Competiția One World Romania 14
https://www.ziarulmetropolis.ro/competitia-one-world-romania-14-2/

Competiţia ediţiei de anul acesta a festivalului One World România, care se va desfăşura fizic la Bucureşti între 21 şi 30 mai, şi online între 31 mai şi 6 iunie, cuprinde cele mai incitante 9 filme din selecţia de anul acesta, ce vor fi evaluate de două jurii: unul format din profesionişti din industria internaţională de film, şi celălalt din liceeni din toată ţara. Premiul Juriului Internaţional este în valoare de 1000 euro şi va fi oferit regizorului câştigător cu sprijinul Institutului Cultural Român.

Un articol de Liliana Matei|16 aprilie 2021

„Filmele din competiția #OWR14 funcționează ca o oglindă a societăților despre care vorbesc, fără să se ferească de complexitatea problemelor actuale. Cineaști din toate colțurile lumii testează limitele mediului cinematografic, mediu pe care l-au ales conștient, pentru capacitatea lui expresivă ce depășește cu mult simpla transmitere de informații factuale”, spun Vanina Vignal și Andrei Rus, directori artistici One World România.

Patru dintre cele nouă documentare din competiția de anul acesta abordează direct tema centrală a ediției, vorbind despre experiențele feminine și luptele pentru recunoașterea meritată. În „Caperucita Roja”, regizoarea argentiniană Tatiana Mazú González confruntă delicat două perioade istorice și două tipuri de mentalități, folosind ca pretext dorința de a învăța să coasă pentru a vorbi îndelung cu bunica ei despre evoluțiile și contradicțiile statutului lor de femei.
Cineasta portugheză Catarina Vasconcelos evocă în „A Metamorfoses Dos Pássaros” un trecut în care a te naște femeie însemna a fi predestinată unei existențe tradiționale și patriarhale. „My Mexican Bretzel” (r: Nuria Giménez, Spania, 2020) este un portret – veridic și amăgitor totodată – al unei femei din înalta societate a anilor postbelici, care oscilează între conformism și emancipare și, în sfârșit, Carolina Moscoso ne oferă cu debutul ei „Vision Nocturna” o relatare dureroasă a abuzului sexual căruia i-a fost victimă și a urmărilor sale.

Despre marginalizare, integrare și justiție vorbesc filme precum „Makongo”, un documentar despre pigmeii din Africa Centrală, victime ale logicii implacabile a pieței și a oprimării minorităților, „Responsabilidad Empresarial”, filmul cineastului Jonathan Perel, vorbește despre represiunea muncitorilor în timpul dictaturii militare din Argentina în perioada 1976-1983. În „Il n’y aura plus de nuit” ajungem, prin vocea cineastei franceze Eléonore Weber, deasupra unor regiuni din Orientul Mijlociu, observând lumea de sub noi în timp ce realizăm ironia de a vedea mult și a înțelege puțin.

În „Rara avis” plecăm într-o călătorie pe Oceanul Pacific, împreună cu cinci adolescenți cu probleme aflați într-un program de educare și reintegrare în societate, urmăriți cu afecțiune de cineasta elvețiană Mirjam Landolt. Deșertul din Altar, la granița dintre Mexic și Statele Unite, este personajul principal al filmului „La Sombra del Desierto” (Juan Manuel Sepúlveda, Mexic, 2020), personaj care asistă imperturbabil la fluxul continuu de imigranți și la eforturile de supraviețuire ale ultimilor locuitori indigeni ai regiunii.

Aceste filme remarcabile vor fi vizionate de două jurii. Primul va fi alcătuit din patru profesioniști din domeniul criticii, distribuției și curatoriatului: Mihaela Michailov, critic și dramaturg care activează cu precădere în domeniul teatrului de reflecție socială; Patrick Holzapfel, critic și contribuitor regulat la publicația platformei MUBI; Rene Wolf, directorul departamentului de achiziții și programator principal la EYE Filmmuseum din Amsterdam și Nicole Fernández Ferrer, coordonatoarea centrului Simone de Beauvoir din Paris, dedicat producției, distribuției, arhivării și analizei de filme feministe și LGBT.

Juriul liceenilor din acest an va fi alcătuit din liceene cu vârsta cuprinsă între 16 și 18 ani: Sânziana Șendroiu, din Câmpulung, Raluca Cocor, din Iași; Miriam Gurguță, din Vaslui, Arina Litvinova, Maria Mitulescu și Iulia Precup, din București. Ele vor participa la a doua ediția a programului de educație cinematografică pentru liceeni „Zero la Purtare”, coordonat de Dragoș Apetri și Cristina Haneș. Acesta implică, pe lângă activitatea de la OWR, și a face parte din echipa de selecționeri a Festivalului Internațional de Filme și Artă făcută de Adolescenți „Super”.

 

05
/01
/23

Anul 2023 se anunţă bun pentru cinematografia română de festival. Vor avea premiera mondială filme provocatoare ale unor cineaşti consacraţi, precum şi o serie de debuturi promiţătoare în ficţiune sau documentar. Ziarul Metropolis a adunat într-o anchetă cele mai aşteptate titluri, cu declaraţii în exclusivitate de la regizorii lor.

04
/01
/23

„Taximetriști”, comedia regizată de Bogdan Theodor Olteanu, care invită spectatorii în viața de noapte a Bucureștiului prin intermediul a doi prieteni taximetriști și a clienților lor, îi aduce împreună pe același generic pe Monica Bîrlădeanu și Andi Vasluianu. Filmul are premiera în cinematografe pe 20 ianuarie, iar informațiile despre biletele puse deja în vânzare sunt disponibile pe site-ul taximetristi.film.

30
/12
/22

Am tot scris în ultimii ani, încă de dinainte de pandemie, despre diversificarea tot mai mare a cinematografiei române. Însă cred că 2022 a depăşit orice previziuni, cu un număr record de filme.

22
/12
/22

Pentru topul cu cele zece filme favorite din 2022, am ales doar titluri care au avut premiera mondială în acest an. La ele am adăugat alte zece menţiuni - cinci tot din 2022, plus alte cinci din 2021, dar recuperate abia în anul care tocmai se încheie.

21
/12
/22

În Ajun de Crăciun, de la ora 10:00, Daniela Zeca Buzura ne propune o întâlnire de colecție. Invitaţii, Cătălin Ştefănescu („Garantat 100%"), Marina Constantinescu („Nocturne") şi Irina Păcurariu („Reţeaua de idoli") ne invită să fim martorii unei profunde discuții jurnalistice, născută din 30 de ani experiență în media din România.

21
/12
/22

TVR Cultural întâmpină Sărbătoarea Crăciunului cu programe speciale, gândite să satisfacă exigențele telespectatorilor săi. Colinde, documentare de excepție, spectacole de balet, interviuri cu artiști de marcă, dar și piese de teatru care au intrat în istorie se regăsesc în grila de sărbătoare. Nu lipsesc filmele de sezon și nici edițiile speciale ale emisiunilor consacrate.

20
/12
/22

Echipa care a creat „România Sălbatică”, cel mai mare proiect de film documentar dedicat naturii din țara noastră, face un cadou tuturor iubitorilor de natură înainte de sărbătorile de iarnă: acces gratuit la povestea din spatele realizării documentarului laureat anul acesta cu 3 premii Gopo (Cel mai bun documentar, Cea mai bună muzică originală, Cel mai bun sunet).

19
/12
/22

Colinde, documentare şi concerte extraordinare, transmisiuni în direct de la Vatican și Catedrala Sfântul Iosif, filme și ediții speciale ale emisiunilor consacrate se regăsesc în grila de Crăciun a TVR2 pentru întreaga familie.

19
/12
/22

Filmul de acțiune „Vulturul de Fier II/ Iron Eagle II”, regizat de Sidney J. Furie, va fi difuzat de Warner TV în prima lună a anului viitor. Lungmetrajul va putea fi urmărit la Warner TV pe 27 ianuarie, de la ora 21:00.

19
/12
/22

Bucurie, linişte în suflet, pace, colinde, daruri şi oameni dragi. Mai presus de toate, oameni dragi. Astfel ne dorim cu toţii să întâmpinăm Naşterea Domnului. Cel mai frumos Crăciun e întotdeauna petrecut împreună, în atmosfera caldă de acasă. De acest Crăciun, TVR 1 ne arată că şi cei mai Izolaţi în România au Oameni alături în zi de sărbătoare; că putem fi „diferiţi şi totuşi asumaţi întru Hristos" – ortodocşi şi catolici, în Bucuria credinţei; că generaţii diferite de artişti trăiesc, O dată-n viaţă, emoţia unor întâlniri inedite.