Competiția One World Romania 14
https://www.ziarulmetropolis.ro/competitia-one-world-romania-14-2/

Competiţia ediţiei de anul acesta a festivalului One World România, care se va desfăşura fizic la Bucureşti între 21 şi 30 mai, şi online între 31 mai şi 6 iunie, cuprinde cele mai incitante 9 filme din selecţia de anul acesta, ce vor fi evaluate de două jurii: unul format din profesionişti din industria internaţională de film, şi celălalt din liceeni din toată ţara. Premiul Juriului Internaţional este în valoare de 1000 euro şi va fi oferit regizorului câştigător cu sprijinul Institutului Cultural Român.

Un articol de Liliana Matei|16 aprilie 2021

„Filmele din competiția #OWR14 funcționează ca o oglindă a societăților despre care vorbesc, fără să se ferească de complexitatea problemelor actuale. Cineaști din toate colțurile lumii testează limitele mediului cinematografic, mediu pe care l-au ales conștient, pentru capacitatea lui expresivă ce depășește cu mult simpla transmitere de informații factuale”, spun Vanina Vignal și Andrei Rus, directori artistici One World România.

Patru dintre cele nouă documentare din competiția de anul acesta abordează direct tema centrală a ediției, vorbind despre experiențele feminine și luptele pentru recunoașterea meritată. În „Caperucita Roja”, regizoarea argentiniană Tatiana Mazú González confruntă delicat două perioade istorice și două tipuri de mentalități, folosind ca pretext dorința de a învăța să coasă pentru a vorbi îndelung cu bunica ei despre evoluțiile și contradicțiile statutului lor de femei.
Cineasta portugheză Catarina Vasconcelos evocă în „A Metamorfoses Dos Pássaros” un trecut în care a te naște femeie însemna a fi predestinată unei existențe tradiționale și patriarhale. „My Mexican Bretzel” (r: Nuria Giménez, Spania, 2020) este un portret – veridic și amăgitor totodată – al unei femei din înalta societate a anilor postbelici, care oscilează între conformism și emancipare și, în sfârșit, Carolina Moscoso ne oferă cu debutul ei „Vision Nocturna” o relatare dureroasă a abuzului sexual căruia i-a fost victimă și a urmărilor sale.

Despre marginalizare, integrare și justiție vorbesc filme precum „Makongo”, un documentar despre pigmeii din Africa Centrală, victime ale logicii implacabile a pieței și a oprimării minorităților, „Responsabilidad Empresarial”, filmul cineastului Jonathan Perel, vorbește despre represiunea muncitorilor în timpul dictaturii militare din Argentina în perioada 1976-1983. În „Il n’y aura plus de nuit” ajungem, prin vocea cineastei franceze Eléonore Weber, deasupra unor regiuni din Orientul Mijlociu, observând lumea de sub noi în timp ce realizăm ironia de a vedea mult și a înțelege puțin.

În „Rara avis” plecăm într-o călătorie pe Oceanul Pacific, împreună cu cinci adolescenți cu probleme aflați într-un program de educare și reintegrare în societate, urmăriți cu afecțiune de cineasta elvețiană Mirjam Landolt. Deșertul din Altar, la granița dintre Mexic și Statele Unite, este personajul principal al filmului „La Sombra del Desierto” (Juan Manuel Sepúlveda, Mexic, 2020), personaj care asistă imperturbabil la fluxul continuu de imigranți și la eforturile de supraviețuire ale ultimilor locuitori indigeni ai regiunii.

Aceste filme remarcabile vor fi vizionate de două jurii. Primul va fi alcătuit din patru profesioniști din domeniul criticii, distribuției și curatoriatului: Mihaela Michailov, critic și dramaturg care activează cu precădere în domeniul teatrului de reflecție socială; Patrick Holzapfel, critic și contribuitor regulat la publicația platformei MUBI; Rene Wolf, directorul departamentului de achiziții și programator principal la EYE Filmmuseum din Amsterdam și Nicole Fernández Ferrer, coordonatoarea centrului Simone de Beauvoir din Paris, dedicat producției, distribuției, arhivării și analizei de filme feministe și LGBT.

Juriul liceenilor din acest an va fi alcătuit din liceene cu vârsta cuprinsă între 16 și 18 ani: Sânziana Șendroiu, din Câmpulung, Raluca Cocor, din Iași; Miriam Gurguță, din Vaslui, Arina Litvinova, Maria Mitulescu și Iulia Precup, din București. Ele vor participa la a doua ediția a programului de educație cinematografică pentru liceeni „Zero la Purtare”, coordonat de Dragoș Apetri și Cristina Haneș. Acesta implică, pe lângă activitatea de la OWR, și a face parte din echipa de selecționeri a Festivalului Internațional de Filme și Artă făcută de Adolescenți „Super”.

 

10
/03
/22

Astra Film Sibiu donează sumele încasate din proiecțiile filmelor „The Distant Barking of Dogs” (2017), „This Rain Will Never Stop” (2020) și „No Obvious Signs” (2018) către cauzele umanitare din Ucraina.

10
/03
/22

În semn de solidaritate cu criza umanitară a refugiaților de război din Ucraina, Happy Cinema împreună cu Digital Cube organizează trei proiecții speciale ale filmului Donbass în zilele de 14, 15 și 17 martie, de la ora 19.00. Filmul va putea fi vizionat în toate cele opt cinematografe Happy Cinema din România, din București, Alexandria, Buzău, Bacău, Bistrița, Focșani, Vaslui și Botoșani.

09
/03
/22

Warner TV dedică serile de duminică din luna aprilie unor povești de viață cutremurătoare și inspiraționale, unor personaje și acțiuni controversate, transpuse în filme apreciate de presa de specialitate și de public.

08
/03
/22

România participă la cea de-a XII-a ediție a FRANCOFILM – Festivalul Filmului Francofon de la Roma cu proiecția peliculei Colectiv în regia lui Alexander Nanau. Festivalul a fost creat și este organizat de Institutul Francez Centre Saint Louis pentru a celebra Ziua Internațională a Francofoniei (20 martie) și se bucură de participarea țărilor membre ale Organizației Internaționale a Francofoniei (OIF). Prezența românească este promovată de Ambasada României în Italia și de Accademia di Romania in Roma, cu susținerea Institutului Cultural Român.

07
/03
/22

Doi dintre cei mai cunoscuţi oameni de film din Rusia - criticul Anton Dolin şi regizorul Kantemir Balagov - au anunţat că îşi părăsesc ţara din cauza climatului de teroare, în care opoziţia faţă de războiul Ucraina este aspru pedepsită.

07
/03
/22

Jacques Audiard, cunoscutul cineast francez câștigător al unul Palme d’Or în 2015 pentru Deephan, revine pe marile ecrane cu un film despre relațiile și iubirile generației millenials în era digitală. Paris, Arondismentul 13, premiat la Cannes 2021 pentru cea mai bună coloană sonoră, ajunge în cinematografe din 11 martie, distribuit de Independența Film.

06
/03
/22

Un interviu sau o convorbire cu Toma Caragiu ar putea constitui o adevărată „probă de foc” pentru un tânăr aspirant la ziaristică. Dacă vreți să scăpați de cineva care solicită un post într-o redacție, cereți-i așadar, „un material cu Caragiu”…