultaţi pe scena Teatrului de Artă Bucureşti.

28
/02
/14

Din cartea scrisă de soţia sa, Romola de Pulszki, aflăm că marele balerin rus s-a născut la 28 februarie 1890, la Kiev, oraşul cu patru sute de biserici, într-o familie de dansatori de origine poloneză.

27
/02
/14

Asist la o lecție de profesionalism artistic, ce seamănă prea puțin cu o repetiție, fiind mai degrabă un concert în toată regula, fără lumini și public. Artistul este Ștefan Bănică. Alături de el sunt cele două trupe ale sale, The 50`s şi Rock n roll band, iar repetiţiile sunt dedicate concertelor sale acustice, din data de 7 și 8 martie, de la Circul Globus.