Combaterea ideilor preconcepute despre femei în trei spectacole internaționale
https://www.ziarulmetropolis.ro/combaterea-ideilor-preconcepute-despre-femei-in-trei-spectacole-internationale/

Mai multe spectacole s-au jucat la prima ediţie a Platformei Internaţionale de Teatru Bucureşti, intitulată Viitorul este feminin, eveniment cultural ce s-a desfăşurat în perioada 13-16 noiembrie 2014 la Hanul Gabroveni şi la Sala Arcub.

Un articol de Judy Florescu|21 noiembrie 2014

Platforma Internațională de Teatru – Viitorul este feminin s-a aflat la prima ediție și este un proiect inițiat de Cristina Modreanu, (jurnalist cultural, critic de teatru, profesor universitar, scriitor). 

„Major Tom” este un spectacol-reportaj în limba engleză despre concursurile de frumusețe și cele pentru câini din Marea Britanie.

Major Tom este cățelul din rasa Basset care tot timpul ieșea pe ultimul loc la concursurile de câini, în timp ce stăpâna lui, Victoria Melody, își supunea corpul la tot felul de teste pentru a fi eligibilă pentru participarea la concursurile de frumusețe pentru doamne.

Victoria decide să devină pe rând proiectul unui antrenor de fitness, al unui medic estetician, al unui stilist, al unui salon de înfrumusețare, conform unei liste de îmbunătățiri recomandate de organizatorii primului concurs de frumusețe la care a participat. Mesajul spectacolului este de fapt o mărturie amănunțită a unei femei care împreună cu câinele ei trebuie să treacă testul frumuseții universale, acceptate și confirmate de societate.

Spectacolul tratează un vechi subiect care va fi mereu actual – denaturarea imaginii femeii în percepția publică și lupta femeii de a ajunge la standardele ireale impuse de schimbarea continuă a timpurilor. Cum femeia este o figură cameleonică, ea se va adapta indiferent de situațiile pe care le are de înfruntat și de depășit.

„Inelul de tinichea” este o dramatizare după cartea scrisă de Zdenka Fantlova, o supraviețuitoare a Holocaustului. Spectacolul s-a desfășurat în limba engleză și este un one woman show susținut de Jane Arnfield, care, ajutată doar de un scaun, un spot de lumină, două inserții audio, și text reușește să creeze povestea unei victime a lagărelor de evrei din Cehoslovacia.

O porție de teatru realist, o pagină dureroasă din istoria omenirii, o incursiune în viața cruntă a victimelor Holocaustului și o lecție zdravană de rezistență. Deși corpul se afla în permanentă suferință, mintea nu și-a pierdut luciditatea și speranța recăpătării libertății.

„Rochie cu gaură” a aparținut trupei poloneze Teraz Poliz. Patru fete vor să spargă barierele preconcepțiilor societății asupra femeii – scenariul în limba poloneză a fost scris de regizoare în timpul improvizațiilor actrițelor. Faptul că femeia trebuie să se încadreze în niște tipare impuse de cele mai multe ori de bărbați este o problemă pe care o regăsim în întreaga lume.

Foto: Adi Bulboacă

29
/03
/24

Una din trei femei se confruntă cu pierderea sarcinii de-a lungul vieții. Una din șase femei se confruntă cu infertilitatea. Una din două femei trece prin depresie și/sau anxietate, în urma pierderii unei sarcini, sau în contextul problemelor de infertilitate. În pofida frecvenței lor, aceste experiențe sunt totuși unele dintre cele mai stigmatizante și izolante din societate.

28
/03
/24

O nouă lună într-un șir aparent nesfârșit plasat sub semnul „vremurilor interesante” este o nouă invitație la oglindire prin artă. De la criza de mediu la traume transmise de-a lungul generațiilor, de la apăsarea cu care ne zdrobesc rolurile de gen în societate, la dificultățile în comunicare, spectacolele Vanner Collective vorbesc despre probleme cu care ne confruntăm zi de zi, conștienți sau nu, abordate cu empatie și cu inteligență, cu un amestec dezarmant de onestitate și teatralitate.

26
/03
/24

Cum se poate găsi un echilibru între stăpânirea strategiilor de comunicare, acumularea cunoștințelor de SEO și duelul cu algoritmii opaci ai tuturor platformelor de social media, de la Instagram la Facebook, de la Tik-Tok la Reddit, toate acestea fiind necesare pentru a ajunge la public, și activitatea propriu-zisă de a crea un concept sau un produs?

22
/03
/24

În contextul celebrării a 20 de ani de existență, Centrul Național al Dansului București (CNDB) extinde Ziua Internațională a Dansului pe durata întregii luni aprilie. Astfel, spectatorii vor avea ocazia să vizioneze spectacole de dans internaționale prezentate în premieră în România, producții coregrafice naționale, dar și să participe la discuții cu artiștii.

22
/03
/24

Pe 23 martie 2021, la 93 de ani, după aproape un secol petrecut printre lumini, umbre și culori, a părăsit această lume, lăsând în urmă o istorie a costumului, zeci de volume, nenumărate expoziții, o mulțime de obiecte adunate într-o colecție de o valoare greu de estimat, care, poate, își va găsi în timp un spațiu pentru ca muzeul visat de ea să existe.

22
/03
/24

Cum poate râsul să fie terapeutic? Cum poate cufundarea în natură să ne aline? Cum ne poate ajuta arta mișcării să avem o relație mai bună, mai creativă cu procesul de înaintare în vârstă? În căutarea răspunsurilor la aceste întrebări, Asociația Developing Art lansează proiectul de cercetare artistică All Sorts of Care: o serie de rezidențe artistice dedicate explorării legăturilor complexe dintre corp și minte, în contextul râsului, al îmbătrânirii și al prezenței umane, ca un martor tăcut ce face parte din natură, toate privite prin filtrul ideii de grijă.

21
/03
/24

Cele mai noi filme cu Mads Mikkelsen și Sir Anthony Hopkins în rolurile principale și multipremiatul „All of Us Strangers” (foto) (r. Andrew Haigh) sunt doar câteva dintre titlurile incluse în programul celei de-a 23-a ediții a Festivalului Internațional de Film Transilvania, care va avea loc la Cluj-Napoca între 14 și 24 iunie.

21
/03
/24

Joi, 28 martie, de la ora 19.00, va avea loc la sediul Teatrului Masca (Bd. Uverturii, nr. 14) a șasea întâlnire din seria dezbaterilor performative moderate de Alex Tocilescu. Tema ediției este „Ăștia o să ne plătească nouă pensia?!”